Altid vende den andne kind til ?
Fra : Live4Him

Dato : 02-09-02 15:31

Jesus siger at vi altid skal tilgive hvis en forsynder sig mod os. Vor
tålmodighed med vedkommende skal så at sige være utrættelig. Desuden siger
Jesus at vi skal vende den anden kind til hvis en slår os. Det er vel ikke
kun ment i rent fysisk betydning, men også psykisk.

Det er idealet på den ene side, men på den anden side må man erkende at vi
kun er mennesker og vores tålmodighed er begrænset. Jeg tror på at man skal
lære at sige nej og sætte grænser. Jeg tror ikke det er realistisk altid at
vende den anden kind til.

Man kan tilgive vedkommende med Guds hjælp, men hvis personen bliver ved at
såre en, så skal man sætte grænsen. Hvis man er sammen med en som til
stadighed "suger" energi og glæde fra en, så må man overveje om relationen
bør fortsætte.

Jesus siger et sted at vores tale skal være "ja, ja, eller nej, nej". Kan
det ikke tolkes som om at vi skal være ærlige og sige tingene ærligt og
sætte grænser ?

Nogen mennesker er vokset op på en måde så de mangler selvrespekt og har
aldrig lært at sige nej. De har ikke lært at sætte grænsen rundt deres sjæl,
og således beskytte sig selv. Disse mennesker har vel ikke behov for et
budskab der siger "vend den anden kind til" men måske mere "elsk dig
selv..." ?

jørgen.

--
http://www.sermonaudio.com/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-09-02 01:25

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jesus at vi skal vende den anden kind til hvis en slår os. Det er vel ikke
> kun ment i rent fysisk betydning, men også psykisk.

Ja, det er jo ligesom også i det _fysiske_ tilfælde _psyken_, der tilsiger
at slå igen?

Vi bør helst heller ikke hade hinanden, da også had er en _psykisk_
forudsætning for _fysisk_ drab.

> Det er idealet på den ene side, men på den anden side må man erkende at vi
> kun er mennesker og vores tålmodighed er begrænset.

Yep?

Jeg tror på at man skal
> lære at sige nej og sætte grænser. Jeg tror ikke det er realistisk altid
at
> vende den anden kind til.

Men det er vel trods alt idealet, man bør arbejde efter?

> [...]
> såre en, så skal man sætte grænsen. Hvis man er sammen med en som til
> stadighed "suger" energi og glæde fra en, så må man overveje om relationen

Tja, ægte kristen mentalitet er vel i sig selv et "martyrium", idet man
virkelig elsker sin næste som sig selv og derved glemmer primitive
selvopretholdelsesinstinkter?

> Jesus siger et sted at vores tale skal være "ja, ja, eller nej, nej". Kan
> det ikke tolkes som om at vi skal være ærlige og sige tingene ærligt og
> sætte grænser ?

Jo.

Faktisk.

Tilbage til ærlighed.

> [...]
> og således beskytte sig selv. Disse mennesker har vel ikke behov for et
> budskab der siger "vend den anden kind til" men måske mere "elsk dig

Alt dèt kender jeg kun for godt fra mig selv.

På dèn måde er jeg "kristent opdraget": At jeg aldrig har lært at sætte
grænser. Jeg synes næsten at elske andre på bekostning af mig selv?

I de situationer, hvor man rent praktisk er nødt til at sætte grænser, er
der en udfrodring i at lade være.

"Grænser er egoisme"?

--
KH
Anders

Fra : Bo Warming

Dato : 03-09-02 06:19

Det er klogt at vise storsind og undlade hævn - vende venstre kind til - når
man er blandt venner hvor der er håb om gradvist øget tillid.

At Jesus ikke flygtede fra korsfæstelsen var ifølge Nietzsche extrem venden
venstre kind til, så verden kunne blive bedre. Jesus var eksempel til
efterfølgelse - han havde fået lettet sit hjerte for sine budskaber og
understregede dem ved selvvalgt martyrium. Han var et tankevækkende eksempel
for os andre. Sokrates og Oscar Wilde undlod også flugt - klogt.

Men når der klart er dømt kulturkløft - vedr Islam - er det skadeligt at
være eftergivende. De skal ud.