afkalke vaskemaskine
Fra : Tom Manczak

Dato : 04-09-02 11:50

Hej NG

Jeg har hørt at de der calgon antikalktabs, og plagiater, ikke er den
bedste måde at afkalke en vaskemaskine, og ofte er rent fup. Jeg har
hørt at eddikkesyre skulle være bedre. Hvordan bruger man eddikkesyre
til det formål og hvor ofte?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-09-02 11:53

"Tom Manczak" <tmanczakfishy@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedste måde at afkalke en vaskemaskine, og ofte er rent fup. Jeg har
> hørt at eddikkesyre skulle være bedre. Hvordan bruger man eddikkesyre

Mon ikke man så skal bruge det som flydende vaskemiddel ?

Vi bruger Matas afkalker i pulver, det er vist hexafosfat.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : mcloud

Dato : 04-09-02 13:07

"Tom Manczak" skrev d. 04-09-02 11:50 dette indlæg :
> [...]
> bedste måde at afkalke en vaskemaskine, og ofte er rent fup. Jeg har
> hørt at eddikkesyre skulle være bedre. Hvordan bruger man eddikkesyre

hej Tom
Du må ikke bruge eddikesyre for det angriber metaldelene i maskiner.Køb
Citronsyre det angriber ikke metallet.
Du skal bruge ca 3 spsk i sæbebeholderen og køre et program .evt sammen
med en masse glas ,de bliver så pæne når de har fået en vask med
citronsyre ,Du kan få syren hos MATAS eller i de store supermarkeder.
mvh mcloud blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-09-02 13:24

"mcloud" <mcloud.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> hej Tom
> Du må ikke bruge eddikesyre for det angriber metaldelene i maskiner.Køb
> Citronsyre det angriber ikke metallet.

Det vidste jeg heller ikke, mange tak.

> [...]
> med en masse glas ,de bliver så pæne når de har fået en vask med
> citronsyre ,Du kan få syren hos MATAS eller i de store supermarkeder.

Glas i vaskemaskinen !!!!!!! Det ender ikke godt

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 04-09-02 13:28

"mcloud" <mcloud.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> med en masse glas ,de bliver så pæne når de har fået en vask med
> citronsyre ,Du kan få syren hos MATAS eller i de store supermarkeder.

Århh, jeg ved nu ikke hvor pæne mine glas ville være efter en tur i
_vaskemaskinen_ og skal det så være en kogevask eller en uldvask???

/Tommy

Fra : mcloud

Dato : 04-09-02 14:09

"mcloud" skrev d. 04-09-02 13:07 dette indlæg :

> [...]
> med en masse glas ,de bliver så pæne når de har fået en vask med
> citronsyre ,Du kan få syren hos MATAS eller i de store supermarkeder.
Der skal selvfølgelig ikke glas i maskinen hvis det er en
vaskemaskine,men fremgangsmåden er fuldstændig den samme.
Undskyld fadæsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Gert

Dato : 04-09-02 15:06

> den
<snip>
> sammen
> Der skal selvfølgelig ikke glas i maskinen hvis det er en
> vaskemaskine,men fremgangsmåden er fuldstændig den samme.
> Undskyld fadæsen

bør det ikke i samme åndedrag siges, at hvis det er en gammel vaskemaskine
der aldrig har fået skiftet
varmelegeme, kan det gøre mere skade end gavn at afkalke.
et gammelt varmelegeme kan være tærret, og en afkalkning kan give det
dødstødet.

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-09-02 20:56

> [...]
> varmelegeme, kan det gøre mere skade end gavn at afkalke.
> et gammelt varmelegeme kan være tærret, og en afkalkning kan give det

OK, hvor ofte bør man så afkalke? naturligvis afhænger det af antallet
af brugere Men sådan cirka? Nu har denne her været afkalket en, hvis
ikke flere gange. Den er en 3 år gammel Bauknecht, købt brugt.

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-09-02 20:46

Fra : Susanne

Dato : 04-09-02 23:16

> [...]
> Der skal selvfølgelig ikke glas i maskinen hvis det er en
> vaskemaskine,men fremgangsmåden er fuldstændig den samme.

Hej Tom
Når du nu har fået afkalket din vaskemaskine med citronsyre, vil jeg komme
med et forbyggende "husmoderligt" råd. Brug almindelig husholdnings eddike
som skyldemiddel - evt. med et par dråber skyllemiddel for duftens skyld.
Den alm. eddike har mange fordele - ud over at modvirke kalk - ; tøjet
bliver blødt som med skyldemiddel, farver bindes med mindre risoko for
udflydning og så er den temmelig meget billiger.
For øvrigt bruger jeg aldrig andet end eddike til afkalkning af
kaffemaskinen og elkedlen.
MVH
Susanne

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-09-02 19:22

> [...]
> udflydning og så er den temmelig meget billiger.
> For øvrigt bruger jeg aldrig andet end eddike til afkalkning af

Tak for rådet. Det vil jeg bruge. Ydermere er eddikke også en del mere
miljøvenligt end skyllemiddel...men hvad med doseringen?

Fra : Susanne

Dato : 05-09-02 22:20

"Tom Manczak" <tmanczakfishy@worldonline.dk> wrote in message

> Tak for rådet. Det vil jeg bruge. Ydermere er eddikke også en del mere
> miljøvenligt end skyllemiddel...men hvad med doseringen?

Ca en halv gang så meget, som hvis det var skyllemiddel pr. vask. Og ja, jeg
er også ganske overbevist om det miljøvenlige.
God fornøjelse
Susanne

Fra : M@rk

Dato : 05-09-02 20:27

Thu, 5 Sep 2002 00:15:30 +0200, berigede "Susanne"
<kis.stoica@tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Brug almindelig husholdnings eddike som skyldemiddel - evt. med
>et par dråber skyllemiddel for duftens skyld.

Når du skriver "almindelig husholdnings eddike", mener du så
"Lagereddike"?

>For øvrigt bruger jeg aldrig andet end eddike til afkalkning af
>kaffemaskinen og elkedlen.

Findes der en god "opskrift" på afkalkning af kaffemaskine med eddike?

/Mark

Fra : Susanne

Dato : 05-09-02 22:44

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote in message
> Thu, 5 Sep 2002 00:15:30 +0200, berigede "Susanne"
> <kis.stoica@tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Når du skriver "almindelig husholdnings eddike", mener du så
> "Lagereddike"?
Ja. Og den er på "syltetids" tilbud i øjeblikket.

> Findes der en god "opskrift" på afkalkning af kaffemaskine med eddike?

> /Mark

Min opskrift er-: 6 kopper ren eddike i maskinen - tænd og lad halvdelen
løbe igennem - sluk og lad det stå 10 minutters tid. Lad så det sidste rende
igennem. Hvor tit - det afhænger af hvor meget kaffe du laver, hvor hårdt
dit vand er etc. Jeg kører processen hver 14 dag.
Da jeg er meget sparsommelig (nogle mener nærig), hælder jeg bagefter
edikken tilbage på en tom flaske - den kan nemmelig godt bruges to gange.
Eller snupper lige vandhane sierne og bruser hovedet med i afkalknings
processen ved at lægge dem i "bad" efter makinen har fået sin tur.
Husk, forøvrigt, at køre kaffemaskinen igennem bagefter, med to gange rent
vand. Ikke at eddiken er farlig at drikke i kaffen, men det smager ganske
forfærdeligt.
God fornøjelse
Susanne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-09-02 09:12

"Susanne" <kis.stoica@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote in message

> Ja. Og den er på "syltetids" tilbud i øjeblikket.

Er alt eddiken så skyllet ud når vasken er færdig ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-09-02 20:45

> [...]
> med en masse glas ,de bliver så pæne når de har fået en vask med
> citronsyre ,Du kan få syren hos MATAS eller i de store supermarkeder.

OK det med eddikkesyren lyder nu også rimeligt, det siger den
grundlæggende kemi om eddikkesyre.Den er rimelig stærk. Men
citronsyre...den er svag. kan man ikke bruge den citronsaft man køber på
flaske...har masser af det, skal bare bruge det til et eller andet inden
det ryger ud!

Tak for svaret...rimelig godt at vide!

Fra : Thïngmand

Dato : 04-09-02 16:44

Brug citronsyre: http://www.borup.info/html/produktliste-detail.asp?id=9

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-09-02 18:34

"Tom Manczak" <tmanczakfishy@worldonline.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg har hørt at de der calgon antikalktabs, og plagiater, ikke er den
> bedste måde at afkalke en vaskemaskine,

Calgon og minuskalk er slet ikke afkalkningsmiddel men derimod kalkbindere -
deres opgave er at binde kalken så den ikke udfældes i vaskemaskinen.
Skal du afkalke en tilkalket vaskemaskine, er det udmærket at gøre det med
citronsyre eller hexafosfat som de andre i tråden har nævnt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : M@rk

Dato : 04-09-02 19:47

Wed, 4 Sep 2002 19:34:14 +0200, berigede "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Calgon og minuskalk er slet ikke afkalkningsmiddel men derimod kalkbindere -
>deres opgave er at binde kalken så den ikke udfældes i vaskemaskinen.

Okay, det var da interessant - når man nu ikke "skal" bruge minuskalk
og man gerne vil have afkalket sin kaffemaskine, er der så
tilfældigvis nogen, som ligger inde med en god "opskrift" med
citronsyre/hexafosfat?

/Mark

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-09-02 20:13

> [...]
> og man gerne vil have afkalket sin kaffemaskine, er der så
> tilfældigvis nogen, som ligger inde med en god "opskrift" med

Lige en tilføjelse: Nu sagde jeg minuskalk - ved nærmere eftertanke findes
der 2 minuskalk prdukter, nemlig flydende minuskalk til afkalkning af
kaffemaskiner, og minuskalk pulver til vaskemaskinen. Det er pulveret som er
et kalkbinderprodukt, den flydende minuskalk er en afkalker baseret på
fosforsyre og citronsyre.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : M@rk

Dato : 05-09-02 07:56

Wed, 4 Sep 2002 21:13:23 +0200, berigede "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>Det er pulveret som er
>et kalkbinderprodukt, den flydende minuskalk er en afkalker baseret på
>fosforsyre og citronsyre.

Super - så forsætter vi derhjemme som vi plejer

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-09-02 21:09

> citronsyre eller hexafosfat som de andre i tråden har nævnt.

Og hexafosfat lyder også som noget kalkbindende...

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-09-02 20:59

Nu når eddikkesyre ikke kan bruges til vaskemaskiner, er det samme
tilfældet og årsag ved afkalkning af en toiletkumme?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-09-02 22:45

> Nu når eddikkesyre ikke kan bruges til vaskemaskiner, er det samme
> tilfældet og årsag ved afkalkning af en toiletkumme?

I toilettet kan du bruge saltsyre, det er bedre til de tykkere lag der kan
være der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : M@rk

Dato : 05-09-02 20:31

Wed, 4 Sep 2002 23:44:41 +0200, berigede "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>I toilettet kan du bruge saltsyre, det er bedre til de tykkere lag der kan
>være der.

Saltsyre - det lyder godt nok voldsomt (og farligt?!) ................

/Mark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-09-02 22:31

M@rk <unknown@get2net.dk> skrev i en
> Wed, 4 Sep 2002 23:44:41 +0200, berigede "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Saltsyre - det lyder godt nok voldsomt (og farligt?!) ................
>

> /Mark

Du skal ikke stikke næsen ned i flasken, med mindre du alligevel står for at
skal have den opereret af. Men husker du den gode Leths regel: syre i vand
det går an, men vand i syre det kan bli' dyre', sker der ikke noget. Hæld
lidt på noget toiletpapir og fordel det med det. Nogen pensler tåler ikke
syre - ligesom fingre og øjne heller ikke har godt af det. Låget ned og vent
til du ikke længere kan vente.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen