X.2 installering
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-02 01:19

Hej

Jeg har været ved at kigge lidt i div. PDF filer, der ligger på X.2
CD'en. Her står der bl.a., at Beige G3 er fuldt understøttet m.m.

Så kom jeg i den forbindelse til at tænke på, om det nu er ligegyldig,
hvor man installerer X.2, - eller skal den stadig ligge inden for de
første 8gb på første partition på første (master) disk. - Eller kan jeg
fx. installere den på en vilkårlig disk-/-partition.

En anden ting, jeg dom til at spekulere på. Jeg har selvfølgelig mappen
'Applications (Mac OS 9)' liggende. I den har jeg en stor del af mine
programmer liggende, men delt op i forskellige grupper, så fx. alle MS
Office ligger i én mappe, alle Claris/AppleWorks i en anden, Corel i en
tredie osv.. De eneste programmer, jeg ikke har i 'Applications (Mac OS
9)' er alle mine grafik- og multimedie programmer. De ligger i to
seperate mapper - hhv. en for grafik og en for musik. Kan de godt blive
liggende i deres egne mapper, uden at det ville give problemer, hvis jeg
installerede X.2?

Jeg kan se, at Elle har fået nogle problemer med sin G3/333MT, og da det
er samme maskine, jeg har - G3/333AV, - men til forskel fra Elle's, så
er min født med AV modulet og desværre uden UW-SCSI kortet. - Til
gengæld har jeg en ret stor kæde af eksterne SCSI enheder - fuld kæde
faktisk. Jeg véd godt, jeg skal have fat i Iomegaware X og Kensington
MouseWorks X, den dag, jeg går igang med en X.2 installation, men ellers
er der vel ikke andet, som jeg specifikt skal være opmærksom på.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-09-02 06:46

> [...]
> første 8gb på første partition på første (master) disk. - Eller kan jeg
> fx. installere den på en vilkårlig disk-/-partition.

Hvis du med X.2 mener X 10.2, så kan du installere systemet på en
vilkårlig partition. Og du kan sagtens have mere end et system.

Det har jeg i hvert fald erfaringer med - når det drejer sig om 10.1.x.

Derimod har der vist sig problemer med at installere 10.1.x på en
ekstern hardisk [FireWire] - eller rettere med at få den til at boote
fra en sådan disk.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-02 07:49

On Wed. d. 04 Sep. 2002 kl. 00:19 GMT, Erik wrote:

> Jeg har været ved at kigge lidt i div. PDF filer, der ligger på X.2
> CD'en. Her står der bl.a., at Beige G3 er fuldt understøttet m.m.

"fuldt understøttetet" betyder ikke at alt virker, men blot at Apple
garanterer at Mac OS X kan afvikles på maskinen.

> [...]
> første 8gb på første partition på første (master) disk. - Eller kan jeg
> fx. installere den på en vilkårlig disk-/-partition.

nej, mach kernen skal stadig ligge inde for de første 8GB på en master disk.

> [...]
> seperate mapper - hhv. en for grafik og en for musik. Kan de godt blive
> liggende i deres egne mapper, uden at det ville give problemer, hvis jeg

nej, ikke såfremt mappernes navne ikke hedder det samme som de filer og
mapper Apples installation lægger i roden af partitionen.

> [...]
> MouseWorks X, den dag, jeg går igang med en X.2 installation, men ellers
> er der vel ikke andet, som jeg specifikt skal være opmærksom på.

jo vær opmærksom på uunderstøttet tredieparts hardware - det være sig
både SCSI udstyr (herunder også terminering og kabellængde), ADB (kun
mus og tastatur virker, jeg mener envidere at kensingtons driver ikke
kan bruges på ADB) og serielt udstyr (virker ikke) og floppy (virker
ikke). Hvilket UW kort er det du har? Hvilke disk drivere bruger du?

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-02 14:02

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> "fuldt understøttetet" betyder ikke at alt virker, men blot at Apple
> garanterer at Mac OS X kan afvikles på maskinen.

Selvfølgelig, - der kan jo sagtens være 3.-parts kort, der endnu ikke er
understøttet m.v..

> nej, mach kernen skal stadig ligge inde for de første 8GB på en master disk.

Og det er du _HELT_ sikker på? Men det anede mig faktisk, - lidt surt, de ikke
skriver det!. - Jeg må så hellere tage en backup på CD, inden man skrider til
værket...

> nej, ikke såfremt mappernes navne ikke hedder det samme som de filer og
> mapper Apples installation lægger i roden af partitionen.

Der er en enkelt mappe 'Utilities', jeg har liggende i både 'Applecations (Mac
OS )' og på selve harddisken, så den på HD'en bliver omdøbt for at undgå noget.

> jo vær opmærksom på uunderstøttet tredieparts hardware - det være sig
> både SCSI udstyr (herunder også terminering og kabellængde),

Der bruges kun Iomegawares driver og en Apple driver til en ekstern HD, begge
brændere bruges via Toast 4.2Pro og kører 'driverløs'. Det er udelukkende LaCie
d2, så der er autoterminering på alle enheder.

> ADB (kun mus og tastatur virker, jeg mener envidere at kensingtons
> driver ikke kan bruges på ADB) og serielt udstyr (virker ikke) og
> floppy (virker ikke).

Øh, - så vidt jeg da ellers har læst på Kensingtons hjemmeside, så kan jeg
stadig bruge min gl. Turbomouse 5 med X software, og da TM 5 kun findes i en
ADB version, så går jeg da stærkt ud fra, at den stadig kan bruges.

Hvis parallelportene ikke virker, så bliver jeg 'printerløs'... Min laserwriter
kører kun via RS-232 porten (æden normale printerport).

Mht. flopy, så læser jeg faktisk PDF filen sådan, at der er understøttelse af
floppy, - det samme siger xPostFacto, at der nu er floppy understøttelse

> Hvilket UW kort er det du har?

Det er jo det, jeg skriver.... I min er UW kortet fjernet af det firma, der
opr. har solgt maskinen fra ny, - så der er desværre intet UW kort i den,
selvom det står på den lille label bagpå.

> Hvilke disk drivere bruger du?

Det er ver. 3.2.8 på begge diske og alle i alt 7 partitioner. Master disken er
delt i 2 lige store dele og slave disken er i 4x 2.2gb og resten ca. 1x 30gb.
Opdateret med nyeste DriveSetup fra OS 9.2.2 opdateringen. Bruger US driveren
på alle, selvom jeg har både DK, US og IE 9.1 og 9.2.2, samt en ren 9.2.0US.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-09-02 22:11

> Og det er du _HELT_ sikker på? Men det anede mig faktisk, - lidt surt, de ikke
> skriver det!. - Jeg må så hellere tage en backup på CD, inden man skrider til
> værket...

Det står i "Read Before You Install.pdf" under "Installing on a
PowerBook G3 Series, an original Power Macintosh G3, or an iMac" på side
3.

Er G3'en din primære arbejdsmaskine? I så fald ville jeg nok være
betænkelig ved at installere 10.2 på en partition, hvor din OS 9.x
installation i forvejen er placeret.

Det bedste råd må være at have en max. 8 GB partition til OS X og evt.
en OS 9 på samme partition til Classic og så en separat OS 9
installation på egen partition med fuldt funktionsdygtig opsætning, så
du kan boote i ren OS 9 om nødvendigt.

Jeg ville betegne installation af OS X på en beige G3 som værende
voldsomt eksperimentelt, men jeg går ud fra at du tager alle nødvendige
forholdsregler - backup har du allerede nævnt.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-09-02 03:40

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Det står i "Read Before You Install.pdf" under "Installing on a
> PowerBook G3 Series, an original Power Macintosh G3, or an iMac"
> på side 3.

Den må være smuttet for mig, da jeg kiggede PDF'en igennem...

> Er G3'en din primære arbejdsmaskine? I så fald ville jeg nok være
> betænkelig ved at installere 10.2 på en partition, hvor din OS 9.x
> installation i forvejen er placeret.

Ja, min G3/333AV er min primære maskine. Det er samtidig den, der skal være
'nerven' i det netværk, jeg senere håber at få op at stå til musikredigering.

Diskene er 2x 40gb Barracuda IV, og de er delt sådan:

G3/1 OS 9.2.2DK, (master, partition 1, 20gb)
G3/2 Storage, (slave, partition 1, 30gb)
G3/3 OS 9.1DK, (master, partition 2, 20gb)
G3/4 OS 9.1US (slave, partition 3, ca. 2.2gb)
G3/5 OS 9.2.2US, (slave, partition 2, ca. 2.2gb)
G3/6 OS 9.2.0Developer, (slave, partition 5, ca. 2.2gb)
G3/7 OS 9.1IE, (slave, partition 4, ca. 2.2gb)

G3/1 er absolut hoveddisken. Den indeholder alt i programmer og dokumenter,
værktøjer, rep. værktøjer, developer osv.. Og det er samtidig første partition på
hmaster, - ATA BUS 0 ID 0, - så det er jo den, der skal bruges til en evt. X.2.
Dvs., der ligger pt ca. 12gb programmer og værktøjer. - Alene mappen 'Applications
(Mac OS 9)' fylder godt 2,7gb, og mappen 'Grafik', der indeholder alle grafiske
programmer og værktøjer fylder ca. 1,9gb.

G3/2 bruges kun til opbevaring af de musikfiler, jeg er igang med at redigere og
overføre fra fx. LP til CD, samt det oprindelige Mac OS 9.1, før jeg opgraderede
til 9.2.2, Jeg dublerede ganske enkelt den 9.1 mappe og opgraderede den ene til
9.2.2. I en periode havde jeg både 9.1 og 9.2.2 på G3/1 disken, mens der slet ingen
system var på 'G3/2'. Jeg ville egentlig have brugt G3/3 med OS 9.1 til 'Storage',
men fandt det lidt for risikabelt, da jeg ville miste alle musikfilerne, hvis
disken skulle bryde ned. Derfor valgte jeg istedet for partition 1 på slavedisken
til 'Storage' disk. De to OS 9.1, der ligger på G3/2 og G3/3 er slet ikke
identiske. G3/3 er samtidig også min 'Windows' disk med Softwindows 95, så derfor
er den OS 9.1 noget reduceret for at optimere hastighed i Windows mest mulig.
Ligeledes er mappen 'Applications (MacOS 9.1)' kun en henvisning til samme mappe på
G3/1, - igen for at opnå max. ydelse i Softwindows.

De andre partitioner - G3/4-7 bruges kun til test og som 'reserve' opstartsdiske.
Desuden bruges 'Developer' disken til nogle forsøgsformål, da den har nogle ekstra
developer værktøjer installeret, - værktøjer som fulgte med OS 9.2.0.

> [...]
> en OS 9 på samme partition til Classic og så en separat OS 9
> installation på egen partition med fuldt funktionsdygtig opsætning, så

Det tror jeg gerne! - men sikke et arbejde at skulle til at flytte/back-up'pe ca.
17gb programmer og data!! - og så omformattere og re-partitionere...

Men jeg kommer jo ikke til at mangle alternative opstartsdiske med de
diskpartitioner med div. systemer på...

> Jeg ville betegne installation af OS X på en beige G3 som værende
> voldsomt eksperimentelt, men jeg går ud fra at du tager alle nødvendige
> forholdsregler - backup har du allerede nævnt.

Det er lige før, jeg vil ønske, jeg havde en 30-40gb tape-streamer, så jeg kunne
lave hele bundtet om... Jeg er godt klar over, at jeg ikke bare skal smide noget
som helst på 'Master 1', - det er jo trods alt 'nervecentret' på computeren. Jeg
kunne jo selvfølgelig kopiere både G3/1 og G3/3 over på G3/2, (der er lige nøjagtig
plads nok) - og så omformattere masterdisken, men jeg er godt nok ikke glad for
det. Alting kører jo nu fuldstændig uden problemer, - bortset selvfølgelig fra dem,
der nødvendigvis kommer ved at eksperimentere med og teste software, der ikke altid
opfylder det, de lover....

Men det lader jo nu til, at Elle har fået det til at køre på sin nu tilsvarende
G3/333MT, som jo er blevet til en G3/333AV...

Jeg har også luret lidt på at få installeret en X.2 på min PM 9600/233 vha.
xPostFacto, for ad den vej at lære X.2 at kende, og så derefter tage springet med
en X.2 installation direkte på 'Master 1'. Jeg véd godt, at X.2 på en 9600 vil
blive rimelig tung og langsom at køre med, men det kan måske være godt nok, da der
jo er en masse, jeg skal vænne mig til. - Så jeg tror lige, jeg skal en tur i
'tænkeboksen', inden jeg gør noget som helst.

mvh. Erik Richard

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-09-02 21:06

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> G3/7 OS 9.1IE, (slave, partition 4, ca. 2.2gb)

Syv G3' ere i et vetvaerk til musikredigering? Maa jeg have lov at
spoerge, hvilken slags stde de staar?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-09-02 04:10

Hej Janus

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener? - Du må undskylde, men den sidste
sætning kan jeg ikke tolke...

Janus Sandsgaard wrote:

> Syv G3' ere i et vetvaerk til musikredigering? Maa jeg have lov at
> spoerge, hvilken slags stde de staar?

mvh. Erik Rihcard

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-09-02 21:17

> Hej Janus
>
> Jeg forstår ikke helt, hvad du mener? - Du må undskylde, men den sidste
> sætning kan jeg ikke tolke...

Mon ikke det er en misforståelse. Der er ikke tale om 7 maskiner, men om
7 partitions på den samme maskine, fordelt på 2 fysiske diske.

Skal det forstås sådan, at Erik har navngivet sine partitions "G3/1"
osv.? I så fald vil jeg anbefale at omdøbe dem inden OSX installeres,
for jeg tror ikke den bliver rigtig glad for skråstreg i navnene.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 00:09

Thorkil Olesen <thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk> wrote:

> Skal det forstås sådan, at Erik har navngivet sine partitions "G3/1"
> osv.? I så fald vil jeg anbefale at omdøbe dem inden OSX installeres,
> for jeg tror ikke den bliver rigtig glad for skråstreg i navnene.

En omdøbning vil være smart. Men OSX vil sagtens kunne klare det,
betjeningen vil dog blive mere bøvlet. Skråstreg skal udbyttes med kolon
i URL'er osv.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-02 02:09

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> Mon ikke det er en misforståelse. Der er ikke tale om 7 maskiner, men om
> 7 partitions på den samme maskine, fordelt på 2 fysiske diske.

Fuldstændig rigtig! - 2x 40gb Barracuda IV. Master delt i 2 lige store
partitioner - 2x 20gb. Slavedisken er delt i 5 partitioner, - 1x 30gb + 4x
2.2gb. Den store bruges kun til lagerdisk, mens de 4 små kun er rene
systemdiske, der som eneste ekstra indeholder div. reparationsprogrammer -
Norton, DiskWarrior og FileBuddy.

> Skal det forstås sådan, at Erik har navngivet sine partitions "G3/1"
> osv.?

Ja, det er det, jeg har gjort for nemheds skyld.

> I så fald vil jeg anbefale at omdøbe dem inden OSX installeres,
> for jeg tror ikke den bliver rigtig glad for skråstreg i navnene.

Hm... Det har jeg ikke set noget om i hverken xPostFacto manualen eller i
installationsvejledningen på X.2 CD'en, - men jeg kan da godt erstatte
skråstregen med en '*' eller et andet tegn istedet for. Jeg synes bare, at
skråstregen ser pænere ud.

Men indtil videre lægger jeg lige X.2 op på hylden, da jeg skal have løst
problemerne omkring partitioner og printer, før jeg vil til at forsøge med
noget som helst.

...Men hvor ville jeg ønske, jeg havde et program ala det gamle DOS program
'SpinWrite', så kunne man jo bare partitionere uden at skulle omformattere.
- Eller at Apple HD SC Installer også virkede på IDE diske, men det gør den
jo heller ikke....SUK!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 15:53

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 01:08 GMT, Erik wrote:

> [...]
> - Eller at Apple HD SC Installer også virkede på IDE diske, men det gør den

pdisk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-02 02:58

Hej Morten

Ja, ja, - risikoen er for stor og pDisk for ringe. Jeg har leget lidt med den,
og har blot lagt den til side som værende 'ikke brugbar'. Den quittede uden
videre 4-5 gange i rap, og det er jo ikke særlig smart, hvis den quitter midt i
en partitionering..., - så er jeg ihvertfald sikker å at skulle omformattere og
geninstallere ALT, - hvis jeg altså ikke har taget fuldt backup. I sin tid
brugte jeg HD SC meget, og den har aldrig lavet det nummer. Og den version , jeg
har er en patchet version, så den kan arbejde på andre end ID 0 SCSI diske, og
det er rart.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-02 10:45

On Tue. d. 10 Sep. 2002 kl. 01:58 GMT, Erik wrote:

> [...]
> en partitionering..., - så er jeg ihvertfald sikker å at skulle omformattere og
> geninstallere ALT, - hvis jeg altså ikke har taget fuldt backup.

Jeg kunne aldrig finde på at anbefale den Mac OS 7-9 version af pdisk
som i sin tid blev skrevt for at forberede en mkLinux installation..
Desuden kan den ikke se ATA busserne på en new-world maskine.

Jeg taler selvfølgelig om *nix udgaven som er inkluderet i alle
*nix'er til PPC. /usr/sbin/pdisk (du skal være root, sudo duer)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-09-02 21:29

thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> Mon ikke det er en misforståelse. Der er ikke tale om 7 maskiner,
> men om 7 partitions på den samme maskine, fordelt på 2 fysiske
> diske.

Ahhh, comprendo. Jeg laeste det ganske rigtigt som en msakinpark paa
syv G3'ere.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-09-02 21:28

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Jeg forstår ikke helt, hvad du mener? - Du må undskylde, men den sidste
> sætning kan jeg ikke tolke...

Jeg forsoegte saamaend at spoerge om, hvor maskinerne staar. Ikke
adressen med hvilken type virksomhed, organisation eller whatnot.

-j

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-02 19:28

Hej Janus

OK, så er jeg mere med... - Som du måske har set i et andet indlæg, så er
der kun tale om en enkelt G3/333AV med 2 diske, der er partitionerede i hhv
2 og 5 partitioner. Maskinen er samtidig min 'hovedmaskine', som jeg bruger
til stort set alt - også tests, derfor de 4 små partitioner med forskellige
styresystemer.

Det er meningen, at jeg skal have enten min 9600 eller en 7600 til at stå
som en slags 'server' ved det ene optageanlæg, hvorfra der skal køres et
system, som jeg kalder for Direct Recording to Transfer, og som sendes via
et 100mbits netværk til G3'eren, som bruges til slut-redigering og
finpudsning samt evt. som bærndermaskine. Til brænding har jeg dog også en
anden 7600, som kan gå ind og overtage de jobs. DTtR systemet vil spare en
masse tid ved at det køres over netværket, men jeg kan allerede nu se, at
jeg på et tidspunkt kommer til at mangle en maskine mere, hvis alle 4
nuværende skal bruges til musik. - Så nej, der er ikke tale om 7 G3'ere, -
men gid der var...

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-09-02 11:31

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Jeg ville betegne installation af OS X på en beige G3 som værende
> voldsomt eksperimentelt, men jeg går ud fra at du tager alle nødvendige
> forholdsregler - backup har du allerede nævnt.

Med de rette forholdsregler synes jeg nu ikke betegnelsen "voldsomt
eksperimentelt" er dækkende. I det at apple dokumentere understøttelse
af de beige G3'er. Man kan ikke komme uden om at OS X skal ligge inden
for de første 8 Gb på hd'en, og har man tidligere haft hd'en brugt til
system 9.x er det selvfølgelig en god ide at lave en backup og få
formateret/partioneret hd'en. Men når man har lavet forarbejdet så går
installeringen ganske smertefrit. Dog tager det en del længere tid end
OS 9.x, især hvis man skal ha' installeret alle sprogpakker på én gang.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-09-02 12:08

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Man kan ikke komme uden om at OS X skal ligge inden
> for de første 8 Gb på hd'en

Det kan altså ikke passe. Jeg har i hvert fald haft min interne harddisk
partitioneret, og haft flere en en udgave af 10.1.5 liggende på samme
hd, men forskellig partition.

Er der tale om de første 8G af partitionen?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-02 12:19

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Er der tale om de første 8G af partitionen?

Det er med meget stor sandsynlighed paa grund af antallet af
cylindere, og derfor ikke afhaengig af partitionen.

Ofte er det et spoergsmaal om at faa hevet naeste trin af disken, fx
kernen, og den har lige saa ofte en bedre driver end der ligger i BIOS.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-02 14:13

On Thu. d. 05 Sep. 2002 kl. 11:18 GMT, Thorbjørn wrote:

> [...]
>
> Ofte er det et spoergsmaal om at faa hevet naeste trin af disken, fx
> kernen, og den har lige saa ofte en bedre driver end der ligger i BIOS.

problæemet er nu at den openfirmware version en old-world mac (med ROM
kreds) er udstyret med i ROM, ikke kan kigge længere frem end 8GB på disken.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-02 14:17

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> problæemet er nu at den openfirmware version en old-world mac (med ROM
> kreds) er udstyret med i ROM, ikke kan kigge længere frem end 8GB på disken.

Paa en SCSI eller IDE disk?

Problemet kommer efter min bedste overbevisning om at man ramler imod
1023 cylinder graensen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-09-02 15:13

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Paa en SCSI eller IDE disk?
>
> Problemet kommer efter min bedste overbevisning om at man ramler imod
> 1023 cylinder graensen.

Ville det ikke udmynte sig i forskellige GB grænser alt efter størrelse
og fabrikat på disken?

Jeg holder på Mortens forklaring.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-09-02 03:18

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Ville det ikke udmynte sig i forskellige GB grænser alt efter størrelse
> og fabrikat på disken?

Jeg prøvede at undersøge sagen. Det lader til at være en OpenFirmware
begrænsning i de gamle maskiner.

En 8 Gb grænse på en SCSI disk, tyder kraftigt på at maskinen kun kan
håndtere op til 1023 cylindere i bootkoden, da de øvrige felters
maksimalværdi i SCSI protokollen netop giver en øvre grænse på 8 Gb.
Samme problem er kendt fra PC verdenen, og sås allerede på IDE diske
ved 504 Mb. Siden fik man avancerede diske som kunne lave tryllenumre
og så blev grænsen skubbet til 32 Gb så vidt jeg husker.

> Jeg holder på Mortens forklaring.

GØr du bare det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-09-02 10:56

> [...]

> ved 504 Mb. Siden fik man avancerede diske som kunne lave tryllenumre
> og så blev grænsen skubbet til 32 Gb så vidt jeg husker.

Jeg gik ud fra at hver cylinder kan indeholde forskellige mængder data
alt efter størrelse og fabrikat. Det er alstå ikke tilfældet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-09-02 12:32

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Jeg gik ud fra at hver cylinder kan indeholde forskellige mængder data
> alt efter størrelse og fabrikat. Det er alstå ikke tilfældet.

Det var det i gamle dage. I vore dage er diskene smarte og mapper
selv internt til den faktiske konfiguration, og saa vise en "absolut
maksimal" konfiguraton ud af til, netop for at give bedst mulig ydelse
til gamle maskiner.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-09-02 12:26

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> hd, men forskellig partition.
>
> Er der tale om de første 8G af partitionen?

Jeg så vidt jeg kan læse mig frem til er det de første 8 Gb på hd'en.
Jeg har delt min hd i tre partitioner og havde kun mulighed for at
installere på den ene del der lå inden for de første 8 Gb. Men det skal
bemærkes at det _kun_ gælder for de beige G3'ere. På alle andre skulle
der ikke være problemer.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-09-02 12:33

> [...]

> installere på den ene del der lå inden for de første 8 Gb. Men det skal
> bemærkes at det _kun_ gælder for de beige G3'ere. På alle andre skulle

OK. Jeg bruger jo »normalt« en G4/867.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-02 14:11

On Thu. d. 05 Sep. 2002 kl. 11:07 GMT, Per wrote:

> Det kan altså ikke passe. Jeg har i hvert fald haft min interne harddisk
> partitioneret, og haft flere en en udgave af 10.1.5 liggende på samme
> hd, men forskellig partition.

Siden hvornår har du fået en old-world G3?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-09-02 16:59

> Siden hvornår har du fået en old-world G3?

Som nævnt i mit indlæg lige oven over dette [eller nå nej, du bruger jo
ikke MacSOUP] har jeg en G4. Og derudover en 6100, en PoookBook 5300ce
samt et par LCere. Jeg har aldrig haft en G3. Og jeg har slet ikke lagt
mærke til at det kun skulle gælde for en G3.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-02 18:19

On Thu. d. 05 Sep. 2002 kl. 15:59 GMT, Per wrote:

> Som nævnt i mit indlæg lige oven over dette [eller nå nej, du bruger jo
> ikke MacSOUP]

Det betyder hverken at jeg ikke kan husker det, eller ej kan hitte ud
af at læse forgående artikkel - pas på jeg ikke sender slrn mafiaens super
slambert efter dig!

> har jeg en G4. Og derudover en 6100, en PoookBook 5300ce
> samt et par LCere.

husk endelig også duplex printeren så du kan skrive "du ved jo nok
selv hvad" ud

> Jeg har aldrig haft en G3. Og jeg har slet ikke lagt
> mærke til at det kun skulle gælde for en G3.

ok - det gælder kun old-world maskiner, af hvilke en Beige G3 er den
eneste undetstøttede dektop model.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-09-02 19:15

> Det betyder hverken at jeg ikke kan husker det, eller ej kan hitte ud
> af at læse forgående artikkel - pas på jeg ikke sender slrn mafiaens super
> slambert efter dig!

trædiagram står den nemlig lige oven over den artikel jeg skrev det i

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-09-02 16:17

> [...]

> installeringen ganske smertefrit. Dog tager det en del længere tid end
> OS 9.x, især hvis man skal ha' installeret alle sprogpakker på én gang.

Man kan vist ikke påstå at det sådan bare er "out of the box" med en
beige G3 pga. dens old world ROM og dertilhørende korrekt
partitionering. Samtidig baserer en beige G3 sig på en række ældre
teknologier, som Mac OS X ikke just kan påstås at være optimeret til
eller understøtte (ADB, serielporte...). Hvad siger OS X til fx
USB-udvidelseskort?

Og da ingen vist kan være i tvivl om at Erik er overordentligt meget
afhængig af at hans primære arbejdsmaskine fungerer optimalt - så er det
i hans tilfælde "overordentligt eksperimentelt"

Og så ikke et ondt ord om beige G3'er: Min tjente mig trofast i sin tid.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-09-02 16:55

> [...]

> teknologier, som Mac OS X ikke just kan påstås at være optimeret til
> eller understøtte (ADB, serielporte...). Hvad siger OS X til fx

Sjovt du lige nævner det. USB PCI kort fungere fortræffeligt i OS X,
hvilket man ikke kan sige om OS 9.x. Faktisk har jeg store problemer med
at finde en løsning på hvordan jeg kan bruge USB sammen med det gamle
system

Det er lidt ærgeligt at seriel portene ikke er understøttet, dog er det
pudsigt at de er tilstede i netværks konfigureringen. Jeg lurer faktisk
lidt på om det ikke er muligt at bruge dem sammen med fx et modem. Jeg
har dog aldrig fået det prøvet af.

Alt i alt havde jeg en "out-of-the-box" oplevelse da jeg i sin tid
installerede X'eren første gang. Allerede under installeringen kan man
se hvilken partition det er muligt at installere på. De fleste af mine
ting (cd-brænder, grafikkort, netkort osv) fungere uden problemer. Jeg
har allerede nydt godt af mit USB kort og fået købt en ny mus.

> Og da ingen vist kan være i tvivl om at Erik er overordentligt meget
> afhængig af at hans primære arbejdsmaskine fungerer optimalt - så er det
> i hans tilfælde "overordentligt eksperimentelt"

Det er selvfølgelig altid værd at overveje en ekstra gang når det er ens
primære arbejdsstation. Og så er backup jo' en go' ting.

> Og så ikke et ondt ord om beige G3'er: Min tjente mig trofast i sin tid.

Min tjener mig endnu. Men det begynder efterhånden at blive lidt
kriminelt. Den er blevet holdt kunstigt i live med diverse
opgraderinger.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-09-02 17:35

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Min tjener mig endnu. Men det begynder efterhånden at blive lidt
> kriminelt. Den er blevet holdt kunstigt i live med diverse
> opgraderinger.

Du er ikke begyndt at tage maskinens temperatur dagligt og måle dens
clockfrekvens og flytte på ram-klodserne så de ikke får liggesår?

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-09-02 17:44

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Du er ikke begyndt at tage maskinens temperatur dagligt og måle dens
> clockfrekvens og flytte på ram-klodserne så de ikke får liggesår?

Nej, men det er nok snart nødvendigt. Faktisk er jeg lige faldet over
endnu en mulighed for at krænge de sidste dråber ud af busserne. PCI
extreme, muliggør at man kan benytte quartz extreme med PCI grafikkort.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk