Værnepligt m.v.
Fra : Lasse Madsen

Dato : 03-09-02 18:34

Hej ...

Jeg har fået indkaldelse til værnepligt i forbindelse med min uddannelse ...
fint nok ... de vil gerne have at jeg møder d. 3 marts næste år .. hvilket
ikke kan lade sig gøre derfor søger jeg om udsættelse...

Jeg har planlagt at læse videre (ca 3år mere) og har altid haft nogle
"drømme" om at rejse til udlandet (england) og arbejde når jeg var færdig
med min uddannelse hvad vil det betyde ?

At jeg bliver hentet en mørk aften i London af FET ?

Hvis jeg så kommer tilbage til danmark feks efter 1-3år så skal jeg vel
selvfølgelig forvente at skulle ind ?
men til den tid er jeg midt i tyverne har det nogen betydning ?

(lige til notis ! - jeg er ikke ude på at undvige værnepligt ! ! ! jeg
forager nægtere men har altså nogle "visioner" der står lidt højere end
krigslege)

og hvad nu hvis man var selvstændig når man er færdig med uddannelsen beder
de så bare en om at lukke firmaet ?

M.v.h.
l. madsen

Fra : TGD

Dato : 03-09-02 18:49

"Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> At jeg bliver hentet en mørk aften i London af FET ?

Du er ikke indenfor endnu, så det blive PET .
Du kan blive idømt dagbøder for ikke at møde op til værnepligten, du kan
sikkert også frihedsberøves.

> Hvis jeg så kommer tilbage til danmark feks efter 1-3år så skal jeg vel
> selvfølgelig forvente at skulle ind ?
> men til den tid er jeg midt i tyverne har det nogen betydning ?

Nej jeg aftjente værnepligt med en på 33 år (evighedsstuderende).

Vil du have det overstået hurtigt tager du 3 mdr tjeneste i Beredskabs
Korpset.

<KLIP>

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-09-02 19:37

On 03/09/02 19:34, in article al2rsa$hl1$1@news.cybercity.dk, "Lasse Madsen"
<lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:

> [...]
> "drømme" om at rejse til udlandet (england) og arbejde når jeg var færdig
> med min uddannelse hvad vil det betyde ?

At du skal aftjene din værnepligt først.

> At jeg bliver hentet en mørk aften i London af FET ?

I praksis - nej. Men hvis du udebliver fra værnepligten bliver du efterlyst
af politiet og militærpolitiet i Danmark. MP vil eftersøge sig aktivt.

> Hvis jeg så kommer tilbage til danmark feks efter 1-3år så skal jeg vel
> selvfølgelig forvente at skulle ind ?
> men til den tid er jeg midt i tyverne har det nogen betydning ?

Nej. Du skal være meget ældre (jeg kan ikke huske hvor meget - 39?)

> [...]
> krigslege)
>
> og hvad nu hvis man var selvstændig når man er færdig med uddannelsen beder

Nej, de beder dig ikke om andet end at møde. Så må du selv finde ud af
hvordan du vil klare resten. Man bliver jo heller ikke indkaldt fra dag til
dag.

/kristian

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-09-02 21:37

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B99ACE08.D593%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> On 03/09/02 19:34, in article al2rsa$hl1$1@news.cybercity.dk, "Lasse
Madsen"

hvilket

Det er normalt at få udsat værnepligt pga. skole,praktik og læreplads.

> [...]
>
> Nej, de beder dig ikke om andet end at møde. Så må du selv finde ud af
> hvordan du vil klare resten. Man bliver jo heller ikke indkaldt fra dag

Da jeg blev genindkaldt(der er muligvis forskellige regler for egentlig
værnepligt), var der mulighed for at få annuleret genindkaldelsen såfremt at
jeg var selvstændig erhvers drivende eller af helbreds mæssige årsager osv..

Mon ikke der er svar på det hele her:
http://www.forsvaret.fvr.dk/

/Menig Storgaard :)

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 04-09-02 07:31

Hvis jeg var dig....

Sørg for at få en "uddannelses-kontrakt" med forsvaret.

Så bestemmer du selv sted og tid.

Så kan du rent faktisk komme til at aftjene kun 3 måneder ved
Beredskabsstyrelsen. Der starter 4 hold om året på hver kasserne så vidt jeg
lige husker. Så har du stadig 8 måneder til at rejse/arbejde i samme år.

En anden god ting. Du kan ikke tvinges til at flytte aftjenings-sted.

Taler af erfaring. Har aftjent 6 måneder i Haderslev. Min erfaring med
beredskabet var at de var meget villige til at få folk ind på de hold de
ønsker. Så kan man jo afpasse tidspunktet - og herregud... 3 måneder!! Skal
dog lige reklamere for 6 månedersfolk som får kørekort til lastvogn. Både 3
og 6 måneders værnepligtige kræves at have kørekort til personbil.

Det var lige et råd og måske meget lidt juridisk.

Thomas

Fra : Thor Larholm

Dato : 04-09-02 11:22

"Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
> (lige til notis ! - jeg er ikke ude på at undvige værnepligt ! ! ! jeg
> forager nægtere men har altså nogle "visioner" der står lidt højere end
> krigslege)

Uden at starte en diskussion (og måske lidt OT), men er det ikke det samme som
nægtere mener - at de har nogle "visioner" der står lidt højere end krigslege?
;)

Jeg kan da udmærket forstå hvis folk ikke har lyst til at dræbe andre.

--
Thor Larholm

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-09-02 13:58

"Thor Larholm" <thor@jubii.dk> wrote in message
> "Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message

Et godt dansk ord ... lamer!

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Thor Larholm

Dato : 04-09-02 14:29

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> wrote in message

> "Thor Larholm" <thor@jubii.dk> wrote in message
>
> Et godt dansk ord ... lamer!

Hvem, Lasse eller jeg? Svært at se når du citerer Lasses indlæg i et svar til
mit ;)

--
Thor Larholm

Fra : Lasse Madsen

Dato : 11-09-02 17:37

> Hvem, Lasse eller jeg? Svært at se når du citerer Lasses indlæg i et svar
til
> mit ;)

I så fald kan jeg "beskytte" mig med at jeg søgte ind frivilligt som
elektronikfagtekniker konstabel sidste år men kom ikke ind da kvoten var
fuldt :( ... bestod ellers alle de diverse tests ....

m.v.h
l. madsen

Fra : Peden

Dato : 07-09-02 15:02

> Jeg kan da udmærket forstå hvis folk ikke har lyst til at dræbe andre.

Det er vist længe siden værnepligtige har dræbt nogen ;)

mvh
MG Peter Risager