nedgearing
Fra : Jens Jensen

Dato : 01-09-02 07:15

Jeg har ladet mig tro, at hvis man ved nedgeaering fra højeste til laveste,
kobler ud ved hver nedgearing så gearet lige "får ved" ved gearets
respektive fart vel at mærke, skulle være den bedste måde mod gearkasse og
motor.
Nu har jeg så en makker der mener at det bedste er at holde helt stille også
først derefter geare ned igennem alle gearene uden at slippe koblingen...
Hvis spørgsmålet er forstået, er der så nogen der ved om det kan være lige
meget eller om der er noget om den ene eller anden snak, måske nogen der gør
det anderledes ?

Mvh Jens
GSX1100F ´89

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 01-09-02 10:30

> [...]
> kobler ud ved hver nedgearing så gearet lige "får ved" ved gearets
> respektive fart vel at mærke, skulle være den bedste måde mod gearkasse og
___________________

Ifølge Buchberg MC, som jeg tog spørgsmålet op med engang, skaber det mindst
slid på kobling og andre bevægelige dele i maskinen, hvis man som du her
beskriver "følger motorens omdrejninger" hele vejen ned til 1. gear, ved at
koble for derefter at slippe koblingen igen ved hvert gear. Tilgengæld
skaber det nok lid mere slid på koblingskablet, men det er vel til at
skifte, sådan forholdsvist nemt.
___________________

> Nu har jeg så en makker der mener at det bedste er at holde helt stille
også
> først derefter geare ned igennem alle gearene uden at slippe koblingen...
___________________

Jeg kan ærlig talt ikke se fordelen i denne metode.
Hvis du tænker på slid af din gearkasse / kobling mm. så må det vel være
bedst at skifte gear, når motorens omdrejninger passer sådan nogenlunde til
det gear man smække cyklen i. Når du holder stille er "den ene halvdel af
motoren" (selve motoren) kørende, hvor "den anden halvdel" (udvekslingen) er
i stilstand. Der må vel derfor være større forskel i omdrejningerne her, end
hvis man følger omdrejningerne, mens man er i bevægelse ??

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 12:03

Jens Jensen <indkomst@yahoo.dk> skrev i en
> [...]
> ................nogen der ved om det kan være lige meget eller om der
> er noget om den ene eller anden snak, måske nogen der gør det

Lige en simpelt spørgsmål til din kammerat:
Hvad så hvis han får brug for at komme hurtigt afsted (f.eks:
acceleration væk
fra en uheldstruende situation!) når han i højgear nærmer sig 30 km/t
under nedbremsning?

Det kan godt være at gearkassen bliver mindre belastet af at skiftes i
stilstand; men modsat så kan man jo ikke bruge det samme princip på vej
op i gearene. Derfor ér gearkassen nu engang konstrueret til at skulle
bruges under
drift - Dog er motorcykel-gearkasser ikke synkroniserede ligesom bilers,
hvorfor mellemgas(*) af passende mængde vil gøre ned-skiftet mere
lydløst.
Ofte vil man ved stilstand også have brug for at skulle fire på
koblingen for
at komme forbi alle gearene på vej ned, og det svarer i den sidste ende
lidt til belastningen under "dynamisk nedgearing".
Endeligt er det jo heller ikke slitage som følge af nedgearinger at
gearkassen giver op ved - Faktisk er det i det hele taget atypisk at
gearkassen giver op før resten af motoren, hvorfor det er ganske
unødvendig hensyntagen at gøre som din makker!

Den eneste uvane man kan tillægge sig omkring nedgearing, er at skifte
et par eller flere gear under samme udkobling og under kørsel:
Dels kan dét næsten ikke foretages uden betragtelige *KLONK's* ved 2.
og efterfølgende skift, og dels ved man derunder ikke hvorvidt indlagte
gear svarer til faktiske hastighed!

(*):
"Mellemgas" kan være alt fra en tung gasgivning efter udkobling, og til
en forsinket (tiendedele af sekunder) nedgasning ved udkobling!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 01-09-02 12:34

Jens Jensen <indkomst@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d71af1a$0$634$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> GSX1100F ´89
>
> Man får mindst slid på koblingen ved at vente med at skifte ned til første
gear når man holder stille men det er ulogisk at følge denne procedure, som
Armand også siger, når man køre hen mod et rødt lys for hvis det bliver
grønt inden man er nået ned til 0 km/tim så skal man lige pludselig skifte
ned gennem mange gear. Slitagemæssigt tænker jeg altid på hvor stor masse
svinghjul og krumtap har - altså inertimomentet - når man gasse op efter at
have taget koblingen for at komme et gear ned. For jo stører inerti der er
des mere gælder det om at ramme rigtigt med motorens omdrejningstal og det
relaterede gear. Men med moderne flercylindrede motorcykler er der jo
mindre inertimoment end i f.eks. de gamle 1 cyl. 500 cc Moto-Guzzi, med det
store svinghjul på siden, så der vil der ske mindre slitage i koblingen før
krumtap og gearkasse er samstemt.
Jeg har det mindst mulige enertimoment i min BMW R100 (bl.a. svinghjul
fra modellerne op i 80érne) og gearer ned mens jeg under kørselen mindsker
farten mod et rødt lys.

Mvh. Gert Thorgersen