Køb af lejlighed
Fra : JK

Dato : 02-09-02 17:00

Hej gruppe

Jeg har en købsaftale der er underskrevet af undertegnede. Nu er sælger død
og har derfor ikke nået at underskrive købsaftalen.

Hvilke regler gælder nu. Kan jeg risikere at min købsaftale ikke er gyldig
eller kan de avninger der nu overtager lejligheden kræve mere for
lejligheden
i forhold til hvad jeg har aftalt mellem sælger og ejendomsmægleren.

Jesper K

Fra : TGD

Dato : 02-09-02 17:35

"JK" <packer@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>

> Jeg har en købsaftale der er underskrevet af undertegnede. Nu er sælger
død
> og har derfor ikke nået at underskrive købsaftalen.

Kan du bevise i havde en aftale er den bindende.

<KLIP>

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-09-02 17:40

TGD" <mkp"remove wrote:
> "JK" <packer@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du bevise i havde en aftale er den bindende.

Hvorledes det?

En købsaftale kun underskrevet af køber, opfattes almindeligvis som et
købstilbud.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/

Fra : TGD

Dato : 02-09-02 18:16

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Hvorledes det?

En aftale er bindende om den er skriftelig eller mundtlig, så hvis afdødede
har aftalt med køber at han skal købe lejeligheden så er der en aftale.

> En købsaftale kun underskrevet af køber, opfattes almindeligvis som et
> købstilbud.

Oprindelig indlæg:
Jeg har en købsaftale der er underskrevet af undertegnede. Nu er sælger død
og har derfor ikke nået at underskrive købsaftalen.

Læg mærke til "nået" ergo må jeg i mit svar gå udfra at der forlægger en
aftale om at det er hans hvis han vil betale.

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-09-02 18:36

TGD" <mkp"remove wrote:

> [...]
>
> Læg mærke til "nået" ergo må jeg i mit svar gå udfra at der forlægger
> en aftale om at det er hans hvis han vil betale.

Ja, hvis der reelt foreligger en aftale som blot ikke er underskrevet.

Men det bygger på købers subjektive vurdering; min erfaring vedr.
ejendomshandel er at købers tiltro til at sælger vil underskrive netop
hans købstilbud, i mange tilfælde er ubegrundet.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-09-02 18:34

TGD wrote:

> død
>
> Kan du bevise i havde en aftale er den bindende.

Det vil du efter min erfaring få meget svært ved at fastholde i
praksis.
Det er trods alt de færreste, der handler fast ejendom mundtligt,
og jeg kender ingen afgørelser, der har fastholdt en sådan mundtlig
aftale.
Men jeg har hørt flere mæglere true med det.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : TGD

Dato : 02-09-02 19:09

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> [...]
> aftale.
> Men jeg har hørt flere mæglere true med det.

Fra Oprinfdelige indlæg:

[...]

Læg mærke til "i forhold til hvad jeg har aftalt mellem sælger og
ejendomsmægleren."

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-09-02 20:06

TGD wrote:

> [...]
> i forhold til hvad jeg har aftalt mellem sælger og ejendomsmægleren.
>
> Læg mærke til "i forhold til hvad jeg har aftalt mellem sælger og

Der foreligger i praksis ingen aftale, hvis arvingerne / boet ikke
vil vedgå den.
Men det kunne netop i en situation som denne være en sansynlig
udgang.

Fra : TGD

Dato : 02-09-02 20:14

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Der foreligger i praksis ingen aftale, hvis arvingerne / boet ikke
> vil vedgå den.

MEd hvilken § hævder du det?

<KLIP>

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-09-02 21:56

TGD wrote:

> "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> <KLIP>
>
> MEd hvilken § hævder du det?

Skøder skal underskrives af ejer eller bemyndiget.
Det forudsætter skriftlig fuldmagt (evt. testamente),
eller skifteretsattest.

Fra Tinglysningsloven :
Stk. 2. Ved skøder og pantebreve skal udstederens underskrift være
bekræftet af en sagfører eller to andre vitterlighedsvidner.
Samme regel gælder det i stk. 1 nævnte samtykke. Vidnerne skal
udtrykkelig bevidne underskriftens ægthed, dateringens rigtighed og
udstederens myndighed. Vidnernes stilling og bopæl skal angives

Og så bortfalder mundtlige "løfter" ved dødsfald.

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 04-09-02 20:58

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> udstederens myndighed. Vidnernes stilling og bopæl skal angives
>

> Og så bortfalder mundtlige "løfter" ved dødsfald.

Her er vel heller ikke tale om et løfte, men en aftale.

> --
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.

Mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige. Det som er det store
problem er at bevise at der har været en aftale mellem køber og sælger. I
følge "Aftaler og Mellemmænd" af Lennart Lynge Andersen er kravene til
beviserne for en mundtlig aftale store ved ejendomshandel. Der er henvist
til en række domme på området. U 1978.799 H, U 1984.40 H, U 1988.522 H, TfS
199, nr. 643 og !998.1098 H.

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 02-09-02 22:07

JK påstod i dk.videnskab.jura at:

>Jeg har en købsaftale der er underskrevet af undertegnede. Nu er sælger død
>og har derfor ikke nået at underskrive købsaftalen.

Hvis du har en standardkøbsaftale fra Dansk Ejendomsmæglerforening kan
du se i pkt 24 under "Accept" hvor der i standardvilkårene bl.a. står:

"Køber er specielt gjort opmærksom på, at købsaftalen, hvis den alene
er underskrevet af køber, er et tilbud til sælger, indtil denne har
accepteret tilbuddet. Sælger er ikke forpligtet til at acceptere
tilbuddet, heller ikke selv om det måtte være i overensstemmelse med
udbudsvilkårene. [...]"

>Hvilke regler gælder nu. Kan jeg risikere at min købsaftale ikke er gyldig

Hvis ikke sælger har accepteret dit købstilbud har du ikke en
købsaftale.

>eller kan de avninger der nu overtager lejligheden kræve mere for
>lejligheden
>i forhold til hvad jeg har aftalt mellem sælger og ejendomsmægleren.

Hvis du f.eks. har fået nedslag i forhold til udbudsprisen kan de
sagtens undlade at acceptere et købstilbud fra dig. Det kan de i
øvrigt også hvis du tilbyder at købe på udbudsvilkårene, men det sker
sjældent (og så skal de alligevel betale salær til ejendomsmægleren).

Hvad har ejendomsmægleren sagt til dig? Havde du aftalt at en advokat
skulle berigtige handlen for dig og i så fald hvad siger han/hun?

--
"Jeg taler ikke med Stina og Stina taler ikke med mig.
Sådan er det og sådan har det altid været!"