Arv i kongehuset
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-09-02 19:18

Hej

Jeg skulle lige se noget om de kongelige slotte i Danmark og faldt
over følgende påstand på hjemmesiden http://www.kongehuset.dk:

H.M. Dronningen er fritaget for indkomstskat og registreringsafgift af
biler. Kongehuset betaler moms, men er omfattet af den statslige
ordning med refusion af moms af indkøb. Den kongelige familie er
derimod undergivet de almindelige regler for betaling af arve- og
gaveafgift.

Det må jo betyde at når nu kronprinsen engang bliver gift og får
Gråsten Slot af sin mor, så skal han betale ganske almindelig
gaveafgift, altså en hulens masse penge. Hvor får han dem fra?
Apanagen er vel ikke nok.

Det samme må vel gælde når nu dronningen får 3 elefanter foræret af
den thailandske konge, så skal hun vel betale gaveafgift af dem,
hvordan man så end beregner værdien af en elefant.

Eller endnu mere mærkeligt: Når nu dronningen engang dør, så er det
altså ret mange slotte, biler, smykker osv. som går i arv.

Så mit spørgsmål er: Er det virkelig rigtig at kongefamilien skal
betale arve- og gaveafgifter præcist lige som alle vi andre? Eller er
der noget med ejerskabet af f.eks. slotte, skib, smykker osv? Det
kunne jo f.eks. være statens i stedet for kongefamiliens private
ejendom.

Jeg håber der er nogle som har styr på det her, fordi jeg syntes det
lyder lidt underligt at give dronningen 51.900.000 kr om året, hvis
halvdelen skal betales tilbage til staten som gaveafgifter.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-09-02 20:20

> [...]
> Gråsten Slot af sin mor, så skal han betale ganske almindelig
> gaveafgift, altså en hulens masse penge. Hvor får han dem fra?

Fra sin mor vel.
Hun hæfter i øvrigt også for betalingen efter § 30 i boafgigtsloven

> Det samme må vel gælde når nu dronningen får 3 elefanter foræret af
> den thailandske konge, så skal hun vel betale gaveafgift af dem,
> hvordan man så end beregner værdien af en elefant.

Når gaven ikke kommer fra forældre eller børn er den alm. indkomstskattepligtig.
Så forsvinder dit problem.

> [...]
> der noget med ejerskabet af f.eks. slotte, skib, smykker osv? Det
> kunne jo f.eks. være statens i stedet for kongefamiliens private

Du tvivler åbenbart på oplysningerne på kongehusets hjemmeside.
Det er korrekt at kongehuset er fritaget for indkomstskattepligten efter
kildeskattelovens § 3 og for ejendomsværdiskat efter ejendomsværdiskattelovens §
2. Der er ikke en tilsvarende fritagelsesbestemmelse i boafgiftsloven.

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-02 11:29

"Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Fra sin mor vel.
> Hun hæfter i øvrigt også for betalingen efter § 30 i boafgigtsloven

Men når hun giver sønnen en kontant gave, skal han betale gaveafgift
af pengene og sådan fortsætter det jo.

> Når gaven ikke kommer fra forældre eller børn er den
> alm. indkomstskattepligtig. Så forsvinder dit problem.

Ja, lige bortset fra hvordan man beregner værdien af 3 indiske
elefanter.

> [...]
> ejendomsværdiskattelovens § 2. Der er ikke en tilsvarende
> fritagelsesbestemmelse i boafgiftsloven.

Jeg tror skam gerne på det der står, jeg vil bare gerne have det
uddybet. F.eks. ved jeg endnu ikke hvad der sker når dronningen
dør. Arveafgift og indkomstskat er da ikke det samme, eller er det?

Spørgsmålet kort: Hvad skal kronprinsen betale til staten, når:

a/ Hans mor forærer ham Gråsten Slot?

b/ Hans mor dør og han arver en hel masse, både private ting og
muligvis statsejede ting?

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 02-09-02 12:04

Trine Kornum Christiansen skrev:

> a/ Hans mor forærer ham Gråsten Slot?

Det kan hun ikke. Slottet er statsejendom og er overladt til Dronningens
brug ifølge Lov om dronning Margrethe den Andens civilliste af 26. april
1972.

Dronningen kan låne slottet ud til kronprinsen.

Når dronningen dør, vil Gråsten Slot sandsynligvis komme til at figurere
på efterfølgerens civilliste.

> b/ Hans mor dør og han arver en hel masse, både private ting og
> muligvis statsejede ting?

Statsejendom går i princippet tilbage til staten ved dronningens død,
men kan naturligvis overlades til den efterfølgende regent ifølge en til
den tid vedtagen lov om dennes civilliste.

TT

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-09-02 13:25

Scripsit Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk>

> Det må jo betyde at når nu kronprinsen engang bliver gift og får
> Gråsten Slot af sin mor,

Det får han ikke. Det er nemlig ikke Margrethe II der ejer Gråsten
Slot, men staten. Staten stiller løbende slottet til rådighed for
dronningen ifølge civillisteloven §2 stk 1 nr 5 (som ændret ved lov
491/2001 §1 nr 4).

> Det samme må vel gælde når nu dronningen får 3 elefanter foræret af
> den thailandske konge, så skal hun vel betale gaveafgift af dem,
> hvordan man så end beregner værdien af en elefant.

Det er almindeligt, både for kongelige, folkevalgte og embedsmænd at
gaver der af ceremonielle grunde udveksles i forbindelse med
repræsentation tilfalder staten (eller kommunen eller hvad der nu er
relevant).

> Det kunne jo f.eks. være statens i stedet for kongefamiliens private
> ejendom.

Bingo.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."