Skrivebeskyttet filer Mac->PC
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-09-02 15:43

Jeg har problemer med nogle PC filer, som bliver skrivebeskyttet efter
at være brændt på cd-rom via min Mac.

Forløbet er: Jeg henter en hel flok filer fra en NT server over på min
Powerbook med OS X og brænder dem på en cd-rom. Denne cd-rom bruger jeg
så til at fodre enkeltstående PC'ere med. Men her bliver de opfattet som
skrivebeskyttet. Hvorfor? Er det noget andre har oplevet? (På NT
serveren var de ikke låst og på Mac'en er de heller ikke låst.)

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-09-02 15:48

In article <1fhzi0l.j2nqfv1um4pmuN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Men her bliver de opfattet som skrivebeskyttet. Hvorfor?

Fordi de ligger på en CD.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-09-02 17:01

> Fordi de ligger på en CD.

Nåh ja!!

.... men hvorfor er de fortsat skrivebeskyttet efter at være læst over på
PC'ens HD. (Det er det, der er det egentlige problem

Martin

Fra : Zorilla

Dato : 04-09-02 17:13

> Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> ... men hvorfor er de fortsat skrivebeskyttet efter at være læst over på
> PC'ens HD. (Det er det, der er det egentlige problem

Det er nu meget normalt, det sker også hvis du tager en cd brændt på en pc
og kopiererer filerne over på harddisken. Og ja det er irriterende.
Det løser selvfølgelig ikke dit problem, men så ved du i det mindste at det
ikke er mac'en der brænder cd'en forkert.

mvh
Peter

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-09-02 20:18

Zorilla <ZorillaFJERN@DETTEmac.com> wrote:

> [...]
> Det løser selvfølgelig ikke dit problem, men så ved du i det mindste at det
> ikke er mac'en der brænder cd'en forkert.

Det var da imponerende at windows ikke ka' hitte u' a' det. Tak for
oplysningen.

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-09-02 19:45

In article <1fhzz86.1xgrueb1n3e0raN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> ... men hvorfor er de fortsat skrivebeskyttet efter at være læst over på
> PC'ens HD.

Fordi de har ligget på en CD. Windows ser filerne på CD'en som
skrivebeskyttede, og det er de så også når du kopierer dem. Der er en
work-around, men jeg kan ikke huske detaljerne - det kan de sikkert i en
windåse-gruppe.

> (Det er det, der er det egentlige problem

Det vidste jeg da godt.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-09-02 20:18

> [...]
> skrivebeskyttede, og det er de så også når du kopierer dem. Der er en
> work-around, men jeg kan ikke huske detaljerne - det kan de sikkert i en

Nu jeg ved det ikke er Mac-relateret skal jeg nok omdirigere til en mere
passende NG.

> Det vidste jeg da godt.

Okay. Tak for hjælpen Martin!

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-09-02 20:22

In article <1fi085w.1wiferib0aibcN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Okay. Tak for hjælpen Martin!

Det var så lidt Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-02 21:05

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Nåh ja!!
>
> ... men hvorfor er de fortsat skrivebeskyttet efter at være læst over på
> PC'ens HD. (Det er det, der er det egentlige problem

FOrdi saadan opfatter Windows filer på en CD.

Du kan evt putte dem i en zip-fil.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-09-02 22:13

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Du kan evt putte dem i en zip-fil.

Tak for tippet.

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-02 03:05

On Wed. d. 04 Sep. 2002 kl. 16:01 GMT, Martin wrote:

> ... men hvorfor er de fortsat skrivebeskyttet efter at være læst over på
> PC'ens HD. (Det er det, der er det egentlige problem

brugerettigheder? både NT og OSX er flerbrugersystemer

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-09-02 06:35

On Wed, 4 Sep 2002 18:01:04 +0200,
Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Nåh ja!!
>
> ... men hvorfor er de fortsat skrivebeskyttet efter at være læst over på
> PC'ens HD. (Det er det, der er det egentlige problem

Fordi Microsoft er klogere end dig.

Man kan snyde med at anvende attrib kommandoen til at fjerne read-only flaget.
Eller chmod hvis PC'en kører et rigtigt styresystem, evt CygWin under Win32.