politiets fotomapper.....
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 02-09-02 02:46

jeg er engang blvet dømt for vold men jeg blev ikke fotograferet eller fik
taget mine finger aftryk på noget tidspunkt... jeg havde godt nok også en
advokat ved min side fra den første afhøring til dommen. Men jeg kender til
andre der er blevet fotograferet og alt det der længe inden de blev dømt og
det var også voldsager! Jeg fik fx 40 timers samfundstjeneste og en jeg
kender til fik "kun" en betinget dom men han blev fotograferet. Og jeg vil
da mene at det at få samfunds tjeneste er en hårdere dom end en betinget
dom. hvorfor er der nogen der bliver fotograferet og andre der ikke gør,
hvad skal der til for at man bliver fotograferet???? og hvor længe er man i
deres "sorte" bog med billede og det hele?

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-09-02 08:35

In article <3d72c2c0$0$27688$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Nikolai R. Jensen wrote:
> [...]
> hvad skal der til for at man bliver fotograferet???? og hvor længe er man i
> deres "sorte" bog med billede og det hele?

Mig bekendt kan politiet for altid slå dig op i deres interne register.
Det står dog kun på din straffe attest i 5? år ?

JonB

Fra : TGD

Dato : 02-09-02 13:18

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Mig bekendt kan politiet for altid slå dig op i deres interne register.
> Det står dog kun på din straffe attest i 5? år ?

Der findes 3 straffeattester til brug for forskellige instanser, men de er
alle ens på et punkt efter X antal tid skal man slettes derfra.

Om straffeattesterne www.politi.dk

Fra : TGD

Dato : 02-09-02 13:20

"Nikolai R. Jensen" <mi@noway.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad skal der til for at man bliver fotograferet???? og hvor længe er man
> deres "sorte" bog med billede og det hele?

Svjv. må politiet ikke bare tage billeder af mistænkte og fingeraftryk, der
er nogle kriterier der skal være opfyldt, pga. du havde en advokat ved din
side har det ikke gjort det, hvis han ikke var der havde de sikkert.

Fra : Per

Dato : 02-09-02 13:24

Politiet kan optage fingeraftryk og fotografier af en SIGTET efter følgende
regler:

Offentlig påtalt sag Retsplejelovens § 792a, stk. 1, nr. 1 OG
Rimelig grund til mistanke § 792a, stk. 1, nr. 1 OG
Væsentlig betydning for efterforskningen § 792a, stk. 1, nr. 2

Det er politiet der har kompetencen - dvs. der skal ikke indhentes
retskendelse først. § 792c, stk. 1

Mht. foto og fingre med henblik på senere identifikation Rimelig grund til
mistanke samt fængsel i 1½ år i strafferammen eller derover. § 792b, stk. 1

Mht. til at gemme billederne: se Retsplelovens § 815

Ingen regler om hvor længe fingeraftrykkene må gemmes.

Se linket - gå til kapitel 72. der står det hele.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000085729

Hvorfor du ikke har fået taget fingeraftryk og foto ved jeg ikke - måske
politiet havde billeder og aftryk i forvejen eller det ikke var af væsentlig
betyning for sagen - eller også dårligt politiarbejde

Mvh. Per!

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 04-09-02 03:00

> [...]
væsentlig
> betyning for sagen - eller også dårligt politiarbejde

nej sgu de havde mig ikke i forvejen hverken med det ene eller det andet!

men tak for hjælpen til jer alle!

Mvh.

Nikolai R. Jensen