På cykel fra indkørsel til parkeringsplads~
Fra : Niels Teglsbo

Dato : 04-09-02 18:27

I færdselsloven er:

§49 Stk. 5. Det er forbudt at cykle på fortov eller gangsti, medmindre
andet følger af de regler, der fastsættes af trafikministeren efter § 14,
stk. 4. Cykel skal trækkes over fortov eller gangsti. Cyklist kan dog
køre over fortov eller gangsti, når overkørslen sker fra en sidevej.

Er det så ulovligt at køre på cykel fra indkørsel til parkeringsplads ud
over fortov?

Eller kan man fortolke indkørsel til en parkeringsplads som en sidevej?

Politiet har ved Tårnby Gymnasium uddelt en del bøder for forseelsen, som
har overrasket en del.

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-09-02 20:10

"Niels Teglsbo" skrev:

> [...]
> køre over fortov eller gangsti, når overkørslen sker fra en sidevej.
>
> Er det så ulovligt at køre på cykel fra indkørsel til parkeringsplads ud

Ja.

> Eller kan man fortolke indkørsel til en parkeringsplads som en sidevej?

Nej.

> Politiet har ved Tårnby Gymnasium uddelt en del bøder for forseelsen, som
> har overrasket en del.

Det er de færreste, der har kendskab til denne paragraf, men
ukendskab/uvidenhed fritager jo desværre ikke for straf.

--
Reino

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-09-02 20:25

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> wrote in

> Nej.

Men for biler kan man godt eller er der en anden paragraf der giver
biler lov til at køre på fortovet i de tilfælde ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.hs235.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-02 20:52

Henrik Stidsen skrev:

>Men for biler kan man godt eller er der en anden paragraf der giver
>biler lov til at køre på fortovet i de tilfælde ?

Det er vrel den paragraf der siger at man ikke behøver trække en
bil tværs over fortovet?

Færdselsloven omtaler et par steder (bil)kørsel over fortov.

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-09-02 20:56

"Henrik Stidsen" skrev:

> Men for biler kan man godt eller er der en anden paragraf der giver
> biler lov til at køre på fortovet i de tilfælde ?

Biler (og motorcykler) kan naturligvis godt køre over fortovet - det ville
også være lidt besværligt at trække bilen

§ 27 giver alle kørende lov til at køre over fortov. Cyklister er så
undtaget jf. § 49 og et lignende forbud ses i § 51 for knallerter.

I § 27, stk. 2 står:

Kørende, som kører over fortov eller gangsti, eller i øvrigt fører køretøj
ind på kørebanen fra udkørsel fra ejendom ved vejen, skal holde tilbage for
gående. Det samme gælder ved kørsel ind på eller over gågade.

--
Reino

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-09-02 15:40

> § 27 giver alle kørende lov til at køre over fortov. Cyklister
> er så undtaget jf. § 49 og et lignende forbud ses i § 51 for
> knallerter.

Er det OT eller må man spørge hva årsagen til den forskel er ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-02 16:37

Henrik Stidsen skrev:

>Er det OT eller må man spørge hva årsagen til den forskel er ?

Du må gerne spørge til de juridiske overvejelser der ligger bag
en lov. Desværre kan jeg ikke hjælpe med dem.

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 05-09-02 20:18

"Henrik Stidsen" skrev:

> Er det OT eller må man spørge hva årsagen til den forskel er ?

Det kan jeg desværre ikke svare på (og jeg undres ligeledes over denne
forskel).

--
Reino