Skærme
Fijala 3554
Samsungs TFT priser i rutsjebane
Fra : Lennart

Dato : 03-09-02 22:30

Hej Gruppe

Jeg synes godt nok at Samsungs priser på TFT skærme går lidt rigeligt op og
ned i øjeblikket. Først var det 181T, som blev sat ned med over 1000 kr.´,
for at blive sat op igen en måned senere. Nu er 171P og 240T faldet i pris.
240T ligger nu i 25.000 kr - et prisfald på over 12.000 kr. Er der nogen der
ved hvad der foregår. Skal man købe nu eller vente en måned eller to?

MVH
Lennart

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-09-02 17:20

> [...]
>ved hvad der foregår. Skal man købe nu eller vente en måned eller to?

Jeg tror - og det er et gæt - at priser på TFT vil forsætte faldet
yderligere. CRT skærme er ganske enkelt på vej ud, og med faldende
responstid på TFT skærme kan de i stigende grad anvendes til spil,
hvilket vil øge efterspørgslen yderligere - og da flaskehalsen på TFT
markdet efter hånden er ikke eksisterende, fordi producentern har
erkendt, at CRT udviklingen er gået i stå, så vil TFT priserne falde
til stadighed.

Lige nu kan en 15' TFT i god kvalitet købes for 5.000 kr.
Mit gæt er, om 1 år fra nu, så kan en 17' TFT i god kvalitet købes til
4.000 kr.

At Samsung sætter prisen ned lige nu skyldes, at de r på vej med nye
skærme og teknologier - oa at 240 T (uagtet, at den er TFT skærmenes
ukronede konge) er ved at være en ganske lille smule forældet specs
mæssigt (kun ganske lidt). At prisen ikke længere er 50.000 kr på
dette 24' WIDE monster men 25.000 kr vidner jo blot om den naturlige
udvikling, hvor TFT skærme i stigende grad vil komme ned i niveau med,
hvor CRT skærme lå for 2 år siden.

I takt med at CRT helt udgår - så vil TFT skærme ramme deres gamle
naturlige prisleje - til gavn for os forbrugere.

Tro mig, selv i dag, hvor kontraten og lyset på de bedste TFT stadig
ikke er helt på højde med de bedste CRT, vil man alrig tilbage til en
CRT, når man først har siddet ved en TFT i god kvalitet.

Jeg sad før ved en 22' CRT - og bare at undgå varmeudledningen og det
klodsede udseende, det store strømforbrug, der er lækkert.
Og så kan man stirre på en TFT i timevis uden problemer.

TFT er stadig i fuld gang med at blive bedre - de bliver faktisk bedre
for hver dag, der går - og dette betyder endnu et søm i kisten til CRT
skærmene.

Fra : Lennart

Dato : 04-09-02 20:23

> [...]
>
> TFT er stadig i fuld gang med at blive bedre - de bliver faktisk bedre
> for hver dag, der går - og dette betyder endnu et søm i kisten til CRT

Tak for det meget uddybende svar. Håber dog "ikke" at du har med at en 17
TFT koster 4000 om 1 år, jeg har nemlig lige bestilt en 171P (Jeg har
snart en Porsche - Hva så piger?)

MVH
Lennart

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-09-02 20:49

>Tak for det meget uddybende svar. Håber dog "ikke" at du har med at en 17
>TFT koster 4000 om 1 år, jeg har nemlig lige bestilt en 171P (Jeg har
>snart en Porsche - Hva så piger?)

Var da så lidt - jeg er selv meget interesseret i skærm udviklingen -
og svaner nogen gange nogen nørdede diskussioner herinde på denne NG
om skærme - så hvorfor ikke starte én ? :)

Jeg har selv lige nu en Dell 20,1' TFT, som jeg er MEGET glad for.
DFen afløste min gamel 22' CRT skærm - og jeg må indrømme, at selv med
de få mangler, som TFT har i forhold til CRT, så er der så mange andre
fordele.

Ja, CRT har stadig bedre kontrast - men TFT vinder ind for hver dag,
der går.

Ja, CRT er stadig lysstærkere, men TFT bliver lysere og lysere

Ja, CRT giver ingen ghosting go lag i FPS spil - men det gør de bedste
TFT heller ikke længere.

Ja, CRT evner at gå op og ned i opløsning uden nævneværdigt
kvalitetstab - hér vil TFT have et problem, der ikke er til at rette
op på umiddelbart - men i takt med, at de nye krafige grafikkort
kommer på markedet med 128 MB som minimum, vil spillene også tilpasse
sig, således, at de minimum skal spilles i 1024X768 - og sagtens kan
køre i 1600X1200 - og så er det ikke et problem længere.

Ja, CRT har ikke døde pixels som TFT har det - men de bliver færre og
færre, som man bliver bedre til at producere TFT skærme.

Det var så fordelen ved CRT over TFT.

TFT har flg. fordele over CRT:

Ja, TFT bruger mindre strøm

Ja, TFT afgiver mindre varme

Ja, TFT fylder mindre og ser mere elegant

Ja, TFT giver et mere roligt naturtro billede

Ja, TFT giver ikke træthed i øjnene ved lang tids kiggeri

Ja, TFT skærme i ypperlig kvalitet står bedre end de ypperste CRT
skærme - giver i hvert fald et mere skarpt og fst billede.

Ja, TFT via DVI skal ikke indstilles som CRT skal - den er der bare
vupti.

Fra : Madsen

Dato : 04-09-02 21:34

Dr. Ralph skrev:

> Det var så fordelen ved CRT over TFT.

Du glemte efter min mening en ting og det er betragtningsvinklen,
men det bliver vel også bedre og bedre på TFT. (Jeg tænker mest på
farveægtheden når man betragter en TFT fra forskellige vinkler).

Gad vide om egentlig TFT-skærme bliver "farvetrætte" med alderen?
Altså bliver svagere i farven som CRT-skærme gør når fosfor-laget
bliver tyndslidt? Det gør de vel egentlig ikke? Hvis ikke så er det
også en stort fordel til TFT-skærmen, efter min mening. Det er surt
at ens dyre CRT står og bliver svagere og svagere fra dag til dag
for til sidst at brænde helt ud. Jeg kan se at jeg skal stille den
lysere og lysere for hver gang jeg kalibrerer den for at få den
indenfor målet og den er trods alt ikke mere end et par år gammel.

Madsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-09-02 23:59

>Du glemte efter min mening en ting og det er betragtningsvinklen,
>men det bliver vel også bedre og bedre på TFT. (Jeg tænker mest på
>farveægtheden når man betragter en TFT fra forskellige vinkler).

Ja det har du ret i - men den er også blevet kraftigt forbedret.
Min 20,1' TFT Dell er allerede bagefter hér - min ligger på 160 grader
både horisontalt og vertikalt - mens de bedste lige nu ligger på 170
grader både horisontalt og vertikalt. Dvs man kan gå 170/2=85 grader
ud til hver side og stadig bevare et perfket billede.
Det er så godt, at det er på højde med en CRT skærm - for hvem gider
kigge på sin skærm i en vinkel på over 90 grader ?

Selvfølgelig skal disse specs tages med gran salt - og kun seriøse
anmeldelser skal tages for gode ægte vare.

Som det var med CRT sådan er det også med TFT skærme - firmaerne vil
gerne overdrive så meget som muligt for at vise, at lige DERES skærm
er den bedste lige nu. Men udviklingen ER virkelig gået stærkt
indenfor TFT. Det er ikke 1 år siden, at jeg kiggede på en 17' TFT til
15.000 kr, som absolut ikke stod godt. Den led under ringe kontrast,
ringe betragtningsvinkel etc. For 3 måneder siden var jeg inde hos
Zitech på Frederiksberg, hvor Samsung 171P stod (Samsung påstår den
har 170 grader betragtningsvinkel horison- og vertikalt, 25 ms
responstid, 500 kontrast, 350 lys) og jeg må sige, at jeg var
imponeret - man kunne stå helt ude til siden og kigge på den - og
billedet var stadig skarpt.

Derfor valgte jeg at købe min Dell 20,1' TFT - og jeg har ikke
fortrudt. Specs er ikke alt - og at Cadonline blandt mange andre
kendte skærme lige vælger at nævne 2 blandt deres all star produkter
for 2002 1.halvår - og netop vælger Samsung 240T og min Dell 2000FP
vidner for mig om, at det er en seriøs god skærm, der kan konkurrere
med Samsung 240T - TFT'ernes Rolls Royce. Dell'en står for mig at se
mindst lige så godt som Samsung 171P. Jeg har elv haft en ven hjemme,
der ejede en Sony F520, som vi satte op ved siden af - min Dell med
GF4 DVI kort, hans F520 med Matrox G450 kort - og vi mente begge, at
min Dell stod skarpere og klarere end hans CRT sony F520.

Så problemet med betragtninsvinklen er snart komplet væk fra TFT
skærme - jeg vil gætte, at der snart vil dukke TFT skærme op med
betragtningsvinkler på over 180 grader indenfor ½ år.
Men der vil stadig være en lidt større udmatning af farverne i en TFT
end en CRT - men det udjævnes hele tiden - og på min Dell er det meget
lidt, det drejer sig om. At gå fra min notebooks TFT skærm over til
min Dell TFT er som nat og dag. Min notebooks TFT er 1½ år gammel - og
man kan virkelig se, hvad der er sket af udvikling på den tid- udover,
at en notebook skærm nok aldrig bliver ligeså god som en staionær
skærm, der koster næsten det sammen som hele notebooken.

Samsung arbejder lige nu på at lave TFT skærme, der har mindre end 1
ms reponstid - så gamerne kan godt gøre sig klar til at købe TFT i
2003/2004.

> [...]
>lysere og lysere for hver gang jeg kalibrerer den for at få den
>indenfor målet og den er trods alt ikke mere end et par år gammel.

Mht holdbarhed af TFT kontra CRT, så har TFT ikke noget fosfor, der
kan brænde ud, men jeg mener typisk de kan holde ca. dobbetl op af CRT
skærme - ved ikke helt, hvad det er, der gør at TFT stoppr med at
virke - ved andre det ?

Måske du snart ryger over til os på TFT holdet, hva' Madsen ?

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 13:34

Dr. Ralph skrev:

[Betragtningsvinkel]
> [...]
> billede. Det er så godt, at det er på højde med en CRT skærm - for
> hvem gider kigge på sin skærm i en vinkel på over 90 grader ?

Det har du ret i. Når vinklen er så stor før farverne ændrer sig,
så er problemet jo forsvindende lille.

> Selvfølgelig skal disse specs tages med gran salt - og kun seriøse
> anmeldelser skal tages for gode ægte vare.

Selvfølgelig. :)

> Måske du snart ryger over til os på TFT holdet, hva' Madsen ?

Før eller siden gør jeg jo nok. Det er er der vist ingen tvivl om,
medmindre der kommer noget som er endnu smartere og bedre inden for
den nærmeste fremtid. Har dog ikke planer om at skille mig af med
FW-900 lige foreløbig, men den kunne jo evt. bruges som sekundær
display? (Nej, det er nu vist overkill. :)

Madsen.