For meget pigment fra gulvolie på egeparke~
Fra : Bo Kjær Olsen

Dato : 20-02-01 14:52

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig med et problem med anvendelsen af
(Trip Trap) gulv
olie.
Jeg har afslebet vores 30 år gamle egeparketgulv (rude-) og efterfølgende
behandlet det med Trip Trap mesterolie med hvid pigment. Jeg gned olien ind
og fordelte den med en klud på en sådan måde at der ikke var pigmentstriber
eller synligt overskydende olie at se, jeg tørrede ikke gulvet efter med en
tør klud. Dette gav et rimeligt resultat efter vores smag.
Dagen efter gentog jeg behandlingen for at sikre en god beskyttelse af
gulvet. Nu er gulvet immidlertidigt blevet for pigmenteret efter vores smag.
Vil en polering (polermaskine) med efterbehandlingsolie terpentin eller
andet kunne give en jævn reduktion i pigmenteringen? Kan vi håbe på at
almindeligt slid og vask med sæbe uden pigmnet vil reducere pigmenteringen?
Har i et andet forslag?
Det var en del spørgsmålstegn, jeg håber på et godt
råd.

Med venlig hilsen,

Bo Kjær Olsen

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 20-02-01 20:31

"Bo Kjær Olsen" <bko@contex.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
pigmenteringen?
> Har i et andet forslag?
> Det var en del spørgsmålstegn, jeg håber på et godt

Vi har selv et Junckers bøgegulv der blev behandlet med hvidpig. olie ved
lægningen for to år siden.
Vi syntes også at det var blevet for hvidt, så her er historien:

Efter 1 år med jævnlige gulvvask og uden nogen form for plejeolie ell. lign.
gav jeg hele gulvet en ny gang olie (samme som bruges på et nyt gulv), men
uden hvidpigmentering; d.v.s. naturel.
Efterfølgende har jeg inden for det sidste år givet det plejeolie (igen
natur) en gang og derudover vasket som normalt.
Resultatet her efter 2½ år er et gulv der igen har fået sin oprindelige lød.