Ord fra Fedrene: Den Hl.Silouan om onde ta~
Fra : Grond

Dato : 01-09-02 00:44

Det finnes to onde tanker som du skal frykte.
Den første er "du er hellig", og den andre
"du kommer ikke til å bli frelst".
Begge tanker har sitt opphav fra fienden,
og det finnes ingen sannhet i dem.
Si heller "Jeg er en stor synder,
men Herren er barmhjertig. Han elsker
menneskene og skal forlate meg alle
mine synder."
Tro på dette, og Herren vil tilgi deg. Men
sett ikke din lit til dine egne anstrengelser
og forsakelser, hvor stor de enn måtte
være.......Der er derfor ikke for våre
asketiske anstrengelser som Gud forlater
våre synder, men uten vederlag og av ren
nåde.
Herren ønsker av vår sjel skal være ydmyk,
uten ondskap, og skal tilgi alt i kjærlighet.
Da vil Han, med glede, tilgi alle våre synder.
Herren elsker alle mennesker, og vi må følge
Ham og selv elske alle.
Har vi ikke kraft til det, må vi be Gud om hjelp,
Han vender oss ikke ryggen, men ved Sin nåde
hjelper oss alle.

Den Hellige starets Silouan av Athos (+1938)

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 01-09-02 15:15

"Grond" <qwx1814@yahoo.no> skrev i en meddelelse
> Det finnes to onde tanker som du skal frykte.
> Den første er "du er hellig", og den andre
> "du kommer ikke til å bli frelst".

Første tanke er jeg meget uenig i. Jeg er hellig og retfærdiggjort
i kraft af Jesu blod. Når jeg erkender mit behov for Jesus og det
Han gjorde for mig, er jeg hellig. Ikke på grund af mig, men Jesus.

Hvis man lever sit kristne liv i den tro at man ikke er hellig og
retfærdiggjort, så har Satan let spil med "du kommer ikke til å bli frelst".

klip

Ernst