Sovs til henholdsvis dyreryg eller oksefil~
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 02-09-02 16:01

Jeg skal lave mad til en 85års fødselsdag og er sammen med fødselaren blevet
enig om at hovedretten enten skal være dyreryg eller oksefilet

Dyreryggen skulle så serveres med halve bagte kartofler og sauteret grønt,
mens oksefileten skulle serveres med bagt kartoffelmos og sauteret grønt

Jeg mangler imidlertid en sovseopskrift til begge forslag. Hvis jeg spørger
fødselaren selv ville hun sikkert foreslå bearnisesauce a la Knorr, men det
kan jeg næsten ikke holde ud, så jeg har valgt at lade være med at spørge
hende , og spørger nu i stedet jer : har I nogle gode forslag til sovs
til de to hovedrets-forslag?

Mvh Mads

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-02 17:02

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> writes:

> [...]
> lade være med at spørge hende , og spørger nu i stedet jer : har
> I nogle gode forslag til sovs til de to hovedrets-forslag?

Her kommer så et lille reklameindslag for en ganske fremragende
vildtsovs. Oppe i Nordjylland ligger der en vildtfarm, som udover at
sælge vildt også lave en fremragende vildtfond. På flasken står
hvordan man skal lave sovsen, og det er altså ikke løsningen hvis man
prøver at slippe af med et par pund for meget på
sidebenene. Vildtfonden kan købes i Salling og er så vidt jeg husker
ikke ret dyr. Det er i øvrigt ikke fordi jeg har noget med geschäften
at gøre, jeg har bare gået tur ved hans marker en gang i mellem, de er
nemlig så flotte sådan nogle dyr.

Oksefilet skriger på rødvinssovs, altså efter min mening. Desværre har
jeg aldrig selv lært at lave en god rødvinssovs, men mon ikke der er
andre her som vil give deres bud på hvordan man laver verdens bedste
rødvinssovs?

Jeg håber I får en god fødselsdag.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Padmé

Dato : 02-09-02 17:57

Hej..

Jeg kan umiddelbart også kun forestille mig rødvinssauce til både dyreryg og
oksefilet..og her er opskrift jeg selv har lavet, og som jeg i tidens løb
har fået rigtig god ros for....:

rødvinssauce 4 pers.

1 finthakket løg
1-2 fed finthakket hvidløg
4 dl rødvin (eller efter behag)
½ l fløde
olie eller smør til svitsning

start med at svitse løgene i olie/smør til det er gyldent, tilsæt rødvinen,
og lad det koge op, så alkoholen fordamper (ca. 5-10 min.) og tilsidst skal
fløden i..denne skal også koge op, så saucen får konsistens. Smages til med
salt og peber.

Go' fornøjelse
//Mae

Fra : Niklas

Dato : 03-09-02 15:42

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse news:akvuh4$g7t$2@news.cybercity.dk...
> [...]
> kan jeg næsten ikke holde ud, så jeg har valgt at lade være med at spørge
> hende , og spørger nu i stedet jer : har I nogle gode forslag til sovs

Jeg mener helt klart at dyreryggen fortjener en enebærsauce eller en blåskimmelsauce.

Enebærsauce kan godt bære både svampesaft og/eller rødvin/sherry tilsat.

Blåskimmelsaucen er lidt mere sart og jeg synes heller ikke den er ligeså god som den anden. Det er jo smag og behag.

I øvrigt er det "næsten" et must at servere Waldorffsalat til dyreryg. Waldorffsalat består bl.a. af valnødder, vindruer, æblestyker
og selleri i en rørt creme.

Oksefilét med mos.....Hmmmm....... jeg ville servere en skysauce til det. Tag fonden fra stegen og fortynd den kog op, krydr den og
server den.

Rødvinssauce passer aldeles ikke til mos.

Det gør bearnaisesauce sandelig heller ikke.

Evt. kunne en pebersauce (grøn eller sort) kunne gøre det.

Appetittelig hilsen

Niklas