fluer pga. nabo...
Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 02-09-02 21:55

Hej.

Vi (min kæreste og jeg) bor i en lejlighed, som oprindeligt er en
ældre- / handicapbolig, men midlertidigt er lavet om til ungdomsbolig.

Lejligheden hører under boligselskabet 3B.

Problemet er, at vores nabo samler affald - tomme flasker osv. osv. Og
af samme årsag, har vi bananfluer.

Han er naturligvis, går jeg da ud fra, pensioneret. Boligen har han,
så vidt jeg ved, fået gennem Røde Kors.

Jeg har skrevet til kommunen, som da også har fået ryddet op hos ham
for ½ års tid siden.

Jeg har skrevet til vores varmemester - som kun kan bestille en
sprøjtning imod krybene. Og det virker da også, men kun en halv dag.

Jeg har skrevet til boligselskabet, som, igen, lige har fået ryddet op
hos ham (mellem 50 og 60 fyldte skraldesække, blev kørt væk) og
sprøjtet. Og jeg ved fra E.S. Special Service (det hedder dem, der
kommer og sprøjter), at de har været der mange gange, gennem flere år.
Også inden vi flyttede ind, for godt og vel et år siden.

Manden stikker af, så snart nogen nærmer sig hans dør - på den måde
undgår han bl.a. hjemmeplejen, som ellers kommer jævnligt.

Det virker ikke, som om, at der sker mere i sagen. Jeg har for en uge
siden ringet til boligselskabet og bedt om et svar på mit brev. Jeg
glæder mig til det kommer, hvis det da kommer.

Kommer man ude fra, lægger man ikke umiddelbart mærke til fluerne -
men begynder man først at lade mad stå fremme f.eks., så er de der med
det samme. Efter hånden er det blevet utrolgt ubehageligt at opholde
sig hjemme, i det hele taget - specielt, hvis man er sulten.

Jeg kan ikke bruge til noget, at han får ryddet op og sprøjtet ind i
mellem. Jeg vil sgu gerne leve bananfluefrit hele tiden.

Mit spørgsmål er lidt bredt - men findes der ikke, i dansk lovgivning,
et sæt regler for, hvor meget naboen kan tillade sig, og hvor meget
jeg er nødt til at affinde mig med?
Og hvor henvender man sig bedst? Jeg selv har ret svært ved at placere
et ansvar nogle steder.

/Henrik

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 03-09-02 15:58

Henrik Koksby Hansen <Henrik@Koksby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:evi7nuse8sudsof65t0301gjae1728ff5f@4ax.com...
> [...]
> jeg er nødt til at affinde mig med?
> Og hvor henvender man sig bedst? Jeg selv har ret svært ved at placere

Hej Henrik
Det er faktisk lidt kompliceret.
I vores gamle andelsforening var der også en gut, der kunne minde lidt om
ham du beskriver. Han ville slet ikke have nogen form for hjælp ex.
hjemmehjælp og kommunen havde ikke lovhjemmel til at hjælpe ham, når han
selv sagde nej, medmindre han var til decideret fare for sig selv eller
andre, og det var der ikke tale om.
Hvis han stiller affald på køkkentrappen er det formodentlig brud på jeres
husorden (det kan du jo undersøge) og det kan han i princippet smides ud på,
det er imidlertid en meget lang og besværlig sag og det er langt fra
sikkert, det lykkes.
Formodentlig er der tale om en stakkel, som ikke rigtig kan finde ud af at
tage vare på sig selv, men alligevel ikke er så dårlig, at han som tidligere
nævnt er til fare for sig selv og andre.
Prøv at afvent boligselskabets brev og hvis ikke det er tilfredsstillende,
vil jeg formode, at du vil kunne indbringe en klage til beboerklagenævnet,
som tager sig af beboersager i almen sektor. Helt præcist hvilke sagstyper,
de tager sig af, ved jeg dog ikke, men det er da også til at undersøge.
Håber det hjalp en smule.
MVH Rikke