Andet multimedie
bentjuul 3670
Beskære i Photoshop7
Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 01-09-02 09:31

Hej

De billeder jeg tager med mit digicam er W-2048xH-1536, hvis jeg lave en
almindelig resize til print bliver billede jo 10x13 cm.
Hvis jeg gerne vil have billeder i 10x15 skal jeg beskære billedet og det er
dette jeg ikke kan finde ud af, hjælp?

Mvh
Henrik

Fra : hcma

Dato : 01-09-02 09:51

"Henrik Bruun-Petersen" <hbp@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> almindelig resize til print bliver billede jo 10x13 cm.
> Hvis jeg gerne vil have billeder i 10x15 skal jeg beskære billedet og det

Du kan jo evt. resize alle billeder til ?? x 15 cm, ved at ændre bredden og
samtidig bevare proportionerne. Herefter er det bare at beskære top eller
bund eller en del af begge.
mvh
HC

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 01-09-02 11:14

"hcma" <hcma@has.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> samtidig bevare proportionerne. Herefter er det bare at beskære top eller

Jeg mener at have hørt et sted at der er en funktion hvor man kan en "boks"
som man kan flytte rundt med på billedet, og med copy/cut og paste kan få et
billede på 10x15 cm.

mvh
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 01-09-02 15:26

Henrik Bruun-Petersen skrev:

> Jeg mener at have hørt et sted at der er en funktion hvor man kan
> en "boks" som man kan flytte rundt med på billedet, og med
> copy/cut og paste kan få et billede på 10x15 cm.

Du kan stille beskæringsværktøjet til at beskære i 10 x 15 cm, men
hvordan du gør, kommer an på hvilken Photoshopversion du sidder med.

Madsen.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 01-09-02 15:33

Hej Madsen

> Du kan stille beskæringsværktøjet til at beskære i 10 x 15 cm, men
> hvordan du gør, kommer an på hvilken Photoshopversion du sidder med.

Som du kan se i emne linjen er det v.7 eng.

En der kan beskrive hvordan jeg gør?

Mvh
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 01-09-02 16:19

Henrik Bruun-Petersen skrev:

> Som du kan se i emne linjen er det v.7 eng.

Undskyld. Det havde jeg ikke set.

> En der kan beskrive hvordan jeg gør?

Når du vælger beskæringsværktøjet så har du oppe i værktøjsbjælken
under menuerne nogle bokse som du kan indtaste nogle værdier i.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/beskaering_ps7/crop.gif
I det første felt har du bredden, i det næsten højden og i det
sidste opløsningen.

Du siger at du sidder med et billede på 2048 x 1536 pixels og ændrer
du printbredden til 15 cm. på det, så får du et billede på 15 x
11,25 cm. i 346,795 ppi. Så høj en opløsningen er mere end rigelig
til både print og tryk i den allerbedste kvalitet. Du vil sikkert
sagtens kunne klare dig med 250 ppi eller der i omegnen.

Hvis du skriver 15 cm. i det venstre felt, 10 cm. i det midterste og
f.eks. 300 ppi i det sidste som her:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/beskaering_ps7/15x10.gif
- så vil Photoshop beskære til den printstørrelse og opløsning, og
det uanset hvordan du beskærer billedet. Det vil sige, at hvis du kun
beskærer et lille udsnit af billedet, så vil Photoshop resample for at
opnå ønsket printstørrelse på det udsnit. Den vil altså tilføje nye
pixels til billedet.
Når du tilføjer eller rykker pixels ud af et billede, så falder billed-
kvaliteten, men hvis du beskærer så udsnittet dækker det meste af dit
billede, så er der ingen problemer med et billede på den størrelse som
du her sidder med. En mild resampling er normalt ikke noget der gør den
helt store forskel.

Prøv evt. for sjov skyld at markere et meget lille udsnit af billedet
med beskæringsværktøjet stillet som ovenstående og dobbeltklik inden-
for rammen eller tryk på Enter-tasten. Det lille udsnit vil blive blæst
op til 1772 x 1181 pixels og med en printstørrelse på 15 x 10 cm. i 300
ppi. Fordi det er et meget lille udsnit du har blæst op til den
størrelse, vil du sikkert ikke kunne se hvad udsnittet forestiller.
Billedet vil blive meget sløret og uskarpt og det er de nye tilføjede
pixels, altså resamplingen som er skyld i det.

Bemærk at du kan flytte rundt på beskæringsrammen imens du laver den
ved at trykke mellemrumstasten ned og så flytte rammen rundt med
musetasten trykket ned.

Når du beskærer på denne måde er det ofte en god idé at give billedet
en gang uskarp afmaskning (Unsharp Mask) efterfølgende.

Madsen.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 02-09-02 16:24

-Klip-

Hej Madsen

Tusinde tak for din deltaljeret forklaring samt skærm dumps. For hunde da
hvor det nemt når man bare ved hvordan .

Mvh
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 02-09-02 17:43

Henrik Bruun-Petersen skrev:

> For hunde da hvor det nemt når man bare ved hvordan .

Det er jo det og velbekom. :)

Madsen.