Leje af film til offentlig fremvisning
Fra : Torben Otzen

Dato : 03-09-02 17:55

Er der nogen derude der ved noget om hvor man kan leje film til
offentligt fremvisning henne? Jeg bor på et kollegie hvor vi hver
anden uge viser en film for de andre kollegianere. Lige for tiden får
vi en liste fra Egmont hver måned med de film som vi kan leje ved dem,
men deres udvalg er ofte noget begrænset.
Jeg har ledt på internettet, men kunne ikke finde noget der kunne
hjælpe os.

Så derfor ville jeg lige høre om der var nogen derude der vidste
hvilke andre steder(hvis der er nogen) man kan leje til som er kan
bruges til offentlig fremvisning...

Hilsen Torben

Fra : Zeki

Dato : 03-09-02 18:15

Prøv Pædagogisk Central i din kommune,.eller Statens Filmcentral. Du kan
selvfølgelig også kontakte DR og høre dem ad, både mht leje og licenser.

Zeki

Fra : / / dentro / /

Dato : 03-09-02 21:17

"Torben Otzen" <TorbenGreveOtzen@ofir.Dk> skrev i en meddelelse

> [...]
| vi en liste fra Egmont hver måned med de film som vi kan leje ved
dem,
| men deres udvalg er ofte noget begrænset.

På mit gymnasium kom vi engang til at snakke med min lærer om film og
rettigheder. Hun sagde noget med at så længe man ikke viste HELE
filmen, så var det helt lovligt at vise en alm. videofilm offentligt.
Så man bare lige på et tidspunkt i filmen spoler 2 min frem. Er der
hold i det?

/ / dentro / /

Fra : Zeki

Dato : 03-09-02 22:23

Nej, det holder ikke, og er noget værre sludder.. Man skal købe en licens
hvis man vil vise spillefilm offentligt. Det vil sige, hverken lejede
videofilm eller for den sags skyld programmer optaget på TV må vises. En
lærer fik sidste år en bøde på 40.000,- fordi han viste sine elever en
spillefilm (vist nok 'Matrix') her i kommunen.

Der er dog flere kommuner/skoler der har lavet en licensaftale med DR om at
deres programmer gerne må vises. Ellers koster en licens typisk 600-700,- pr
program.

Det sjove er at det stort set er de samme regler der gælder inden for musik
og film. Det vil rent faktisk sige at fx idrætslærere ikke engang må spille
popmusik som led i deres undervisning/træning.

Men virkeligheden er så en anden. Jeg synes da at det er ærgeligt at man kan
få en kæmpebøde for at vise eleverne et interessant Discovery-program som
man har optaget derhjemmé, og der er da ikke noget jeg hellere vil end at
smække en IMAX dvd på en gang imellem :))

Nå, det var lidt et sidespring, men held og lykke.

Zeki

Fra : Per.K

Dato : 04-09-02 14:42

"Zeki" <zeki@NOSPAMimage.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, det holder ikke, og er noget værre sludder.. Man skal købe en licens
> hvis man vil vise spillefilm offentligt.

Jeg klipper lige ind her, vises filmen i en klub/forening er det ikke
offentlig forvisning,
men PRIVAT forvisning.

> [...]
> lærer fik sidste år en bøde på 40.000,- fordi han viste sine elever en
> spillefilm (vist nok 'Matrix') her i kommunen.

Jeg kan kun sige igen, vises filmen i en klub/forening hvor man SKAL være
medlem for et kunne se filmen er det en privat forestilling, og derved må
man godt.
Vi gør det dælme hver måned i Trekkies.dk og de danske videogram
distributører
siger absolut intet til dette, da det betragtes som en PRIVAT forestilling
når man
forlanger medlemskab.

Vi har også haft "åbent hus" i foreningen, men der viste vi ikke film
overhovedet da dette
ikke var tilladt, fordi at der var ikke medlemmer iblandt folkene.

Så din teori holder ikke stik Zeki, og du kan ikke overbevise mig om andet
da jeg allerede er medlem af en forening der viser film med Danske Videogram
Distributørers aksept
og vi betaler ikke en skid licens, men medlemskab for at se film.

Venligst Per

Fra : Zeki

Dato : 04-09-02 16:33

> Jeg klipper lige ind her, vises filmen i en klub/forening er det ikke
> offentlig forvisning,
> men PRIVAT forvisning.

Følg nu med i tråden!

Jeg svarer //Dentro// der skriver følgende: "På mit gymnasium kom vi engang
til at snakke med min lærer om film og
rettigheder. Hun sagde noget med at så længe man ikke viste HELE
filmen, så var det helt lovligt at vise en alm. videofilm offentligt."

Det er dette som jeg svarer på ! Hvor står der noget om private klubber?
Derfor er resten af dit svar (i denne sammenhæng) fuldstændigt irellevant...

Naturligvis er det noget vås det som den pågældende lærer postulerer.

Zeki

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-09-02 22:00

"Per.K" <persen1@NONOyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Videogram
> Distributørers aksept
> og vi betaler ikke en skid licens, men medlemskab for at se film.

Ja, det er jo fint nok. Du glemmer bare, at der kun findes meget få Star
Trek-ting på dansk video. Dermed generer I heller ikke videogramforeningens
medlemmer, fordi ingen af dem har rettighederne til det, I viser.

MVH
Jens

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 06-09-02 08:26

> [...]
>
> "Zeki" <zeki@NOSPAMimage.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg klipper lige ind her, vises filmen i en klub/forening er det ikke

Men hvor ser I filmene? Advarslerne i starten af en film nævner som regel
specifikt at filmen kun må fremvises i private HJEM. Lige nøjagtig det dér
HJEM er vel lidt drilsk i den forbindelse, eller hur?

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Fra : Per.K

Dato : 06-09-02 14:58

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> specifikt at filmen kun må fremvises i private HJEM. Lige nøjagtig det dér
> HJEM er vel lidt drilsk i den forbindelse, eller hur?

Vi ser dem i et lånt lokale på Odense Centralbibliotek (for vores
vedkommende)
Hvor de andre afd. viser deres har jeg ikke lige styr på.
Men den tekst der står i starten af filmene har været nøjagtig den samme
siden
lejekasetten blev født og har ikke været opdateret siden, efterhånden som at
der er kommet nye love og regler inde for det område.
Siden lejekassettens fødsel har loven blevet ændret nok de første 50 gange,
men
advarslen på båndet er blevet den samme.
Vi har ihvertfald aldrig haft problemer med nogen ang ophavsret etc.
Trekkies.dk følger de regler nøje, netop for ikke at lave en overtrædelse
der kan
komme til at gøre ondt i tegnebogen, og det tror jeg også at de andre fan
foreninger
gør.

Venligst Per

Fra : Per.K

Dato : 04-09-02 14:44

> [...]
> lærer fik sidste år en bøde på 40.000,- fordi han viste sine elever en
> spillefilm (vist nok 'Matrix') her i kommunen.

Åh jo som du selv skriver her, manden viste filmen OFFENTLIGT og ikke
privat.
Han var hverken en klub/forening og han forlangte heller ikke medlemskab for
at
folk kunne se den. Derfor bøden.

Fra : Per.K

Dato : 03-09-02 22:03

> [...]
>
> Så derfor ville jeg lige høre om der var nogen derude der vidste
> hvilke andre steder(hvis der er nogen) man kan leje til som er kan

Jeg ved ikke lige hvor at du kan få fat i sådanne film, men der er en måde
at gå
uden om de rights der står i rulleteksten i starten af filmen ang visning af
filmen.
Vises filmen "lukket" dvs i en filmklub f.eks en forening hvor det KUN er
foreningens
medlemmer der sidder og ser filmen, må den godt vises.
Derved er det pludselig ikke længere offentlig forvisning, men privat
forvisning.
Snildt hva´ ?
Lav bare en filmklub med krævet medlemskab og f.eks medlemskort.
Så kan du leje hvilken som helst film i jeres lokale videobix og vise den,
for
medlemmerne.

Venligst Per

Fra : Zeki

Dato : 03-09-02 22:13

Er du sikker på at man kan det? Det vil altså sige at jeg som lærer kan
udstede et selvproduceret klubkort til mine elever, kalde det en 'filmklub'
og vise dem alle de film jeg har lyst til? Hmm...

Zeki

Fra : Anders Nielsen

Dato : 03-09-02 23:41

Zeki <zeki@NOSPAMimage.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:SF9d9.50639$ww6.3680785@news010.worldonline.dk...
> Er du sikker på at man kan det?

Jeg spurgte faktisk folkene bag "Filmklubben" på min skole.. de sagde det
samme som Per! det er intet problem når det er en "klub"

vh Anders

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 04-09-02 05:23

"Anders Nielsen" <bnaa0002107@bolignet-aarhus.dk> wrote in message news:al3dq5$1mhjvs$1@ID-149860.news.dfncis.de...
> [...]
>
> Jeg spurgte faktisk folkene bag "Filmklubben" på min skole.. de sagde det
> samme som Per! det er intet problem når det er en "klub"

Hvis man ser en film med sine kollegiekammerater kan man vel næsten også sidestille det med at man sidder og ser en film
med sin familie? Det er jo heller ikke ulovligt...

Er det ikke noget med at det bare skal være en lukket forsamling? Hvis man nu lavede open-air biograf i baghaven hvor
alle kunne komme hvis de havde lyst så holdt den nok ikke Men sålænge det bare er kollegiet er det så ikke lukket
nok?

Anders Hyltoft

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-09-02 09:08

"Anders Nielsen" <bnaa0002107@bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg spurgte faktisk folkene bag "Filmklubben" på min skole.. de sagde det
> samme som Per! det er intet problem når det er en "klub"

Den er jeg nu ikke så sikker på.

Der var et kollegie her i København S, der blev snuppet for at vise film på
klubniveau for nogle år siden. Hvis jeg ikke husker helt galt, så havde
Foreningen af Danske Videogramudbydere endda en målestok for, hvor mange
mennesker, der skulle være tilstede, for at man kunne definere en
forevisning som "offentlig".

(Sagen endte heldigvis med at Foreningen frafaldt deres bødekrav i
hundredetusinderkronersklassen mod at kollegiet øjeblikkeligt stoppede
aktiviteterne)

Noget helt andet er, at indenfor det sidste halvandet år har "disclaimeren"
i starten af flere og flere dvd'er specifikt omtalt filmklubber som et big
no-no. Derfor tror jeg simpelthen ikke på det. Opkræver man oven i købet
penge (enten i form af entré eller kontigent) er den stensikkert på den gale
side.

MVH
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-09-02 09:16

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> writes:

> [...]
> penge (enten i form af entré eller kontigent) er den stensikkert på den gale

HVordan er egentlig lovgivningen på området? Du har jo taget produktet
i brug før du ser disclaimeren.

Jeg studsede også over, at de mente at kunne forbyde pantsætning og
vist endda videresalg af Amélie. (Ikke at jeg vil gå af med den...)

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 04-09-02 10:27

Peter B. Juul wrote:
> Jeg studsede også over, at de mente at kunne forbyde pantsætning og
> vist endda videresalg af Amélie. (Ikke at jeg vil gå af med den...)

De har vist også slået ned på en DVD-byttecentral i USA, eller ihvertfald
truet den. Ak ja, verden er af lave....

Se iøvrigt http://bbspot.com/News/2002/08/ride_sharing.html

/Nikolaj

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-09-02 14:08

Torben Otzen <TorbenGreveOtzen@ofir.Dk> wrote:

> [...]
>
> Så derfor ville jeg lige høre om der var nogen derude der vidste
> hvilke andre steder(hvis der er nogen) man kan leje til som er kan

Hvorfor hulen går du ikke bare ned og lejer den film du gerne vil se og
så ser den.

Hvad nu hvis en familie lejer en DVD og naboens søn kommer og ser med ?

Nogle gange hører de ansatte i min lokale Netto CD'ere mens de sætter
varer på plads.

Da jeg fornylig ventede på at Fri Film skulle vise deres forestilling
spillede de det ene hit efter det andet.

For nyligt så jeg en patruljevogn, som holdt ved stranden og de 2
betjente nød i fulde drag deres musik fra en medbragt ghettoblaster mens
de passede deres arbejde.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/