3 hurtige til juristerne
Fra : Input|Output

Dato : 03-09-02 16:29

Hej

Har lige sidder og rå-diskureret med en ven om følgende:

1. Jeg kører min datter til ridelektion på en nærliggende rideskole.
Inde på gårdspladsen sparker en krikke uopfordret til min parkerede
bil da den trækkes over pladsen, og jeg får en bule i døren. Jeg har
hverken blottet mig eller provokeret dyret på anden vis. Hvis'
forsikring skal dække?
2) På vej til stranden kører jeg forbi en mindre flok unger som
kommer ridende på heste. Til trods for hensynsfuld kørsel forbi dyrene
sparker én pludselig til min bil og banker en bule i døren. Hvis'
forsikring?

2. Politiet ransager af ukendte grund et hjem og beslaglægger bl.a.
EDB-udstyr. Ejeren har ikke kvitteringer på vedkommendes computer, men
til trods for at denne ikke er mærket på nogen måde og personen påstår
at han har fået den som gave af noget familie (de har heller ikke
kvittering) konfiskerer ordensmagten maskineriet som stjålne varer.
Kan de det når computeren ikke på nogen måde indikerer ulovlig
besiddelse?

3. I forbindelse med nyhedernes dækning af minkfarme og flueproblemer,
interviewede Tv2's Dags Dato en person som boede op af en sådan
farm. Til spørgsmålet om vedkommende da ikke havde overvejet at sælge
hytten og komme væk fra alle de fluer, svarede personen at det kunne
de ikke da køber ville sagsøge dem. Kan man sagsøge sælger for ikke at
have kunne spå om naturplager?

På forhånd tak

/IO

Fra : Børgesen

Dato : 03-09-02 17:00

"Input|Output" <amget@digitalessex.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bil da den trækkes over pladsen, og jeg får en bule i døren. Jeg har
> hverken blottet mig eller provokeret dyret på anden vis. Hvis'

Jeg ved ikke, om der findes en Hesteforsikring á la den lovpligtige
hundeforsikring, men jeg vil gætte på, at det i givent fald er
hesteforsikringen, der skal dække. Hvis ikke, må det nok regnes som
"hændeligt uheld", og være bilejerens forsikring.

> [...]
> kommer ridende på heste. Til trods for hensynsfuld kørsel forbi dyrene
> sparker én pludselig til min bil og banker en bule i døren. Hvis'

Ditto

> [...]
> kvittering) konfiskerer ordensmagten maskineriet som stjålne varer.
> Kan de det når computeren ikke på nogen måde indikerer ulovlig

Jeg vil mene, at politiet kun kan konfiskere udstyret, hvis det er
registreret som stjålet. Er den stjålet, et det ikke den oprindelige ejers
skyld, at du ikke var klar over, at det var hælervarer. Derfor skal den
vederlagsfrit leveres tilbage til ham. Du har som køber ansvaret for at
undersøge, at varen ikke er hælervare.

> [...]
> hytten og komme væk fra alle de fluer, svarede personen at det kunne
> de ikke da køber ville sagsøge dem. Kan man sagsøge sælger for ikke at

Ja. Du skal som sælger oplyse om alle relevante forhold, og har du grund til
at tro, at en køber vil blive generet af fluer, skal du oplyse dette. Det
vil selvfølgelig også blive afspejlet i salgsprisen. Hvis en køber ikke er
blevet oplyst herom, men kan bevise at sælger har været vidende herom (i
dette tilfælde, spørg blot ham der ejer minkfarmen, om han har været i
kontakt med sælger desangående), vil sælger være ansvarlig for at have
fortiet oplysninger, der kunne have haft indflydelse på købers beslutning om
at erhverve ejendommen og / eller forringer købers forventninger til brugen
af ejendommen.

Børgesen - Er ikke jurist

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-09-02 17:12

In article <3d74dd65$0$27661$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Børgesen wrote:
> "Input|Output" <amget@digitalessex.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke, om der findes en Hesteforsikring á la den lovpligtige
> hundeforsikring, men jeg vil gætte på, at det i givent fald er

Du vil gætte på ?? (mig bekendt findes der ikke nogen heste ansvars
forsikring).

> hesteforsikringen, der skal dække. Hvis ikke, må det nok regnes som
> "hændeligt uheld", og være bilejerens forsikring.

> Ditto

Sikker, bilen kører jo. Plejer biler ikke at have ansvaret uanset hvad?

> Børgesen - Er ikke jurist

Det er jeg heller ikke, derfor plejer jeg at afholde mig fra at poste
her inde. Svaret skulle jo gerne være brugbart.

JonB der fuldt ud støtter en strengere fundats for denne gruppe

Fra : TGD

Dato : 03-09-02 19:34

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> JonB der fuldt ud støtter en strengere fundats for denne gruppe

Så start med selv at overholde den gældende fundats.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-09-02 22:00

On Tue, 3 Sep 2002 16:12:06 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Sikker, bilen kører jo. Plejer biler ikke at have ansvaret uanset hvad?

Nej, bilen har ikke ansvar for noget bilen ikke har gjort (bilisten
heller ikke), men en bilist har objektiv erstatningspligt overfor
blødere trafikanter (så som fodgænger, cykliger og så). Hvis det er
hesten der uden varsel sparker til bilen, (uden selv at komme til
skade) kan bilens ansvarsforsikring jo ikke komme til at betale noget.

Bilens kaskoforsikringen kan komme til at dække, hvis ikke hesten /
rytteren har en (måske lovpligtig) forsikring der dækker.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-09-02 11:26

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hesten der uden varsel sparker til bilen, (uden selv at komme til
> skade) kan bilens ansvarsforsikring jo ikke komme til at betale noget.

Nej. Bilisten er ikke objektivt ansvarlig overfor bløde traffikanter. Han er
ansvarlig for skader, som bilen forvolder ved færdselsuheld eller brand, jf.
færdselslovens § 101:

§ 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte
skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller
brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.

Dette involverer ofte "bløde" traffikanter, men de har ingen særstatus. Der
er forsikringspligt for dette ansvar jf. § 105.

> Bilens kaskoforsikringen kan komme til at dække, hvis ikke hesten /
> rytteren har en (måske lovpligtig) forsikring der dækker.

For at rytterens ansvarsforsikring skal dække, kræver det, at han har
ansvaret.

/kristian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-09-02 18:19

On Wed, 4 Sep 2002 12:25:45 +0200, "Kristian Storgaard"
<kristian.storgaard@_REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Dette involverer ofte "bløde" traffikanter, men de har ingen særstatus. Der
>er forsikringspligt for dette ansvar jf. § 105.

For nogle år siden kørte jeg en mand ned, han kørte på cykkel ud fra
en sidevej og havde ubetinget vigepligt. Det var alså IKKE min skyld
at ulykken skete, det var 100 % cyklistens skyld. Jeg har da heller
ikke været i retten, end ikke fået et bødeforlæg, eller mistet bonus
på forsikringen, men han fik sin erstatning på samme vilkår som hvis
det var mig der var kørt ud hvor jeg havde ubetinget vigepligt og
påkørt cyklisten.

Er det ikke hvad man kan kalde
| objektiv erstatningspligt
?
Hvis ikke, så forklar mig venligst hvorfor ikke.

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-09-02 18:48

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> på forsikringen, men han fik sin erstatning på samme vilkår som hvis
> det var mig der var kørt ud hvor jeg havde ubetinget vigepligt og

Jeg husker fra min køreundervisning for knap 10 år siden, at man som
bilist har pligt til at sikre sig at andre trafikanter, som man kan
komme i konflikt med, overholder deres vigepligt, inden man kører frem.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-09-02 20:57

On 04/09/02 19:19, in article 9tfcnuk1co0j296ii4mbtf8ialk7pf2598@4ax.com,
"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote:

> [...]
> på forsikringen, men han fik sin erstatning på samme vilkår som hvis
> det var mig der var kørt ud hvor jeg havde ubetinget vigepligt og

Jo, det er det, men det er som jeg skrev, fordi du/dit køretøj har forvoldt
skade ved færdselsuheld. Selvom man måske i normal sproglig forstand ikke
ville kalde det for et færdselsuheld, så er det det i færdselslovens
forstand. Det har ikke noget at gøre med, at han var cyklist. Hvis du var
kørt i en bil eller en mur, havde det været det samme.

/kristian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-09-02 21:20

On Wed, 04 Sep 2002 21:57:02 +0200, Kristian Storgaard

> [...]
>forstand. Det har ikke noget at gøre med, at han var cyklist. Hvis du var
>kørt i en bil eller en mur, havde det været det samme.

Hvis det var en bil der kørte ud over hajtænderne, og jeg så kørte
ind i siden på bilen, så var det stadig den bilist der havde det fulde
ansvar, og så fik han ikke erstatning fra min ansvarsforsikring.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-09-02 08:37

On 04/09/02 22:20, in article 8jqcnusdr2q1o5cba7iuspd1jn59a01cru@4ax.com,
> [...]

> ind i siden på bilen, så var det stadig den bilist der havde det fulde
> ansvar, og så fik han ikke erstatning fra min ansvarsforsikring.

OK, en bil var måske et dårligt eksempel, da du så har to objektivt
ansvarlige, der rammer hinanden. I så fald laver man f.s.v.a. tingsskade en
fordeling af ansvaret under hensyn til den begåede fejl (fx at overtræde en
vigepligt). F.s.v.a. personskade i samme situation, kræves der for at den
skadelidte får nedsat erstatning fra ansvarsforsikringen, at han har handlet
groft uagtsomt.

Er i nu fx lige gode om uheldet, eller kan omstændighederne ikke klarlægges,
så er det faktisk sådan, at skaden (eller en del af den) på din bil skal
dækkes af modpartens forsikring - og omvendt.

Havde du ramt næsten alt andet end et motorkøretøj (med objektivt ansvar),
så er det ansvarsforsikringen, der skal betale. (Hunde har fx også objektivt
ansvar, så de er også en speciel situation).

/kristian

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-09-02 21:06

"Børgesen" <news@klog.dk> wrote in

> Jeg ved ikke, om der findes en Hesteforsikring á la den lovpligtige
> hundeforsikring, men jeg vil gætte på, at det i givent fald er
> hesteforsikringen,

Min almindelige forsikring omfatter heste, men ikke den lovpligtige
hundeansvarsforsikring.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-09-02 19:13

On 03/09/02 17:28, in article
2a67ea49.0209030728.747c2585@posting.google.com, "Input|Output"
<amget@digitalessex.com> wrote:

> [...]
> bil da den trækkes over pladsen, og jeg får en bule i døren. Jeg har
> hverken blottet mig eller provokeret dyret på anden vis. Hvis'

Ansvar for tingsskade forvoldt af heste (modsat hunde) er et almindeligt
culpaansvar - d.v.s. at der skal være noget at bebrejde besidderen. Der er
ikke nogen obligatorisk hesteansvarsforsikring og hvis ejeren/besidderen
frivilligt har tegnet en, vil anvendelse af den også kræve at han er
erstatningsansvarlig, hvilket han ikke synes at være her. Skulle ejeren være
ansvarlig som følge af uagtsom adfærd (og kravene til årsagssammenhæng og
adækvans er opfyldt), vil det dog stadigvæk være din kaskoforsikring, der
skal dække, hvis du har en, jf. erstatningsansvarsloven § 19. Så skal
ejeren/besidderen dog stadig betale din selvrisiko - men ikke dit evt.
bonustab. Kun hvis ejer/besidder (eller en anden) handlet groft uagtsomt
eller forsætligt, slipper din forsikring helt fri.
Kort sagt - det er en hændelig skade som ingen har ansvaret for (man kan jo
ikke gøre hesten ansvarlig). Du er derfor kun heldig, hvis du har tegnet en
kaskoforsikring, som dækker det.

> [...]
> kommer ridende på heste. Til trods for hensynsfuld kørsel forbi dyrene
> sparker én pludselig til min bil og banker en bule i døren. Hvis'

Samme situation som ovenfor - der kan dog være en anden vurdering af om der
er handlet uagtsomt. Færdselslovens regler om objektivt ansvar for
motorkøretøjer har ingen betydning her.

> [...]
> kvittering) konfiskerer ordensmagten maskineriet som stjålne varer.
> Kan de det når computeren ikke på nogen måde indikerer ulovlig

Politiet ransager ikke uden grund og grundlaget for ransagningen skal
oplyses overfor den der har rådighed over den bolig der ransages jf.
retsplejelovens § 798. Reglerne om ransagning findes i retsplejelovens
kapitel 73 (find den på www.retsinfo.dk).
Ransagning hos en mistænkt (som man må formode, der er tale om), må kun
foretages såfremt den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en
forbrydelse, der er undergivet offentlig påtale og ransagningen må antages
at være af væsentlig betydning for efterforskningen. Hvis det er en bolig
der ransages skal forbrydelsen kunne medføre fængselsstraf eller der skal
være bestemte grunde til at antage at man kan finde beviser eller genstande,
der kan beslaglægges. Se retsplejelovens § 794.
Jeg ved godt, at det ikke var det du spurgte om, men det gør dit spørgsmål
lidt mindre relevant.
Beslaglæggelse (konfiskation er noget andet) foretages efter regler i
retplejelovens kapitel 74. Beslaglæggelse hos en mistænkt kræver igen at den
pågældende med rimelig grund er mistænkt for en forbrydelse, der er
undergivet offentlig påtale. Derudover kræves det, at genstanden kan tjene
som bevis, bør konfiskeres (efter straffelovens regler) eller "ved
lovovertrædelsen er fravendt nogen, som kan kræve den tilbage". Se
retsplejelovens § 802.

> [...]
> hytten og komme væk fra alle de fluer, svarede personen at det kunne
> de ikke da køber ville sagsøge dem. Kan man sagsøge sælger for ikke at

Man kan ikke sagsøges for ikke at kunne spå, men man kan blive
erstatningsansvarlig (eller der kommer andre følger), hvis man tilsidesætter
den loyale oplysningspligt, man har som sælger. Jeg ville nok mene, at så
kraftig, som flueplagen var, er det noget man skal oplyse om.

> På forhånd tak

Det var så lidt - håber du fik svar.

/kristian

Fra : Emilio

Dato : 04-09-02 06:12

> Inde på gårdspladsen sparker en krikke uopfordret til min parkerede
> bil da den trækkes over pladsen, og jeg får en bule i døren.

Må jeg spørge om hvorfor du skullle trække din parkede bil?

Fra : ThomasB

Dato : 04-09-02 17:22

> Må jeg spørge om hvorfor du skullle trække din parkede bil?

Hun ville nok trække bilen væk fra hesten, så hesten ikke skulle sparke til
bilen :)

Mvh
ThomasB

Fra : Thomas W.

Dato : 04-09-02 17:51

"Input|Output" <amget@digitalessex.com> wrote in message
> [...]
> kommer ridende på heste. Til trods for hensynsfuld kørsel forbi dyrene
> sparker én pludselig til min bil og banker en bule i døren. Hvis'

Snip: de to andre cases.
Den 14. august skrev jeg et indlæg om erstatningsansvar i forbindelse med
heste i tråden "Hvem har erstatningsansvar?". Prøv at se om ikke der er
noget deri, eller den tråd generelt, der kan kaste lidt lys over sagen.

/Thomas W.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-09-02 09:32

On 05/09/02 11:22, "Input Output" <amget@digitalessex.com> wrote:

> [...]
> Af x årsager (eks. pga. ulovlig våben besiddelse) kommer politiet på
> besøg i et hjem. Under "besøget" leder poliet efter våben men ender
> med at beslaglægge computer og fjernsyn under forudsætning af at det
> -givet vis- er stjålet. Ejeren kan desværre ikke dokumentere et køb,
> men politiet kan på den anden side ikke spore udstyret på nogen måde
> (eg. der er hverken meldt noget lignende stjålet, og udstyret er ikke
> mærket). Ejer påstår det er gaver, men vil ikke oplyse hvem der har
> foræret ham det/gave giveren har ingen dokumentation for køb.

Jeg kan desværre ikke svare dig bedre end, at det efter retsplejelovens §
802 kræver at to betingelser er opfyldt:
1) den pågældende med rimelig grund [samme krav som ved ransagningen] er
mistænt for en forbrydelse, der er undergivet offentlig påtale.
2) der er grund [det er ikke et stort krav] til at antage, at genstanden kan
tjene som bevis eller ved lovovertrædelsen er fravendt nogen, som kan kræve
den tilbage

Politiet skal altså have en grund til at beslaglægge, og afgørelse om
beslaglæggelsen skal (hvis øjemedet ikke herved forspildes) træffes af
retten jf. § 806. Hvis beslaglæggelse sker uden forudgående kendelse, kan
den forurettede så beslaglæggelsen prøvet ved domstolene. Så det kan altså
ikke ske helt vilkårligt.

Der er også regler i samme kapitel i retsplejeloven om, hvornår du skal have
genstandene tilbage m.v., hvis de ikke konfiskeres eller tilbageleveres til
rette ejer.

/kristian