Andet multimedie
Spooky font problem ved PDF fil
Fra : Spacer Gif

Dato : 20-02-01 17:30

Hejsa
Jeg er ved at lave et pdf dokument fra en pagemaker6.5 fil, men når der
bliver distilleret kommer der nogle mærkelige hakker i bogstaverne i
overskrifterne. Prøv at se følgende eksempel på misgerningen:
http://www.thysk.dk/Magasin-fejl.pdf
Det er en "MetaNormal-Roman" font der er brugt. Er der nogen der har været
ude for noget lignende og som kender en vej omkring dette problem? (ps
problemet opstår ikke hvis jeg fx bruger Arial, men det vil jeg ikke)

Hilsen
SG

Fra : Jesper Harder

Dato : 20-02-01 18:12

"Spacer Gif" <ata@privat.dk> writes:

> [...]
> bliver distilleret kommer der nogle mærkelige hakker i bogstaverne i
> overskrifterne. Prøv at se følgende eksempel på misgerningen:

Bogstaverne i overskriften bliver skrevet 2-3 gange oven i
hinanden. Hvis jeg redigerer dokumentet i Acrobat så der kun er et af
hvert bogstav, kommer det til at se rigtigt ud.

Fra : B. Jacobsen

Dato : 20-02-01 19:58

Det ser grangiveligt ud som om du har lagt det samme stykke tekst flere
gange - evt på hver sit lag - men det er vel ikke tilfældet ?
Kh
Bjørn

Fra : Erik Andersen

Dato : 20-02-01 21:25

Det ligner bestemt et problem jeg har oplevet, når jeg laver en pdf-fil fra
MapInfo, hvor jeg bruger fed skrift og en truetype-font. Her sker der det at
MapInfo går hen og kopierer skriften 8 gange rundt om hinanden med en pixel
forskudt for at lave den fed. I dette tilfælde er den kopieret 5 gange. Jeg
gætter på at det er sådan at der ikke findes en fed udgave af denne skrift,
så PageMaker selv må lave den ved at kopiere bogstaverne 5 gange rundt om
hinanden? Prøv at lave den som normal skrift, så har du garanteret ikke
problemet. Det der er vigtigt er, at bruge en font der er fed, og ikke lade
programmet lave den fed ud af en skrift der ikke er konstrueret som fed.
Morale: Brug altid Postscript til sådan noget (og heller ikke Arial der er
en bitmapfont) - Så fløjter det bare igennem.
Med venlig hilsen
Erik Andersen

Fra : Stefan Mylleager

Dato : 20-02-01 23:52

Erik Andersen wrote:

<snip>

> Morale: Brug altid Postscript til sådan noget (og heller ikke Arial der er
> en bitmapfont) - Så fløjter det bare igennem.
> Med venlig hilsen
> Erik Andersen

En truetype font kan godt eksistere i forskellige vægte, incl. fed, ligeså vel
som arial findes som postscript font (og truetype for den sags skyld). Arial er
ikke nødvendigvis en bitmapfont, den følger bl.a. med windows som truetype i
mange forskellige vægte.

-stefan

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-02-01 00:14

"Stefan Mylleager" <stefan@kiloo.dk> skrev:

> [...]
> ikke nødvendigvis en bitmapfont, den følger bl.a. med windows som truetype i

Ikke desto mindre har Erik fat i det rigtige. Når man tilføjer en attribut til
en skrift, som den ikke er designet til, vil der altid i udskriften ske præcis det,
som Erik er ude for.

--
Kurt Lund

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-02-01 00:16

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev:

> Ikke desto mindre har Erik fat i det rigtige. Når man tilføjer en attribut til
> en skrift, som den ikke er designet til, vil der altid i udskriften ske præcis det,
> som Erik er ude for.

Og det er selvfølgelig Spacer gif i stedet for Erik, jeg mener.
- En aften i byen slår sig på formuleringsevnen ...

--
Kurt Lund

Fra : Stefan Mylleager

Dato : 21-02-01 14:32

Det er klart, men problemet opstår ikke pga. af truetype-skriftsnit eller løses med
postskript-skriftsnit. Problemet ligger i selve skriftsnittet, nemlig om det findes i
den vægt man skal bruge. Det var blot det jeg jeg gjorde opmærksom på.

-stefan