Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt digital camera
Fra : Pia og Steen Sørense~

Dato : 03-09-02 22:07

Hej i gruppen

Jeg skal ud og købe et nyt digital kamera, hvor vigtigt er det med antallet
af pixel, de har jo lige fra 1,2 mega pixel til ca. 4 mega pixel.

Er der evrntuelt andet der er vigtigt og tage højde for, inden jeg køber et
kamera.

mvh
steen

Fra : emj

Dato : 04-09-02 06:50

On Tue, 3 Sep 2002 23:06:37 +0200, "Pia og Steen Sørensen"
<anna@post3.tele.dk> wrote:

>Er der evrntuelt andet der er vigtigt og tage højde for, inden jeg køber et
>kamera.

At det har en god optik og optisk zoom
At du køber et kendt mærke, som har bevist sine kvaliteter.
At du handler hos en fotohandler, der kan vejlede dig, så du får det
camera, som opfylder netop dit behov.
At du ud over kamera, skal købe ekstra hukommelseskort, ekstra
batterier + batterilader, taske, cardreader o.l. for ca 1000 kr
At du skal have et godt billedbehandlingsprogram f.eks. Paint Shop Pro
(ca 1300 kr), PhotoElements eller lignende.

Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Tor Eivind Ravndal

Dato : 04-09-02 07:30

>Pia og Steen Sørensen

>"emj"

[Snip]

> At du handler hos en fotohandler, der kan vejlede dig, så du får det
> camera, som opfylder netop dit behov.

[Snip]

Gode poeng fra emj, men jeg for min del er litt skeptisk til
fotoforhandlere. Det er mulig jeg kaster inn en brannfakkel her, hvilket
ikke er meningen, men jeg mener at ikke alle fotoforhandlere er like
profesjonelle. En bekjent av meg hadde allerede blinket seg ut et kamera
han skulle kjøpe, men kom hjem med en utgått modell p.g.a en
overbevisende selger.

Jeg for min del vil anbefale å lese de utallige testene som er
tilgjengelig på nettet innen du bestemmer deg.

Kan hende størrelsen på fotoapparatet er viktig for deg? Hva med et lite
og lett kamera som slipper lett ned i skjorten?

Hva med batteritypen? Jeg har sans for de apparater som har standard
AA batterier. Dette gjør at du kan redde deg ut av en knipe ved å kunne
kjøpe ekstra batterier nær sagt hvor som helst i verden den dagen dine
ekstra batterier også går tom for strøm(når du minst ønsker det..).

Om du skal benytte fotoredigering: Kan kameraet fotografere RAW eller
tiff? Når en lagrer i jpg så har man jo allerede fått en
kvalitetsreduksjon allerede på minnebrikken. RAW og tiff gir deg mye
større spillerom når du skal fikse på bildet i etterkant.

Støtter kameraet kun SmartMedia minnebrikker som har en øvre begrensning
på 128Mb? Kan jo hende du vil ønske 256Mb eller sågar 512Mb minnebrikke.

Det er sikkert mer å tenker på, men nå venter arbeidet...

Tor Eivind

Fra : Michael Pedersen

Dato : 04-09-02 07:59

Tor Eivind Ravndal <tor-eivind.ravndal_CUT_THE_SPAM@kvaerner.com>
skrev:
>[Snip]

> [...]

Jeg vil give Tor ret i at man skal være varsom med at stole på
rådgivningen fra fotohandlere. Jeg købte et Olympus C-700 for nogle
måneder siden, hvor jeg læste om kameraet på forskellige internet-
sider. Herefter "testede" jeg min (meget begrænset) viden fra disse
sider i forskellige fotohandlere, og derudfra fik jeg meget dårlige
erfaringer fra bl.a. Merlin og Japan Foto (begge i Odense), hvorimod
Fotomagasinet (ligeledes i Odense) havde særdeles god service og
kendskab til produktet.

Så mit råd til dig er: Læs tests af diverse kameraer på nettet, og gå

så ud til forhandlerne.
Prøv f.eks.:
www.dpreview.com
www.steves-digicams.com

Mht. pixels, så kommer det an på hvad du skal bruge kameraet til. Mit

kamera er på 2,1 megapixel, og det er fint til at få trykt
papirbilleder i 10x15. Skal du have papirbilleder i større format,
bør du nok vælge flere megapixel.

Mvh.
Michael

Fra : emj

Dato : 04-09-02 09:34

On 4 Sep 2002 07:29:52 +0100, "Tor Eivind Ravndal"
<tor-eivind.ravndal_CUT_THE_SPAM@kvaerner.com> wrote:

>En bekjent av meg hadde allerede blinket seg ut et kamera
>han skulle kjøpe, men kom hjem med en utgått modell p.g.a en
>overbevisende selger.

Nu kan det retfærdigvis tænkes, at den udgåede model var et bedre køb
end en ny model til anden pris.
Hilsen emj

Fra : KASO

Dato : 04-09-02 10:33

[SNIP]
> [...]
> kjøpe ekstra batterier nær sagt hvor som helst i verden den dagen dine
> ekstra batterier også går tom for strøm(når du minst ønsker det..).

Bemærk dog, at mange digitalkameraer idag IKKE kan bruge alkaline
batterier. Det gælder bl.a. for mit "gamle" Olympus C21 - det kræver Li
eller NiMh. Sidstnævnte kan købes billigt mange steder idag - navnlig
sammenlignet med "specialbatterier" - men ikke som "klar til brug" - de
skal jo først lades op.

http://www.kandu.dk/

Fra : H. P. Holm

Dato : 04-09-02 11:30

KASO skrev:

> [...]
> eller NiMh. Sidstnævnte kan købes billigt mange steder idag - navnlig
> sammenlignet med "specialbatterier" - men ikke som "klar til brug" - de

Der kan tages ca. 50 billeder på 2 stk. "Top Craft" alkaline fra Aldi
med et Olympus C1 hvis jeg ikke bruger skærmen alt for meget. Man får
8 stk. for 20 kroner, så det er fint nok i en presset situation, selv
om brugsanvisningen til C1 også fraråder alkaline. Powerpaq alkaline
holder i sammenligning kun til 10-15 billeder og er meget dyrere.

--
Hans

Fra : Olsen

Dato : 04-09-02 17:35

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> At det har en god optik og optisk zoom

Zoom er ikke et must.
Bruger batteri.
Larmer
Slides og blir' uskarpt med tiden.
Sjældent er zoomeffekten tilstrækkelig.
Zoom har altid krævet mere lys til optikken.

MVH

Fra : Jens Olsen

Dato : 04-09-02 20:06

On Wed, 4 Sep 2002 18:34:45 +0200, "Olsen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

> [...]
>Slides og blir' uskarpt med tiden.
>Sjældent er zoomeffekten tilstrækkelig.
>Zoom har altid krævet mere lys til optikken.

Det bliver vist svært at finde digitalkameraer uden zoom

Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-09-02 23:51

Se inline.

wrote:

>Zoom er ikke et must.

Nejda, skidt med at du ikke kunne få et godt billede af et vildt dyr
fordi du ikke kunne komme tæt nok på.

>Bruger batteri.
>Larmer

Moderne zoom motorer er knapt hørbare.

>Slides og blir' uskarpt med tiden.

Hvis objektivet er slidt (efter års pudsen) vil det da også gå ud over
almindelige billeder uden brug af zoomen.

>Sjældent er zoomeffekten tilstrækkelig.

Du modsiger dig selv her. Hvis den ikke der, hvordan kan den så være
utilstrækkelig.

>Zoom har altid krævet mere lys til optikken.

Det er korrekt.

Fra : Olsen

Dato : 04-09-02 17:34

"Pia og Steen Sørensen" <anna@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af pixel, de har jo lige fra 1,2 mega pixel til ca. 4 mega pixel.
>
> Er der evrntuelt andet der er vigtigt og tage højde for, inden jeg køber

2 ting:

1) jo flere pixels muliggør et større billede uden du kan se "kornene". Både
på skærm og printeren.
2) Men vil du ikke hellere ha' et godt objektiv som tegner skarpt, og så
knap så mange pixels ????

Derfor, pixel er een ting, et ordentligt objektiv et andet, og en
kombination
af begge vil altid gi' gode billeder.

MVH