Gode erfaringer med dæk til '93 GSX600F?
Fra : Steen Schmidt

Dato : 02-09-02 18:57

Hejsa.

Jeg har lovet at spørge en kammi om I har nogle gode erfaringer med hensyn
til dæk til en '93 Suzuki GSX600F? Det er kun et fordæk han mangler lige med
det første, og han handler sandsynligvis ved Reifenversand.

Sådan en kører standard med 110/80-17 for, og den dimension vil vi jo
selvfølgelig helst beholde. Iogmed cyklen er en oldsag med hensyn til dæk,
så vil det nok ikke forringe køreegenskaberne væsentligt, om vi blev nødt
til at kigge på 110/70-17 - er der nogen der har erfaringer med det?
120/70-17 eller 120/60-17 er for vildt, mener jeg - cyklen har kun en 2,50"
fælg, og der er vel også en lille grund til at de originale størrelser blev
valgt. Måske er der andre erfaringer, når det gælder en GSX600F fra '93?

Jeg kunne selv foreslå Michelin Pilot Road, hvilke desværre ikke fås i
110/80-17, men i de andre størrelser nævnt. Her ville 110/70-17 nok være
bedst? Hvad er der af kilometer i sådan et dæk? Han kører i øjeblikket med
"skod-dæk" (arh, så slemt er det ikke), og vil helst have nogle der holder
50 kkm (det ved jeg godt at Pilot Road ikke gør - selv foran , men det
prøver jeg at få ham fra, da han er i livsfare på sine plastikdæk når det
regner - selv med fuldt mønster!

Han kører i øjeblikket på disse dæk:
For: Bridgestone Exedra G547 110/80-17
For: Bridgestone Battlax BT45R 140/80-17

Disse holder 10-12 kkm bag, og 16-20 kkm for. Det er jo ikke helt tosset -
det burde Pilot Road også kunne? Så er der bare det der med størrelsen:
110/70-17...Hmm....

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Steen

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 02-09-02 22:47

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
> [...]
med
> det første, og han handler sandsynligvis ved Reifenversand.

SNIP

> Han kører i øjeblikket på disse dæk:
> For: Bridgestone Exedra G547 110/80-17
> For: Bridgestone Battlax BT45R 140/80-17

Jeg kører selv med BT45, som jeg synes er ganske fremragende. Havde
tidligere MacAdam 50 på for og bag, men jeg synes BT45 står bedre fast,
specielt i vådt føre og/eller med kolde dæk.

Jens
GSX600F
DT175

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-09-02 11:10

> [...]
med
> det første, og han handler sandsynligvis ved Reifenversand.

Hej Steen

Der er da fine dæk i 110/80-17 140/80-17 størrelsen.

Jeg har selv kørt med BT45 og var meget tilfreds.

Hvad med Metzelers nye 330 - 880 serie. Den har fået meget ros og skulle
være god. Hvis det er kilometerne der tæller, hvad så med Dunlop D205 . Det
er et udmærket touring dæk på højde med Macadam 100.

Husk at anbefale din kammerat at køre med samme dæk for og bag. Jeg vil
også anbefale at skifte for og bagdæk samtidigt.

Kig på dit fordæk. Fordæk slides ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk
bliver som regel misformede og gamle før de er slidt ned til 1mm. De skal
næsten altid skiftes længe inden de er slidt til slidmærket. Fordæk bliver
kantede i profilen både på sværs og på langs. Kører du hånden ned af dækket
skal det være glat og ikke "kupperet". Hvis du kigger ned på profilen fra
oven skal det være helt rundt og ikke være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 03-09-02 15:24

> Jeg har selv kørt med BT45 og var meget tilfreds.

Jeps - det blev BT45 - også fordi han har det bagpå (hvilket dog snart skal
skiftes til et nyt BT45).

> Husk at anbefale din kammerat at køre med samme dæk for og bag.

Helt sikkert.

> Jeg vil
> også anbefale at skifte for og bagdæk samtidigt.

Tjaa, normalt holder fordæk da til næsten to bagdæk. Det må selvfølgelig
ikke være misdannet eller uens slidt, som du beskriver, men det har hverken
mine MEz4 eller Pilot Sport været på SV'erne.

Tak for anbefalingerne.

Mvh
Steen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-09-02 15:44

> [...]
hverken
> mine MEz4 eller Pilot Sport været på SV'erne.

Normalt?

Måske er det fordi jeg leger med forbremsen, måske er det fordi jeg vejer
mere end de fleste, måske er det fordi jeg ofte kører med bagsædepassager,
men mine fordæk holder _aldrig_ dobbelt så langt som et bagdæk.
Jeg taler her om BT45 - Avon Azaro II og Macadam 100. Der kan godt være en
milimeter eller to til slidgrænsen, men dækket er blevet deformt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 03-09-02 16:15

> Normalt?
>
> Måske er det fordi jeg leger med forbremsen,

Hmm, en stoppie eller to er vel det hele jeg har lavet. Specielt den slags
belastninger er meget hårde ved fordækket - det er især let at se når man
kigger på belastningsindekset. De fleste fordæk har belastningsindeks 57
(230kg), imens de fleste bagdæk har belastingsindeks 69-73 (325-365kg).
Dette betyder at et bagdæk har langt lettere ved at kapere baghjulskørsel
end et fordæk har ved at kapere en stoppie.

> måske er det fordi jeg vejer
> mere end de fleste,

Jeg vejer 60kg "tør"

> måske er det fordi jeg ofte kører med bagsædepassager,

Igen - for mig er det nok ca. 15% af de kørte kilometer.

> men mine fordæk holder _aldrig_ dobbelt så langt som et bagdæk.

Mine, på SV650S;

MEz4:
For: ~17 kkm
Bag: ~10 kkm

Pilot Sport
For: ~10 kkm
Bag: ~6 kkm

Altså ikke helt dobbelt så meget.

> Jeg taler her om BT45 - Avon Azaro II og Macadam 100. Der kan godt være en
> milimeter eller to til slidgrænsen, men dækket er blevet deformt.

Ok - det jeg skifter udfra er typisk også hæl/tå fænomenet, men det er kun
lige til sidst, hvor der måske er ½-1 mm tilbage til slidgrænsen. Vi er
måske endda enige, men har blot en forskellig definition af hvornår man er
tæt på slidgrænsen
Pilot Sport holder klart bedre rundingen end MEz4, men igen er det først på
de helt sidste par hundrede kilometer at Metzelerne får lidt skæve former.
Pilot Sport'erne bliver til gengæld lidt hurtigere "flade" på midten, men
det generer ikke i nær så høj grad. Det er dog altid positivt at mærke når
man får nye dæk på, selv af samme fabrikat som før, så ét eller andet har
der jo været galt

Mvh
Steen