Skærme
Fijala 3554
"sund" skærm ?
Fra : Sand

Dato : 03-09-02 18:27

Jeg har tendens til at få hovedpine og kvalme hvis jeg sidder foran
computeren i mange timer (ja okay jeg kan jo bare lade være).
Men er der nogen der kan sige mig om der findes skærme som er specielt
"sunde" ?? Jeg tænker på stråling og hvad ved jeg. Eller er alle nye skærme
lige gode ?
Håber der er nogen der har forstand på den slags.

Sand

Fra : Kimmiboy

Dato : 03-09-02 18:45

"Sand" <goopaemiji@ugenstilbud.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skærme
> lige gode ?
> Håber der er nogen der har forstand på den slags.

Hejsa hvad er din skærm stillet til ? ( antal Hz )

Hz bør min. være 75 Hz men noget bedre med min. 85 Hz eller højre

Mvh Kimmiboy

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-09-02 21:14

> [...]
>lige gode ?
>Håber der er nogen der har forstand på den slags.

Udover at tilbringe mindre tid ved skærmen, kan du gøre 2 ting:

1. Sørge for at få en bedre kvalitet/større str. CRT skærm, evt køre
med større skrifttyper

2. Sælg din CRT skærm, da de har en tendens til at afgive mere
stråling, mere varme og skærmen trætter øjnene mere end en `TFT skærm
gør.

Jeg er slev gået fra at anvende en 22' CRT skærm over til en 20' TFT
skærm (samme fysiske billedeareal) - og selv om farverne/kontrasten
stadig er bedre på CRT skærme, så vender jeg ALDRIG i livet tilbage.
Hér i sommer med den varme vi har haft kan jeg fortælle dig, at min
22' CRT skærm (der nu står hos min far) afgiver MEGET varme - den kan
varme et 15 M2 rum op med yderligere 1-2 grader snildt - og selv om
jeg anvendte et G450 kort og en af de bedste 22' CRT skærme, der kan
købes, så er det stadig hårdt for mine øjne at kigge på den mere end
2-3 timer.

På min TFT skærm kan jeg sidde 4-5 timer uden problemer - jeg bliver
ikke ør i hovedet og træt.

Jeg har ejet min sidste CRT skærm - det er 110% sikkert.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-09-02 21:16

Inden du følger disse råd, skal du selvfølgelig sørge for, at det helt
åbenlyse er i orden:

1. Sørg for at have en god skærm
2. Sørg for at have et godt grafikkort
3. Sørg for at køre skærmen i over 85 Hz
4. Sørger for at køre i tilstrækkleigt store skrifttyper

Fra : Lyrik

Dato : 04-09-02 00:49

"Sand" <goopaemiji@ugenstilbud.dk> wrote in message
> [...]
> Men er der nogen der kan sige mig om der findes skærme som er specielt
> "sunde" ?? Jeg tænker på stråling og hvad ved jeg. Eller er alle nye
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nej! Absolut ikke!
Udstråling fra et par år gamle skærme giver de symptomer du gengiver!
Man lavede først skærme efter TCO 95 som skulde give lavere udstråling, men
fandt ud af at det ikke var godt nok. En skærm i dag skal være efter TCO 99
normer.
Lav stråling, og ingen "svejseøjne" og ondt i hovedet.

Hilsen
Jens

Fra : Thïngmand

Dato : 04-09-02 07:50

> Jeg har tendens til at få hovedpine og kvalme hvis jeg sidder foran
> computeren i mange timer

Har du briller? Ellers lyder det som om at du kunne trænge...

Computerøjne er udtørrede øjne og det er som om at have grus i øjnene og man
har ondt i dem. Det er ikke noget øjnene tager skade af, men man kan gøre
"lidelserne" mindre ved at vælge en skærm med mindre statisk elektricitet
(TFT).

Fra : Sand

Dato : 04-09-02 11:59

Mange tak for alle jeres svar. Det var rigtig godt.
Til Thingman: Nej jeg bruger ikke briller. Mit syn er perfekt hvis jeg selv
skal sige det :)
Nu vil jeg begynde at spare sammen til en TFT skærm, der overholder TCO 99.
Så håber jeg at jeg er godt rustet heh :)

Takker igen !

Sand