clear screen.
Fra : Gimmer

Dato : 02-09-02 14:47

jeg er nybegynder og sidder med java2 bogen samt java software solutions...
men hvordan får jeg "programmet" til at slette dos siden (som med gode gamle
cls)?
vh Gimmer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-02 14:48

Gimmer skrev:

>jeg er nybegynder og sidder med java2 bogen samt java software solutions...
>men hvordan får jeg "programmet" til at slette dos siden (som med gode gamle
>cls)?

Det gør du ikke. Du kan fyre et hav af tomme linjer afsted, men
så er cursoren i bunden af skærmen.

--
Bertel

Fra : Gimmer

Dato : 02-09-02 14:59

hmm det var det jeg gjorde... men jeg troede bare det var en nød løsning
.
tak for det hurtige svar!
vh Gimmer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-02 15:05

Gimmer skrev:

>hmm det var det jeg gjorde... men jeg troede bare det var en nød løsning

Java har den grafiske brugerflade til at sætte en pæn flade op.
Man kan sagtens afvikle programmer i en DOS-boks, men altså ikke
lave en pæn brugerflade dertil.

--
Bertel

Fra : Gimmer

Dato : 02-09-02 15:33

nu skal jeg vist lige lære dos delen først... så skal det andet nok komme

tak endnu engang!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 15:11

"Gimmer" <gimmer@hotmail.com> writes:

> jeg er nybegynder og sidder med java2 bogen samt java software solutions...
> men hvordan får jeg "programmet" til at slette dos siden (som med gode gamle
> cls)?

Afhaenger af platform og terminal-emulation.

Paa en Windows platform uden ANSI emulering i DOS-prompten, bliver du
nok noedt til at kalde COMMAND.COM med flag til at udfoere netop een
kommando som er din "CLS" fra gode gamle dage. Der er en exec metode
et sted.

Jeg har aldrig gjort det, og kan derfor ikke give dig en grydeklar
loesning :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 02-09-02 18:40

In article <kk1y8ctrbi.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
(thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> [...]
> nok noedt til at kalde COMMAND.COM med flag til at udfoere netop een
> kommando som er din "CLS" fra gode gamle dage. Der er en exec metode

Det ser desværre ikke ud til at virke, da Runtime.getRuntime.exec("cmd /C
cls") ikke får gjort jobbet. Jeg kender dog heller ikke selv nogle
muligheder.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Lars Dam

Dato : 02-09-02 19:56

On Mon, 2 Sep 2002 19:39:38 +0200, Jan Jonasen
<jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

>Det ser desværre ikke ud til at virke, da Runtime.getRuntime.exec("cmd /C
>cls") ikke får gjort jobbet. Jeg kender dog heller ikke selv nogle
>muligheder.

Hvis man kører på en ansi terminal kan flg. bruges:

System.out.print ("\u001b[2J");

(p.s. se evt. http://www.isthe.com/chongo/tech/comp/ansi_escapes.html
for flere ansi koder)

vh. ld

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 02-09-02 20:33

Lars Dam wrote:

> Hvis man kører på en ansi terminal kan flg. bruges:
> System.out.print ("\u001b[2J");

Man kunne også kigge på et af de mest mystiske programmer
nogensinde - se nedenfor. Der skal nok være adskillige grunde
til at det ikke er stabilt, men eksperimentet var da meget sjovt.
Kun "testet" på Windows 2000:

public class a
{
public static void main( String[] args ) throws java.io.IOException
{
// samtlige "/Q /K @echo off" er åbenbart nødvendige..
P p = new P( Runtime.getRuntime().exec("cmd.exe /Q /K @echo off") );
p.clearScreen();
p.println("hello1");
p.println("hello2");
p.close();
}
}

class P extends java.io.PrintWriter
{
private boolean screenCleared = false;

P( Process proc )
{
super( proc.getOutputStream(), true );
readStream( proc.getInputStream() );
readStream( proc.getErrorStream() );
}

public void close()
{
super.close();
}

public synchronized void clearScreen()
{
super.println("cls");
screenCleared = true;//hehe - der tegnes et underligt symbol
}

public synchronized void println( String str )
{
super.println( screenCleared? "echo \b" + str: "echo " + str );
screenCleared = false;
}

private void readStream( final java.io.InputStream stream )
{
Thread thread = new Thread()
{
public void run()
{
try
{
java.io.BufferedReader reader
= new java.io.BufferedReader( new
java.io.InputStreamReader( stream ) );
String s;
while( (s = reader.readLine()) != null )
{
System.out.println( s );
}
reader.close();