Datatilsynets lov om offentliggørelse af b~
Fra : JOL

Dato : 02-09-02 14:01

Som min overskrift siger, så lyder emnet en del kedeligt. Men det er skam
alvorligt nok!

Jeg forsøger at finde ud af juraen omkring denne lov. Som efter sigende
skulle forlange at ALLE personer der vises på nettet hvor man kan se hvem
personen er, skal afgive en skriftlig samtykkeerklæring. Jeg har på
Datatilsynets hjemmeside, forsøgt at finde de konkrete ord.

Det er dog ikke lykkes mig pt.

Nogen her der kender til dette? Eller og kan hvis mig et link dertil ?

Det skal siges det er ret ny lov

Hilsen Jan

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-09-02 14:17

On Mon, 2 Sep 2002 15:01:16 +0200, "JOL" <sorry@no.mail.dude> wrote:

>Jeg forsøger at finde ud af juraen omkring denne lov.

Der er mig bekendt ingen sådan lov - og da slet ikke udstedt af
Datatilsynet (der som myndighed slet ikke kan lovgive).

Datatilsynet har derimod tilkendegivet deres holdning til spørgsmålet
om personbilleder i forhold til lov om behandling af
personoplysninger.

Der findes flere afgørelser om spørgsmålet:

http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=540
(billeder af byrådsmedlemmer OK).

http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=515
(billeder af skoleelever krævede samtykke)

http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=516&sub_url=/Vaerd_at_vide/indhold.asp
(billeder af medarbejdere krævede samtykke)

Lidt yderligere søgning på Datatilsynets web-sider kan sikkert bidrage
med mere.
--
Jakob Paikin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-09-02 15:01

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message
> On Mon, 2 Sep 2002 15:01:16 +0200, "JOL" <sorry@no.mail.dude> wrote:
>
> Der findes flere afgørelser om spørgsmålet:

.. . .

> Lidt yderligere søgning på Datatilsynets web-sider kan sikkert bidrage
> med mere.

Der findes ihvertfald en tilkendegivelse vedrørende et diskoteks brug af
billeder af gæsterne, hvilket i Datatilsynets øjne ikke var lovligt,
medmindre hver enkelt gæst havde givet sin accept heraf.

Jeg har ledt efter den på sitet, men kan ikke finde den. Jeg tror den er fra
dette forår eller deromkring.

/Per

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 03-09-02 08:44

"Per Christoffersen" skrev:
> [...]
> medmindre hver enkelt gæst havde givet sin accept heraf.
>
> Jeg har ledt efter den på sitet, men kan ikke finde den. Jeg tror den

Sagen handlede om streaming af live tv-billeder fra John Bull Pub i
Aalborg:
http://www.datatilsynet.dk/include/wrapper.asp?art_id=569

En kontorchef i Datatilsynet kommer i dette interview med nogle
uddybende forklaringer:
http://www.csirt.dk/artikel.php?id=40001

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-02 08:56

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote in message
> af

> er fra
> >
> Sagen handlede om streaming af live tv-billeder fra John Bull Pub i
> [...]

Det var lige den, jeg tænkte på.

I den fulde udtalelse (som kan hentes som pdf) forholder tilsynet sig også
til anvendelse af 'situationsbilleder'. Tilsynet formulerer sig på den måde,
at 'det må anses for tvivlsomt' om der er hjemmel til i persondataloven, at
anvende sådanne billeder uden forudgående smatykke fra de portrætterede.

/Per

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 02-09-02 19:12

Jakob Paikin skrev:
> Der findes flere afgørelser om spørgsmålet:
> (billeder af byrådsmedlemmer OK).
> (billeder af skoleelever krævede samtykke)
> (billeder af medarbejdere krævede samtykke)

Kræves der samtykke til alle billeder, hvor man kan identificere enkelte
personer? Afgørelserne handler så vidt jeg kan se om portrætter. Hvad
med genre- eller situationsbilleder, hvor det ikke er den enkelte person
som er interessant? Som eksempler kan jeg nævne

- fodboldklubbens billeder fra kampene
- fællessang om bålet på lejrskolen
- spejdernes kanotur

Jeg har forstået at offentliggørelse billeder fra offentligt område,
hvor der tilfældigt optræder personer i øvrigt iden sammenhæng med
motivet, ikke kræver samtykke fra personerne. Er det rigtigt? Er der
nogen afgørelser, som kan hjælpe til at trække grænserne?

--
Jørgen Hansen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-09-02 14:51

JOL wrote:
> [...]
>
> Det er dog ikke lykkes mig pt.
>
> Nogen her der kender til dette? Eller og kan hvis mig et link dertil ?

Jeg kan oplyse at jeg har talt med datatilsynet, som understreger at
offentliggørelse af billeder vedr. skolebørn på en hjemmeside (på
skolen) kan kræve tilladelse.
Det indebærer at hvis en elev på et klassebillede ikke ønsker at være
offentliggjort, kan han/hun/forældrene bede om at få det fjernet.
Det samme gælder lærere, der ikke ønsker at være "offentlige" personer.

Man kan sikre sig ved en samtykkeerklæring, men det er alligevel ikke
bindende for tid og evighed. Hvis en elev fortryder eller en voksen
fortryder, kan man straks tilbagekalde tilladelsen og det skal
efterkommes ufortøvet.
Der hjemles helt op til fængselsstraf for overtrædelsen af et evt.
forbud.

Ovenstående blev oplyst til mig af en jurist, der ringede mig op på min
foranledning - der er intet at spille om. Datatilsynets regler SKAL
følges.

Datatilsynet er ikke lovgiver, men bygger på gældende lov, som de
overvåger overholdelsen af.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-09-02 15:36

"JOL" <sorry@no.mail.dude> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er dog ikke lykkes mig pt.
>
> Nogen her der kender til dette? Eller og kan hvis mig et link dertil ?

Du kan f.eks. finde noget om elever og offentliggørelse af deres navne,
billeder etc. på følgende side:
http://www.datatilsynet.dk/soegning/do.search.asp

Desuden kan man læse her blandt andet:

"Med hensyn til offentliggørelse af oplysninger om elever på skolers
hjemmesider var det Datatilsynets holdning, at skolernes interesse i
offentliggørelsen ikke kunne anses for at veje tungere end hensynet til
eleverne. Derfor fandt Datatilsynet, at offentliggørelse af oplysninger
om elever på Internettet alene kunne ske med udtrykkeligt samtykke efter
lovens § 6, stk. 1, nr. 1.

Datatilsynet lagde vægt på, at nogle elever kan føle ubehag ved, at
oplysninger bliver gjort offentligt tilgængelige for alle med adgang til
Internettet.

Det var i tilknytning hertil tilsynets opfattelse, at elever på 15 år
eller derover i almindelighed kan give det nødvendige samtykke til
offentliggørelsen. Ved offentliggørelse af oplysninger om elever under
15 år, skal skolen derimod indhente et samtykke fra forældremyndighedens
indehaver."

På samme side kan der også læses om slægtsforskeres adgang til at lægge
personoplysninger på nettet - her er det interessant at man godt kan
offentliggøre disse ting i et vist omfang, da man her anser fødsels-og
dødsdata, navne m.v. som værende af ikke-følsom karakter - hvor man dog
har indsigelsesret. Her skal indsigelsen ske til den dataansvarlige
(slægtsforskeren) som så enrådigt vurderer om indvendingerne er i orden
eller ej. Hans/hendes afgørelse kan så indbringes for Datatilsynet til
afgørelse.

Arne H.Wilstrup

Fra : JOL

Dato : 02-09-02 15:51

1000 tak for jeres enormt hurtige respons!

Det var lige hvad jeg søgte !

TAK!!

Hilsen Jan