dækket slides ujævnt...
Fra : Esben Laursen

Dato : 03-09-02 18:45

Jeg har et problem med mit baghjul... Dækket slides ikke jævnt dvs at nogen
steder er der 4mm så drejer man hjulet ½ omgang og så er der kun ca 1mm
hvorfor det?? Sådan var det også på det gamle dæk, og jeg fatter intet, jeg
har det rigtige dæk tryk.

Hilsen

Esben

Ps. hvis man har et 110/90 kan man så bruge et 110/80 i stedet da den er ca
25% billigere =) Hva betyder de 80?

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-02 19:50

Har du egerhjul?

Vh,
Claus

Fra : Esben Laursen

Dato : 04-09-02 15:17

"> Har du egerhjul?

Nej de er helstøbt..

Esben

Fra : Claus Bernth / Sport~

Dato : 04-09-02 15:34

Esben Laursen wrote:

> "> Har du egerhjul?
> >

> Nej de er helstøbt..

Hmm, så har jeg ikke meget intelligent input

-Eneste tanke jeg kan forestille mig er, at hjulet ikke er helt 'rundt'
eller som en anden foreslog, at bremseskiven er skæv.

Vh,
Claus

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-09-02 19:57

"Hva betyder de 80"

Det er højden på dækket. 80 angiver at det er 80% af bredden.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Esben Laursen

Dato : 04-09-02 15:32

> Det er højden på dækket. 80 angiver at det er 80% af bredden.

Vil det normalt være et problem at montere 80% i stedet for 90%??

Esben

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-09-02 19:53

Det er nok relativt. Du ændre gearing og nok køreegenskaber. Du skal også
sikre dig at der er plads, da det jo er større i diameter. Da dækket er
højere, er det nok heller ikke så stift (sidevejs), som det gamle. Om det er
et problem hænger nok også sammen med kørestil og hvilken MC vi taler om.
Personligt ville jeg ikke gøre det.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-09-02 20:58

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> et problem hænger nok også sammen med kørestil og hvilken MC vi taler om.

Han vil gå fra et /90 til /80, så bliver det lige modsat af hvad du
beskriver :)

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-09-02 16:18

Ups, jeg huskede det som det modsatte, godt andre er lidt vågne

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 04-09-02 22:00

Esben Laursen <spam@hyber.dk.remove> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mSod9.51600$ww6.3808228@news010.worldonline.dk...

> Vil det normalt være et problem at montere 80% i stedet for 90%??
>
> Esben

Som Henrik mailer så ændrer du køreegenskaber ved at skifte
dæknumre/dimensioner. Hvis du får et højere dæk bagi så får du jo kortere
efterløb på forhjulet hvis du da ikke løfter den lidt foran ved at skubbe
forgaffelrørerne ned i de 2 trekantede holderne. Og ved kortere efterløb er
motorcyklen jo mere ivrig efter at komme rundt om hjørnerne, og hvis den i
forvejen var perfekt til det bliver den altså dårligere/overstyret.
Tilsvarende vil et bredere bagdæk jo sideværst løfte bagfælgen længere væk
fra vejbanen når motorcyklen ligge ned i et sving og igen måske overstyre
den.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 04-09-02 06:30

Esben Laursen <spam@hyber.dk.remove> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DC6d9.50489$ww6.3639226@news010.worldonline.dk...
> [...]
> steder er der 4mm så drejer man hjulet ½ omgang og så er der kun ca 1mm
> hvorfor det?? Sådan var det også på det gamle dæk, og jeg fatter intet,

Som Brian spørger:"Har du egerhjul"? Han tænker jo på at egerhjul kan være
mindre præcise end de helstøbte, altså slår mere sideværts og op og ned.
Fordi denne fejl vil resultere sig igen og igen på alle dæk, hvorimod
dækubalance som ikke fjernes jo er bestemt af hvert dæk for sig, altså nogle
dæk med problemer og nogle uden.
Ubalance og uens radius på fælg vil jo resultere i at hjulet under
drejningen, ved kørselen, vil nærmest søge at hoppe fra vejbanen og tilbage
igen. Og siger vi at farten er 100 km/tim så roterer hjulet ca. 12 gange i
sekundet og lige så mange gange skiftevis prøver hjulet at komme væk fra
vejbanen og tilbage igen, hvis der er 1 max radius og 1 min radius; altså
hvis hjulakslen ikke centrerer i en fin rund fælg.
Jeg var for 20 år siden ude for at Lydmuren manglede mindst 20 km/tim i
en motor som skulle give en topfart på 230 rigtige km/tim, jeg holdt straks
på et det måtte skyldes ubalance i baghjulet da der ikke var noget galt med
motoren. Ganske rigtig Lydmuren afbalancerede dengang aldrig sin motorcykel
hjul og der var en ubalance på 60 gram (så vidt jeg husker) og det
resulterede vist i et roterende moment på 200 kg*m (så vidt jeg husker) jeg
da regnede det ud til. Efter afbalancering kom de manglende g.o.v. 20 km/tim
tilbage.
Og det siger sig selv at hvis et hjul således ændrer/varierer i sit tryk
mod vejbanen så slides det også ujævnt.
Jeg tænker på disse ting når jeg er ude og køre og ser motorcykler eller
biler med den slags problemer. Nu ser man det kun hvis det er værre end det
ovenfor beskrevne tilfælde så det er jo sjældent; og de fleste gange er det
vel hjemkørsel efter et uheld.
Nu kan der jo også være fejl i et helstøbt - men dæk ubalancen er jo
uafhængig af hvad fælg det er - men jeg så en gang et værksted, for 20 år
siden, som var igang med at prøve at rette side skævhed på et helstøbt hjul
med en brækstang. Jeg fik standset arbejdet forklarende at man ikke må
brække i støbt materiale. Skævheden skyldtes at hjulakslen direkte sad skævt
i et lide/korrekt hjul, åbenbart sket ved fejl opsætning da pashullerne til
hjullejerne skulle drejes. Så retning at hjulet ville i sig selv være umulig
da det jo næsten var hele vejen rundt at fælgen skulle nyplaceres.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Esben Laursen

Dato : 04-09-02 15:21

> [...]
umulig
> da det jo næsten var hele vejen rundt at fælgen skulle nyplaceres.

Nej det er ikke egerfælge, men derimod helstøbt, jeg har ingen problemer
haft med at den "hopper" jeg kan i hvertfald ikke mærke noget når jeg kører.
Men sidst jeg montere dæk afbalanserede jeg dem godt nok ikke,da der ingen
problemer var med at den ville ryste. Det kan da godt være at jeg skulle
have gjort det dengang.

Esben

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 04-09-02 18:55

Tak for svaret. Nu skrev du jo at det andet dæk også bliver slidt ujævnt.
Har du haft motorcyklen fra før de 2 nævnte dæk eller har du kun haft den
med disse 2 dæk, altså købt motorcyklen med fejl?
Hvis det er tilfældet så bør du undersøge fælgkanten for op og ned
variationer, for så kunne det jo være fejl vedr. manglende centrering af
hjullejerne. Jeg tænker på dette for jeg mindes det helstøbte hjul som jeg
omtalte at et værksted prøvede at rette. Da jeg fik stoppet dette solgte
værkstedet selv det defekte hjul til en uskyldig køber. Det samme var jeg
ude for for 6 år siden da Jess - ham der ved Damhussøen bl.a. reparerer
politiets BMWér - solgte mig et skævt helstøbt forhjul til min BMW. Det var
sideværts skævt opdagede jeg da jeg efter at han havde monteret det kørte på
cyklen. Den slingrede - altså sideværts skævt - så den næsten brugte en
vognbane hvis jeg satte farten til 130 km/tim - for at finde ud af hvordan
den opførte sig - den kunne ikke holdes fast til større fart. Da jeg
fremlagde dette for Jess hvæsede han ad mig med ordene: "Du må ikke køre
over 110". Og nægtede at tage det livsfarlige hjul tilbage.

Mvh. Gert Thorgersen

Esben Laursen <spam@hyber.dk.remove> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nIod9.51542$ww6.3806461@news010.worldonline.dk...

Fra : Esben Laursen

Dato : 04-09-02 19:46

> Tak for svaret. Nu skrev du jo at det andet dæk også bliver slidt ujævnt.
> Har du haft motorcyklen fra før de 2 nævnte dæk eller har du kun haft den
> med disse 2 dæk, altså købt motorcyklen med fejl?

Ja det er de eneste jeg´har haft på den, jeg tror faktisk at det var det
org. dæk der sad på da jeg købte den. Den havde gået 4600 selv om det er en
'89er. Den er impoteret fra tyskland hvor den gammel mand havde den til
garage cykel =)
Så jeg vil da ikke afvise at det kunne være fælgen der er skæv, men jeg
syntes bare det lyder helt utrolig hvis Honda laver fejl på sådan noget..
Jeg har da en anden fælg hvor dækket er slidt ned på, det ser ud til at være
jevn, men det kunne jo også være støddæmper eller bagsvinger.. Problemet er
bare at den fælg har kørt næsten 130kkm og derfor ville en entlig ikke bruge
den da lejerne jo nok er slidt ned, men det er jo ikke sikkert at jeg kommer
uden om =)

> [...]

> fremlagde dette for Jess hvæsede han ad mig med ordene: "Du må ikke køre
> over 110". Og nægtede at tage det livsfarlige hjul tilbage.

Fåk et dumt svi.... Det kan man da ikke, at sælge en defekt vare og herefter
nægte at tage den retur bare fordi man ikke må køre mere en 110.... Hva nu
hvis man skulle sydpå gennem Tyskland...

Esben

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 04-09-02 22:13

Nu er det jo ikke så svært at undersøge om fælgen/hjulet er skævt jeg har da
selv en gang undersøgt for lignende med dæk stadig siddende på, toppene af
fælgsiderne er jo normalt fortællende om hele fælgen. Desuden er der jo
først at undersøge om dækkets trædeflade hele vejen rund har den samme
afstand fra hjulakslen/centerakslen. Nu er jeg startet på at køre med
egernhjul på min BMWér og dér er forhjulsfælgen vist ca. 1 mm sideværts for
langt ovre i den ene side, og da jeg i sidste uge undersøgte hvad det
kørselsmæssigt resulterede i fandt jeg at ved 160 km/tim begyndte den at
slingre lidt og ved 180 km/tim var det så meget at den ikke kunne holdes til
mere. Så en dag må jeg justere fælgen. Det var mest ubehageligt at ligge i
et langt sving med ca. 150 km/tim.

Mvh. Gert Thorgersen

Esben Laursen <spam@hyber.dk.remove> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1Bsd9.52504$ww6.3854116@news010.worldonline.dk...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-09-02 07:00

> Jeg har et problem med mit baghjul... Dækket slides ikke jævnt dvs at
nogen
> steder er der 4mm så drejer man hjulet ½ omgang og så er der kun ca 1mm
> hvorfor det??

Hej Esben

Dette står der på dækket: 110/80-17 læs det som: xxx/yy-zz
xxx = bredden af dækket i mm
yy betyder at højden er yy% af bredden
zz er fælgstørrelsen i tommer

Med hensyn til dit uens slid, så skal du lede efter noget der kan får dit
baghjul til at hoppe.
Jeg tror dit dæk er dårligt afbalanceret. Du skal dog chekke dine hjullejer
og bagsvinger lejer samtidigt.

Det kan også være din bagdæmper er totalt færdig og baghjulet hopper op og
ned under kørsel p.g.a. manglende dæmpning.

Og så lige et par usandsynlige bud. Din bagbremseskive er skæv. Mærk efter
pumpen i bagbremsepedalen under nedbremsning med bagbremsen alene.
Din kæde er uens i længden. Drej baghjulet rundt og mærk om kæden er lige
stram over det hele.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Esben Laursen

Dato : 04-09-02 15:29

> [...]
> baghjul til at hoppe.
> Jeg tror dit dæk er dårligt afbalanceret. Du skal dog chekke dine

Kan det passe de allerede er færtige efter bare 20kkm??

> Det kan også være din bagdæmper er totalt færdig og baghjulet hopper op og
> ned under kørsel p.g.a. manglende dæmpning.

puha det håber jeg ikke Det lyder dyrt... =)

> [...]
> pumpen i bagbremsepedalen under nedbremsning med bagbremsen alene.
> Din kæde er uens i længden. Drej baghjulet rundt og mærk om kæden er lige

Jeg har tromlebremse og jeg kan ikke mærke noget under nedbremsning.
Med hensyn til kæden har jeg lige siftet til et O-rings kædekit (ca 400km
siden), men den gamle kæde var noget lort som en kvik mand fik lokket mig på
=) Den holdte kun 8kkm

Esben

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-09-02 09:58

> Kan det passe de allerede er færtige efter bare 20kkm??

Bagsvingerlejerne holder mere end 20km, hvis de altså er smurt. Hjullejerne
kan godt gå hurtigere. Min offroader slider dem hurtigt. Det er nogen med en
masse jord, sand og vand. På min CBR smadrede jeg et sæt lejer ved at
montere dem så tæt, at de sad lidt i spænd mellem afstandsrøret i hjulet. De
holdt et par tusind km. Jeg gav dækket skylden for de dårlige køreegenskaber

Normalt (hvis det ellers findes) så holde de minimum 50.000km.

> puha det håber jeg ikke Det lyder dyrt... =)

Jeps. Chancen er dog lille for at det står så slemt til. Jeg har kun set det
på biler, gamle biler!

For lige at runde op. Chek fælgen for skævhed, chek lejerne og køb nye dæk,
evt i Tyskland ( www.reifenversand.com ) og afbalancer dem før du monterer
dem denne gang. Det er med 90% sikkerhed afbalanceringen der gør det.
Obs! Jeg har dog oplevet et dæk der var skævt fra fabrikken.