Indkræve udlånte ting
Fra : Snip

Dato : 01-09-02 19:59

Jeg tumler p.t. med en totalt latterlig tanke:

En (dengang) kammerat lånte for et år siden privat af mig en harmonika,
værdi 3000,-.
Jeg har flere gange roligt bedt ham returnere den, men
han synes kun det er sjovt og joker en del omkring emnet, ex: "det er da
ikke mit problem at du mangler din harmonika" etc. Han ved udmærket godt
at han har instrumentet,- og selvfølgelig benægtet han det ikke.

Nu synes jeg ikke det er sjovt mere, Jeg kan få svære juridiske
problemer hvis jeg selv afhenter den (han låser aldrig sine døre).

Nu vil jeg bestemt ikke gøre en sag ud af det, men hvordan står jeg
egentlig juridisk hvis der var tale om større værdier?

For nylig lånte jeg en dyr vinkelsliber af en håndværker der p.t.
arbejder på mit hus. Hvordan ville han være stillet, hvis jeg ligeledes
havde nægtet at tilbagelevere maskinen? (Maskinen er returneret med tak
for lån)--
Hilsen fra snip@post8.tele.dkNOT

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 01-09-02 20:52

"Snip" <snip@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejder på mit hus. Hvordan ville han være stillet, hvis jeg ligeledes
> havde nægtet at tilbagelevere maskinen? (Maskinen er returneret med tak

For begge tilfælde gælder, at hvis man kan bevise ejerskabet vil man i
sidste ende kunne gå i fogedretten og derigennem benytte politiet til at få
tingen udleveret.

Det var den privatretlige side af sagen. Strafferetligt vil forholdet
formentlig falde ind under strfl § 278, stk. 1, nr. 2 (dit eksempel
indeholder dog den komplikation, at låneren ikke "fragår" lånet - han
benægter det ikke). Derudover har du helt ret i, at du ikke bare skal tage
harmonikaen fra hans hjem, for ud over risiko for anklage om indbrud efter §
264, stk. 1, nr. 1 risikerer du også at han rejser påtale efter § 294 om
den, der tager sig til rette.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-09-02 21:15

On 01/09/02 21:52, in article newscache$a6zr1h$gq4$1@kalvebod.groenjord.dk,
"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> wrote:

[klip]
> [...]
> formentlig falde ind under strfl § 278, stk. 1, nr. 2 (dit eksempel
> indeholder dog den komplikation, at låneren ikke "fragår" lånet - han
[klip]

§278 stk. 1 nr. 2 kan efter min mening slet ikke anvendes. For det første er
der ikke tale om et lån til eje. For det andet - som du også selv skriver -
fragår han ikke lånet og selve den strafbare handling er altså ikke begået.

Som jeg har skrevet i et andet indlæg, mener jeg det er § 278 stk. 1 nr. 1,
men det kræver selvfølgelig at harmonikaen er tilegnet - altså at den
pågældende betragter og behandler tingen, som om han varigt var ejer af den.

/kristian

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 01-09-02 22:04

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B99841CA.CFF7%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]

skriver -
> fragår han ikke lånet og selve den strafbare handling er altså ikke

Det har du da bare så evigt ret i, men hvordan f***** låner man noget
til eje?

MVH
Rasmus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-09-02 22:07

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har du da bare så evigt ret i, men hvordan f***** låner man noget
> til eje?

Ved at lade være med at betale...

Hr. Bjørn

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 01-09-02 22:20

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ved at lade være med at betale...

Spørgsmålet er alvorligt nok ment - så vidt jeg kan se er det logisk
umuligt at låne noget til eje, så hvordan skal formuleringen forstås -
eksempler ønskes...

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 02-09-02 06:53

On 01/09/02 23:03, in article newscache$tj2s1h$lwb$1@kalvebod.groenjord.dk,
"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> wrote:

> Det har du da bare så evigt ret i, men hvordan f***** låner man noget
> til eje?

Lån til eje er defineret ved en overdragelse af ejendomsretten over ting,
således at modtageren skal tilbagelevere en ydelse af samme art mængde og
beskaffenhed som den modtagne.

Det typiske eksempel er selvfølgelig pengelån, men det kan jo også være det
helt dagligdags, når du fx låner et pund kaffe af naboen og så køber et
tilsvarende til ham dagen efter.

/kristian

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 02-09-02 09:55

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B998C968.D1AF%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]
det
> helt dagligdags, når du fx låner et pund kaffe af naboen og så køber et

Aha, mange tak!

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 02-09-02 11:09

> Aha, mange tak!

Det var da så lidt. Husk at lån til eje sker i låntagers interesse, hvis det
er i långivers interesse, kaldes det depositum irregulare (irregulær
forvaring) - det er fx indlån i en bank.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-09-02 21:02

On 01/09/02 20:59, in article
3d72638b$0$87272$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Snip" <snip@post8.tele.dk>
wrote:

> Nu vil jeg bestemt ikke gøre en sag ud af det, men hvordan står jeg
> egentlig juridisk hvis der var tale om større værdier?

På samme måde, som hvis der er tale om mindre værdier.

> [...]
> arbejder på mit hus. Hvordan ville han være stillet, hvis jeg ligeledes
> havde nægtet at tilbagelevere maskinen? (Maskinen er returneret med tak

Når man tilegner sig noget, som er i ens varetægt, så er der rent
strafferetligt tale om underslæb jf. straffeloven § 278 stk. 1 nr. 1 hvilket
straffes med fængsel i op til 1,5 år jf. § 285 stk. 1.

/kristian