Amiga os Mac OS
Fra : Zorilla

Dato : 02-09-02 17:34

Hej,

Jeg kom til at tænke på : kan man egentlig installere Mac OS på en Amiga ?
Det er jo begge baseret på Motorola processorer så hvorfor ikke ?

mvh
Peter

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-09-02 17:41

"Zorilla" <ZorillaFJERN@DETTEmac.com> writes:

> Hej,
>
> Jeg kom til at tænke på : kan man egentlig installere Mac OS på en Amiga ?

Nej.

> Det er jo begge baseret på Motorola processorer så hvorfor ikke ?

Arkitektur, chipset, RAM, ROM, I/O, alt.

Min Palm Pilot er også baseret på en Motorola 68K processor, men den
kan med stor sandsynlighed aldrig komme til at afvikle Mac OS.

Med mindre selvfølgeligt, at du tænker i baner af noget emulering
eller virtualisering.
--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Zorilla

Dato : 02-09-02 17:45

"Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote in message

> [...]
> kan med stor sandsynlighed aldrig komme til at afvikle Mac OS.
>
> Med mindre selvfølgeligt, at du tænker i baner af noget emulering

Nej det var ikke emulering jeg tænkte på.
Ah okay det ville også have været for meget af det gode hvis det rent
faktisk kunne lade sig gøre.

Peter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-09-02 17:04

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Min Palm Pilot er også baseret på en Motorola 68K processor, men den
> kan med stor sandsynlighed aldrig komme til at afvikle Mac OS

Du mener vel Motorola Dragonball.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-09-02 22:21

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Du mener vel Motorola Dragonball.

Som i bund og grund er en 68k processor. I hvert fald et fuldgyldigt
medlem af familien.

http://e-www.motorola.com/webapp/sps/site/taxonomy.jsp?nodeId=03M0ym4sBSlM0yr01FRW

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-09-02 23:29

> Som i bund og grund er en 68k processor. I hvert fald et fuldgyldigt
> medlem af familien.

Og jeg som troede at 68k var død og begravet for længst. 68k familien er
vokset en del enda med RISC processorer.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 02-09-02 18:43

Hej Zorilla

Nu er Amiga ikke min stærke side, men jeg ved, at den er et helt
anderledes "bæst", end en Mac.

Jeg tænker på at en Amiga har andre typer RAM og hardware, (ChipMem,
AGA, og hvad ved jeg.) end en Mac. Amiga'en og Mac'en er meget
forskellige pga. disse ting, så jeg tror ikke du vil kunne installere
Mac OS på en Amiga, uden du skal benytte en Mac emulator, selv om de har
samme Motorola 68k processor.

Man skal huske på, at selv om man benytter samme processor i to
forskellige computere, så er der mange andre ting i dem der afgør hvad
man kan installere på dem.

I gamle dage fandes der en række computere der var baseret på Intel
processore, men da man sprang over hvor gærdet var lavest kunne de ikke
køre DOS på normal vis. (Digital Rainbow, HP 150 osv.)

Så det korte svar er: Nej, det kan man nok ikke.

Kent

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-09-02 17:50

"Zorilla" <ZorillaFJERN@DETTEmac.com> writes:

> Jeg kom til at tænke på : kan man egentlig installere Mac OS på en Amiga ?

Nej. DEt er yderst tvivlsomt.

> Det er jo begge baseret på Motorola processorer så hvorfor ikke ?

Fordi der er stor forskel paa hardwaren mellem en Amiga og en Mac. Det
er jo ikke bare processoren der skal understoettes. Systemet skal
ogsaa spille med grafikort, lydkort, porte m.v. - og saa skal maskinen
vaere tilpsa hurtig. Tilsvarende kan jeg ikke forvente at kunne
afvikle MacOSX paa min en Palm Pilot eller en Cisco-router blot fordi
de maaske indeholder et chip fra Motorola.

-j

--
Janus Sandsgaard
Calle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Ben Knudsen

Dato : 02-09-02 22:55

ZorillaFJERN@dettemac.com writes:
>Jeg kom til at tænke på : kan man egentlig installere Mac OS på en Amiga ?
>Det er jo begge baseret på Motorola processorer så hvorfor ikke ?

Det kan man faktisk godt. Der er tale om en emulering, selvfølgelig - men
jeg husker den som ganske brugbar (efter datidens standard). Jeg brugte
programmet Shapeshifter, men der fandtes også en hardware-baseret løsning,
som jeg lykkeligt har glemt navnet på.
Shapeshifter kørte kun 68k-kode, jeg ved ikke om der senere er lavet noget
til powerpc. Jeg kan huske, at jeg brugte shapeshifter til at afvikle
Freehand, som jeg savnede svært på min A4000... Det er vel 10 år siden
snart.

ben

Fra : Anders Hedegren

Dato : 02-09-02 23:06

Zorilla <ZorillaFJERN@DETTEmac.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg kom til at tænke på : kan man egentlig installere Mac OS på en Amiga ?
> Det er jo begge baseret på Motorola processorer så hvorfor ikke ?

Sega's MegaDrive havde også en 68k chip, så den skulle vel også kunne
køre Mac OS? :) Jeg mener også PlayStation brugte den som lydchip.

Anders

Fra : Sebastian Løck

Dato : 03-09-02 12:22

"Zorilla" <ZorillaFJERN@DETTEmac.com> wrote:
> Hej,
>
> Jeg kom til at tænke på : kan man egentlig installere Mac OS på en Amiga ?
Bortset fra de andres udmærkede indslag:
Hvorfor vil du dog gøre det?
Med Amiga OS 3.9 kan du få et udmærked styresystem til Atari maskiner
http://www.amiga.com/3.9

Amiga havde allerede dengang 'rigtig' multitasking og
hukommelsesbeskyttelse. Ting vi mac bruger først fik med OS X.

Der findes et hav af entusiaster af Atari, men de holder nok lidt mere
til deres grupper.
http://www.atari.org

hilsen
Sebastian