Kørselsfradrag
Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 02-09-02 00:36

På opfordring fra dk.politik.trafik prøver jeg at få et korekt svar her:

--->
Jeg har 23 km til arb. og 23 km hjem fra arb. Altså kan jeg drage nytte
af de i alt 46 km til et mindre fradrag på mit i forvejn sure skattekort

men....
Nu er det sådan at min arb-tid er opdelt i 2 afdelinger.
Jeg starter min vagt kl. 14:00 til 22:00. Derefter lukker firmaet ned i
2 timer og starter først op igen kl. 00:00 til 04:00-05:00 afh. af hvor
meget arb. der er.
I de 2 timer der er pause (læs: lukket) plejer jeg jo så at køre hjem da
2 timer alene
i verden er lang tid. Og så kommer vi til rosinen i pølseenden:
Må jeg godt skrive transportsfradraget op til 92 km???
Det er jo ikke for at snyde, da jeg jo rent faktisk kører 92 km. om
dagen frem og tilbage!

//Beach

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 02-09-02 06:08

"Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har 23 km til arb. og 23 km hjem fra arb. Altså kan jeg drage nytte
> af de i alt 46 km til et mindre fradrag på mit i forvejn sure skattekort

Nej, de første 24km kan du ikke få fradrag for.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=149123&ov_id=0&search=befordring
sfradrag¤kørselsfradrag

Så det er kun 22km du kan trække fra.

Det er jeg ikke helt klar over.

Mvh
Jacob

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-09-02 13:17

> Nej, de første 24km kan du ikke få fradrag for.

Der er egenligt et godt spørgsmål .... Hvis der var tale om 2 forskellige
arbejdsgivere var der ivertfald ikke tvivl så ville de 4*23-24 = 68km/dagen
blive akcepteret, men det er da en grov masse arbejde. Først 8 timer den ene
dag og 4-5timer dagen efter (efter midnat.)

Hvis du så ikke møder igen klokken 14 samme dag som du har fået fri klokken
4-5 har du slet ikke noget problem da det er på forskellige datoer, men du
vil så også skulle trække de 24km fra morgenkilometrene. Hvis du
undtagelsesvis arbejder både 0-4 og 14-22 samme dag ville jeg nok trække de
68km fra de dage.

Men som udgangspunkt - Opgør du blot dit kørselsfradrag som ovenfor med
enten 22km eller 68km per dag afhængigt om du har været der en eller 2 gange
i døgnet. Trækker skattevæsenet den ud til kontrol beder de dig først om at
grundlaget for det tal du har opgivet. Så sender du dem blot din opgørelse.
Hvis du f.eks løbende blot krydser af på en kalender hvilke dage du har
aften / nat arbejde så sender du dem blot en kopi af den sammen med en
forklaring af hvordan du når frem til tallet. Er de uenige i din opgørelse
nedsætter de den blot.... og du kan så overveje at gå klagevejen ...

/A

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-09-02 17:19

On Mon, 02 Sep 2002 01:36:21 +0200,
> [...]
> Må jeg godt skrive transportsfradraget op til 92 km???
> Det er jo ikke for at snyde, da jeg jo rent faktisk kører 92 km. om

Det er ikke noget du kan lave hver dag, idet du så ovetræder
11 timers reglen. Men hvis det er 2 forskellige dage, hvor du en dag
arbejder 8 timer, og den næste dag er en 4 timers arbejdsdag, så er
den iorden. Det samme hvis du bliver sendt hjem, og bliver tilkaldt.

Fra : the razz

Dato : 02-09-02 18:13

[snip]

> [...]
> arbejder 8 timer, og den næste dag er en 4 timers arbejdsdag, så er
> den iorden. Det samme hvis du bliver sendt hjem, og bliver tilkaldt.
[snap]

Hvilken 11 timers regel?

/the razz

Fra : mdr

Dato : 10-09-02 20:31

the razz wrote:
> [snip]

> [snap]
>
> Hvilken 11 timers regel?

Der skal efter lov, være min. 11 timers mellemrum, mellem de tidspunkter du går på arbejde.

Mvh.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 10-09-02 20:47

"mdr" <mdr@omnix.dk> skrev i en meddelelse news:6rhlla.1vt.ln@tatooine...

> Der skal efter lov, være min. 11 timers mellemrum, mellem de tidspunkter
du går på arbejde.

Nej - der skal være 11 timer mellem det tidspunkt, hvor du går hjem indtil
du møder igen.
I øvrigt er det en regel, som man let får dispensation for i op til x dage
pr. år (jeg husker ikke præcist hvor mange, men erindrer noget med 20)

Venlig hilsen
Knudi

Fra : mdr

Dato : 11-09-02 18:46

Knud Thomsen wrote:
> "mdr" <mdr@omnix.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - der skal være 11 timer mellem det tidspunkt, hvor du går hjem
> indtil du møder igen.

Hallo... det er jo lidt latterligt at sige nej, og så sige præsis det samme som jeg gør. Når der er 11 timer mellem de tidspunkter
du er på arbejde i, så er det jo det sammen som at der er 11 timer mellem det tidspunkt hvor du går hjem og møder igen.

Bah.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-09-02 19:48

"mdr" <mdr@omnix.dk> skrev i en meddelelse news:h10ola.0g01.ln@tatooine...

> [...]
> du er på arbejde i, så er det jo det sammen som at der er 11 timer mellem
det tidspunkt hvor du går hjem og møder igen.

Hvis det var sandt havde du ret, men du skriver rent fra faktisk 'mellem de
tidspunkter du går på arbejde' og på dansk må det betyde fra ankomst til
næste ankomst - og det er ikke det 11 timersreglen siger noget om.
Måske har jeg bare fortolket dit lidt kryptiske dansk lidt forkert.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-09-02 01:37

On Tue, 10 Sep 2002 21:31:17 +0200, "mdr" <mdr@omnix.dk> wrote:

>Der skal efter lov, være min. 11 timers mellemrum, mellem de tidspunkter du går på arbejde.

Jeg prøvede at søge lidt efter det emne den anden dag, men det eneste,
jeg umiddelbart kunne finde, var en masse dispensationer og
kommentarer fra forskellige fagforeninger.

Jeg kan således ikke se om hvorvidt, 11-timers-reglen umiddelbart er
en ret eller en pligt.
--
- Peter Brodersen

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-09-02 13:36

Scripsit "mdr" <mdr@omnix.dk>

> Der skal efter lov, være min. 11 timers mellemrum, mellem de
> tidspunkter du går på arbejde.

Hvilken lov?

--
Henning Makholm "You propose to avoid dying? I will be
interested to hear the method you plan for this endeavour."

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-09-02 16:53

Arbejdsmiljøloven §50 (hviletidsbestemmelserne)

Venlig hilsen
Knud

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-09-02 14:29

Scripsit "Knud Thomsen" <091255@iname.com>

> Arbejdsmiljøloven §50 (hviletidsbestemmelserne)

Tak.

--
Henning Makholm "*Tak* for de ord. *Nu* vinker nobelprisen forude."

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-09-02 18:37

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> 11 timers reglen. Men hvis det er 2 forskellige dage, hvor du en dag
> arbejder 8 timer, og den næste dag er en 4 timers arbejdsdag, så er

Nej, det er det netop ikke. De 24 km gælder pr. dag.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : the razz

Dato : 02-09-02 18:15

[snip]

> [...]
> Må jeg godt skrive transportsfradraget op til 92 km???
> Det er jo ikke for at snyde, da jeg jo rent faktisk kører 92 km. om

[snap]
Under forudsætning af at du trækker de 24 km fra, og ellers kan doku-
mentere din kørsel, kan jeg ikke se nogle problemer i det.

Men jeg ville nok lige ringe til min lokale skatteregion, for at få fuldt
svar.. Der er jo ingen grund til at snyde på grund af uvidenhed..

/the razz