Hvor længe må en mobiltelefon være til rep~
Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 03-09-02 16:30

Hej NG!

Jeg er ny i denne gruppe, og har faktisk aldrig fulgt særlig meget med i
denne, men derfor håber jeg stadig jeg kan få nogle brugbare svar på mit
følgende spørgsmål :)

Jeg er ejer af en Ericsson mobil telefon (Model: T65) denn købte jeg i
december måned 2001, og derfor er den under den gamle
garanti/reklemationsret-lov. Jeg sendte denne telefon til reperation d. 17
juli for nogel forskelige småfejl, som tilsammen gjorde telefonen ubrugelig.
I dag d. 3 september har jeg stadig ikke fået min telefon tilbage, hvilket
er meget irreterende.

Hvor længe kan man juridisk tillade sig at have en telefon til reperation
uden at sulle stille mig en anden eller tilsvarende telefon til rådighed?
Kan jeg forlange en ny telefon af samme model? Hvad gør jeg?

Til oplysning er telefonen købt i Bluetel Partner Skive, men sendt til
reperation hos Bluetel Partner Vejle. Jeg har fået god behandling hos dem i
Vejle, og har ikke noget at udsætte på dem her. Men det ændrer ikke på at
jeg savner min telefon!

--
MVH Troels

Fra : [4130] Co@ch

Dato : 03-09-02 16:58

Gå ned i butikken hvor du indleverede tlf. til rep.

Aflevér et skriftligt krav om færdigrep. på ca. 1 uge (hvilket er rimeligt).
Skriv også i dette brev, til butikken, at hvis de ikke har din tlf. klar til
dig efter denne uge, vil du gøre et krav om tilbagekøbsret, hvilket
indebærer at butikken skal tage din tlf. retur og tilbagebetale dig det
fulde beløb (pris da du købte tlf.)

Den skulle holde -- har prøvet hos elgiganten i en Printer sag -- og det kan
nok være der skete noget
Fik en sprit ny printer.

HUSK- hvis du får en ny tlf = ny garanti.

Bri@n

Fra : T r o e l s P e d ~

Dato : 03-09-02 17:28

Hej Brian!

Tak for dit indput!

Virker dette også selvom jeg går ned i butikken i Vejle. Jeg kan vel
egentlig ikke kræve at de skal betale pengene tilbage for en telefon jeg har
købt i en anden butik, eller kan jeg når der er tale om en kæde?

Hvis jeg udfærdiger et brev, er der så nogle der har lyst til at læse
"korrektur" altså om det lyder fornuftigt formuleret?

--
MVH Troels

Fra : TGD

Dato : 03-09-02 19:32

"T r o e l s P e d e r s e n" <troels_p@12mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg udfærdiger et brev, er der så nogle der har lyst til at læse
> "korrektur" altså om det lyder fornuftigt formuleret?

Du kan smide brevet i gruppen.

Det nemmeste er bare at henvise til købeloven (§ 72 og frem), så skal de nok
lev. din mobi rep. der ingen grund til at være formel i brevet skulle du
klage til www.fs.dk er det vigtigste at du har fremsat dine krav
skrifteligt.

Fra : [4130] Co@ch

Dato : 03-09-02 23:31

Det kan godt være at du skal hen i den butik hvor du købte tlf.
Det er også rimeligt over for den butik der var så flinke at sende den
videre til rep.

Det behøves ikke være særligt formelt.
Skriv det lige ud af landevejen, at hvis ikke tlf. er tilbage i din hånd på
den dato du har fastsat (husk at være rimelig), kræves købet ophævet og
tilbagebetaling af det fulde beløb hermed udbetalt.

Husk at tage kopier til dig selv. det er VIGTIGT.

Hvis de slet ikke vil makke ret, så må du igennem FS og desværre vente ca. 1
år på at få optaget din sag.

Bri@n

Fra : [4130] Co@ch

Dato : 03-09-02 23:35

Fandt lige dem her i købeloven

§ 74. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid, og skyldes dette ikke
køberen eller en omstændighed, som han bærer risikoen for, foreligger der
forsinkelse.

Stk. 2. I tilfælde af forsinkelse kan køberen hæve købet, såfremt
forsinkelsen er af væsentlig betydning for ham og sælgeren måtte forudsætte
dette. Det samme gælder, hvis sælgeren ikke efter påkrav leverer
salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har fastsat,
eller, hvis der ikke er fastsat en sådan frist, inden rimelig tid.

§ 75. Har sælgeren på grundlag af et forbehold i aftalen udskudt
leveringstiden, kan køberen hæve købet, hvis sælgeren ikke efter påkrav

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-02 06:47

[4130] Co@ch skrev:

>Fandt lige dem her i købeloven

Ja, men den handler om leveringen - altså at man skal have sin
vare når man har handlet. Troels fik jo sin vare da han købte
den.

Du skal bruge § 78 (tidligere lov) om mangler. Den minder dog
meget om den du fandt:

Stk. 3.   Har køberen fremsat påkrav om afhjælpning efter stk. 1,
   og opfylder sælgeren ikke dette inden rimelig tid, kan
   køberen hæve købet eller, ved artsbestemte køb, kræve
   omlevering. Køberen kan endvidere lade mangelen afhjælpe
   for sælgerens regning, for så vidt dette kan ske uden
   uforholdsmæssige omkostninger.

--
Bertel