Jaguaren fryser i sin nye pels
Fra : Elle

Dato : 02-09-02 12:46

Hej NG - Jeg tester Jaguaren, og den fryser alt for ofte - og skal
tvangslukkes.
Jeg har en følelse af, at det er hardware fremkaldt.

Jeg har en G3/333 med 2 UW scsi diske på et UW-kort. Jeg er ret sikker på,
at disken i sidste led er termineret. 256 Mb RAM.

Spørgsmål: Er der bestemte regler for UW diske?
Er det et problem andre ser med X,2 ?

Med håb om en hjælpende hånd.

Elle

Fra : Jesper

Dato : 02-09-02 14:56

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> [...]
> at disken i sidste led er termineret. 256 Mb RAM.
>
> Spørgsmål: Er der bestemte regler for UW diske?

Det lyder ikke så godt, men du kunne måske fortælle hvordan Jaguaren er
installeret. Er det som opgradering eller ren installation, på HFS, HFS+
eller UFS? På egen partition/disk eller deler med OS 9?

Og hvad har du så ar hardware i maskinen og tilsluttet? (I forhold til
det den er født med)
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Elle

Dato : 02-09-02 17:01

On 02/09/02 15:55, in article [ÿÁTTCLE], "Jesper" <spam@supressor.invalid>
wrote:

> [...]
> eller UFS? På egen partition/disk eller deler med OS 9?
>
> Og hvad har du så ar hardware i maskinen og tilsluttet? (I forhold til

Hej Jesper -
Ren installation, HFS+, egen partition. Ved siden af (også på egen
partition) ligger 9.2.2 og hygger sig.

2xHD (9 Gb) på UW-scsi, cd-rom og flop.

Er det nok?

Elle

Fra : Jesper

Dato : 02-09-02 17:39

Elle <elle@get2net.dk> wrote:

> Hej Jesper -
> Ren installation, HFS+, egen partition. Ved siden af (også på egen
> [...]

Du siger med floppydrev? Så må det være en gammel Grå G3 Minitower.

Den skulle være understøttet, iflg. det der står på Jaguar æsken er den
første PowerBook G3 er den eneste fødte G3 der ikke er understøttet.

Hvordan kører Mac OS 9 på den?

Fra : Elle

Dato : 02-09-02 20:15

On 02/09/02 18:38, in article [ÿÁTTCLE], "Jesper" <spam@supressor.invalid>
wrote:

> Du siger med floppydrev? Så må det være en gammel Grå G3 Minitower.
En ÆLDRE men nydelig grå minitower.
Og ja, den er understøttet.

> Hvordan kører Mac OS 9 på den?
Som en drøm.

Elle

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-02 19:00

On Mon. d. 02 Sep. 2002 kl. 16:00 GMT, Elle wrote:

> Ren installation, HFS+, egen partition. Ved siden af (også på egen
> partition) ligger 9.2.2 og hygger sig.
>
> 2xHD (9 Gb) på UW-scsi, cd-rom og flop.

* Hvilket UW kort?
* hvilke ram klodser?
* Hvilke disk drivere (formateringsværktøj)?
* har du installeret 10.2 oven i den gamle 10.15?
* Er der andre PCI kort i - i givet fald hvilke?
* har du installeret nogen trediepartsdrivere (kan være de ikke er 10.2
kompatible)
* I hvilke programmer fryser den, og hvornår?

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Elle

Dato : 02-09-02 20:15

On 02/09/02 19:59, in article [ÿÁTTCLE], "Morten Reippuert Knudsen"
<spam@reippuert.dk> wrote:

> * hvilke ram klodser?
1x128, 2x64

> * Hvilke disk drivere (formateringsværktøj)?
Mac OS 9

> * har du installeret 10.2 oven i den gamle 10.15?
Nej, både den og jeg er helt nye.

> * Er der andre PCI kort i - i givet fald hvilke?
Næh, men jeg har flyttet video/audio sektionen over fra en AV model.

> * har du installeret nogen trediepartsdrivere (kan være de ikke er 10.2
> kompatible)
Nej det har jeg ikke.

> * I hvilke programmer fryser den, og hvornår?
x.2 egne og microsoft og adobe.

Elle

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-02 20:55

On Mon. d. 02 Sep. 2002 kl. 19:14 GMT, Elle wrote:

> 1x128, 2x64

mærkat og specs?

> Mac OS 9

hvilken version (ævle+i på din hd i Mac OS 9) - opdater evt driveren
med seneste version af DriveSetup (2.07)

> Nej, både den og jeg er helt nye.

godt

> Næh, men jeg har flyttet video/audio sektionen over fra en AV model.

Er du sikker på at AV modulet sidder ordenligt fast samt det er
kompatibelt med ROM'en i din G3? Hvorfra stammer dine ram klodser?

> Nej det har jeg ikke.

> x.2 egne og microsoft og adobe.

den fryser vel ikke vilkårligt? beskriv hvad der sker, og hvad du
opfatter som en frysning.

Prøv evt at slå ssh til i kontrolpanelet sharing (remote access).
Log Ind fra en anden maskine (I Mac os 9 via MacSSH, i Mac os X
med komandoen "ssh shortname@ip-adresse" - og skriv "top -u"

Fra : Elle

Dato : 02-09-02 23:45

> mærkat og specs?
1x128 Mb Samsung
1x64 Mb Memory Card Technology (dk)
1x64 Mb Hyundai

> Mac OS 9.2.2 / Drive setup 2.0.7

> Er du sikker på at AV modulet sidder ordenligt fast samt det er
> kompatibelt med ROM'en i din G3?
Det sidder ordentligt fast, men jeg ved ikke med kompatibiliteten.

> Hvorfra stammer dine ram klodser?
128 Mb kom med maskinen. De øvrige to (64Mb) har jeg købt her i NG.

Nej, jeg har kun installeret office X og overført PS7 IR7.

> den fryser vel ikke vilkårligt? beskriv hvad der sker, og hvad du
> opfatter som en frysning.
Det er ikke en "normal" frysning. Det roterende tivolihjul kører og intet
sker. Jeg kan ikke forcequitte med alt-æble-esc. Heller ikke med Force Quit
i æblemenuen.
Hvis jeg starter Entourage og Excell går det fint. Starter jeg word, dør
den.
Den har også frosset med andre (OS X) programmer

Hvis jeg booter i 9.2 vil den komme op og sige, at disk OS X ikke findes. Og
derfor ikke bliver mountet. Dvs. det gør den alligevel en gang imellem.

Elle

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-09-02 16:51

On Mon. d. 02 Sep. 2002 kl. 22:44 GMT, Elle wrote:

> [...]

hvad sagde driveren?

> Det sidder ordentligt fast, men jeg ved ikke med kompatibiliteten.

har du det gamle kort? i givet fald prøv det og se om det afhjælper
problemet.

> Det er ikke en "normal" frysning. Det roterende tivolihjul kører og intet
> sker. Jeg kan ikke forcequitte med alt-æble-esc. Heller ikke med Force Quit
> i æblemenuen.

ok - dvs at computeren ikke crasher men at en eller flere processer
bruger al CPÅU tid og blokerer for andre.

> Hvis jeg starter Entourage og Excell går det fint. Starter jeg word, dør
> den.
> Den har også frosset med andre (OS X) programmer

prøv at ssh'e til den og se hvilke processer der æder cpu tid. (top -u)

> Hvis jeg booter i 9.2 vil den komme op og sige, at disk OS X ikke findes. Og
> derfor ikke bliver mountet. Dvs. det gør den alligevel en gang imellem.

Det lyder ikke godt - opdater driveren med seneste version af
drivesetup og kør et disk velligeholdelsesprogram.

Fra : Elle

Dato : 03-09-02 23:00

Morten - tak for dit besvær:

>* Hvilke disk drivere (formateringsværktøj)?
PÅ den ene disk (hvor Jaguaren ligger) er det v.8.1.4
Den anden er formateret med HD Toolkit: FWB Async 1 v. 3.0.2

Idé: er det noget skidt at formatere med to forskellige programmer?

>har du det gamle kort? i givet fald prøv det og se om det afhjælper
>problemet.

>prøv at ssh'e til den og se hvilke processer der æder cpu tid. (top -u)
Jeg prøver.

>Det lyder ikke godt - opdater driveren med seneste version af
>drivesetup og kør et disk velligeholdelsesprogram.
Dette problem er ordnet af den rare læge Dr. Norton.

Hilsen Elle

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-09-02 23:10

On Tue. d. 03 Sep. 2002 kl. 21:59 GMT, Elle wrote:

> PÅ den ene disk (hvor Jaguaren ligger) er det v.8.1.4

nu kan jeg ikke huske hvilke SCSI drivere der høre til de forskellige
versioner af drivesetup, men du bør for en sikkerheds skyld opdater
driveren med seneste version af drivesetup (den fra 9.21)

> Den anden er formateret med HD Toolkit: FWB Async 1 v. 3.0.2

Fy! - det er noget gammelt skidt som /ikke/ er kompatibelt med
Mac OS X. opdater til 4.52 (som er den første version der er X
kompatibel) eller endnu bedre: Lav backup og formater disken med
drivesetup (drivesetuip kan ikke hitte ud af at overtage disken uden
formatering)

> Idé: er det noget skidt at formatere med to forskellige programmer?

Det gør ikke noget men driveren _skal_ være kompatibel med OS'et - det
er din FWB driver ikke.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-02 05:50

Hej Elle

Elle wrote:

> PÅ den ene disk (hvor Jaguaren ligger) er det v.8.1.4
> Den anden er formateret med HD Toolkit: FWB Async 1 v. 3.0.2

- Altså seneste driverversion i begge tilfælde.

> Idé: er det noget skidt at formatere med to forskellige programmer?

Både og... Hvis du har en disk, der kan være svær at formattere, så kan det
være nødvendig at bruge et 3.-parts program til formattering. Jeg havde selv på
et tidspunkt en tilsvarende IBM UltraStar 4gb disk, og den kunne ikke
grundformatteres med Drive Setup, så jeg var pisket til at bruge FWBs HDT. Det
samme med en Conner disk i en gl. 7200. Den formattering holder endnu, - selvom
det nu er knap 4 år siden, jeg gjorde det.

Men man kan godt opdatere driveren på en disk, der er formatteret med et andet
program. Jeg har gjort det på både min PM 7200 og en PM 7600, hvor den ene disk
også er formatteret med Intechs HarddiskSpeedTools, men hvor jeg med DriveSetup
har lagt en regulær Apple driver ind. - Og det virker upåklagelig.

mvh. Erik Richard

Fra : Elle

Dato : 04-09-02 20:34

[Jeg fik svaret på en forkert tråd. Undskyld]

Kære Morten Reippuert og Erik Richard -

Jeg har omformateret den ene disk (nu er begge mac 9.2.2 formateret). OG DET
HJALP!!!

Jeg har ikke gennemtestet Jaguaren endnu, men de fejl, jeg havde (bl.a. med
Word) er nu væk.
Jeg vil lige checke firmwaren til UW-kortet (som ER et ATTO).

Stor tak til jer begge.

Elle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-02 01:48

Hej Elle

Elle wrote:

> Det sidder ordentligt fast, men jeg ved ikke med kompatibiliteten.

Check at alle stik, ledninger osv. sidder helt fast i div. sikler og stik.

> 128 Mb kom med maskinen. De øvrige to (64Mb) har jeg købt her i NG.

Begge 64mb moduler har tidligere siddet i en tilsvarende Beige G3

> [...]
> den.
> Den har også frosset med andre (OS X) programmer

Det harmonerer faktisk godt med nogle af de oplysninger og spørgsmål, jeg har
fået, - at Office X kan give problemer. I de rapporter henvises der også til,
at det primært er Word X, der ikke vil køre, og som får maskinen og/eller
systemet i knæ. Jeg har ud fra det en stærk mistanke om, at der er en fejl i
Word X.

> Hvis jeg booter i 9.2 vil den komme op og sige, at disk OS X ikke findes. Og
> derfor ikke bliver mountet. Dvs. det gør den alligevel en gang imellem.

Prøv at køre Diskværktøj fra X CD'en og opdater driverne med den. Prøv også med
Diskførstehjælp, om den viser nogle fejl.

Det at disken med X ikke altid vises ligner den klassiske fejl med, at der er
noget galt med MDB sttukturen i directory filen på den partition, du har
installeret på. Du kan prøve at køre DiskWarrior og se, om den angiver fejl på
disken/partitionen. Brug din 'nødhjælpsdisk' til det.

Jeg har været ved at kigge lidt rundt.... Har du opdateret firmwaren til SCSI
kortet, inden du installerede OS X.2? - Apple anbefaler, at man netop gør det
på en Beige G3, før man installerer X. Du kan finde opdateringerne på
www.info.apple.com/downloads/.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-02 19:05

On Mon. d. 02 Sep. 2002 kl. 11:46 GMT, Elle wrote:

> Spørgsmål: Er der bestemte regler for UW diske?

ja, dine kabler må ikke være lange - er dr tale om UW eller U2W?

> Er det et problem andre ser med X,2 ?

kommer an på PCI kort, driver og firmware version

Fra : Elle

Dato : 02-09-02 20:15

On 02/09/02 20:05, in article [ÿÁTTCLE], "Morten Reippuert Knudsen"
<spam@reippuert.dk> wrote:

> ja, dine kabler må ikke være lange - er dr tale om UW eller U2W?
Bum, bum - hvornår er et kabel for langt. Og hvordan ser jeg om det er det
ene eller andet? I ASP?

Elle

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-02 20:45

> Bum, bum - hvornår er et kabel for langt.

kommer an på hvilke SCSI standart - kan du ikke blot fortælle hvor
lnage de er?

> Og hvordan ser jeg om det er det ene eller andet? I ASP?

eksempelvis - jeg skal vide hvilket kort der er tale om (og diske)

Fra : Elle

Dato : 02-09-02 23:45

On 02/09/02 21:44, in article [ÿÁTTCLE], "Morten Reippuert Knudsen"
<spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
Det er i alt ca. en meter. Og det er UW-1 (står der på kablet).

Kommer her:

Memory overview
Disk cache: 8160K
Virtual memory: is off
Built-in memory: 256 MB
Location Size Memory type
J3 128 MB DIMM
J4 64 MB DIMM
J5 64 MB DIMM
Video memory: 6 MB
Backside L2 cache: 1 MB
Hardware overview
Machine ID: 510
Model name: Power Macintosh G3 series
Keyboard type: Apple Extended Keyboard (ISO)
Attributes: Audio/Video card
Processor info: PowerPC G3
Machine speed: 333 MHz
Nanokernel version: 2.27
Nanokernel pool extends: 0
Nanokernel scheduled CPUs:1
Devices and Volumes
Internal ATA 1
ID = 0
CD-ROM drive
Driver version: 1.4.7
Mac OS partitions: 0
Removable media: Yes
Vendor: MATSHITA
Revision number: 7S14
Product ID: CD-ROM CR-587
Apple disc burning: Supported

No mounted media inserted
SCSI Bus 1
ID = 0
Hard drive
Driver version: 8.1.4
Mac OS partitions: 4
Removable media: No
Vendor: QUANTUM
Revision number: 4110
Product ID: VIKING II 9.1WSE
Serial number: 199818940519
Size: 9.12 GB (1K = 1000)
Capacity: 8.50 GB (1K = 1024)

OS X.2
Note: not mounted
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 3.95 GB
Disk #2
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 2 GB
Available: 526.33 MB
Percent full: 74
Write protected: No
Is being file shared: No
Disk #3
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 2 GB
Available: 904.22 MB
Percent full: 55
Write protected: No
Is being file shared: No
Scratch 500 Mb
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 571.81 MB
Available: 563.69 MB
Percent full: 1
Write protected: No
Is being file shared: No
ID = 1
Hard drive
Driver version: 3.0.2
Mac OS partitions: 5
Removable media: No
Vendor: IBM
Revision number: SAH0
Product ID: DNES-309170W
Serial number: Not available
Size: 9.16 GB (1K = 1000)
Capacity: 8.54 GB (1K = 1024)

Scratch 300 Mb
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 299.92 MB
Available: 295 MB
Percent full: 1
Write protected: No
Is being file shared: No
Disk #4
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 1 GB
Available: 118.80 MB
Percent full: 89
Write protected: No
Is being file shared: No
Disk #5
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 1 GB
Available: 635.78 MB
Percent full: 38
Write protected: No
Is being file shared: No
Disk #6
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 2 GB
Available: 1.79 GB
Percent full: 11
Write protected: No
Is being file shared: No
Disk #7
Volume format: Mac OS Extended (HFS+)
Capacity: 4.13 GB
Available: 1.31 GB
Percent full: 68
Write protected: No
Is being file shared: No
PCI
Slot F1
Display card
Card type: display
Card name: ATI,mach64_3DUPro
Card model: ATI,GT-C
Card ROM #: 113-XXXXX-1.1
Card revision: 92
Card vendor ID: 1002
VRAM size: 6 MB

Display
Screen Size (pixels): 832 x 624
Grays/Colors: Millions
Resolution (dpi): 72 x 72
Additional Information: Main screen
Slot A1
SCSI card
Card type: scsi
Card name: Apple53C875Card
Card model: NCR,875
Card ROM #: Not available
Card revision: 4,120
Card vendor ID: 1000
Ethernet address:
Floppy
No mounted media inserted

Så har jeg ikke mere på lager

Elle

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-09-02 17:00

> [...]

> Machine ID: 510
> Model name: Power Macintosh G3 series
> Keyboard type: Apple Extended Keyboard (ISO)

hvis 333 er det originale hastighed er der tale om en model med rev3
ROM - denne er ikke kompatibel med A/V kort fra rev1 og rev2
modeller.

> SCSI Bus 1
> ID = 0
> Hard drive
> Driver version: 8.1.4
> Mac OS partitions: 4
> Removable media: No
> Vendor: QUANTUM
> Revision number: 4110
> Product ID: VIKING II 9.1WSE
> Serial number: 199818940519
> Size: 9.12 GB (1K = 1000)
> Capacity: 8.50 GB (1K = 1024)

undersøg hos WDC hvilket type disk det er.

> ID = 1
> Hard drive
> Driver version: 3.0.2
> Mac OS partitions: 5
> Removable media: No
> Vendor: IBM
> Revision number: SAH0
> Product ID: DNES-309170W
> Serial number: Not available
> Size: 9.16 GB (1K = 1000)
> Capacity: 8.54 GB (1K = 1024)

undersøg hos IBM hvilken type disk det er.

> Slot A1
> SCSI card
> Card type: scsi
> Card name: Apple53C875Card
> Card model: NCR,875
> Card ROM #: Not available
> Card revision: 4,120
> Card vendor ID: 1000

Dvs et Apple OEM kort - hvis det er det originale kort er der tale om
et UW kort, og UW SCSI er ret hysterisk mht kabellængder´- hvor lange
er dine kabler?

OS X er envidere hysterisk mht. korrekt terminering.

Sidst men ikke mindst er det værd at undersøge om kortet er
understøttet i Mac OS X - ikke alle Apples OEM kort er, og nogen kræver ny
firmware (enten flash eller rom). Envidere mener jeg at der er
problemer med driverne til visse Adaptec kort i Mac OS X 10.2

Fra : Elle

Dato : 03-09-02 23:00

> hvis 333 er det originale hastighed er der tale om en model med rev3
> ROM - denne er ikke kompatibel med A/V kort fra rev1 og rev2
> modeller.
Det vil jeg undersøge, og evt. skifte tilbage.

> Dvs et Apple OEM kort - hvis det er det originale kort er der tale om
> et UW kort, og UW SCSI er ret hysterisk mht kabellængder´- hvor lange
> er dine kabler?
Dette kabel er ca. 1 meter.

> OS X er envidere hysterisk mht. korrekt terminering.
Den er i orden.

> [...]
> firmware (enten flash eller rom). Envidere mener jeg at der er
> problemer med driverne til visse Adaptec kort i Mac OS X 10.2
Hvor er det lige, at jeg undersøger dette?

Venlig hilsen Elle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-02 05:12

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hvis 333 er det originale hastighed er der tale om en model med rev3
> ROM - denne er ikke kompatibel med A/V kort fra rev1 og rev2
> modeller.

Det er det samme kort, som sidder i min egen G3/333AV - også en rev.3.

> undersøg hos WDC hvilket type disk det er.

Jeg har selv en Viking II 2.2WSE i et alm. LaCie kabinet. WSE serien
understøtter både UW, FastSCSI-2 og UltraSCSI-2 i både 80, 68 og 50-pins
opsætninger. Det er en lynhurtig disk med meget høj ydelse/performance.

> undersøg hos IBM hvilken type disk det er.

Det er efter alt at dømme en UW version af deres UltraStar 3018S/3091S. Der
er mange, der ikke har gode erfaringer med de diske, så det er muligt, at den
kan være en medvirkende årsag.

> [...]
>
> Sidst men ikke mindst er det værd at undersøge om kortet er
> understøttet i Mac OS X - ikke alle Apples OEM kort er, og nogen kræver ny

Iflg. PDF filen på X'CD'en bør man opdatere firmwaren til UW kortet, hvis et
sådan er installeret.

> Envidere mener jeg at der er
> problemer med driverne til visse Adaptec kort i Mac OS X 10.2

Ja, der er stadig Adaptec kort, der ikke understøttes, men det kort her er
formentlig et ATTO kort. - Det var det mest brugte kort i de Beige MT med UW.
Nogle få serier - primært solgt på hjemmemarkedet i USA, - blev leveret med
et Adaptec kort.

mvh. Erik Richard