Overarbejde - betaling?
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-09-02 11:57

Nu kunne jeg ikke liiige finde en mere passende gruppe - men hvis den findes
spark mig i den rigtige retning.
Jeg er ansat på fast månedsløn, men har efterhånden en del timer i
overarbejde. Hvordan forholder det sig med afregningen af disse timer?
Er der ikke noget med det hedder sig normaltime løn +etellerandet? , eller
er det noget man skal forhandle sig til?
Det er et relativt lille firma jeg arbejder i så nogle vilde faste rammer er
der ikke. Men når jeg nu skal til at slåsse med mester om overtid ville det
være rart at vide hvor jeg står :)

/Dennis

Fra : Tommy

Dato : 02-09-02 12:24

On Mon, 2 Sep 2002 12:57:21 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> [...]
>der ikke. Men når jeg nu skal til at slåsse med mester om overtid ville det

Det står vel i din ansættelseskontrakt? Ellers mener jeg at afregning
af overarbejde er noget man må forhandle sig til.
--
Tommy

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 02-09-02 14:49

usenetspam@*fjerndette*daydreamer.dk writes:
> [...]
>Er der ikke noget med det hedder sig normaltime løn +etellerandet? , eller
>er det noget man skal forhandle sig til?

Det er afhængig af, om der er overenskomst for det sted du arbejder. Er
der ingen overenskomst vil du ikke have krav på overtid, med mindre du har
aftalt det med arbejdsgiveren, og det evt. står i dit ansættelsesbrev.

Det kunne jo være, at det som du betragter som overtid, det mener han er
interessetimer

Det er forskellig fra overenskomst til overenskomst hvordan man afvikler
overtid. Hvad område arbejder du inden for?

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-09-02 17:27

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> wrote in message

> Det er afhængig af, om der er overenskomst for det sted du arbejder. Er
> der ingen overenskomst vil du ikke have krav på overtid, med mindre du har
> aftalt det med arbejdsgiveren, og det evt. står i dit ansættelsesbrev.

Ach soe :)

> Det kunne jo være, at det som du betragter som overtid, det mener han er
> interessetimer

hehehe ja :)
Men der er knap så meget interesse timer i det når man f.eks bliver sparket
ud af kassen en højhellig fridag fordi en kunde har besluttet sig for at de
vil have deres nye server etc NU!

> Det er forskellig fra overenskomst til overenskomst hvordan man afvikler
> overtid. Hvad område arbejder du inden for?

IT-branchen..

/Dennis

Fra : the razz

Dato : 02-09-02 17:58

[snip]

> [...]
sparket
> ud af kassen en højhellig fridag fordi en kunde har besluttet sig for at

[snap]
Det er desværre de færreste små firmaer indenfor IT-Branchen som har
en eller anden form for overenskomst.
Nærlæs din ansættelseskontrakt, hvis der ikke står noget, så snak med
din chef. Hvis denne stiller sig på tværs, så arbejd efter reglerne.. Dvs.
du skal kun arbejde det antal timer der står i din kontrakt.

/the razz

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-09-02 18:05

> IT-branchen..

Min erfaring er, at det fremgår af dit ansættelsesbrev. Der står typisk
noget med "forventet arbejdstid 37 timer" eller tilsvarende vag vending, som
gør at du ikke får
overarbejdsbetaling. Du vil muligvis så kunne afspadsere dem i stedet, men
det kræver en aftale med The Boss.

Læs nu først ansættelsesbrevet, og tag så en snak med firmaet efterfølgende.

Mvh Maria

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-09-02 18:45

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> noget med "forventet arbejdstid 37 timer" eller tilsvarende vag vending, som

Det er faktisk en overtrædelse af lovgivning om ansættelsesbeviser.
Der kan ikke kræves overarbejde eller arbejde udenfor den aftalte
arbejdstid, hvis det ikke er beskrevet præcist i ansættelsesbrevet.
Det vil så blive en mangel, der koster arbejdsgiver en godtgørelse
til den ansatte på kr 10.000, udover afspadsering eller normal
betaling for området.

Men det kræver jo, at du - "ikke Maria" sørger for at få en klar aftale,
det er nu bedst for alle parter.

> Du vil muligvis så kunne afspadsere dem i stedet, men
> det kræver en aftale med The Boss.
>
> Læs nu først ansættelsesbrevet, og tag så en snak med firmaet efterfølgende.

Enig.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Gert Philipsen

Dato : 02-09-02 19:57

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det vil så blive en mangel, der koster arbejdsgiver en godtgørelse
> til den ansatte på kr 10.000, udover afspadsering eller normal

Og hvis der slet står noget om arbejdstid?
Skal kontrakten indeholde noget om det?

Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-09-02 20:09

Gert Philipsen wrote:

> Og hvis der slet står noget om arbejdstid?
> Skal kontrakten indeholde noget om det?

Så kan du bonge firmaet for en skattefri godtgørelse på kr 10.000.
Under henvisning til, at den manglende beskrivelse har været
væsentlig, og givet anledning til uoverensstemmelser.

Men snak nu pænt med ham først.

Fra : mdr

Dato : 10-09-02 20:50

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> rammer er der ikke. Men når jeg nu skal til at slåsse med mester om
> overtid ville det være rart at vide hvor jeg står :)

Hvis der ikek står noget om overarbejde i din kontrakt, så er det noget du skal forhandle dig til med din chef. Enten skal han
betale dig for det, eller også skal i indgå en aftale om afspasering.

Uanset.. så vil han aldrig kunne beordre dig til overarbejde hvis det ikke indgår i den kontakt i har imellem.

Det første du skal gøre, er helt sikkert at snakke med ham. Hvis ikke i kan komme frem til noget i begge kan affinde jer med, må du
jo bare sørger for at du ikke arbejder udover de 37 timer du skal om ugen, og hvis der er defineret en tidramme i kontrakten, som
f.eks 8-16 eller 9-17... så kan du uden at frygte benægte at modtage overarbejde.

Hvad angår de timer du har arebjdet over, vil du kunne søge om godtgørelse, men da det er et lille firma, er det bedste nok at i
sammen finder ud af en løsning.

Jjeg vil personligt anbefale, at du øjblikligt stopper med overarbejde, indtil i har afklaret emnet, og hvis han ikke vile metale...
så stopper du prompte med at arbejde over de specificeringer der er indgået i kontrakten.

Mvh.

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 11-09-02 08:17

mdr@omnix.dk writes:
>Jjeg vil personligt anbefale, at du øjblikligt stopper med overarbejde,
>indtil i har afklaret emnet, og hvis han ikke vile metale...

Det var da et utroligt godt råd. Vil du også betale hans 5 ugers karantæne
i a-kassen, når han bliver fyret pga. arbejdsvægring?

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Tommy

Dato : 11-09-02 09:00

On Wed, 11 Sep 2002 09:17:26 +0200, "Poul Erik Rise /SID"
<rise@net.dialog.dk> wrote:

>Det var da et utroligt godt råd. Vil du også betale hans 5 ugers karantæne
>i a-kassen, når han bliver fyret pga. arbejdsvægring?
>
>Hilsen
>Poul Erik Rise

Hvis man i kontrakten har aftalt at man har en 37 timers arbejdsuge og
der ellers ikke er nævnt noget i samme omkring overarbejde. Hvordan
kan det så være arbejdsvægring at sige nej tak til at skulle arbejde
mere end de i kontrakten fastsatte 37 timer?
--
Tommy

Fra : mdr

Dato : 11-09-02 18:39

Poul Erik Rise /SID wrote:

> Det var da et utroligt godt råd. Vil du også betale hans 5 ugers
> karantæne i a-kassen, når han bliver fyret pga. arbejdsvægring?

På hvilket grundlag kommer du frem til, at det er arbejdsvægring, ikke at ville arbejde over, de i kontrakten definerede timer, som
i dette tilfælde er 37 timer om ugen?

Du bliver nød til lige at uddybe det nærmere.

Mvh.

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 12-09-02 09:15

mdr@omnix.dk writes:
> [...]
>tilfælde er 37 timer om ugen?
>
>Du bliver nød til lige at uddybe det nærmere.

37 timer i ansættelsesbeviset er udtryk for den normale arbejdstid. Det er
ikke ensbetydende med, at man ikke kan/må arbejde ud over de 37 timer.

Det er bl.a. også derfor overenskomster har §§ om overtidsbetaling. Man
kan ikke tvinges til at arbejde over, hvis man har andre planer, fx hvis
man skal til sølvbryllup, hente barn i institution m.m., men man må ikke
konsekvent nægte at arbejde over. Det ligger der adskillige
arbejdsretsdomme for.

Jeg vil lige citere fra Allan Rises "Overenskomstfortolkninger ved faglig
voldgift":
Det spørgsmål, om en arbejder lovligt kan afskediges, hvis han vægrer sig
ved på lige fod med de øvrige arbejdere at deltage i overarbejde, er i en
sag mellem Dansk Typograforbund og Organisationen af Bladudgivere i
Provinsen blevet besvaret bekræftende af afskedigelsesnævnet i en
opmandskendelse (19/2 62). Kendelsen er gengivet i sin helhed i
"Arbejdsmarkedets nye Grundlov" s. 128 ff.

I samme bog fremgår det i øvrigt klart, at arbejdsgiveren har ret forlange
overarbejde.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : The BMA man

Dato : 03-12-02 13:06

On Thu, 12 Sep 2002 10:14:51 +0200, "Poul Erik Rise /SID"
<rise@net.dialog.dk> wrote:

Undskyld jeg kommer ind i en gammel tråd - men jeg har lige et
spørgsmål hertil:

> [...]
>kan ikke tvinges til at arbejde over, hvis man har andre planer, fx hvis
>man skal til sølvbryllup, hente barn i institution m.m., men man må ikke

Det tror jeg gerne.
MEN - man skal ved have betaling herfor?
Enten via afspadsering eller økonomisk godtgørelse?
Man kan vel ikke pålægges at skulle udføre et stykke arbejde
vederlagsfrit? (Her antager jeg, at man IKKE er på det, der kaldes
"jobløn")

--

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-09-02 18:10

Poul Erik Rise /SID wrote:

> [...]
> man skal til sølvbryllup, hente barn i institution m.m., men man må ikke
> konsekvent nægte at arbejde over. Det ligger der adskillige

Jeg har ikke lige gået efter retsgrundlaget, men det virker som om, at
EF-rettens dom fra 2001 om en Engelsk lønmodtagers vægring mod
overarbejde blev accepteret, da det ikke fremgik af hans ansættelses-
bevis, ikke har bundfældet sig ved dig ?
så efter 1.8.02 skal alle ansættelsesbeviser indeholde vilkår
for overarbejde, og gør de ikke det, kan det nægtes.
Iøvrigt er det blevet til et krav om, at alle "væsentlige" forhold
skal være beskrevet.

Og det er desværre "over" det, du citerer ?

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 12-09-02 19:11

egc@fjernpost1.tele.dk writes:
> [...]
>overarbejde blev accepteret, da det ikke fremgik af hans ansættelses-
>bevis, ikke har bundfældet sig ved dig ?

Nå, nå, vi er rigtig ude med riven, hva'

Har du et link?

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-09-02 03:17

Poul Erik Rise /SID wrote:

> Nå, nå, vi er rigtig ude med riven, hva'
>
> Har du et link?

Ork nej, så skal du se, når jeg rigtig går i flæsket
Men troede, det var et kerne område for dig ?

Men du får lige dette fra retsinfo :

Cirkulære om arbejdsgiverens pligt til at underrette arbejdstageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet
(Til samtlige ministerier mv.)

CIR nr 62 af 14/06/2002 (Gældende)
Lovgivning som forskriften vedrører
LBK Nr. 692 af 20/08/2002

2. Aftalen er ændret for at sikre fortsat overensstemmelse med direktiv
nr. 91/533 af 14. oktober 1991 om arbejdsgiverens pligt til at underrette
arbejdstageren om vilkårene for arbejdskontrakten eller ansættelsesforholdet,
som det er fortolket ved EF-domstolens præjudicielle afgørelse af
8. februar 2001 (C-350/99).

Det er således nu i aftalens § 2, stk. 1, fastsat, at arbejdstageren ikke
kun skal have oplysning om de under nr. 1 10 opregnede forhold, men om
alle væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet.