Åkande, omplantning...søger ekspertise
Fra : Mads

Dato : 01-09-02 18:57

Hej alle.
Sagen er følgende:
Her da jeg i dag var ved at rydde op onkring bassinet, besluttede jeg mig
til at tage åkanden op for at se hvordan
den havde det, den har i løbet af sommeren ikke givet nogle blomster men
mange blade, dog ikke så store blade som da vi købte den for ca 3 år siden.
Åkanden står i en pænt stor potte, med ler i og småsten ovenpå, Åkanden er
købt i vandhaven as.....

Da jeg så tog den op i dag, kunne jeg se at den levede i bedste velgående,
der var trådrødder ud over det hele og
2 kæmpe knolde(hvor bladene kommer ud fra) på størrelse med en knyttet hånd,
og 3 mindre knolde.... så den lever altså fint.

Spørgsmålet er nu hvordan jeg bedst planter den om, og hvad jeg skal bruge.
Åkanden står nu
i en spandvand i skygge...

Det er noget med at jeg skal dele den op....skære den over....nyt
ler...osv...

Hvordan er det lige?

mvh Mads Kristoffersen

Fra : jone@post4.nospam.te~

Dato : 04-09-02 20:46

?

>mvh Mads Kristoffersen

Hej

Jeg er ikke ekspert, men har i løbet af sommeren plantet flere om.
Jeg har brækket knolde med bladansatser af og pakket dem godt ind i
ler. Så har jeg sat dem i en kurv foret med klyner og nogle sten til
at give vægt. Et eller andet sted læste jeg at roden skal lægges i en

vinkel så de flugter fx 45 grader med bunden - altså ikke lodret
eller vandret.
Af en amatør der prøvede første gang, har jeg haft 100 % succes, har
omplantet 6-8 stykker.

Andre der ved mere?

MVH Jon