Hjelp en Norsk jurist ! (Erstatningsansvar~
Fra : Knut Olav Nyhus Olse~

Dato : 31-08-02 22:52

Hei!

Jeg trenger informasjon om hvilke erstatningsregler som gjelder i Danmark
for følgende tilfelle:

Politiet ønsker å foreta kontroll av et kjøretøy. Bilen vil ikke stanse - og
flykter. Politiet kjører udrykningskørsel, og kjører med hensikt inn i bilen
for å stanse den. Det oppstår skade på politibilen.

I Norge er det tvil om politiet kan kreve erstatning for skadene på
politibilen når de med hensikt har kjørt inn i motparten. Jeg skal på vegne
av politiet føre rettssak for landets nest høyeste domsstol på torsdag
(5/9), og det er av interessant å vite hvordan dette er løst i dansk rett.

Noen som kan hjelpe?

Mvh
Knut Olav N. Olsen
Jur.