"Der er opstået en systemfejl ..."
Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-02 18:45

PM 8500, G3-opgraderet. OS 9. DK.
Hver 6. el. 7. gang jeg booter op, får jeg en god gammeldags bombe. I
fejlteksten står der ca.:

"Der er opstået en systemfejl - Apple Guide Adress error - hold
skiftetasten nede og start igen uden udvidelser."

Når jeg starter igen MED udvidelser, booter den normalt op, og jeg gik i
gang med at checke filer der hedder noget med "Apple Guide" og fandt
ganske rigtigt to identiske "MacLink Plus Guide"-filer, hvoraf jeg
slettede den ene. Troede at disse to ens filer kunne give
"adress-error".

Men problemet er lige nu kommet igen, og jeg skriver for at høre om
nogen i gruppen har haft bøvl med deres AppleGuide udvidelse.

Min "Mac-hjælp" virker som normalt, så når først udvidelsen ER læst ind
under opstart, er der ingen problemer.

Diskførstehjælp siger at diskene "appears to be ok".

Skal man virkelig til at geninstallere systemet eller hvad?

v.h
Martin Petersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 19:17

In article <1fhy977.13ips6x1sy0bi2N%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> "Der er opstået en systemfejl - Apple Guide Adress error - hold
> skiftetasten nede og start igen uden udvidelser."

Hvordan er dine RAM-klodser med hensyn til størrelse og interleave?

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-02 19:30

> Hvordan er dine RAM-klodser med hensyn til størrelse og interleave?

Hej MartinE

Der står sådan her i Systemprofilen:

Oversigt over hukommelse
Diskbuffer: 5120 K
Virtuel hukommelse: Er slået fra
Indbygget hukommelse: 160 Mbyte
Placering Størrelse
Hukommelsestype
B4
64 Mbyte DIMM
A4
64 Mbyte DIMM
B3
8 Mbyte DIMM
A3
8 Mbyte DIMM
B2
8 Mbyte DIMM
A2
8 Mbyte DIMM
Ekstern L2-buffer: Ikke installeret

v.h.
MartinP

p.s.
Hvordan kan det være at min oprindelige besked allerede ser ud til at
være slettet? Jeg har ikke gjort det?
MartinP

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 19:39

In article <1fhybj4.dm61wpya8w8wN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Der står sådan her i Systemprofilen:

Din RAM er interleavet og det kan give problemer med
G3-opgraderingskortet. Prøv at sætte dem så de ikke er interleavet mere.

> Hvordan kan det være at min oprindelige besked allerede ser ud til at
> være slettet? Jeg har ikke gjort det?

Den er vel bare markeret som læst og du har sat suppen til at kun vis
ulæste beskeder. Der er sikkert en fra mafiaen der kan fortælle hvilke
taster du skal trykke på for at vise alle beskeder. </Provo> Du kan også
smide det skrammel Mac SOUP vitterligt er ud, og installere en rigtig
newsreader som fx MT NewsWatcher <Provo>.

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-02 20:05

> Din RAM er interleavet og det kan give problemer med
> G3-opgraderingskortet. Prøv at sætte dem så de ikke er interleavet mere.

Vil du lige være min fremmedordbog for en kort bemærkning?

(Det med Suppen tager vi en anden gang - det havde ikke noget at gøre
med læst/ulæst ...)

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 20:19

In article <1fhyd55.aqiw0l1ipankyN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote:

> Vil du lige være min fremmedordbog for en kort bemærkning?

Så skidt da. Du har to RAM-banke i din maskine, nemlig A og B. Hvis du
sætter klodser af samme bestykning fx en 64MB klods med 16 chips på hver
side i fx A1 og B1, siger man at RAM'en er interleavet. Dette giver en
teoretisk hatighedsforøgelse på nogen procent.

Din RAM sidder A2+B2 (8Mb) A3+B3 (8Mb) A4+B4 (64Mb). Prøv i stedet at
sætte dem således:

A1 8Mb B1 64Mb
A2 8Mb B2 64Mb
A3 8Mb B3
A4 8Mb B4

og se om det hjælper.

> (Det med Suppen tager vi en anden gang - det havde ikke noget at gøre
> med læst/ulæst ...)

Du havde bare fumlet?

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-02 21:08

> [...]
> teoretisk hatighedsforøgelse på nogen procent.
>
> Din RAM sidder A2+B2 (8Mb) A3+B3 (8Mb) A4+B4 (64Mb). Prøv i stedet at

Tak for forklaring og råd. Nu må vi så se om jeg overhovedet vover at
dykke ned i al det hardware.

Underlig er din "medicin" jo også i forhold til at den fejl der startede
det hele, aldrig er set før. (Her ...)
Og, jeg mener, RAM-klodserne sidder jo som de hele tiden har gjort.
Hvorfor skal denne fejl så begynde at dukke op NU?

> Du havde bare fumlet?

Ja, jeg må vist være kommet til at trykke æble-d, altså at slette den
Og så er det jo godt man har Outlook Express til at hente den igen. (Jeg
ved I skriger nu, fordi OE er så ringe en newsreader ...)

v.h
Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 21:58

In article <1fhyfrd.yh9afx1bxto3kN%martinmarius@petersen.mail.dk>,
> [...]

> Og, jeg mener, RAM-klodserne sidder jo som de hele tiden har gjort.
> Hvorfor skal denne fejl så begynde at dukke op NU?

Det er jo ikke sikkert at det er det der er løsningen, problemet virkede
bare bekendt.

Har du lavet nogen ændringer i opsætning af maskinen (fx installeret
ting og sager) for nyligt?

> Ja, jeg må vist være kommet til at trykke æble-d, altså at slette den

Shit happens.

> Og så er det jo godt man har Outlook Express til at hente den igen. (Jeg
> ved I skriger nu, fordi OE er så ringe en newsreader ...)

Det ved jeg ikke om den er, jeg har aldrig brugt den.

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-02 22:34

> Det er jo ikke sikkert at det er det der er løsningen, problemet virkede
> bare bekendt.

Ja, det kan jo osse sagtens være.

> Har du lavet nogen ændringer i opsætning af maskinen (fx installeret
> ting og sager) for nyligt?

Har fjernet Netscape 7 og installeret Mozilla 1.1.

> Det ved jeg ikke om den er, jeg har aldrig brugt den.

Den er dårlig til at "tråde" debatterne. Der er suppen supperen.
(Suveræn ...)

MartinP

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-02 05:34

Hej Martin P

Jag har dog aldrig hørt om at 'parret RAM' / 'interleaved' opsætning har noget som
helst med opgraderingskort at gøre.

Men derimod kan det have endda meget at sige, hvis du kører kortet til grænsen af
det normerede. - altså hvis du fx. har et 300mhz kort i din 8500, så bør du ikke
køre den til de 300mhz, men sætte den lidt ned - fx. til 280mhz istedet for.

Mærkelig nok er 8500'erens bundkort mere følsom og kritisk over for nogle typer
opgraderingskort fra bl.a. Metabox (LittleJoe og JoeCard) og NewerTech.

Skal der endelig byttes rundt på RAM'en, så bør de største blokke altid sidde
først i slottene - A1=64mb, B1=64mb, A2=8mb, B2=8mb osv...

Og mht. dit opr. spørgsmål om geninstallering... Nej, du kan med TomeViewer blot
trække AppleGuide udvidelsen ud af installationstoomet og lægge den i din
udvidelsesmappe. Det tyder mest af alt på, at der er noget galt med selve udv., så
den bør skiftes ud.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-09-02 07:38

> [...]
>
> Mærkelig nok er 8500'erens bundkort mere følsom og kritisk over for nogle
> typer opgraderingskort fra bl.a. Metabox (LittleJoe og JoeCard) og

Ja, det er et JoeCard fra Metabox jeg har. Men jeg tror nu jeg venter og
ser om ikke software"fixning" kan klare problemet først. Kortet er sat
lidt ned i fart, og der har aldrig været den slags problemer før.

> [...]
> trække AppleGuide udvidelsen ud af installationstoomet
>og lægge den i din > udvidelsesmappe. Det tyder mest af alt på, at der

Nu har jeg startet med initiativ "A": Taget AppleGuideudvidelsen ud,
genstartet, lagt den ind og genstartet. Endnu ingen bombe ved opstart!

Men hvis den kommer igen, må plan "B" træde i kraft, og det bliver dit
forslag med TomeViewer og geninstallering af udvidelsen fra
system-cd'er.

Først herefter vil jeg vove mig i gang med bundkortjustering og
RAMklodsflytning.

Tak for tippet.

v.h. Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-09-02 20:39

On Tue. d. 03 Sep. 2002 kl. 18:38 GMT, Martin wrote:

> Den er vel bare markeret som læst og du har sat suppen til at kun vis
> ulæste beskeder. Der er sikkert en fra mafiaen der kan fortælle hvilke
> taster du skal trykke på for at vise alle beskeder.

Selv om jeg har cuttet alle bånd med mafiaen, kan jeg stadig de
hemmelige koder: ævle+3, eller blot 3 <nu kommer den store stygge
Stefan Halller vel efter mig?>

> </Provo> Du kan også
> smide det skrammel Mac SOUP vitterligt er ud, og installere en rigtig
> newsreader som fx MT NewsWatcher <Provo>.

Når Martin med tiden finder ud af at også den er en skod newsreader, kan
han overveje slrn eller til nøds gnus - samt den editor han måtte
fortrække <jed, du bliver søvning, jed, du er helt afslappet, jed, når du
om lidt vågner, jed, husker du intet, jed>.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 22:01

In article <a433la.nt6.ln@g4.reippuert.dk>,

> Når Martin med tiden finder ud af at også den er en skod newsreader,

Bah, vis mig en newsreader der er mere overskuelig og kan betjenes stort
set udelukkende med mellemrumstasten.

> kan han overveje slrn eller til nøds gnus - samt den editor han måtte
> fortrække <jed, du bliver søvning, jed, du er helt afslappet, jed,
> når du om lidt vågner, jed, husker du intet, jed>.

Prrhhbbbtt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 13:16

On Tue. d. 03 Sep. 2002 kl. 21:00 GMT, Martin wrote:

> Bah, vis mig en newsreader der er mere overskuelig og kan betjenes stort
> set udelukkende med mellemrumstasten.

Så gerne: slrn vis mig en newsreader du kan tilgå over ssh.

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-09-02 13:39

On Sun, 8 Sep 2002 14:15:56 +0200, Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Så gerne: slrn vis mig en newsreader du kan tilgå over ssh.

(: Sjovt nok sidder jeg netop nu på arbejdet og læser news med slrn
via ssh på hjemmeboxen. Hvis man skal tvinges til at bruge Wintel på
arbejdet, så må man gribe enhver chance for at fjernpille ved sin Mac.

Produktiv? Næh, ikke det fjerneste faktiskt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-02 13:56

In article <s1ffla.ho.ln@g4.reippuert.dk>,

> Så gerne: slrn

Den er sgu ikke mere overskuelig.

> vis mig en newsreader du kan tilgå over ssh.

Du kan køre VNC over ssh.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 14:08

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 12:55 GMT, Martin wrote:

> Den er sgu ikke mere overskuelig.

det vil jeg mene

> Du kan køre VNC over ssh.

ja, det er afsindigt produktivt* på en sub 512Mbit forbindelse, og ikke
videre resurcekrævende af såvel klient som server.

* = Man opgiver hurtigt og går i gang til at lave noget andet og
dermed mere end når man læser dk.edb.mac

mht til opsætning vil jeg mene, at det er lige så let at sætte slrn op
+ slå ssh til, som at sættte MT + VNC server/klient op + slå ssh
til.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-02 16:10

In article <g3ifla.2s.ln@g4.reippuert.dk>,

> det vil jeg mene

Muligt, men din mening tæller ikke

> ja, det er afsindigt produktivt* på en sub 512Mbit forbindelse, og ikke
> videre resurcekrævende af såvel klient som server.

Jeg har siddet med VNC og fikset problemer på en Exchange-server på en
mindre forbindelse. Jeg har kørt Timbuktu (og læst news) på en
256/256-linje helt uden problemer.

> mht til opsætning vil jeg mene, at det er lige så let at sætte slrn op
> + slå ssh til, som at sættte MT + VNC server/klient op + slå ssh
> til.

Det er jo en engangsforteelse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 16:57

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 15:10 GMT, Martin wrote:

> Muligt, men din mening tæller ikke

Grundregel #1: Min mening tæller altid mest.
    #2: Dem der ikke er enige skal dø.

> Jeg har siddet med VNC og fikset problemer på en Exchange-server på en
> mindre forbindelse. Jeg har kørt Timbuktu (og læst news) på en
> 256/256-linje helt uden problemer.

Prøv at VNC'e til en Mac OS X box med MT-newswatcher... Fra en G3 over en
10Mbit line er det ikke hvad jeg vil kalde en fornøjelse. Prøv derefter
ssh'e til samme box med slrn, fra en performa 6200 over en 64Kbit
forbindelse. Jeg ved godt hvad jeg vil vælge.

> Det er jo en engangsforteelse.

Det er opsætningen af slrn også - ikke desto mindre skræmmer den uden
grund.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 17:11

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Grundregel #1: Min mening tæller altid mest.
>     #2: Dem der ikke er enige skal dø.

Jeg er ikke enig. Hvad så nu?

Syge mand!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 19:47

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 16:10 GMT, Thorbjørn wrote:

> Jeg er ikke enig. Hvad så nu?

så skal du dø...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 20:58

> så skal du dø...

Af at holde vejret mens jeg venter på der sker noget?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 21:23

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 19:57 GMT, Thorbjørn wrote:

> Af at holde vejret mens jeg venter på der sker noget?

bare rolig det skal nok ske...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 21:54

> bare rolig det skal nok ske...

Det har jeg ikke tid til. Hvad så?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 22:10

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 20:53 GMT, Thorbjørn wrote:

> Det har jeg ikke tid til. Hvad så?

Jeg bekymrer mig ikke om din tid, kun om min egen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 07:56

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg bekymrer mig ikke om din tid, kun om min egen.

Du udsteder påstande, og vil ikke gøre noget for at underbygge dem i
praksis, når du bliver sagt imod?

NDA?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 10:02

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 06:55 GMT, Thorbjørn wrote:

> Du udsteder påstande, og vil ikke gøre noget for at underbygge dem i
> praksis, når du bliver sagt imod?

Det er ikke noget med tid at gøre... Du kan være helt rolig det vil ske
før eller siden. Du er du vel ikke uenig igen?

> NDA?

nej, desværre er jeg ikke betydningsfuld nok til at være under sådan
én (Udover et par conectix produkter fra før årtusinde skiftet - og dem
har jeg vist ikke længere forbud mod at udtale mig om)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 10:46

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Det er ikke noget med tid at gøre... Du kan være helt rolig det vil ske
> før eller siden. Du er du vel ikke uenig igen?

Det vil jeg overveje. Jeg vil dog konstatere at dine regler nok
kraever en indsats af mindre pragmatisk natur end du har vist hidtil
for at blive effekturede.

Naeh. OS 9 er jo doed og borte.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-02 22:34

In article <kkfzwk798n.fsf@mimer.null.dk>,
thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Syge mand!

Hvis jeg havde en krone for hver gang jeg hørte det....

Fra : Elle

Dato : 08-09-02 23:07

Kære Martin Petersen -

Jeg tror tråden sprang med nørdernes kamp

Nu skal du høre, jeg har selv lige haft det samme problem med min 8500 og et
LittleJoe kort. Og Erik Richards første bud var at skrue ned for hastigheden
på kortet. Desværre fulgte jeg dette råd som det sidste af mange. Jeg syntes
nemlig, at det var nemmere at ordne det ved skrivebordet (læs:
software-mæssigt).

Men jeg burde have gjort det som det første. Så havde jeg ikke brugt 2 uger
på svinet.

Så mit bud er: Tag låget af, tag kortet ud og drej så klik-potmetrene lidt
til højre og venstre. Som Erik skriver: skru lidt ned.... men måske er det
ikke nødvendigt. Måske skal de bare masseres lidt. Det er en mekanisk ting,
og de kan meget vel sætte sig lidt.

Hilsen Elle

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-09-02 08:11

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> Jeg tror tråden sprang med nørdernes kamp

Jeg skulle lige til at anmelde dem for trådtyveri ...

> [...]
> ikke nødvendigt. Måske skal de bare masseres lidt. Det er en mekanisk ting,

Tak for dit gode råd, og dejligt at møde en man deler hardware med
Lige nu er det så en 6-8 opstarter siden problemet har været der.

Jeg geninstallerede via TomeViewer Apple Guide-udvidelsen, og så har jeg
med FileBuddy kørt en funktion der hedder "erase unused diskspace".
(Jeg undgår helst det dér hardwarepilleri af skræk for at komme til at
gøre noget forkert og uopretteligt.) Men tanken om kun at skulle massere
lyder jo sympatisk!
I øvrigt kan man også sætte hastigheden ned (vist kun på backsidecachen)
via et kontrolpanel.

Vi får se - jeg gør i hvert fald slet ingenting før den "er der igen",
den lille bombe.

v.h
Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 10:04

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 07:10 GMT, Martin wrote:

> I øvrigt kan man også sætte hastigheden ned (vist kun på backsidecachen)
> via et kontrolpanel.

prøv det først, der er en rimelig chance for det er den der ikke kan
følge med.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 09:26

Elle <elle@get2net.dk> writes:

> Men jeg burde have gjort det som det første. Så havde jeg ikke brugt 2 uger
> på svinet.

Daaaaaaaaaaaavid!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 07:57

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hvis jeg havde en krone for hver gang jeg hørte det....

Så havde du råd til en behandling på et privathospital?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 08:21

In article <kkk7lvvef8.fsf@mimer.null.dk>,
thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Så havde du råd til en behandling på et privathospital?

Mindst.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-02 17:28

In article <g0sfla.cc1.ln@g4.reippuert.dk>,

> Grundregel #1: Min mening tæller altid mest.

Prrhhbbt.

>     #2: Dem der ikke er enige skal dø.

Af alderdom.

> Prøv at VNC'e til en Mac OS X box med MT-newswatcher... Fra en G3 over en
> 10Mbit line er det ikke hvad jeg vil kalde en fornøjelse.

Hvorfor er OS X så meget dårligere til det, end OS 9 er?

> Det er opsætningen af slrn også - ikke desto mindre skræmmer den uden
> grund.

Det er skam ikke opsætningen der skræmmer, det er brugen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 19:33

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Hvorfor er OS X så meget dårligere til det, end OS 9 er?

VNC kan vel ikke hitte ud af 3D-accelleret grafik?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 20:15

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 18:33 GMT, Thorbjørn wrote:

> VNC kan vel ikke hitte ud af 3D-accelleret grafik?

Problemet er der også på uaccelererede maskiner

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-02 22:29

In article <kkk7lwnxfr.fsf@mimer.null.dk>,
thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> VNC kan vel ikke hitte ud af 3D-accelleret grafik?

Wauw, så skifter jeg nok til slrn alligevel - det kan MT-N ikke.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 19:47

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 16:28 GMT, Martin wrote:

> Prrhhbbt.

2!

> Af alderdom.

Hvis alderdommem indtræffer tilstrækkeligt hurtig generer det mig ikke.

> Hvorfor er OS X så meget dårligere til det, end OS 9 er?

Jeg ved det ikke, men jeg har heller aldrig syntes at VNC /til/ en Mac
OS 9 maskine var specielt hurtigt.

> Det er skam ikke opsætningen der skræmmer, det er brugen.

Hvorledes skræmmer denne? hjælp ligger på "?" og dagligdags funktionerne
læres hurtigt - space, pil-op, pil-ned, enter og f. såhudt jeg visker
svarer det præcist til MT-newswatcher.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-02 22:33

In article <hu5gla.1r1.ln@g4.reippuert.dk>,

> 2!

42!

> Hvis alderdommem indtræffer tilstrækkeligt hurtig generer det mig ikke.

Tistrækkeligt hurtigt er ca 14703 dage.

> Jeg ved det ikke, men jeg har heller aldrig syntes at VNC /til/ en Mac
> OS 9 maskine var specielt hurtigt.

Du må gøre noget galt.

> Hvorledes skræmmer denne?

Det ligner ikke MT-N.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 22:46

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 21:32 GMT, Martin wrote:

> 42!

Det var ikke din alder vi diskuterede...

> Tistrækkeligt hurtigt er ca 14703 dage.

Har du brugt lommeregner?

> Det ligner ikke MT-N.

Heldigvis ikke Dvs. jeg synes det ligner den en helt del.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-02 22:59

In article <0fggla.ea2.ln@g4.reippuert.dk>,

> Det var ikke din alder vi diskuterede...

Så var det også de forkerte tal. Slå 42 op i din HGTTG.

> Har du brugt lommeregner?

Nejda.

> Heldigvis ikke Dvs. jeg synes det ligner den en helt del.

Ikke nok.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 15:28

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 21:58 GMT, Martin wrote:

> Så var det også de forkerte tal. Slå 42 op i din HGTTG.

HGTTG ?

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 15:48

In article <15bila.1l1.ln@g4.reippuert.dk>,

> HGTTG ?

Er Google nede?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 16:22

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 14:47 GMT, Martin wrote:

> Er Google nede?

Nej, men det er min ADSL - sidder her og modemmer den på fjerde dag
Jeg har forbundt mig selv at bruge andet end mail og news.

Jeg kan hilse at sige at det ikke er en fornøjelse - slet ikke på
Mac OS X hvor mange programmer fortrækker en direkte linie til
indenedded. Heldigvis er det snart onsdag...

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 16:37

In article <kaeila.2p1.ln@g4.reippuert.dk>,

> Nej, men det er min ADSL - sidder her og modemmer den på fjerde dag
> Jeg har forbundt mig selv at bruge andet end mail og news.

Så må jeg jo heller forbarme mig over dig: The Hitchhiker's Guide to the
Galaxy - har du ikke sådan en?

> Jeg kan hilse at sige at det ikke er en fornøjelse - slet ikke på
> Mac OS X hvor mange programmer fortrækker en direkte linie til
> indenedded.

Ja, OS X er lidt noget skod

> Heldigvis er det snart onsdag...

KAZAP - nej, det er det ikke, det er nu mandag i 8 døgn.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 17:05

In article <newsspam4-9C9021.17370009092002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich (newsspam4@mail.edlich.dk) wrote:
> KAZAP - nej, det er det ikke, det er nu mandag i 8 døgn.

Dælme godt man har fri i dag så :D

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 17:37

In article <MPG.17e6e51777a5549e989744@news.stofanet.dk>,
Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Dælme godt man har fri i dag så :D

Jeps, men kommer det ikke til at se kedeligt ud på lønsedlen?

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 17:59

In article <newsspam4-8629EF.18372109092002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich (newsspam4@mail.edlich.dk) wrote:
> Jeps, men kommer det ikke til at se kedeligt ud på lønsedlen?

Den er allerede kedelig, vi gik konkurs, så ligegyldigt hvad der står, så
giver det ikke noget resultat hos min pengepige

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 18:20

In article <MPG.17e6f1dc73b75da2989746@news.stofanet.dk>,
Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Den er allerede kedelig, vi gik konkurs,

Adr. Hvad gjorde du galt?

> så ligegyldigt hvad der står, så giver det ikke noget resultat hos
> min pengepige

Pengepiger er nogen hårde bananer.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 19:21

In article <newsspam4-C852F1.19202709092002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich (newsspam4@mail.edlich.dk) wrote:
> Adr. Hvad gjorde du galt?

Sagde ikke op i tide.

> Pengepiger er nogen hårde bananer.

Tja, leder stadig efter den "rigtige" måde at håndtere hende på.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 22:55

In article <MPG.17e704fdc6d46685989748@news.stofanet.dk>,
Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Sagde ikke op i tide.

Og det gik firmaet så konkurs af? Skriver du det i dit CV?

> Tja, leder stadig efter den "rigtige" måde at håndtere hende på.

Det højeste jeg har opnået med sådan en, er at forhindre hende i et
fradrag i min løn.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 10-09-02 13:35

In article <newsspam4-887068.23543309092002@dtext.news.tele.dk>, Martin
Edlich (newsspam4@mail.edlich.dk) wrote:
> Og det gik firmaet så konkurs af? Skriver du det i dit CV?

Tvivler, det var sgu nok ikke min simple løn, der væltede bøtten.

> Det højeste jeg har opnået med sådan en, er at forhindre hende i et
> fradrag i min løn.

Hun har lige nakket 25 kr for at overføre 175 kr til en anden bank.
Paradoksalt nok var det betaling for vores gravøl i forbindelse med
konkursen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 20:15

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 15:37 GMT, Martin wrote:

> Så må jeg jo heller forbarme mig over dig: The Hitchhiker's Guide to the
> Galaxy - har du ikke sådan en?

Nej <skammer mig>, gør det mig til et dårlig meneske?

> Ja, OS X er lidt noget skod

mnah, det vil jeg ikke mene - men endog rigtig mange programmer er
glade for en internet forbindelse.

> KAZAP - nej, det er det ikke, det er nu mandag i 8 døgn.

Ok... Jeg har haft fri dag men skal på arbejde onsdag Jeg kan
alligevel ikke hente min gør-det-selv-pakke før efter 15:30, hvor jeg
/er/ taget på arbejde.

NB. kan du gøre det på komando, eller virker det kun teilfældigt? I givet
fald vil jeg gerne bestille en lørdag på fredag.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 22:53

In article <mvrila.n72.ln@g4.reippuert.dk>,

> Nej <skammer mig>, gør det mig til et dårlig meneske?

Det gør det, ja. Der er intet mindre end en brist i din kulturelle
baggrund, du kan ikke kalde dig et helt menneske før du har læst (og
forstået) HGTTG - og gerne flere af dem.

> mnah, det vil jeg ikke mene - men endog rigtig mange programmer er
> glade for en internet forbindelse.

Det er de sgu også under OS 9 (jeg ved hvad du mener).

> NB. kan du gøre det på komando, eller virker det kun teilfældigt? I givet
> fald vil jeg gerne bestille en lørdag på fredag.

Af andre indlæg fra din hånd, kan jeg se at limbo venter dig inden
fredag, så det kan ikke svare sig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 19:06

> HGTTG ?

Havde på fornemmeren at du ikke var målgruppen.

Douglas Adams er en hyggelig forfatter, men skrev alt for lidt. Når
man lærer at leve med at manden tillod sig at dø for et års tid siden,
kan man gøre som undertegnede og begynde at læse Terry Pratchett.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 22:56

In article <kkofb7vy0c.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> man lærer at leve med at manden tillod sig at dø for et års tid siden,
> kan man gøre som undertegnede og begynde at læse Terry Pratchett.

Terry Pratchett skriver også for lidt.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-09-02 23:09

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Terry Pratchett skriver også for lidt.

.... der er værd at læse.
--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-09-02 00:01

In article <m3vg5eizn7.fsf@dogbert.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> ... der er værd at læse.

Det er korrekt at det ikke er alt han skriver der har samme høje
kvalitet. At læse om døden der sliber sin le på luft, fik mig dog til at
grine længe og højlydt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-02 04:02

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Terry Pratchett skriver også for lidt.

En bog hver 9-10'ende måned? Af en fornuftig tykkelse? Det synes jeg
er fint. Der skulle jo nødigt gå Barbara Cartland i det, og han
virker lidt uinspireret ind imlellem allerede.

Jeg har iøvrigt med stor fornøjelse spillet DiscWorld I og III -
naturligvis med monstersnyd - i adventures er jeg mest til historien
og ikke gådegætteri.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 12:17

In article <g0sfla.cc1.ln@g4.reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen
(spam@reippuert.dk) wrote:
> Grundregel #1: Min mening tæller altid mest.

Kære ven, glem ikke at du taler til Gud selv.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 20:25

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 11:17 GMT, Jan wrote:

> Kære ven, glem ikke at du taler til Gud selv.

Gud er død, jeg fik ham fyret for godt ét år siden, da han afslørede en
katastrofal mangel på kendskab til Mac OS's genveje. Mener også at huske
at du ved samme lejligehed blev udsat for dødstrusler, fordi du deltog
aktivt i afsættelsen - noget med en demon, et kort og et raketstyr...
Blev du bange?

Desuden er jeg ateist...

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 21:54

In article <mhsila.n72.ln@g4.reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen
(spam@reippuert.dk) wrote:
> [...]
> at du ved samme lejligehed blev udsat for dødstrusler, fordi du deltog
> aktivt i afsættelsen - noget med en demon, et kort og et raketstyr...

Nu du siger det, jo han blev sgu afsat! Dødstruslerne mindes jeg dog ikke,
men i så fald har snigmorderne endnu ikke slået til.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 23:36

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 20:54 GMT, Jan wrote:

> Nu du siger det, jo han blev sgu afsat! Dødstruslerne mindes jeg dog ikke,
> men i så fald har snigmorderne endnu ikke slået til.

Det skyldes muligvis at denne har forputtet sig selv ét eller andet sted
på unitetet og ikke vil hjem (han er så glad for sin dælle...)

- Du kan dog være helt rolig Mich er efer ham

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 22:48

In article <mhsila.n72.ln@g4.reippuert.dk>,

> Desuden er jeg ateist...

Endnu.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-02 16:19

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 21:47 GMT, Martin wrote:

> Endnu.

kan du overbevise mig om et (fornuftigt) alternativ?

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-09-02 01:08

In article <oh2lla.621.ln@g4.reippuert.dk>,

> kan du overbevise mig om et (fornuftigt) alternativ?

Folk plejer at blive omvendt når de ligger på det sidste - især når der
hænger en daemon i loftet og griner.

Fra : Christian Bech

Dato : 13-09-02 08:45

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>In article <oh2lla.621.ln@g4.reippuert.dk>,

>Folk plejer at blive omvendt når de ligger på det sidste - især når der
>hænger en daemon i loftet og griner.

Det lyder meget ukomfortabelt.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-09-02 11:13

In article <rr53oukvtuu24h34qic1hiq77l6kfu9nj0@4ax.com>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Det lyder meget ukomfortabelt.

Klag til fagforeningen.

Fra : Christian Bech

Dato : 09-09-02 22:49

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]
>at du ved samme lejligehed blev udsat for dødstrusler, fordi du deltog
>aktivt i afsættelsen - noget med en demon, et kort og et raketstyr...

Det faldt desværre på, at Jan har hele to adresser og jeg rører ikke
sådan noget med flerkoneri.

Desuden får Steve Jobs snart ram på bechd, så Martin må finde en
afløser. Jeg forestlår Erik Richard.

>Desuden er jeg ateist...

Dine lunger er jo allerede asfalterede, så hvorfor frygtede helvede?

Oh, der er ikke noget som rygermobning (og så frelste ex-rygere).
--
Christian

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-09-02 22:55

On Mon, 09 Sep 2002 23:49:23 +0200, Christian <bechd@mac.com> wrote:

> Oh, der er ikke noget som rygermobning (og så frelste ex-rygere).

X-rygere?

Fra : Christian Bech

Dato : 10-09-02 09:01

Jonas Voss <usenet@verture.net> skrev:

>X-rygere?

Der var den igen!!! X-pressionen!
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-09-02 22:36

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Der var den igen!!! X-pressionen!

Jeg glæder mig nu til X-mas
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 23:57

In article <pa3qnuglh93pnm3q08afkka73ths987k64@4ax.com>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Desuden får Steve Jobs snart ram på bechd,

Jeg skal da gerne oprette ham et andet sted.

> så Martin må finde en afløser. Jeg forestlår Erik Richard.

Vask din mund.

Fra : Christian Bech

Dato : 10-09-02 12:59

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Jeg skal da gerne oprette ham et andet sted.

Måske en hotm@il? Det er også så dejligt integreret i Windows, men
sjovt nok stadig gratis.

>Vask din mund.

Blurp!

Jeg mener dog at min kandidat har mange af de kvaliteter der skal til.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-09-02 13:22

In article <jhnrnu8er1ectffrt9nlvfhec827bpesa1@4ax.com>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Måske en hotm@il?

Nej, hos en endnu større ondhed.

> Blurp!

Det var godt.

> Jeg mener dog at min kandidat har mange af de kvaliteter der skal til.

En god daemon skal kunne styres bare lidt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-02 13:36

> En god daemon skal kunne styres bare lidt.

"Bring out the Gimp!"

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-02 16:23

bechd@edlich.dk ?

> En god daemon skal kunne styres bare lidt.

Har du hidtil kunnet styre bechd?

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-09-02 01:10

In article <6p2lla.621.ln@g4.reippuert.dk>,

> bechd@edlich.dk ?

Ca.

> Har du hidtil kunnet styre bechd?

Sådan nogenlunde - han er ikke *helt* udenfor pædagogisk rækkevidde.

Fra : Christian Bech

Dato : 14-09-02 21:30

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>In article <6p2lla.621.ln@g4.reippuert.dk>,

>Ca.

>Sådan nogenlunde - han er ikke *helt* udenfor pædagogisk rækkevidde.

Hvad gør jeg galt?
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-09-02 10:15

In article <v737ou83h759i4p67jkbuq1krs6qqeu1mh@4ax.com>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Hvad gør jeg galt?

Der er vel bare en rest menneske i dig endnu - spyt den venligst ud!