Hæve penge på bankkonto
Fra : Aksel

Dato : 02-09-02 21:49

Jeg har været ude for et efter min mening groft tilfælde af selvbetjening i
en bank.

Efter en forsikringsskade sendte den lokale glarmester regningen til
Nykredit i stedet for Østifterne Nykredit.

Fakturaen var udskrevet til mig og med håndskrift var der påført Nykredit.
og policenummer.
En uge senere opdagede min kone at der var trukket 9752 kr. på hendes konto
i Nykredit Bank, vi var ikke på noget tidspunkt blevet kontaktet, og kontoen
er ikke fælles.

Kan det være lovligt at en koncern som af en eller anden grund ikke kan se
at der er tale om en forsikringsskade bare kan trække pengene på en konto
der tilhører en anden person som (måske tilfældigt) bor på samme adresse?

Hvad gør jeg for at overbevise dem om at de ikke skal gentage det?

Hilsen Aksel

Fra : Morten Juel

Dato : 04-09-02 11:19

tjaa, jeg ville melder dem til politiet for tyveri hvis det var mig, kort og
godt !

Mvh
Morten

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-09-02 14:05

Scripsit "Morten Juel" <mp@mail1.OSTEPOPstofanet.dk>

> tjaa, jeg ville melder dem til politiet for tyveri hvis det var mig,

Det ville være dumt:

| §276. For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en
| fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved
| dens tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her og i det følgende en
| energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i brug til
| frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i andet
| økonomisk øjemed.

Der er ikke tale om en rørlig ting. Og selv om der var det, hvem mener
du så er "besidderen"? Og hvorfra er tingen "borttaget"? Hvem opnår
vinding? Er den uberettiget? Har banken haft denne vinding som formål?

--
Henning Makholm "In my opinion this child doesn't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 04-09-02 18:40

> Der er ikke tale om en rørlig ting.

Kan der så aldrig være tale om tyveri, når det drejer sig om penge?

--
Morten Blinksbjerg Nielsen
http://www.mbn.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-02 19:50

Morten Blinksbjerg Nielsen skrev:

>Kan der så aldrig være tale om tyveri, når det drejer sig om penge?

Jo, hvis pengene er rørlige - eksempelvis kontanter eller checks.

--
Bertel

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 04-09-02 22:22

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Jo, hvis pengene er rørlige - eksempelvis kontanter eller checks.

Det vil sige man gerne må stjæle fra folks konti ?

--
Ejvind

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-09-02 23:19

Scripsit "Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk>

> Det vil sige man gerne må stjæle fra folks konti ?

Det vil sige at det pr. definition ikke er muligt.

--
Henning Makholm "- Or hast thee (perverted) designs
to attempt (strange, hybrid) procreation

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-09-02 23:22

On Wed, 4 Sep 2002 23:22:08 +0200, "Ejvind Kruse"
<hejwin@mail.tele.dk> wrote:

>Det vil sige man gerne må stjæle fra folks konti ?

Nej. Det vil sige, at det ikke er straffelovens §276, der kommer på
banen her.

--
- Peter Brodersen

Fra : Stine

Dato : 04-09-02 21:27

"Aksel" <akselj@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
konto
> i Nykredit Bank, vi var ikke på noget tidspunkt blevet kontaktet, og

Ikke at det hjælper dig meget, men det er vist meget normalt. Hvis min
kæreste f.eks.har overtræk på sin lønkonto overfører de penge til hans konto
fra vores fælles budgetkonto - og overfører det samme beløb fra min lønkonto
til vores budgetkonto... På den måde går pengene ikke direkte fra min til
hans konto, men via en fælleskonto... Snedigt :)

Det har aldrig sådan for alvor irriteret os, men det er da en besynderlig
fremgangsmåde.

Vi har også Nykredit Bank, men er ikke gift!

/Stine

Fra : Christian Petersen

Dato : 05-09-02 13:26

JEg har været ude for at min bank (Amagerbanken) overførte penge fra en
konto som var låst til jeg blev 25 til min lønkonto for at dække et
overtræk! da jeg fløj ned i banken næste bag og forklarede hvad der var sket
undskyldte de mange gange og kassedamen kunne ikke forstå hvordan det var
sket... to dage efter lukkede de mit dankort uden varsel pga. et overtræk på
250,- og det blev ikke åbnet før jeg var nede og be om at få det åbnet!

Det er hvad jeg kalder TOP service!

Mvh C. Petersen.