Til brug for årsafregning skulle jeg aflæse elmåleren så tæt på den 31/7
som muligt. Aflæsningen kunne meddeles NESA ved indsendelse af
aflæsningskortet pr. post eller ved indtastning via telefonen, og skulle
være NESA i hænde senest den 5/8.
Jeg aflæste måleren pr. 2/8 (fredag) og indsendte aflæsningskortet pr.
post; det blev lagt i postkassen samme dag, så vidt jeg husker inden
postkassens tømning kl. 18.30. Jeg formodede således at kortet ville
være NESA i hænde den 5/8 (mandag).
Den 23/8 modtog jeg regningen fra NESA (dateret 15/8). Man havde ikke
anvendt den målerstand jeg havde aflæst, som grundlag, men en noget
højere, tilsyneladende skønnet, målerstand. Endvidere havde man hævet
forventet forbrug for det kommende år med 12% i forhold til det seneste
års skønnede forbrug (i vejledningen på aflæsningskortet skriver NESA 5%
ved manglende aflæsning).
Jeg skrev straks et brev til NESA som efter en uge endnu ikke har
svaret.
Så vidt jeg kan se indeholder aflæsnings- og indberetningsproblematikken
flere elementer:
1. Jeg kan ikke bevise at jeg har foretaget aflæsning og afsendt
aflæsningskortet den 2/8, men det er så vidt jeg kan bedømme den
almindelige situation.
2. Skal man som forbruger ved en sådan indberetning tage i betragtning
at posten kan forsinkes, således at den 2/8 kan anses for at være for
sen afsendelse, eller kan man forvente at posten er rettidig således at
den 2/8 kan anses for rettidig afsendelse?
3. Årsagen kunne også tænkes at være mangler ved NESAs interne postgang,
men her har jeg næppe muligheder for at påvise fejl.
Da det drejer sig om ca. 5000 kr som jeg må "låne" NESA over det
kommende år, er sagen ikke økonomisk ligegyldig for mig.
Hvordan står jeg?
--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/
brug OE Quotefix:
http://jump.to/oe-quotefix