Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Er der kommet fejl på mit grafikkort?
Fra : Ukendt

Dato : 03-09-02 14:18

Hej NG
Jeg har vandkølet mit grafikkort, og det kørte sådan set meget fint.
Men i går skulle min kæreste lige checke mail og startede maskinen
uden at starte pumpen med det resultat, at maskinen gik ned efter 10
min. pga af COP. Da jeg så kommer hjem 5 timer senere starter jeg
maskinen uden at vide hvad der er sket. Den starter op men laver en
masse grafikfejl i windows og også under opstarten. Så vil den ikke
starte, den starter i andet forsøg og laver lidt grafikfejl. Disse
fejl er på "skrivebordet" og forsvinder hvis man åbner et vindue og
holder ind over, fejlene er væk når vinduet fjernes. Jeg starter
3dmark op for at teste hvad der sker. Her laver den hele billedet om
så man dårligt kan se hvad der foregår. Jeg sætter mit gamle
grafikkort i som virker fint, prøver med mit nye grafikkort med
luftkøling, ingen problemer. Prøver at sætte vandkølingen på igen, men
her laver den problemer med grafikfejl og vil slet ikke starte op
halvdelen af gangene. Her til morgen prøver jeg igen uden at have
ændret på det i forhold til i går da det ikke virkede. Det virker fint
nu! Jeg kører 3dmark som også kører fint, i den første test får jeg
11295 som jeg ca. plejer, anden test 11110, tredje test 11045.
Er det normalt scoren bliver dårligere og dårligere? Kortet bliver
meget varmt på bagsiden.
Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan være det opfører sig som det
gør, kan det være:
Der har været en lille smule fugt på kortet i går i forbindelse med,
at jeg har taget vandkølingen af og på (slangerne var afmonteret og
dryppede lidt som jeg tørte op).
Køleblokken går ind over ram, jeg synes ikke at kunne se nogle
kortslutninger, men kan det gøre, at der kommer grafikfejl.
Kan kortet have taget skade af den manglende køling, det kan det
selvfølgelig godt, men kan dette være symptomerne? Jeg tænker, kan det
være at kortet bliver varmere nu i forhold til før pga den manglende
køling.
Jeg håber nogle kan hjælpe mig med nogle svar på hvad der kan være
galt med mit kort og hvad der kan skyldes grafikfejlene.

Peter som ærger sig over, at han først kom hjem, med relæ til at
starte pumpen samtidigt med computeren, i går.

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-02 10:23

Lige en anden ting, findes der et program som belaster grafikkortet
100% så man kan se om det er stabilt, altså lidt ligesom 3dmark, bare
i længere tid, ligesom Prime95 til cpu'en.

Peter
P.S. Jeg har nu stillet min dato.

Fra : fretur

Dato : 04-09-02 11:39

Bare man dog kunne forstå hvorfor et grafikkort skulle vandkøles.

Søren.

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-02 12:48

On Wed, 4 Sep 2002 12:38:52 +0200, "fretur" <fretur@hotmail.com>
wrote:

>Bare man dog kunne forstå hvorfor et grafikkort skulle vandkøles.

Det vil jeg da gerne prøve at forklare dig. Jeg er i den situation, at
min computer står lige under bordet jeg sidder ved, da jeg kun har et
værelse og computeren altid kører skal den være lydløs. Derfor er jeg
gået i gang med et vandkølingsprojekt for at komme alle blæsere til
livs, her i blandt blæser på GPU. Da jeg også fjerner kabinetblæsere
og blæser i PSU betyder det, at luftgennemstrømningen bliver lig 0.
Derfor har jeg valgt også at køle ram på grafikkortet for ikke at have
en ekstra varmekilde i kabinettet.
Hvis du, som mig, bliver generet af for megen støj, håber jeg det er
nok forklaring til at du kan forstå hvorfor jeg har valgt at køle mit
grafikkort.
Hvis ikke, ja så må man jo acceptere, at der er nogle ting man ikke
forstår.

Venlig hilsen
Peter

Fra : fretur

Dato : 04-09-02 15:19

> On Wed, 4 Sep 2002 12:38:52 +0200, "fretur" <fretur@hotmail.com>
> wrote:

CUT

> Da jeg også fjerner kabinetblæsere
> og blæser i PSU betyder det, at luftgennemstrømningen bliver lig 0.

En PSU UDEN blæser ???, er den så også vandkølet ???
Jo varmere en PSU bliver des større bliver den indre modstand i viklingerne
> mindre strøm, og her har du måske årsagen til dine problemer.

> Hvis ikke, ja så må man jo acceptere, at der er nogle ting man ikke
> forstår.

Jeg forstår det skam godt. Synes bare nogle gange folk går lidt over gevind
med deres superkøling.

Søren.

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-02 16:28

On Wed, 4 Sep 2002 16:19:15 +0200, "fretur" <fretur@hotmail.com>
wrote:

>"Peter" <anskjaer(a)omk.dk> wrote in message
>
>CUT

>En PSU UDEN blæser ???, er den så også vandkølet ???
>Jo varmere en PSU bliver des større bliver den indre modstand i viklingerne

Strømforsyningen er ikke uden blæser endnu, men planen er at vandkøle
den også, ellers bliver mit system jo ikke helt lydløst. Når man har
sagt A må man også sige B, og jeg tænker, at jeg lige så godt kan gøre
det ordentligt fra start.

>Jeg forstår det skam godt. Synes bare nogle gange folk går lidt over gevind
>med deres superkøling.

Mit projekt går ikke ud på at superkøle, det går ud på at køle
lydløst. For at gøre det har jeg vurderet at det er nødvendigt at
fjerne alle blæsere og køle med vand. Desuden gør det jo ikke vildt
meget forskel at fremstille et ekstra kølehoved og sætte det på, i
hvert fald ikke økonomisk.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-02 13:52

Jeg har nu undersøgt lidt videre og fundet ud af, at hvis jeg
genstarter 3dmark imellem de forskellige tests får jeg den samme
score, sådan ca., hver gang. Men jeg er ville stadigvæk gerne vide, om
mit kort kan have taget permanent skade uden det lige umiddelbart kan
mærkes pt. Kan temperaturen på kortet ligge højere efter en sådan
omgang som det har fået? Altså jeg mener, kan det ske, at temp før har
været 45 grader og nu er f. eks. 55 grader ved samme opgave?

Peter