Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan tager man billeder af ting.
Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-09-02 14:49

Hej Alle!

Jeg har en række ting jeg gerne vil fotografere, det kunne f.eks være et
kamera, en harddisk eller en monitor.

Endestationen for billederne er en web side eller et PDF dokument, hvor de
er fritskrabede og med transperant baggrund.

Jeg har prøvet at lave nogen tests, og må indse at det går slet ikke, der
skal være noget lys så skyggerne forsvinder, desuden er det svært at
fritskrabe, selv om jeg anvender en lyserød baggrund.

Hvad skal jeg bruge ud over et godt digitalkamera, for at have en chance ?

Jeg har et rum hvor en opstilling kan stå fast, dagslys kan også fjernes.

???

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 04-09-02 15:05

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet at lave nogen tests, og må indse at det går slet
> ikke, der skal være noget lys så skyggerne forsvinder, desuden
> er det svært at fritskrabe, selv om jeg anvender en lyserød baggrund.

Hvad bruger du til efterbehandling af billeder? Afhængig af hvor mange
billeder vi taler om og hvor 'komplicerede' ting du fotograferer, så kan
det altid lade sig gøre at fjerne baggrunden. Du kan godt risikere at
bruge noget tid på at zoome ind og gøre noget af det manuelt, men de
fleste billedbehandlingsprogrammer giver mulighed for at gøre dette. Jeg
har kun selv gjort dette nogle få gange, men bortset fra at det kan tage
lidt tid (og tålmodighed) mener jeg ikke at noget er umuligt.

--
M.v.h.
Olav

Fjern intet for at skrive til mig

Fra : Pico

Dato : 04-09-02 16:27

Ulrik Lunddahl wrote:
> [...]
> chance ?
>
> Jeg har et rum hvor en opstilling kan stå fast, dagslys kan også

Jeg vil foreslå dig at læse en fotobog. Der er mange forskellige og der er
som regel et afsnig om næroptagelser af mindre ting.
Jeg har lige set efter, i 4 af de 6 fotobøger jeg har stående fremme er
der forklaret om "tabletop" så du kommer sikkert langt på bibioloteket.
Husk derudover at du med et digitalkamere er meget mindre afhængi
af farvetemperaturen og derfor kan du bruge almindelige pære tilat fjerne
skygger. Hvis du ønsker at fjerne baggrunden i et billedbehandlingsprogram
er det en god ide at bruge en baggrund i en kontrastvarve til objektet,
så er det meget lettere at få tryllestaven eller lignende til at indramme
objektet og så fjerne baggrunden i et hug.
Brug et stykke pap eller lignende til baggrund så du kan lave en blød
overgang, det er meget pænere end en skarp fold.
God fornøjelse med opgaven.
Pico

Fra : Viggo Poulsen

Dato : 04-09-02 18:56

Hej Ulrik
Du skal bl.a. bruge noget fornuftigt lys. Prof lys er dyrt, men jeg bruger
selv denne model: Køb en Harald Nyborg dobbelt halogenlampe for nogle få
hundrede kr. Køb så 1 meter glasvæv i et byggemarked. Klip et stykke til, og
placer det imellem glasset og metal beskyttelsesgitret. Der bliver varmt,
men glasvævet kan tåle det. Du har nu et tilpas 'blødt' lys. Lad nu den ene
spot lyse direkte på 'tingen', og den anden reflektere imod loftet (fjerner
skygger).
mvh. Viggo Poulsen

Fra : Niels Svendsen

Dato : 04-09-02 22:44

Prøv at finde en beskrivelse af en lyskasse, det gør suset.
Oven i købet, behøver du ikke at tænke på, hvilken farvetemperatur dine
lyskilder har, bare de er ens.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : WebCat

Dato : 06-09-02 07:29

Byg et telt af f.eks. en hvid dug. klip et hul til kameraet. Du vil så
bemærke at der ikke længere skulle være skygger. Der vil sikkert også være
mørkt med det kan så løses med noget mere lys. Det behøver ikke være så
svært.