Dåb
Fra : Ole Madsen

Dato : 03-09-02 20:09

Jeg har lige snakket med en ældre kristen, og vi kom til at snakke om dåb,
hun argumenterede for barnedåb, med at Israels børn blev omskåret efter 8
dage. Og jeg med voksendåben kunne ikke argumentere imod det. Kan i give mig
en god grund for det ene eller andet?

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.danmarkforjesus.dk - Danmark for Jesus
http://www.creationdays.dk - Creation Days - Maaseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 03-09-02 21:21

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

Alle der kom til troen blev døbt.

Jeg har studeret dåb meget i mine yngre dage, og fandt intet om at Jesus
sagde vi skulle døbe små børn ,Han sagde lad dem komme til mig .
Han sagde gøre disipele og døbe.

Først tro så dåb.
Dåben frelser ikke det gør troen på Jesus.

--

Mange kærlige hilsener der Børge Højlund Jensen fra Viborg.
Se ind på hjemmesiderne .

Fra : Erik L

Dato : 04-09-02 07:27

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Han sagde gøre disipele og døbe.
>
> Først tro så dåb.
> Dåben frelser ikke det gør troen på Jesus.

Se hvad der står i Bibelen Børge??
1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer;

Spørgsmål til Børge?

Var det din "tro" der hængte på korset for dig ??

Erik L

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 04-09-02 07:29

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Nej men jeg kom til korset fordi jeg troede. Jeg blev døbt fordi jeg troede.

Fra : Erik L

Dato : 04-09-02 07:49

> [...]
>
> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Nej men jeg kom til korset fordi jeg troede. Jeg blev døbt fordi jeg

Hvordan kom du så til korset, ligs som Paulus skriver i Rom 6 at man bliver
korsfæstet i dåben eller kom du til korset ved din tro ?

Men er du man er frelst før man bliver døbt?

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 04-09-02 08:27

> "Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> meddelelse

Jeg vil påstå man ikke kommer til frelseren uden tro på Hans sted
fortærende død på korset
Tro på Jesus så bliver man frelst.
man tror til frelse.
Man kan kun tro.
ingen gerninger frelser, kun tro.

Fra : Erik L

Dato : 04-09-02 10:26

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil påstå man ikke kommer til frelseren uden tro på Hans sted
> [...]

Du skriver jo selv man skal tro først og så skal man døbes. Er dåben så ikke
medindfattet i vores tro og vores gerning vil være lydighed til
dåbsbefalingen og så bliver man frelst af Jesus ved et sammelsætning af
"lydighed, gerning, tro og vand"??

Erik L

Fra : John Cooper

Dato : 05-09-02 20:40

Erik L <eriklarsen@oncable.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men er du man er frelst før man bliver døbt?
>
> 1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer;

Hvad var det der frelste Noa? Hans tro? Hans lydighed? Arken? Gud? Alle
disse.

Bibelen siger at vi bliver frelst ved tro (Epheserne 2:8), ved gerninger
(Jakob 2:14), ved Kristi kors - 'Thi Kristus har ikke sendt mig for at døbe,
men for at forkynde evangeliet - ikke med visdom i tale, for at Kristi kors
ikke skulle tabe sin kraft. Thi ordet om korset er vel for dem, som
fortabes, en dårskab, men for os, som frelses, er der en Guds kraft.'
(1.Korinterne 1:17,18).

Andre vers siger at vi bliver frelst ved Kristi blod, og mange andre ting.

Dåb uden omvendelsen gavner intet:

'Men da han så mange af farisæerne og saddukæerne komme for at blive døbt,
sagde han til dem: I øgleunger! hvem gav jer den tanke at fly fra den
kommende vrede? Så bær da frugt, som er omvendelsen værdig' (Mattæus 3:7,8)

Dåb uden tro gavner intet:

'Se, her er vand, hvad er der til hinder for, at jeg kan blive døbt? Filip
sagde: Tror du af hele dit hjerte, så kan det ske. Han svarede og sagde:
Jeg tror, at Jesus Kristus er Guds Søn.' (Apost 8:36,37)

Det er fordi at dåb, tro og omvendelsen går sammen i det NT at man må sige
at man bliver frelst ved dåb, men her taler vi om det NTs dåb, ikke det som
kaldes dåb i dag, som er for mange betydningsløst, og derfor frelser ikke.

John Cooper

Fra : Erik L

Dato : 05-09-02 23:09

"John Cooper" <black@bishop1960.freeserve.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver

> Hvad var det der frelste Noa? Hans tro? Hans lydighed? Arken? Gud?

Det var vandet Gud brugte til at druknede synden og derved gav Noa en ny
start i en ny tilværelse i en ny verden, det var vand Gud brugte da han
druknede Faros hær (Israels traldmester) og derved startede Isralitterne på
en ny tilværelse i et nyt land, det var vand (dåben) Gud brugte til at
begrave synden og trældommen i mit gamle liv og derved starte mig på en ny
tilværelse under Hans beskyttelse i Jesus kristus.

Derud over rensede Jøderne deres legeme i vand hver gang de skulle være rene
for Guds ansigt i Templet, det var vand Johandes døber brugte til at give
Jøderne syndsforladelse i OSV

> [...]
> ikke skulle tabe sin kraft. Thi ordet om korset er vel for dem, som
> fortabes, en dårskab, men for os, som frelses, er der en Guds kraft.'

Bibeleb siger også citat ;
1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer,

Og bibelen siger vi blev korsfæstet med Jesus i dåben citat;
rom 6v4 Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at
også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed,
skal leve et nyt liv. v5 For er vi vokset sammen med ham ved en død, der
ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans. v6
Vi ved, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham, for at
det legeme, som ligger under for synden, skulle tilintetgøres, så vi ikke
mere er trælle for synden

> Andre vers siger at vi bliver frelst ved Kristi blod, og mange andre ting.

Ja det gør Heb 9 & 10 samtidig med den sammenknytter blodet og vandet.

> Dåb uden omvendelsen gavner intet:

Selvføligt ikke,

> [...]
> sagde han til dem: I øgleunger! hvem gav jer den tanke at fly fra den
> kommende vrede? Så bær da frugt, som er omvendelsen værdig' (Mattæus

Selvføligt ikke,

> [...]
som
> kaldes dåb i dag, som er for mange betydningsløst, og derfor frelser ikke.

Det er lige akurart hvad ApG 2 v38 fortæller os.

Det er nok ikke vandet i dåben der frelser os, men der er dåbsbefaling og i
"Fader vor" beder vi din vilje ske. Når Gud har befalet dåb er det vel en
del af Guds vilje, Ikke.

Og som bibelen siger det, "Mark 16 v16 Den, der tror og bliver døbt, skal
frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes" og ud fra det skriftsted kan
der ikke udledes en frelse for folk der ikke vil tro og ikke vil døbes, vel
?

Erik L

Fra : J.Vestergaard

Dato : 04-09-02 09:42

Jeg var for nylig til en barnedåb i Folkekirken - for første gang. Det
virker underligt at præsten tilspørger barnet, som bare vræler, og en
"Fadder" svarer på dets vegne. På mig virker det som en underlig og
unaturlig konstruktion. At sammenligne med den jødiske omskærelse virker som
en ren og skær bortforklaring. Løfterne og Pagten blev netop givet til
jøderne *som et folk* - det er helt anderledes med kristendom, den kan ikke
"arves"! Noa, som du henviser til, var vel næppe uvidende om hvad hans
"projekt" handlede om, han havde trods alt bygget mange år på arken. Jesus
selv var 8 dage da han blev omskåret, men tredive år da han blev døbt.

Når det er sagt, vil jeg så også sige, at jeg respekterer barnedåben når
forældrene bare ville tage deres ansvar alvorligt, nemlig at opdrage barnet
i den kristne tro, men dermed står det sløjt til i DK!

Venlig hilsen
Jørgen Vestergaard

Fra : Ole Madsen

Dato : 04-09-02 12:57

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> Han sagde gøre disipele og døbe.
>
> Først tro så dåb.
> Dåben frelser ikke det gør troen på Jesus.

Men Israel blev jo omskåret uden tro som små, hvad har du at sige til det?

Ole

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 04-09-02 13:07

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

Var de troende på Kristus?
Nej de var ikke de var under loven.
Bibelen siger klart først tro så dåb, der begraver vi det gamle menneske
efter vi er blevet et nyt menneske i kristus.

Fra : Niels

Dato : 04-09-02 20:17

> Men Israel blev jo omskåret uden tro som små, hvad har du at sige til det?

Omskærelsen var pagtstegnet, men det var der ingen frelse ved, derfor blev
der samtidigt ofret i templet for at sone synd.. Det skete også for Jesus..

Og hele deres liv måtte de følge Moseloven med alt hvad det indebar af
ofringer og soninger o.s.v.

Niels

Fra : Niels

Dato : 03-09-02 21:24

> [...]
> dage. Og jeg med voksendåben kunne ikke argumentere imod det. Kan i give

Har den gamle kristne glemt at omskærelsen var den gamle pagt med Abrahams
efterkommere og Gud og at Paulus lærer os at omskærelsen er i hjertet

Rom 2,29

Jøde er man i det indre, og omskåret er den, som er det i sit hjerte, i
Ånden, ikke efter bogstaven. Hans ros kommer fra Gud, ikke fra mennesker.

Niels

Fra : Morten Gulev

Dato : 04-09-02 20:32

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> dage. Og jeg med voksendåben kunne ikke argumentere imod det. Kan i give

Heller ikke jeg kan helt forstå barnedåben. Den stammer vel fra gammel
overtro om at et udøbt barn som dør ikke vil blive frelst. Så man skynder
sig at døbe barnet. Nutildags er det jo bare et ritual som slavisk bliver
fulgt. Jeg har det mange barnedåb, men forældrene var aldrig nogen jeg før
havde set i menigheden; så de var nok ikke andet end "ritual-kristne".

Alle de enkelte dåb der bliver beskrevet i Bibelen er af voksne mennesker,
men der tales også om massedåb. Man kan vel tænke sig at der har været et
spædbarn eller to til stede ....

At jøderne bliver/blev omskåret som 8-årige er resultatet af at jøderne
skulle leve under Moseloven - de havde ikke noget valg. I modsætning hertil
skal de kristne vælge deres Gud og deres tro og når de har truffet valget så
bliver de døbt.

Konfirmationen bliver slet ikke nævnt i Bibelen, men man har været nødt til
at "opfinde" den fordi det ikke giver mening at indvie et barn til Gud, nar
det ingen ide har om hvad gud er. Så må barnet senere i livet "konfirmere"
at forældrene traf det rigtige valg at lade dem døbe. At det så er gået hen
og blevet et gaveræs er et helt andet emne.....

Fra : kjaer

Dato : 05-09-02 01:05

"Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3d766d35$0$59375$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> fulgt. Jeg har det mange barnedåb, men forældrene var aldrig nogen jeg før
> havde set i menigheden; så de var nok ikke andet end "ritual-kristne".

Hvad er det for en menighed, kræves der et medlemskort fra en sekt for at benytte kirken?
Hvad er en ritualkristen?

Fra : Morten Gulev

Dato : 05-09-02 16:37

> Hvad er det for en menighed, kræves der et medlemskort fra en sekt for at
benytte kirken?
> Hvad er en ritualkristen?

En ganske almindelig folkekirkelig menighed.
Øh, nej ....
Folk der påstår de er kristne fordi de følger ritualerne (gift i kirke,
døbt, konfirmeret, fejrer jul), men som egentlig ikke tror på Gud.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-09-02 20:50

"Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> writes:

> En ganske almindelig folkekirkelig menighed.

Du gør bestemt ikke noget for at forbedre samarbejdet på tværs af
kirkeskel med den slags bemærkninger.

Vi i Folkekirken ved udmærket, at vi har store problemer, men vi har
også rigtig mange gode, levende menigheder - og det har vi altid haft.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Erik L

Dato : 05-09-02 23:15

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Du gør bestemt ikke noget for at forbedre samarbejdet på tværs af
> kirkeskel med den slags bemærkninger.

Skal man det ?? for du får det til at lyde som tvang,

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-09-02 23:35

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

> Skal man det ?? for du får det til at lyde som tvang,

Ved du hvad? Jeg er faktisk nået til den konklusion, at det er bedst
for alle parter om du ikke samarbejder med nogen som helst. Godt gået.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Please do not put words or intentions in my mouth
The RockBear. ((^)) to which I do not subscribe; I get in enough

Fra : Erik L

Dato : 06-09-02 07:11

> Ved du hvad? Jeg er faktisk nået til den konklusion, at det er bedst
> for alle parter om du ikke samarbejder med nogen som helst. Godt gået.

Har du ikke et enkelt skriftsted der siger, at Gud vil have en coktail af
alle religiøse opførsler, forståelser, dogmar, sakramenter og ritualer og så
at Gud vil acceptere det for at være sandheden, hvor JesusKristus, Guds Ord,
så vil blive være den sammenblanderde coktails fældesnævner for sandheden.

Eller æder du bare alle ting rå, fordi du tror du kan blande en coktail af
kristne på sammen måde som Paven mener han bringe alle hans afhopper tilbage
fordi det er Jesus bøn de sande kristne skal være ét Joh 17.

Jeg vil ikke være din form for coktail kristen, det er jo en fri verden uden
nogen form for tvang.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-09-02 09:50

> [...]

> så vil blive være den sammenblanderde coktails fældesnævner for sandheden.

Nej, jeg har heller ikke et skriftsted, der siger, at du er i din gode
ret til at digte vildt og inderligt bare for at få ret.

Stråmandsargumenter er noget fis, Erik. Drop dem.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Erik L

Dato : 06-09-02 17:21

Ord,

> Nej, jeg har heller ikke et skriftsted, der siger, at du er i din gode
> ret til at digte vildt og inderligt bare for at få ret.
>
> Stråmandsargumenter er noget fis, Erik. Drop dem.

Du har selvføligt ret i din ophøjede fæleskirkelige mening som jeres gud har
kaldt jer til at udarbejde, men for hver enkelt bibelsk skriftsted du kan
finde for at den fældeskirkelige sammenblanding er af Guds vilje, vil jeg
finde 10 bibelsk skriftsteder der siger du skal holde dig borte fra denne
sammensætning af forskellige meninger.

2 Kor 6v16 Hvilken sammenhæng er der mellem Guds tempel og afguderne? For
det er os, der er den levende Guds tempel, som Gud også har sagt: »Jeg vil
bo og vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit
folk.« v17 Derfor: »Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, og rør
ikke ved noget urent! Så vil jeg tage imod jer,

Erik L

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 05-09-02 10:54

"Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> skrev...

> Nutildags er det jo bare et ritual som slavisk bliver
> fulgt.

For nogle, ja. For andre, nej. Om en måneds tid skal jeg eksempelvis
selv stå i kirken med min lille søn på armen, og der er ikke noget
slavisk ritualfølgen over den beslutning.

> Jeg har det mange barnedåb, men forældrene var aldrig nogen jeg før
> havde set i menigheden; så de var nok ikke andet end "ritual-kristne".

Eller også vælger de at lade deres barn døbe i bedsteforældrenes sogn.
Hvorom alting er, kan jeg kun sige, at det er yderst usædvanligt, hvor
jeg kommer fra, at dåbsforældrene er ukendte for menigheden. Her har man
i øvrigt også dåbsoplæring for forældreparrene og andet godt.

Der er altså forskel på sogne - og på mennesker - så det er bestemt
uhensigtsmæssigt at skære alle over en kam.

Christina

Fra : Erik L

Dato : 05-09-02 13:03

"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv stå i kirken med min lille søn på armen, og der er ikke noget
> slavisk ritualfølgen over den beslutning.

Da det er ikke barnets beslutning du følger, men din familiens beslutning at
have barnet overøst (dåbt), så er det et ritual under alle omstændighed.

Svindel er vel et bedre ord at bruge for et barn der bliver indoktrineret af
sin præst til med tiden at tro han/hun har modtoge Frelsens gave og
Helligåndens gave som dåbsgave. Uden præsterne har faste beviser for deres
Frelse/Helligånds gaves sandfærdighed.

Når det drejer sig om så store ting som liv eller død for barnet, er det vel
kun rimeligt at præsterne har et enkelt simpelt bevis på at de har
autoritet/rettigheden fra Gud til at bortforære Guds Frelse og Helligåndens
gave i den rituale overøsnings dåb af børn.

Har man ikke nogen garenti som f.eks de der oplever at blive døbt i
Helligånden i frikirkesammenhæng og derefter blive døbt på egen tro, den tro
de fik af Gud selv ved de oplevelser Han gav dem da Han åbenbarede sig for
dem, de har alle sammen fået del i en eller flere Nådegave og taler for de
flestes vedkomende i nye tunger. Her taler jeg også om de der er kommet fra
folkekirkens overøsningsdåb og så oplever Gud på en helt ny måde, som ingen
folkekirkepræster har forkyndt dem om at et sådan møde med Gud skulle være
muligt,

Mener du ikke det er mærkeligt at nogle børn der har får Helligåndsgaven i
folkekirkens overøsnings dåb, Går hen og bliver overbevist kristne når de
modtager Helligåndens dåb på et Pinsestævne senere i livet. Jeg mener
folkekirken har et stort problem, når de der finder Gud og får Helligånden
løber deres vej fra folkekirkens ritualer og begynder at handle på deres
egen tro?

Erik L

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 06-09-02 21:03

> [...]

beslutning at
> have barnet overøst (dåbt), så er det et ritual under alle

Ja, naturligvis er det et ritual, og det ser jeg bestemt heller ikke
noget galt i. Men det er ikke et ritual, som vi "slavisk følger" - vi
gør det, fordi vi mener noget med det, og det har betydning for os.

> Svindel er vel et bedre ord at bruge for et barn der bliver
indoktrineret af
> sin præst til med tiden at tro han/hun har modtoge Frelsens gave og
> Helligåndens gave som dåbsgave.

Der er ingen svindel her. Mit barn får af sin præst (og sin mor) at
vide, at han har fået trosbekendelsen i dåbsgave; og den står det ham
frit for at bruge - eller forkaste (AK!) - når han når så vidt i sit
liv.

> [...]
de
> modtager Helligåndens dåb på et Pinsestævne senere i livet.

Nej, det mener jeg såmænd ikke er mærkeligt. Jeg skulle selv blive 23,
førend min dåb fik betydning. Det skete så ikke ved et pinsestævne, men
det kunen det i princippet lige så godt. Uanset omstændighederne vil det
jo altid først være senere, at man selv bliver en "overbevist kristen".

Christina

Fra : Erik L

Dato : 07-09-02 00:11

> [...]
> vide, at han har fået trosbekendelsen i dåbsgave; og den står det ham
> frit for at bruge - eller forkaste (AK!) - når han når så vidt i sit

Har fået trosbekendelsen i dåbsgave, den er ny for mig.

Og jeg ser ingen mulighed for at barnet bekender sin tro eller får del i
nogen kristelig åndelig gave ved at blive overøset med tre slatter vand, men
derimod kan jeg se at I forældre der lader jeres børn døbe opfylder deres
egne forpligtielser over for hvad de mener er kristendom.

Og hvor vidt barnet er kommet med tre slatter vand er meget let overskuet,
ingen steder. Og hvis ordet indoktranering ikke anvendes sener i barnets
forståelse at dåbsøjeblikket og får fortalt at det blev frelst og fik
helligånden i dåbsgave, ville barnet aldrig fatte eller tro det.

> [...]
> førend min dåb fik betydning. Det skete så ikke ved et pinsestævne, men
> det kunen det i princippet lige så godt.

Skal det forstås sådan du ikke fik helligånden i dåbsgave, men fik
Helligånden på et senere tidspunkt ??

>Uanset omstændighederne vil det
> jo altid først være senere, at man selv bliver en "overbevist kristen".

Eller at man ikke har fået noget som helst ud af barnedåben, for hvis det
for kun nogle enkelte der bliver "overbevist kristne" senere i livet, er
Guds løfter til de andre barnedøbte der ikke bliver "overbevist kristne" om
frelse og helligåndsgaven, den rendyrkede forskeldsbehandling af de
barnedøbte.

Jeg tror nu, at hvis du er blevet "overbevist kristen" som 23 årig, har din
dåb og konfirmation ikke noget med det at gøre, for Guds frelse er ikke
automatisk på den måde, som det vil være at blive barnedøbt og kom til troen
5 minnuter før du skal dør.

Erik L

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 07-09-02 18:06

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev...

> Har fået trosbekendelsen i dåbsgave, den er ny for mig.

Det var det glimrende svar, min mand i sin tid fik, da han spurgte
præsten angående trosbekendelsen ved dåben - den lille kan jo hverken
sige ja eller nej. Så vidt jeg husker, stammer tanken fra teologen P.G.
Lindhardt.

> Og jeg ser ingen mulighed for at barnet bekender sin tro

Enig. Det er forælderen (eller hvem der nu bærer barnet - hos os bliver
det mig selv), der svarer ja til trosbekendelsens punkter. Som sagt
giver denne del af dåben mening for os pga. tanken om bekendelsen som
"dåbsgave".

> eller får del i
> nogen kristelig åndelig gave ved at blive overøset med tre slatter
vand

Så skråsikkert kan jeg ikke udtale mig om ting, jeg ikke kan erfare
direkte med sanserne.

> men
> derimod kan jeg se at I forældre der lader jeres børn døbe opfylder
deres
> egne forpligtielser over for hvad de mener er kristendom.

Nogle vælger sikkert barnedåb pga. en følelse af pligt i forhold til
deres kristentro. Det er nu ikke det, der er på spil i vores valg.

> Skal det forstås sådan du ikke fik helligånden i dåbsgave, men fik
> Helligånden på et senere tidspunkt ??

Næh. Helligånden havde skam været der hele tiden - jeg tror bestemt, at
såfremt Gud er Gud, så er han det for alle altid.

> [...]
kristne" om
> frelse og helligåndsgaven, den rendyrkede forskeldsbehandling af de

Dåben pålægger ikke den døbte noget, han eller hun ikke ønsker. Der er
ingen forskelsbehandling, som jeg ser det - udelukkende individets fri
vilje til at vælge til eller fra.

> Jeg tror nu, at hvis du er blevet "overbevist kristen" som 23 årig,
har din
> dåb og konfirmation ikke noget med det at gøre

Min dåb har ikke været udslagsgivende i forhold til min "kommen til
troen", men den fik betydning for mig derefter. (Det har den sådan set
altid haft, men betydningen blev en anden - mere følt og mindre
tænkt/intellektualiseret.)

> for Guds frelse er ikke
> automatisk på den måde, som det vil være at blive barnedøbt og kom til
troen
> 5 minuter før du skal dør.

Du tror ikke, at en person, der kommer til troen og dør fem minutter
derefter, bliver frelst?

Christina

Fra : Erik L

Dato : 07-09-02 22:26

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev...

> Næh. Helligånden havde skam været der hele tiden - jeg tror bestemt, at
> såfremt Gud er Gud, så er han det for alle altid.

En Bibel uden fortabelse og alle har Helligånden, den Bibel vil jeg gerne
læse, hvor har du købt den ???

Erik L

> [...]
>
> Dåben pålægger ikke den døbte noget, han eller hun ikke ønsker. Der er
> ingen forskelsbehandling, som jeg ser det - udelukkende individets fri

Det er "barne"dåb, hvor stor kan den fri vilje være. ??

> [...]
> troen", men den fik betydning for mig derefter. (Det har den sådan set
> altid haft, men betydningen blev en anden - mere følt og mindre

Ja det tror jeg gerne,

> troen
>
> Du tror ikke, at en person, der kommer til troen og dør fem minutter
> derefter, bliver frelst?

Nej, med stor bestemthed Nej, Og tænker du på hjemmedåb hvor barnet i hu,
hej og ville dyr skal døbes før det er for sendt, vil jeg sige; det er kun
forældrenes tro der forestiller barnet oppe i Himmelen, der er ikke et
enkelt skriftsted i Bibelen der understøtter den form for religiøsitet.

Erik l

Fra : Morten Gulev

Dato : 05-09-02 16:41

"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> wrote in message
> [...]
> selv stå i kirken med min lille søn på armen, og der er ikke noget
> slavisk ritualfølgen over den beslutning.

Det er bestemt heller ikke alle jeg mener med det.

> [...]
> jeg kommer fra, at dåbsforældrene er ukendte for menigheden. Her har man
> i øvrigt også dåbsoplæring for forældreparrene og andet godt.

Jeg vil gætte på at du kommer fra Jylland. Dem fra min gamle menighed der
kom fra Jylland havde et andet forhold (mere seriøst?) til kirken end
Københavnerne. Jeg har aldrig hørt om at bedsteforældrenes sogn havde en
indflydelse, men det er jo min fejl.

> Der er altså forskel på sogne - og på mennesker - så det er bestemt
> uhensigtsmæssigt at skære alle over en kam ...

Helt sikkert.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-09-02 20:51

> [...]

> Jeg vil gætte på at du kommer fra Jylland. Dem fra min gamle menighed der
> kom fra Jylland havde et andet forhold (mere seriøst?) til kirken end

Jeg tror at jeg uden at anstrenge mig kunne finde navnene på over 1000
københavnske folkekirkegængere, der tager deres tro og kirke
væsentligt mere seriøst end som så.

Fra : Mr. D

Dato : 06-09-02 13:58

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m37ki0b4h1.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> writes:
>
> Jeg tror at jeg uden at anstrenge mig kunne finde navnene på over 1000
> københavnske folkekirkegængere, der tager deres tro og kirke
> væsentligt mere seriøst end som så.

Fint, så nedlæg Folkekirken i København og lad dem danne menighed

Mr. D

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-09-02 14:19

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Fint, så nedlæg Folkekirken i København og lad dem danne menighed

Nejnej, for vi kan jo ikke enes

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : Mr. D

Dato : 06-09-02 20:20

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m37khz8dcz.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Nejnej, for vi kan jo ikke enes

Nå nej

Mr. D

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 06-09-02 20:56

"Morten Gulev" <morteng@oncable.dk> skrev...

> Jeg vil gætte på at du kommer fra Jylland.

Jeps
Men jeg ved så ikke personligt noget om folkekirkemedlemmerne i
hovedstaden, så jeg må hellere undlade at kommentere. (Ganske vist er
jeg gift med en københavner, men han er ikke medlem af folkekirken,
så...)

Christina

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 05-09-02 16:01

> [...]
> hun argumenterede for barnedåb, med at Israels børn blev omskåret efter 8

Hvad har Israels omskærelseslov med dåb at gøre ?

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-09-02 20:48

"Jørgen Hansen" <#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> writes:

> Hvad har Israels omskærelseslov med dåb at gøre ?

Begge dele er pagtstegn.

Fra : Live4Him

Dato : 05-09-02 22:14

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Begge dele er pagtstegn.

Jo, men det besvarer jo stadig ikke spørgsmålet om hvad de har med hinanden
at gøre, eller om det ene kan udledes af det andet.

Det er det samme som hvis nogen spurgte : "hvad har bananer med æbler at
gøre ?" og jeg så svarede : "Jo, de er begge frugter".

I den aktuelle sag bruges omskærelseloven jo som et argument, et argument
for barnedåb, derfor er det ikke nok at svare de begge er pagtstegn.

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-09-02 23:22

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> I den aktuelle sag bruges omskærelseloven jo som et argument, et argument
> for barnedåb, derfor er det ikke nok at svare de begge er pagtstegn.

Hvorfor egentlig ikke?

De jødiske drengebørn gik uvidende ind i den gamle pagt og de kristne
børn går uvidende ind i den nye.

I begge tilfælde er det en markering af, at "dette barn tilhører Gud
og indgår i den pagt vi har med ham".

Det evige problem med dåbsdiskussionerne er jo, at selv om der kan
kastes logik efter både den ene og den anden opfattelse, så handler
det i sidste ende om hvad man mon gjorde i oldkirken.

Der er vel almindelig enighed om (blandt protestanter - katolikkerne
og de ortodokse har fastslået, at Traditionen siger, at man døber
børn), at hvis man i de første menigheder døbte deres børn, så er det
OK og at hvis man ikke døbte børn i oldkirken, så er det ikke OK.

Men vi aner faktisk ikke, hvad der er tilfældet.

Der er ting som det med omskærelsen, proselytdåben og den larmende
tavshed før Tertullian, der peger på, at barnedåb er etableret helt i
starten.

Det, at barnedåb simpelthen ikke nævnes i Bibelen peger den anden
vej. (Men husk, at dåb i NT er så nyt, at der hele tiden er tale om
omvendelsesdåb. Der er simpelthen ikke materiale om folk, der er
vokset op som børn af kristne forældre).

Bliver vi enige på denne side af dommedag?

Næh.

Anerkender de fleste voksendøbere, at jeg - på trods af, at jeg "kun"
er barnedøbt - nok er frelst alligevel?

Ja.

Anerkender vi barnedøbere, at selv om folk går hen og bliver døbt
igen, så er de frelst alligevel?

Ja.

Er der masser af åndsfyldte, levende, barnedøbende menigheder?

Ja.

Er der masser af åndsfyldte, levende, voksen/gen-døbende menigheder?

Ja.

Kan det tages som et tegn på, at Gud måske slet ikke tager det så
tungt om vi døber tidligt eller silde?

Måske. Hvem ved, hvad Han tænker? Men hvis han ikke tager det så
tungt, bør vi så gå så meget op i det? Eller skulle vi hellere tage at
arbejde på, hvordan vi når de unåede?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Alle der rejser i rummet er kannibaler og æder
The RockBear. ((^)) deres egen afføring. [..] Deres børn bliver

Fra : Erik L

Dato : 06-09-02 07:33

> Hvorfor egentlig ikke?
>
> De jødiske drengebørn gik uvidende ind i den gamle pagt og de kristne
> børn går uvidende ind i den nye.

Sluder, der blev oprettet en ny pagt hver påske, hvor lamets blod flød på
Arken i den indre tempelkammer bag ved forhænget, der hvor yperstepræsten
tog folkets synd på sig og gik han for at tvætte sit legeme og sine klæder,
hvad er et billed på den kommende Jesus blod på korset og begravelse.

Klip

> [...]
> omvendelsesdåb. Der er simpelthen ikke materiale om folk, der er
> vokset op som børn af kristne forældre).

Ja, igen et god bevis på, at står det du mener ikke i bibelen, så kan vi
lave en ny tro på gisninger om hvad det er Gud har glemt at fortælle os

klip

> Anerkender de fleste voksendøbere, at jeg - på trods af, at jeg "kun"
> er barnedøbt - nok er frelst alligevel?

" kun " når du regner selv barnedåben for mindre værdifuld end troensdåb
??

> Anerkender vi barnedøbere, at selv om folk går hen og bliver døbt
> igen, så er de frelst alligevel?

Spørgsmålet er ikke om vi anerkender barnedåben, men om Gud anerkender
barnedåben!

Den der tror og bliver døbt -----

> Måske. Hvem ved, hvad Han tænker? Men hvis han ikke tager det så
> tungt, bør vi så gå så meget op i det? Eller skulle vi hellere tage at
> arbejde på, hvordan vi når de unåede?

"Måske" " Hvem ved " Det har altså ikke det mindste med kristendom at
gøre,

Erik L

Fra : Live4Him

Dato : 06-09-02 13:27

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Hvorfor egentlig ikke?
>
> De jødiske drengebørn gik uvidende ind i den gamle pagt og de kristne
> børn går uvidende ind i den nye.

Paulus taler om den sande omskærelse: "For jøde er man ikke i det ydre, og
omskærelse er ikke det, som ses på kroppen. Jøde er man i det indre, og
omskåret er den, som er det i sit hjerte, i Ånden, ikke efter bogstaven.
Hans ros kommer fra Gud, ikke fra mennesker." Rom 2,28-29.

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-09-02 14:19

> [...]

> omskåret er den, som er det i sit hjerte, i Ånden, ikke efter bogstaven.
> Hans ros kommer fra Gud, ikke fra mennesker." Rom 2,28-29.

Enig. Men ikke desto mindre indgår jødiske drengebørn ved omskærelsen
i pagten. Betyder det, at de er omskåret i hjertet?

Og hvorfor er det forskelligt fra barnedåben?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I Århus putter de brun sovs på bøfsandwich!
The RockBear. ((^)) Jeg har selv oplevet det, og det fik mig næsten til