fagforeningsregler
Fra : bk

Dato : 03-09-02 15:43

kan en fagforening kræve at man skal melde sig ind i deres forbund?
jeg er murer og står bare i kristelig a-kasse.
nu vil murernes fagforening tvinge mig i deres forbund,kan de det?
hvor står der noget om emnet hvis nogen ved noget.?.

Fra : Chevy Power

Dato : 03-09-02 17:56

"bk" <b.kjeldsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu vil murernes fagforening tvinge mig i deres forbund,kan de det?
> hvor står der noget om emnet hvis nogen ved noget.?.

svjh kan de ikke tvinge dig over i "deres" fagforening, men de kan forbyde
deres medlemmer at arbejde hvor du er ansat, lave blokade på arbejdspladsen
m.m.
Jeg kunne godt lufte min personlige holdning til problemstillingen, men det
hører ikke hjemme her....
--
Brian Sørup
- er ikke jurist.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-09-02 17:58

bk wrote:

> [...]
> nu vil murernes fagforening tvinge mig i deres forbund,kan de det?
> hvor står der noget om emnet hvis nogen ved noget.?.

Nej, kun hvis din arbejdsplads kræver det.

Ring til arbejdsdirektoratet, ups nedlagt 1989, så nu
arbejdsmarkedsstyrelsen.
Og / eller læs deres hjemmesider, men jeg tror en opringning,
forudsat du kan dokumentere din påstand, vil give røde ører

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Chevy Power

Dato : 03-09-02 21:24

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, kun hvis din arbejdsplads kræver det.

En arb.giver kan ikke kræve du er medlem af et bestemt forbund - har du set
en stillingsannonce med ordlyden :" kun medlemmer af (indsæt forbund) kan
søge stillingen"
Arb.giver har dog typisk indgået overenskomst med et eller flere forbund, og
ser som regel gerne sine ansatte er/bliver medlem af et af disse.
--
Brian Sørup
- stadig ikke jurist :)

Fra : Klaus

Dato : 03-09-02 22:14

Eksklusivaftale.
Mange kan ikke lide disse aftaler for de mener enhver skal have lov til at
være medlem / ikke medlem, efter eget ønske.

Det synspunkt sympatiserer jeg med; jeg vil dog gerne at der er en der kan
give mig en forklaring på, hvorfor mine kolleger og jeg ikke skal have lov
til at sige: "Vi vil kun arbejde sammen med medlemmer af den samme
fagforening som os selv".
Det er klart, at en kollega som ikke vil være med i denne aftale skal have
lov at forblive på arbejdspladsen selv om han ikke er medlem af
fagforeningen. Det kan jo kun komme til at gælde ansættelser efter aftalens
indgåelse?

Klaus

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-09-02 18:18

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3D74EA20.6501B11@FJERNpost1.tele.dk

> Nej, kun hvis din arbejdsplads kræver det.

Forkert - hvis arbejdsgiveren allerede har indgået en overenskkomst med
et fagforbund, så kan man og skal man kræve det for ikke at blive
indklaget for brud på overensskomsten.

> Ring til arbejdsdirektoratet, ups nedlagt 1989, så nu
> arbejdsmarkedsstyrelsen.
> Og / eller læs deres hjemmesider, men jeg tror en opringning,
> forudsat du kan dokumentere din påstand, vil give røde ører

Overhovedet eller hverken - han vil få samme forklaring som
ovenstående - - men som murer, der tilsyneladende ikke endnu har et job,
så kan han jo bare tage et sådant, hvor der ikke er indgået en
overensskomst med en fagforening - hvor svært kan det være? (jo, det kan
da være at han skal rejse længere væk for at komme på arbejde, men det
er jo betingelserne, hvis man ikke kan lide lugten i bageriet - for det
er helt lovmedholdeligt. )
Forøvrigt mener jeg at huske at Højesteret også har afgjort en lignende
sag, idet man lagde til grund, at netop fordi der var indgået en aftale
med eksklusivaftaler, så havde arbejdstager mulighed for at undlade at
vælge arbejdspladsen, hvis han ikke brød sig om det - problemet ville
først opstå, hvis han allerede var ansat uden at der var sådanne
aftaler. Men det er fagforeningsjura, som andre sikkert kan svare bedre
på end jeg - jeg mener blot at HR allerede har dømt i en sådan sag -
Brandmandssagen var jo anderledes skruet sammen, idet man her mente at
den allerede ansatte brandmand var ansat et sted, hvor eksklusivaftaler
ikke var kendt og hvor manden i øvrigt var tjenestemand.

Arne H.Wilstrup

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 04-09-02 08:45

camaropower454@hotmail.com writes:
>En arb.giver kan ikke kræve du er medlem af et bestemt forbund

Det er noget vrøvl. Hvis arbejdsgiveren har tegnet en overenskomst med
eksklusivaftale, så _kan_ han ikke alene kræve det, han _skal,_ hvis han
ikke vil betale bod for brud på overenskomsten.

>har du set en stillingsannonce med ordlyden :" kun medlemmer af (indsæt
>forbund) kan
>søge stillingen"

Selvfølgelig har du ikke det, fordi alle vil kunne søge stillingen, men
det vil være et krav for at få stillingen, at melder sig ind i det forbund
der har eksklusivaftalen

Hilsen
Poul Erik Rise