ADSL udbyder? godt råd søges...
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 14:21

hej jeg står for at skulle bestille en ADSL hjemme, og er lidt i tvivl
om hvad jeg skal vælge. mine krav til forbindelsen er:

* Fast pris, ingen minut trafik.
* Hastighed: 128/256 er tilstrækkeligt
* Interface: ethernet, gerne uden router da jeg allerede har en
Airportbase/server med ipfw
* Mulighed for at egen mailserver - (port 25?)
* Fast IP adresse
* Bruge den eksistrende telefonlinie, (hvor der har siddet en ADSL
forbindelse med VPN)
* Lave etableringsomkostninger - meget gerne gør-det -selv løsning
* Helst ikke PPoP, men jeg vil kunne leve med det.

TeleDanark, bredbånd:
=====================
Opfylder såvidt jeg kan se alle mine krav, bortset fra en forbehold
omkring port 25

<http://www.teledanmark.dk/html/privat/internet/bredbaand/egne_servere.html#5>

Opasia, Netexpress:
===================
Såvidt jeg kan se identisk med TD bredbånd - hvad er forskellen ud
over at der er tale om en andet tele danmark datterselskab?

Tele2, ADSL:
============
Opfylder også alle kravende, bortset fra et forbehold omkring port 25,
som jeg ikke helt kan gennemskue - betyder det at UNI-2 stiller deres
mail-rely gratis til rådighed for almindelige Tele2 ADSL kunder?

<http://www.tele2adsl.dk/sporgsmaalogsvar_tekniske.asp>

Dernæst er er spørgsål om hvorvidt Tele2 kan levere på min adresse
samt hvor lang leveringstiden måtte være.

CyberCity, ADSL:
================
Opfylder ikke kravet om lave etableringsomkostninger eller om at bruge
den eksisterende telefonlinie. Desuden er router løsningen påkrævet
for at kunne bruge ethernet tilslutning. De øvrige krav er såvid jeg
kan se opfyldt.

Tiscali, ADSL:
==============
Samme forbehold som hos CC vdr. router og etableringsomkostninger

Umidelbart ser det ud som om jeg skal gå efter Teledanmark bredbånd
eller Tele2 ADSL, såfremt at forbeholdene vdr port 25 kan løses

Er der andre udbydere og eller argumenter jeg bør overveje. Hvor
lang tid er de forskellige udbydere typisk om oprettelse?

NB. Diverse kabel løsninger er ikke en mulighed.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-09-02 14:30

In article <slrnan450v.2ro7.spam@mimer.null.dk>,

> TeleDanark, bredbånd:
> =====================
> Opfylder såvidt jeg kan se alle mine krav, bortset fra en forbehold
> omkring port 25

Du kan sagtens køre en mailserver på en TDC bredbånd, du skal bare bruge
deres backup-mx (det er med i prisen).

Du kan også kigge på en Pro@ccess ADSL, den kører med rent ethernet
(hverken DHCP eller PPOE) og har ikke begrænsninger på nogen porte. Den
kommer desuden med en noget andet support og båndbreddegaranti end
konsum-produkterne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 15:00

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 13:30 GMT, Martin wrote:

> Du kan sagtens køre en mailserver på en TDC bredbånd, du skal bare bruge
> deres backup-mx (det er med i prisen).

tak - gælder det også modem løsningen?

> [...]
> (hverken DHCP eller PPOE) og har ikke begrænsninger på nogen porte. Den
> kommer desuden med en noget andet support og båndbreddegaranti end

hmm , såviodt jeg kan se betyder det også en højere månedlig ydelse. Er
gør-det-selv installtion muligt?

det er nok lettest at få en TD løsning, men hjertet siger tele2...

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-09-02 15:17

In article <slrnan47ap.2t39.spam@mimer.null.dk>,

> tak - gælder det også modem løsningen?

Ja, filteret sidder hos TDC, så om du sætter en router eller en computer
på, betyder ikke noget. Backup-mx'en kan du dog godt betragte som en
bonus, da det er så een service du ikke behøver at betale ekstra for.

> hmm , såviodt jeg kan se betyder det også en højere månedlig ydelse. Er
> gør-det-selv installtion muligt?

Den er dyrere end de andre produkter, men det er der en grund til
(kvalitet).

> det er nok lettest at få en TD løsning, men hjertet siger tele2...

Jeg kender ikke til tele2 som udbyder, så det vil jeg ikke udtale mig om.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 20:01

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 14:16 GMT, Martin wrote:

> Jeg kender ikke til tele2 som udbyder, så det vil jeg ikke udtale mig om.

Lad mig omformulere mig: Hjertet siger "/ikke/ tele.dk", jeg har næsten
udelukkende dårlige erfaringer med deres kundeservice og bryder mig
betsemt ikke om deres ugennemsigtig udbud af produkter - Tilsvarende
har jeg intet dårligt at sige om tele2, fra min tid som gettonet modem
kunde. Hverken angående produkt, stabilitet, pris eller service.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-09-02 21:05

> Lad mig omformulere mig: Hjertet siger "/ikke/ tele.dk", jeg har næsten
> udelukkende dårlige erfaringer med deres kundeservice

Den dårlige service har jeg kun oplevet hos de uvidende salgsfolk.
Når man kommer forbi disse "kontorfolk" sidder der faktisk særdeles
kompente personer.
I newsgrupperne tele.internet.xxx er flere af deres "eksperter" vellidte
med råd og vejledning på højere plan. Søg f.eks. på Jesper Skriver.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 23:27

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 20:05 GMT, Preben wrote:

> [...]
> I newsgrupperne tele.internet.xxx er flere af deres "eksperter" vellidte
> med råd og vejledning på højere plan. Søg f.eks. på Jesper Skriver.

Det ved jeg og Jesper har også svaret mig i *xdsl gruppen - jeg har
dog indtryk af at det gælder flere udbydere, at de har dygtige og
venlige teknikkere siddende rundt omkring i dk* hirakiet samt i egne
grupper - For CC's vedkommende gælder det bla. S.Skals og K.Mejlgaard.

mht. medarbejderne i kundeservice vil jeg betegne TD's stab som direkte
service fjendtlige - og deres website med diverse tekniske og
produkt oplysninger synes primært at have til formål at vildlede
frem for at vejlede.

Her har jeg kun gode erfaringe med Tele2.

Envidere skal det bemærkes, selvom det ikke har relavans for under-
tegnede, at tele2 som eneste udbyder, ikke blot har en ganske op-
sætningsvejledning til Mac OS 8-9, men også til Mac OS X - Det er rart
som ikke windowsbruger at blive taget alvorligt...

Fra : Christian Bech

Dato : 01-09-02 22:45

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Jeg kender ikke til tele2 som udbyder, så det vil jeg ikke udtale mig om.

Hvis man bruger Tele2 har man fx ikke brug for at køre en lokal
newsserver med opdateringer flere steder fra for at have et
nogenlunde fuldt dk-hierarki.
--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 23:13

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 21:45 GMT, Christian wrote:

> Hvis man bruger Tele2 har man fx ikke brug for at køre en lokal
> newsserver med opdateringer flere steder fra for at have et
> nogenlunde fuldt dk-hierarki.

yep - gettonets/uni2 newsserver har altid fungeret upåklageligt. Det
samme kan ikke siges om især taledanmarks, oranges og tiscalis -
tilgengæld har førstnævnte ej heller i nævneværdig grad været belastet
af dk.binaer* hirakiet pga af den lille mængde brugere med
højhastigheds forbindlser.

NB. med berlins og sunsites servere er man normalt ganske godt dækket
ind mht. dk.* hirakiet.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-09-02 15:59

> TeleDanark, bredbånd:
> =====================
> Opfylder såvidt jeg kan se alle mine krav, bortset fra en forbehold
> omkring port 25

Jeg har TDC BB 128/256 og kører egen mail+web uden problemer.
Deres mailbackup på port 25 medfører jo også at din mailserver kan være
nede i flere dage uden mistet mail.
Bemærk at opgraderinger er gratis, nedgradering koster.

/preben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 19:33

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 14:58 GMT, Preben wrote:

> Jeg har TDC BB 128/256 og kører egen mail+web uden problemer.
> Deres mailbackup på port 25 medfører jo også at din mailserver kan være
> nede i flere dage uden mistet mail.

Det lyder jo helt godt - jeg ringer til både tele2 og teledanmark i
morgen - den der kan levere først får mig som kunde.

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 01-09-02 16:29

> hej jeg står for at skulle bestille en ADSL hjemme, og er lidt i tvivl
> om hvad jeg skal vælge.

Jeg har TDC Bredbånd og det er jeg egentlig tilfreds med. Jeg kan ikke
sammenligne med andre udbydere for dem har jeg ikke prøvet.

Men med TDC får man i hvert fald en meget nem opkoblingsprocedure, jeg har
"pseudo-fast" IP adresse, og sætter bare IP/TCP kontrolpanelet til DHCP. Man
får altid tildelt det samme nummer hver gang, af en eller anden ukendt grund
skal det bare foregår via DHCP. Det kræver ingen afvikling af speciel
opkoblingssoftware, det sker helt af sig selv, og det kan jo være en fordel
hvis man skal have en gammel mac på nettet som måske ikke kan køre
tilstrækkeligt højt systemsoftware til at bruge et evt. opkoblingsprogram.
Det slipper man altså for med TDC Bredbånd.

Sammen med TDC Bredbånd indgår der også en såkaldt favorit aftale, det giver
rabat på ALLE almindelige samtaler på fastnettelefonen, det skal man huske
at regne med i prisen.

Husk i øvrigt at prisen på TDC Bredbånd er inkl. abonnementet for
fastnettelefonen. Det er ikke altid at fremgår helt klart, men man skal nok
lige lave et lille regnstykke før man helt sikker på hvad der skal
sammenlignes.

Forbrugsforeningen har lavet en aftale med TDC om en rabatordning som kun
gælder for TDC Bredbånd, ikke for ProAcces og heller ikke for Opasia's
NetExpress.

Jeg vil mene, at hvis man i forvejen har et fastnet telefonabonnement hos
TDC, så skal man vælge TDC Bredbånd.

Hvorfor er du egentlig interesseret i at have egen mailserver på port 25?
Er det egentlig ikke nemmere at have mailhotel et eller andet sted? Ellers
skal man jo have en maskine til at køre derhjemme konstant (100%) for at
være sikker på at man ikke mister indkommende mails. Alene strømudgifterne
til at have en mailserver derhjemme nærmer sig jo hastigt prisen for et
mailhotel. Og hvis der er nogen som vil sende dig en kæmpestor fil, så skal
de jo døje med at hastigheden hen mod din egen mailserver "kun" er 256 kb,
forudsat at du ikke selv er ved at downloade noget andet på samme tid. Det
kan jo nok være at der er nogen som kan blive trætte af at sende store filer
direkte til din maskine. Har du det med i overvejelserne? Har man mailhotel
så er forbindelsen sandsynligvis nok lidt hurtigere for afsenderen!

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 01-09-02 16:44

in article B997FEF7.7D76%nospam@brakmark.dk, Henrik G. Jacobsen at
nospam@brakmark.dk wrote on 01/09/02 17:29:

> Er det egentlig ikke nemmere at have mailhotel et eller andet sted? Ellers
> skal man jo have en maskine til at køre derhjemme konstant (100%) for at
> være sikker på at man ikke mister indkommende mails.

Hov, jeg kan se ud fra Prebens svar at man har muligheden for noget
mailserver backup hos TDC, det var jeg slet ikke klar over. Og så betaler
jeg endda for den mulighed i forvejen....

Det må jeg vist lige undersøge lidt nærmere, hvad det går ud på!

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-09-02 17:16

> [...]

> direkte til din maskine. Har du det med i overvejelserne? Har man mailhotel
> så er forbindelsen sandsynligvis nok lidt hurtigere for afsenderen!

Det er de færreste folk som kører en lokal smtp server på deres maskine.
Derfor vil de aldrig være generet af at Mortens mailserver er på en langsom
forbindelse.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-09-02 17:44

Hej Henrik

TDC har ændret - fastnetabonnement ikke længere inkluderet

venlig hilsen

Martin

--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-09-02 18:58

Martin Ammentorp <ammentorp@FJERNMIGget2net.dk> wrote:

> TDC har ændret - fastnetabonnement ikke længere inkluderet

Hvor har du den oplysning fra?

/Preben

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 01-09-02 19:15

Preben Bødker Nielsen <spam1@os.dk> wrote:

> Hvor har du den oplysning fra?

Det fremgår ikke af denne side:
<http://www.teledanmark.dk/menu/sm2537.htm>

Til gengæld er prisen en anelse højere for 256/128 end den jeg betaler

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-09-02 19:22

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Det fremgår ikke af denne side:
> <http://www.teledanmark.dk/menu/sm2537.htm>
>
> Til gengæld er prisen en anelse højere for 256/128 end den jeg betaler

TDC BB har SVJH sat prisen op (for nye kunder

/Preben

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 02-09-02 19:41

Preben Bødker Nielsen <spam1@os.dk> wrote:

> Hvor har du den oplysning fra?

www.tdc.dk/adsl + diverse avisannoncer. prisen angives separat for
bredbånd - ved alle står der 117,- kr for fgastnet abb. (med
favoritaftale)

venlig hilsen

Martin

--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-09-02 11:17

Martin Ammentorp <ammentorp@FJERNMIGget2net.dk> wrote:

> www.tdc.dk/adsl + diverse avisannoncer. prisen angives separat for
> bredbånd - ved alle står der 117,- kr for fgastnet abb. (med
> favoritaftale)

Det opgives kun således for gennemskueligheden.
Man kan ikke vælge BB uden fastnettlf. hos TDC.
Det sælges kun som en samlet pakke.

Ref.: < http://www.teledanmark.dk/menu/sm2723.htm>

/Preben

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 01-09-02 19:16

Martin Ammentorp <ammentorp@FJERNMIGget2net.dk> wrote:

> TDC har ændret - fastnetabonnement ikke længere inkluderet

Det fremgår ellers af deres web-sider:

<http://www.teledanmark.dk/html/forsider/bredbaand.html>

Hvis forbindelsen købes gennem "TDC TeleDanmark" er det inkl.
fastnetabonnement og "favoritaftale". Så markedsføres det under navnet
"TeleDanmark Bredbånd".

Hvis forbindelsen købes gennem "TDC Internet" er det excl.
fastnetabonnement. Så markedsføres det under navne som "ProAccess" (til
virksomheder), "NetExpress" (til private) eller "BoomTown" (til
spillere).

Forvirrende? Ja, men der er faktisk mange muligheder at vælge imellem.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-09-02 16:50

thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote in

> [...]
>
> Hvis forbindelsen købes gennem "TDC TeleDanmark" er det inkl.
> fastnetabonnement og "favoritaftale". Så markedsføres det under navnet

Prisene på TeleDanmark BredBånd ADSL er faktisk opgivet uden
fastnetabonnement, men man kan ikke slippe for det. Det er dog angivet
separat i tabellen.

> [...]
> spillere).
>
> Forvirrende? Ja, men der er faktisk mange muligheder at vælge imellem.

Men det er forskellige produkter! TeleDanmark BredBånd ADSL og Pro@ccess
leverer ethernet direkte ud af modemet, hvor TDC Internet NetExpress
(også kaldet Opasia og BredBånd ADSL) og Boomtown ADSL (der også udbydes
af TDC Internet) kræver opkald vha. en PPPoE klient, som enten skal være
på ens computer eller i ens router.

Med TeleDanmark BredBånd ADSL har man som standard 2 dynamiske
IP-adresser og der kan købes op til 6 stk. eller man kan vælge 1 fast
IP-adresse. Denne løsning putter maskinerne direkte på nettet uden
NAT-problemer i en router, men det kan samtidigt vanskeliggøre et LAN
netværk, da man ikke kan være sikker på, at maskinerne ryger på samme
subnet.

Zillion Pro@ccess leverer ethernet direkte ud af modemet og fås kun med
fast IP-adresse. Man kan få flere IP-adresser, men det koster lidt
ekstra. Router medfølger

TDC Internet NetExpress fås med 1 dynamisk eller 1 fast IP-adresse.
Router kan medfølge.

Håber det gav lidt klarhed

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 03-09-02 12:51

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> NAT-problemer i en router, men det kan samtidigt vanskeliggøre et LAN
> netværk, da man ikke kan være sikker på, at maskinerne ryger på samme

Med fast IP og egen router er der jo ingen problemer.

/Preben

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-09-02 16:22

spam1@os.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote in news:1fhxt36.ed0i05hy7y2oN%
spam1@os.dk:

> Med fast IP og egen router er der jo ingen problemer.

Ingen problemer med hvad?

Man har som standard ingen router med TeleDanmark BredBånd ADSL, medmindre
man selv køber den. Hvis man har det normale abonnement med dynamiske IP-
adresser er der ingen ide med en router og så er det, at man kan få
problemer med sit LAN. Hvis man vælger fast IP-adresse, så er det nok klogt
at invistere i en router eller sætte en computer til at stå for arbejdet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-09-02 11:54

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> spam1@os.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote in news:1fhxt36.ed0i05hy7y2oN%
> spam1@os.dk:

> Ingen problemer med hvad?

Med TDC Bredbånd løsningen.
Tænkte på nye brugere, som måske forstod det i retning af;
Bredbånd=dårlig løsning til eget LAN.

> [...]
> at invistere i en router eller sætte en computer til at stå for arbejdet.

Min kommentar var måske for specifikt rettet MRKs behov.

/Preben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 19:47

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 15:29 GMT, Henrik wrote:

> [...]
> får altid tildelt det samme nummer hver gang, af en eller anden ukendt grund

Det kender jeg fra jeg havde 1meg hos CC - der kunne man dog også indtaste
de numre man fik fra DHCP manuelt. DHCP er ikke et problem idet jeg
kommer til at sidde bag min airport base (router).

Grunden til jeg ikke er glad for PPPoE, er at jeg ikke på forhånd er sikker
på at Apples klienter i Mac OS X og Base stationen samt diverse linux
distro'er er kompatible med TD's. (Ved endnu ikke om jeg lader min
kommende linux server tage sig af router opgaven)

> Hvorfor er du egentlig interesseret i at have egen mailserver på port 25?
> Er det egentlig ikke nemmere at have mailhotel et eller andet sted?

Det synes jeg ikke - der har jeg ikke så megen kontrol som på min egen
server. Desuden er det sjovere...

> Ellers skal man jo have en maskine til at køre derhjemme konstant (100%)
> for at være sikker på at man ikke mister indkommende mails.

Det har jeg alligevel - og da jeg også vil have mulighed for at kunne
tilgå den hjemmefra over ssh skal den alligevel være tændt med mindre
jeg kan få wakeonlan til at fungere (kræver vist også at en klient er
installeret på den maskine man forsøger at vække med)

> [...]
> kan jo nok være at der er nogen som kan blive trætte af at sende store filer
> direkte til din maskine. Har du det med i overvejelserne?

ja

> Har man mailhotel så er forbindelsen sandsynligvis nok lidt hurtigere
> for afsenderen!

kun hvis de bruger egen smtp server.

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 01-09-02 20:56

in article rbntka.3q2.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 01/09/02 20:47:

> kun hvis de bruger egen smtp server.

Det er efterhånden gået op for mig at den hastighed man afsender sin mail
med ikke er afhængig af den hastighed slutmodtageren kan modtage med. Det
var jeg slet ikke klar over.

Jeg troede faktisk, at det, at have egen mailserver var ensbetydende med, at
man så var i direkte forbindelse med modtagerserveren i den tid det tager at
sende en mail. Så når det ikke er tilfældet, så betyder det vel, at hvis man
f.eks. bruger sin udbyders smpt server, så virker den som et midlertidigt
lager indtil overførslen er bragt helt til ende?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-09-02 21:28

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> writes:

> in article rbntka.3q2.ln@g4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at

En email tager typisk følgende vej gennem systemet

Her bruges SMTP |

+--------------+ +-------------+
+--------------+ +-------------+ |

+--------<------------<-------------+

| +----------------+ +----------------+
+-->| Modtagers SMTP |-->| Modtagers iMac |
+----------------+ +----------------+
^ ^
SMTP Her bruges POP3 el. IMAP

Hver firkant repræsenterer en computer.

> Det er efterhånden gået op for mig at den hastighed man afsender sin mail
> med ikke er afhængig af den hastighed slutmodtageren kan modtage med. Det
> var jeg slet ikke klar over.

Den afsendende hastighed er typisk en funktion af din forbindelse til
din ISP. F.eks. via et 56k modem. Når først din besked er "spoolet"
til din udbyders SMTP server, så er emailen set fra din side afsendt
med den hastighed dit modem har. Udvekslingen af emails med
modtagerens SMTP server har hverken afsender eller modtager som sådant
noget med at gøre (med mindre man som Morten selv vil have sin egen
SMTP server). Når man via sit lokale emailprogram henter email, sker
med en anden protokol end SMTP. Her anvendes næsten altid IMAP eller
POP3, hvilket sker med den hastighed som modtagerens
internetforbindelse har.

Ofte har man både SMTP og IMAP/POP3 serveren til at køre på samme
fysiske maskine, men der er ikke noget i vejen for at have dem på
forskellige servere.

Præcist.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 02-09-02 08:56

in article m365xpfob1.fsf@dogbert.gen-v.net, Thomas Bjorn Andersen at
tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net wrote on 01/09/02 22:27:

> [...]
>
> Ofte har man både SMTP og IMAP/POP3 serveren til at køre på samme
> fysiske maskine, men der er ikke noget i vejen for at have dem på

Thomas,
Tak for forklaringen og "illustrationen". Ved du om der er forskel på hvor
mange gange smpt serveren forsøger at aflevere en mail til modtagerserveren?
Det kunne jo tænkes, at der ikke var forbindelse i første omgang, men måske
lidt senere. Er det bare en standard, f.eks. tre gange eller noget andet?
Nu er jeg bare nysgerrig...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-09-02 14:32

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> writes:

> Tak for forklaringen og "illustrationen". Ved du om der er forskel på hvor
> mange gange smpt serveren forsøger at aflevere en mail til modtagerserveren?

Ja, det er op til administratoren af SMTP serveren. Jeg kan ikke lige
komme på, om der findes en RFC med anbefalede værdier.

> Det kunne jo tænkes, at der ikke var forbindelse i første omgang, men måske
> lidt senere. Er det bare en standard, f.eks. tre gange eller noget andet?

Ork ja, det sker konstant. Der er altid udfald i nettet,
overbelastede linier, frosne IRIX servere osv.

Hvis du laver en MX dns lookup på f.eks. mail1.stofanet.dk får du
følgende resultat:
$ host -t mx mail1.stofanet.dk
mail1.stofanet.dk mail is handled by 10 mx01.stofanet.dk.
mail1.stofanet.dk mail is handled by 10 mx04.stofanet.dk.
mail1.stofanet.dk mail is handled by 10 mx03.stofanet.dk.
mail1.stofanet.dk mail is handled by 10 mx02.stofanet.dk.

Her er der tale om, at der er op til fire servere der håndterer SMTP
for mail1.stofanet.dk domænet. Hvis den ene server ikke svarer,
prøver afsenderen en af de andre. "10" betyder prioritet. I
ovenstående eksempel har alle servere samme prioritet, og så er det op
til afsenderen, hvilken han ønsker at prøve først.

Hvis ingen af serverne kan nåes, vil afsenderen typisk vente et par
timer, og så forsøge igen. Dette kan gentages et par dage, indtil
serveren beslutter sig for at give op. Jeg mener, at min egen server
er sat til at give op efte 7 dage, hvorefter den oprindelige email
returneres til afsenderen, med en passende fejlmeddelelse.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 08:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Opfylder såvidt jeg kan se alle mine krav, bortset fra en forbehold
> omkring port 25

Det er ikke noget problem i praksis, _hvis_ du har styr paa dine MX
records i DNS. TDC's mailserver skal staa med en hoejere MX vaerdi
end din egen maskine, og dt er det.

Jeg kan sende post til hjemmemaskinerne ved at bruge en dyndns.dk
adresse - det virker upaaklageligt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn