kreditforeningsobligationer
Fra : poul_nyrop

Dato : 04-09-02 21:04

Hej
Jeg besidder en masse 6 pct hvor kursen nu er passeret 100

1) Skal jeg sælge dem
2) Købe 5 pct istedet
3) Jeg kan selv sælge og købe via nettet, men kan nettet forstå at et
salg og køb sker samme dag (valørdag) ?
4) Skal jeg vente med at købe til dagen efter salg

Håber nogen vil svare herpå

Fra : Garfield

Dato : 05-09-02 19:28

Hejsa,

Nu skriver du ikke, hvilken 6% obligation du ligger inde med.

Der er stor forskel på, om det er en 6 26'er, 6 29'er eller 6 32'er.

Om du skal sælge afhænger helt og holdent af din forventning til
renteudviklingen.
Tror du på stigende eller faldende rente på mere end bare 1-2 måneders sigt

Personligt tror jeg på, at vi inden for ½ år skal se stigende renter igen,
og der
vil din 6% obligation klarer sig bedre end en 5% obligation.

Hvis du kigger på kursfølsomheden (varigheden), så bliver den højere,
jo lavere rente du vælger. Fx. vil en 5% 2032 falde mere ved en stigende
rente end en 6% 2032 vil.

Jeg kan ikke se ideen i, at vente med at handle. Køb og sælg samme dag

Garfield_dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-09-02 16:53

On Thu, 5 Sep 2002 20:27:39 +0200, "Garfield" <garfield@email.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke se ideen i, at vente med at handle. Køb og sælg samme dag

Hvis man skal omælgge invisteringen, så skal man have penge til at
købe for, før man kan købe, hvis man køber og sælger samme dag, så kan
man komme ud for at valøren for køb falder før valøren for salg, alså
at man valørmæssigt får underskud, som der skal betales rente af.
Ubeviliget overtræk kan godt komme over 20% pa. / 365 = 0.0547945 i
rente pr. dag = 5.500 i rente udgift dagligt hvis det er 100.000,00
man skal omlægge.
Forstår du hvad jeg mener?

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 40% Onsdag, 20% Torsdag, og 5% Fredag.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 26-09-02 21:00

"Ivar Madsen"
skrev
SNIP
> Ubeviliget overtræk kan godt komme over 20% pa. / 365 = 0.0547945 i
> rente pr. dag = 5.500 i rente udgift dagligt hvis det er 100.000,00
> man skal omlægge.
> Forstår du hvad jeg mener?
***************************
Øh, de 0,0547945 du skriver er jo procent, så du skal lige dividere med 100.
20% i årlig rente af 100.000 = 20.000 = pr. dag 54,79 kr

--
Jens S., Esbjerg

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-09-02 21:39

On Thu, 26 Sep 2002 22:00:06 +0200, "Jens S., Esbjerg"
<jenssv@hotmailhotmail.com> wrote:

>Øh, de 0,0547945 du skriver er jo procent, så du skal lige dividere med 100.
>20% i årlig rente af 100.000 = 20.000 = pr. dag 54,79 kr

Nå ja, det andet er jo ågerrente Men pointen ændre det dog ikke
ved,,,

Fra : Garlic

Dato : 30-10-02 22:07

On Fri, 20 Sep 2002 17:52:43 +0200, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> overtræk kan godt komme over 20% pa. / 365 = 0.0547945 i rente pr. dag =
> 5.500 i rente udgift dagligt hvis det er 100.000,00 man skal omlægge.

Hej Ivar

Det mener jeg ganske bestemt er forkert !
Jeg har selv siddet i en bank i flere år og handlet værdipapirer og
når du sælger værdipapirer, så sælges de rigtig nok med 3 dages valør
og så er pengene på kontoen - også valørmæssigt. Du kan altså godt
handle begge veje samme dag uden at komme i valørmæssigt underskud.

Ovenstående gælder kun værdipapirhandel. Får du overført 1000 kr.
fra din mor og hæver dem på bogføringsdagen, så er du i valørmæssigt
underskud.... (ja, bankerne skal også leve...)

mvh Lars

Fra : Knud Thomsen

Dato : 30-10-02 22:21

"Garlic" <salma_SPAMFREE_chili@hotmail.com> skrev i en meddelelse
.. Ubeviliget

Her viser du enten dine manglende evner til rentesregning eller også har du
bare begået en elementær fejl.
Det kan aldrig blive 5500 kr pr. dag for 100.000 kr med 20% rente pa.
Derimod kan det blive omkring 55 kr så det er altså ikke så slemt, som du
skriver.

Venligh ilsen
Knud