Problem med links - sender fra Word 2000 v~
Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 03-09-02 20:02

I Word 2000 kan man sende et dokument via Outlook 2000 ved hjælp af en
knap på værktøjslinien (eller menuen Filer > Send til > Postmodtager).
Derved bliver dokumentet sendt som en mail hvor dokumentet er som html
i mail-body.

Hvis der er link i dokumentet har jeg et problem som jeg ikke kan
finde en løsning på nogle steder - problemet er at links bliver
forvandlet fra komplette links til relative links når dokumentet
gemmes (eller sendes).

Det drejer sig om f.eks. et mødereferat hvor man linker (komplette
links på formen \\server\mappe\fil) til nogle andre word-dokumenter
som typisk ligger i samme mappe.

Hvis man blot sender word-dokumentet som beskrevet tidligere _uden at
gemme_ kan modtageren godt klikke på linket og åbne bilagene.

Men hvis man gemmer dokumentet, og senere åbner det for at sende det,
kan modtageren ikke bruge linkene.

Linkene er der godt nok, men i stedet for at være komplette links til
filerne er de nu blevet til relative links som vises i statuslinien i
Outlook som f.eks. outbind://98-xxxxxxxx (hvor x er en gevaldig lang
række tal og bogstaver) - hvilket ikke åbner et dokument da filerne jo
har en anden sti.

Hvis man i Outlook vælger Vis kilde er linket blevet til et relativt
link - dvs. servernavn og mapper er fjernet og kun dokumentnavnet er
bibeholdt. Dette relative link bliver så bundet i halen på den
placering som mailen har og dermed får man den meget kryptiske lange
link.

Et eller andet går galt når man gemmer dokumentet i Word og/eller
sender det - men hvad?

Det "sjove" er at hvis man i word-dokumentet forsøger at redigere
linket får man også kun vist den relative sti (altså filnavnet). Det
"virkeligt sjove" er at hvis man viser alle felter er den komplette
sti der stadig (f.eks. {HYPERLINK "\\\\nt-fil\\JLI$\\Test
word-links\\0602\\Kommissorie for Teknisk Afdeling.doc"})

Nogen der har en forklaring - og helst også en løsning :-?

Det er ret træls at man er tvunget til at sende dokumentet med det
samme for at det virker :-/

mvh
Jørgen L Sørensen

Fra : pre

Dato : 03-09-02 21:58

Det er lidt svært at fang den rigtige melodi, men mon ikke dette har
nøglen til et bedre resultat:
If you do not specify a hyperlink base, the paths to hyperlinks are
relative to the document they are contained in.

© pre 2002

Fra : pre

Dato : 04-09-02 12:34

Supplerende:
En absolut adresse skal indeholde den komplette sti, f. eks.
C:\\Documents\\Filnavn.Ext, mens den relative kan nøjes med Filnavn.Ext
(evt. ..\\Filnavn.ext).

Måske funktionen i Rediger: Indsæt som Hyperlink kunne være en mere
sikker løsning, så må linket dog ikke pege på en adresse i samme
dokument.
"pre" <skriv.til@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> If you do not specify a hyperlink base, the paths to hyperlinks are
> relative to the document they are contained in.

dette link er IKKE komplet, altså relativt.

Dette link er IKKE komplet, altså er det relativt.

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 04-09-02 13:47

"pre" <skriv.til@gruppen.dk> wrote in message news:<3d75225e$0$171$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> If you do not specify a hyperlink base, the paths to hyperlinks are
> relative to the document they are contained in.

Tak for dit input - det gav det nødvendige stikord

Jeg kiggede igen i den (efter min mening) skandaløse hjælpefil til
Word, og søgte efter Basis.

Og fandt løsningen i sammensuriet af resultater hvoraf de fleste ikke
indeholder noget om basis - løsningen kommer her for de interesserede:

Inde i Word i menuen Filer > Egenskaber, fanen Dokumentinfo, feltet
Hyperlinksti, skal man angive stien til det dokument som indeholder
linkene (altså det dokumenet man ønsker at sende som mail).

Det er *vigtigt* at huske backslash i slutningen af stien (f.eks.
\\nt-fil\common\TEI-møder\2002_EI-møder\0602\
Hvis den sidste backslash ikke er med går der kludder i stien ved
links til en mappe et andet sted i filstrukturen.

Det virker også selv om man laver et link til en fil på en anden
server, f.eks. et link til
\\nt-tegning\install\JLI filer\tp_logo_080.gif
og det selv om denne sti ikke passer ind i den sti som blev angivet i
Egenskaber for dokumentet.

Som en afsluttende bemærkning kan jeg nævne at jeg synes Word ikke er
helt konsekvent - der er i hvert fald noget der snød mig:

Ifølge hjælpefilen kan man angive komplet sti - citat: "Bemærk! Du kan
tilsidesætte hyperlinkstien ved at skrive hele adressen til
hyperlinken i dialogboksen Indsæt hyperlink i stedet for at markere en
fil på listen. Derved defineres stien til hyperlinken som en fast
filplacering." - citat slut

Jeg brugte faktisk en komplet sti fra starten, og det virkede ikke.
Efter at have testet en del kan jeg se at den komplette sti åbenbart
kun behandles som en komplet sti når den henviser til en anden server.
Hvis linket er til en anden mappe på samme server behandler Word stien
som værende en relativ sti - det selv om hyperlink-feltet indeholder
den komplette sti som anført i mit oprindelige indlæg.

mvh
Jørgen L Sørensen