Validering af CSS...!!
Fra : Brian Thomsen

Dato : 01-09-02 20:17

Hej alle

Jeg har under validering af mit CSS, erfaret at der er fejl i følgende:

body {
scrollbar-base-color:#999999;
scrollbar-arrow-color: #999999;
scrollbar-darkshadow-color: #999999;
scrollbar-face-color: #FFFFFF;
scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;
scrollbar-shadow-color: #FFFFFF;
overflow: hidden;
font-family: Arial, Sans-serif
}

Jeg får nedenstående fejlbeskrivelse:

Line: 2 Context : body
Property scrollbar-base-color doesn't exist : #999999

Line: 3 Context : body
Property scrollbar-arrow-color doesn't exist : #999999

Line: 4 Context : body
Property scrollbar-darkshadow-color doesn't exist : #999999

Line: 5 Context : body
Property scrollbar-face-color doesn't exist : #ffffff

Line: 6 Context : body
Property scrollbar-highlight-color doesn't exist : #ffffff

Line: 7 Context : body
Property scrollbar-shadow-color doesn't exist : #ffffff

Jeg kan imidlertid ikke finde nogen form for forklaring på fejlene! Nogen
der har nogle kommentarer???

Mvh.
Brian Thomsen

Fra : Frank B. Daugaard

Dato : 01-09-02 20:38

Brian Thomsen wrote:
> [...]
> Property scrollbar-shadow-color doesn't exist : #ffffff
>

> Jeg kan imidlertid ikke finde nogen form for forklaring på fejlene! Nogen

Det er fordi at scrollbar- typerne ikke er W3C gyldig (valid) CSS, men
en IE tilføjelse og kun virker i IE.

Grunden til at W3C ikke vil adoptere typerne for scrollbaren er vist
at det ikke giver mening i alle browsere, da det ikke er alle browsere
der har 3D lign. scrollbarer. Desuden er scrollbaren jo en del af selve
browseren ligesom værktøjslinien, statusbar mm.

Frank

Fra : Brian Thomsen

Dato : 01-09-02 22:01

> Det er fordi at scrollbar- typerne ikke er W3C gyldig (valid) CSS, men
> en IE tilføjelse og kun virker i IE.

Oki... mange tak for hjælpen!

Mvh.
Brian Thomsen

Fra : Claus Sørensen

Dato : 02-09-02 12:24

Frank B. Daugaard wrote:

> Det er fordi at scrollbar- typerne ikke er W3C gyldig (valid) CSS, men
> en IE tilføjelse og kun virker i IE.

Virker bl.a. også i Konqueror 3.0, så det er ikke helt korrekt.

Vil dog stadig fraråde at bruge den, da den ikke er understøttet bredt.

De herligste hilsner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-02 21:08

Brian Thomsen skrev:

> Jeg har under validering af mit CSS, erfaret at der er fejl i
> følgende:
>
> body {
> scrollbar-base-color:#999999;

[klip]

Alle scrollbar-egenskaberne er (så vidt jeg ved) ikke CSS-
standarder, men Microsoft-specifikke css-koder.

> Jeg kan imidlertid ikke finde nogen form for forklaring på
> fejlene! Nogen der har nogle kommentarer???

Fejlmeddelelsen er da ellers rimelig enkel:
Property <navn> doesn't exist : <værdi>

Det betyder at <navn> ikke findes i den css-definition du validerer
efter (eller evt. at validatoren ikke virker perfekt .

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Brian Thomsen

Dato : 01-09-02 22:00

> [...]
>
> Det betyder at <navn> ikke findes i den css-definition du validerer
> efter (eller evt. at validatoren ikke virker perfekt .

Det kunne jo evt. også betyde at koden var skrevet forkert, eller???
Anyway... mange tak for hjælpen!

Mvh.
Brian Thomsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-02 22:33

Brian Thomsen skrev:

> Det kunne jo evt. også betyde at koden var skrevet forkert,
> eller??? Anyway... mange tak for hjælpen!

Hvis du mener stavet forkert, så har du ret. Men det betyder stadig
at den angivne egenskab ikke findes. En parser/validator kan
eksempelvis ikke regne ud at <titel> er en fejlstavning af <title>
- den kan bare fortælle at taggen <titel> ikke eksisterer.

Havde egenskaben eksisteret, men værdien været ugyldig, så havde
fejlmeddelelsen været en anden (prøv f.eks. at validere css-linjen:
text-align : 12px; )