Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fotomarathon
Fra : emj

Dato : 31-08-02 21:58

Jeg har været inde på http://www.fotomarathon.dk/ og kikket lidt på de
billeder, som har vundet.
Jeg har frygtelig svært ved at se nogen fotografisk kvalitet i de
billeder, men måske kan nogen her udvide min horisont lidt.

Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 31-08-02 22:10

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg har frygtelig svært ved at se nogen fotografisk kvalitet i de
> billeder, men måske kan nogen her udvide min horisont lidt.

Jeg har ikke den vildeste forstand på hvordan sådanne noget skal se ud, men
vinderen af 24 timers konkurrencens billeder, ligner noget en nybegynder der
ikke kender sit kamera har lavet.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Madsen

Dato : 31-08-02 22:13

emj skrev:

http://www.fotomarathon.dk/

> Jeg har frygtelig svært ved at se nogen fotografisk kvalitet i de
> billeder, men måske kan nogen her udvide min horisont lidt.

Er det ikke det man kalder for kunst? Når bare det er kunst så er
det "ok og skide flot". Jeg overvejer faktisk at spænde kameraet på
ryggen af katten og så sparke den ud i byen. Selvudløseren tager et
billede en gang i minuttet eller deromkring. Sikke alle de dejlige
førstepræmier man ville kunne vinde rundt omkring. :)

[Ironi off].

Madsen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-08-02 23:59

Madsen wrote:

> Er det ikke det man kalder for kunst? Når bare det er kunst så er
> det "ok og skide flot". ......cut........
>
> [Ironi off].

Jeg har temmelig travlt lige for tiden, så jeg har kun set de tre
vinderbilleder i avisen, derfor kan jeg ikke deltage i debatten om den
konkrete billedserie, men jeg synes godt jeg kan tillade mig at tilføje
nogle spørgsmål til tråden, som det kunne være interessant at få nogle
gode bud på.

Hva' er kunst... ka' fotografi være kunst... og kan man overhovedet
konkurrere om at lave kunst...?

Jeg kunne især godt tænke mig nogle seriøse overvejelser på det sidste
spørgsmål, og er det menneskets trang til at konkurrere om altig, der er
drivmidlet når folk stiller op til Melodigranprix, Mis Danmark og
Fotomarthon...!

Jeg har i flere år haft den plan, at jeg ville tilmelde mig til
Fotomarthon, primært med det formål at falde i et med tapetet, da min
idé er at lave en billedserie af selve konkurrencen og dem der deltager.

Tanken er nemlig, at jeg ved at stille mig selv den opgave, så ville jeg
måske forstå, hvad det er der får flere hundrede fotografer til at
deltage i en fotokonkurrence, der er som et æselvæddeløb, hvor de
knokler rundt i Købehavn belæsset med foto-gear.

Fra : Madsen

Dato : 01-09-02 01:16

Niels Ebbesen skrev:

> Hva' er kunst... ka' fotografi være kunst... og kan man overhovedet
> konkurrere om at lave kunst...?

Jeg har svært ved at tage stilling til noget som jeg ikke kan se
hvad forestiller eller som ikke vækker en eller anden behagelig
følelse af at det jeg kigger på er velovervejet, eller at der i det
mindste bare er tænkt på at lave noget som er værd at kigge på for
andre end for vedkommende som har taget billedet.

Der er ikke et eneste af de billeder jeg har kigget igennem fra det
link emj sendte, som siger mig noget som helst. I mine øjne kunne
det lige så godt være en kat med et kamera på ryggen som har taget
billederne som sagt, og jeg har meget svært ved at se hvad det skal
belønnes, eller overhovedet udstilles for.

Dermed ikke sagt at jeg foragter dem som ser noget i billederne
på siden, for det er vidt forskelligt fra person til person hvad
vedkommende ser og tænker når der kigges på et tilfældigt billede.
Der er vel næppe to mennesker i denne verden som får nøjatig den
samme tanke når de kigger på et billede og hurra for det.
Efter min mening kan man ikke konkurrere om kunst, hvis billederne
fra fotomarathon da er kunst. Hvem der vinder i en sådan konkurrence
er udelukkende afhængig af hvem der sidder i dommerpanelet og intet
andet. Skifter du dommerpanelet ud, så bliver resultatet med garanti
stik modsat fordi ingen egentlig aner hvad billedet forsøger at
fortælle. Der er med andre ord ingen logik i motiverne overhovedet.
Snarere tværtimod.

Når jeg ser på billeder som den type man kan se på fotomarathon,
så kan jeg ikke lade være med at tænke den tanke, at alle kan lave
sådan noget. Nogle vil så garanteret sige, at alle nok kan lave
sådan noget, men at det ikke er alle som har fantasi til at udtænke
det, og det er nok kendetegnet ved det man kalder moderne kunst i
dag. Det gælder om at være tilpas sindsyg og lave noget som er så
langt ude, at det umuligt kan være lavet tidligere. Det er dermed
ikke ønsket om at lave noget flot at kigge på, men derimod blot
ønsket om at lave noget som ikke er set tidligere og så skide være
med hvordan det ser ud.
Den tanke afspejler sig vel egentlig i en stor del af samfundet
og ikke kun i fotokonkurrencerne. Se bare på fjernsynsprogrammerne.
Pis med om det er værd at kigge på, når bare dem som har lavet
programmet har haft det morsomt imens optagelserne har stået på.
Modtageren er blevet en biting.

Madsen.

Fra : Lars Holst

Dato : 01-09-02 02:21

Som svar på Madsen's indlæg:

Jeg var en af deltagerne i Fotomarathon 2002.
Jeg deltog i den digitale del og var ikke blandt de udstilligsberettigede vindere.

Jeg betragter ikke den fotokonkurrence som en begivenhed hvor det handler om at vinde.

Det vanskelige for mig var ikke at tage billederne.
Det vanskelige var associatonen, den brainstorm der var nødvendig hver gang man modtog den næste 4 timers emner.
Emnerne kom 4 ad gangen hver 4. time via e-mail.

Jeg synes aldeles heller ikke om mange af vinderbillederne i hverken den klassiske eller den digitale del.
Hverken kunstnerisk eller fototeknisk er særlig mange af dem (og deriblandt heller ikke mine egne) på noget bemærkelsesværdigt
kvalitativt niveau.
Jeg ville aldrig sidestille dem med billeder i eksempelvis min portfolie.
Men det var morsomt og krævende at deltage i konkurrencen fordi man pludselig mødte udfordringen i de bundne emner, som de fleste
amatørfotografer aldrig ellers stifter bekendtskab med - og da slet ikke med de deadlines der var indbygget i konkurrencen.
Det var så sandelig i dette at værdien af Fotomarathon 2002, for min kone og jeg, lå.

Arrangørerne har da også iværksat en evalueringsrunde for at højne kvaliteten af begivenheden til næste år.
Arrangørerne er forøvrigt frivillige og laver alt dette arbejde for BÅDE den digitale og den klassiske del, ved siden af at skulle
bestride deres eksistensbetingede jobs.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at jeg deltager igen næste år hvis lejligheden byder sig.
Jeg da også vundet en gratis deltagelse til næste år.
Men jeg er blevet en smule klogere på vikårene for konkurrencen og min deltagelse vil derfor udmønte sig anderledes næste år.

Jeg mener helt sikkert at kunne bedømme at nogle (også af de vindende) deltagere i den digitale del, har siddet og arbejdet med
billeder der slet ikke var taget på dagen for konkurrencen.
Deres udfordring, fornemmer jeg nu, lå i, at kunne beherske billedmanipulationssoftware og ikke i at tage selve billedet.
Der var som sådan heller ikke noget i reglerne, for konkurrencen, der forhindrede dette.
Der var ikke krav om medsendelse af EXIF filer eller anden dokumentation for at optagelserne var friske.
Det er nemlig helt sikkert, for min kone og jeg, at vi ikke havde tid til at frembringe ideer til motiv på et bundet emne for
derefter at gå ud i verden for at komponere motivet samt tage billedet og derefter, med tilsvarende energi- og tidsmæssig input, at
lave en manipulation af billedet i vores foretrukne programmer.

Hvis Madsen aldrig har deltaget i sådanne arrangementer tidligere, vil jeg aller ydmygst mene at det er en erfaring han må være
fattig på.

Der findes andre fotokonkurrencer rundt om i verden som har et andre rammer og mål og hvor bedømmelsen af billederne helt sikkert
får den betydning at de fleste af os vil nyde at betragte vinderbillederne.

Jeg har fået blod på tanden til at deltage i mere sjov af denne slags uden nogen forventning, som helst, om at skulle ende som
vinder.

Mange af disse konkurrencer kan udbredes til folk internationalt via Internettet.
Ser De, Madsen, DET er deri nyskabelsen ligger. For fotokonkurrencer (og menneskets naturlige udviklingspsykologisk baserede
instinkt der byder os at konkurrere) har hele tiden eksisteret.

Aller venligst

Lars

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 01-09-02 03:46

Jeg mener faktisk at de billeder der er kommet frem gennem fotomarathon er
særdeles interessante - og ikke at forglemme: Sjove, intelligente og
iderige. For mig at se handler en fotomarathon ikke om skabelsen af de
billedmæssige vidundere, men istedet om idemæssige fuldtræffere hvor
billedet kommer til at sige folk noget. At det er en marathon indbyder jo
netop ikke til en konkurrence på kvaliteten af komposition, miljø,
lyssætning og hundredvis af andre fototekniske ting - der sagtens kan tage
megen tid at få til at gå op i en højere enhed - men istedet på den enkeltes
indhold at ideer til emner. Hans/hendes grad af iderighed og evne til
association af en tekst, et emne, til en billede der fortæller noget om
netop dette.

Venligst - en som aldrig har deltaget i marathon, men som gerne vil og godt
kan se ideen i arrangementet.

William A. Husted, eaid.dk

Fra : max

Dato : 01-09-02 10:16

> [...]

> nogen forventning, som helst, om at skulle ende som

> Internettet.
> menneskets naturlige udviklingspsykologisk baserede

William og Lars - Inspirerende indlæg, tak for det..!
mvh max

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-09-02 00:51

Lars Holst wrote:

> Det vanskelige for mig var ikke at tage billederne.
> Det vanskelige var associatonen, den brainstorm der var nødvendig
> hver gang man modtog den næste 4 timers emner.
> Emnerne kom 4 ad gangen hver 4. time via e-mail.

Jeg fornemmer på dit svar og på de svar fra de andre som også har
deltaget i konkurrencen, at det betyder meget at I får stillet nogle
bundne opgaver, som derpå skal løses så godt I nu kan.

Det skinner vist også lidt igennem, at I synes det er vigtigere at
deltage, end at I får lavet nogle gode billeder, på mig lyder det lidt
som tidsfordriv og spild af film og god tid.

Jeg lever ikke 100% af mit fotografi, jeg arbejder også med grafik og
webdesign, men en anselig del af min årsintængt kommer fra de fotos jeg
laver på bestilling, og kommercielle opgaver er jo næsten altid stramt
bundne opgaver, så jeg får altså rigligt af den slags.

Derfor oplever jeg den aller største frihed, når jeg selv kan beslutte
hvad jeg vil fotografere, jeg ved ikke om man kan sige, at jeg stiller
mig selv opgaver, men det fungerer næsten sådan.

Og når jeg laver mine egne fotoprojekter, så kan jeg time og
tilrettlægge alting, så der er maximal chanche for et optimalt resultat.

Når jeg nu her en af de kommende weekender beslutter, at nu er det tiden
for at ta' i efterårsskoven og fotografere svampe, så kan jeg pakke det
grej der passer til netop den type fotografering, der er styr på alle
detaljer, jeg har f.eks. også et liggeunderlag med, så det ikke er noget
problem at komme helt ned i jordhøjde.

Du/I skulle selv prøve, det er nemlig meget mere udviklende, at arbejde
målrettet med et veldefineret fotoprojekt, end det er at løse en opgave
med 24 mere eller mindre tilfældige emner.

Fra : max

Dato : 03-09-02 08:17

> [...]
> med 24 mere eller mindre tilfældige emner.
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Hej Niels - endnu et godt kreativt indlæg i debatten.. Din produktivitet
og arbejdsmetoder er inspirerende og imponerende, men jeg tror ikke
det ene udelukker det andet, der er bestemt værdier i at deltage i et
fotomaraton, for mange mennesker. 3 ting skinner igennem: at være
sammen omkring det at fotografere, at bruge sin intuition og fantasi
og det at blive set og vuderet af et dommerpanel - nårh ja skideballerne
her i gruppen er jo også værd at tage med.. mvh max

Fra : Madsen

Dato : 01-09-02 15:35

Lars Holst skrev:

> Hvis Madsen aldrig har deltaget i sådanne arrangementer tidligere,
> vil jeg aller ydmygst mene at det er en erfaring han må være
> fattig på.

Det har du ret i, for jeg har aldrig deltaget i en lignende
konkurrence og kender ikke historien bag konkurrencen og hvordan den
foregår. Det eneste jeg har gjort er at kigge på billederne på det
link emj sendte og det er så det. Nu når jeg kender historien bag,
så lyder det som en meget spændende konkurrence, men det ændrer ikke
på det faktum, at billederne intet siger mig. Det er ikke for at
provokere deltagerne i det fotomarathon at jeg siger det. Slet ikke.
Jeg siger blot hvad jeg føler når jeg ser på billederne og som sagt
er det meget individuelt fra person til person. Når vinderen kigger
på sit vinderbillede så husker han jo nok tilbage på marathon-dagene
og dermed er billedet noget værd for ham.

Madsen.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 31-08-02 23:00

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har frygtelig svært ved at se nogen fotografisk kvalitet i de
> billeder, men måske kan nogen her udvide min horisont lidt.

Jeg har sat min Outlook Express til at vise stor tekst og det virker på alle
andre med undtagelse af dine indlæg.

Har du slået noget HTML fis til ?

Mvh
Henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-08-02 23:55

emj wrote:

> Jeg har vÃ|ret inde pÃ¥ http://www.fotomarathon.dk/ og kikket lidt
> på de billeder, som har vundet.
> Jeg har frygtelig svÃ|rt ved at se nogen fotografisk kvalitet i de
> billeder, men måske kan nogen her udvide min horisont lidt.

De smagsdommere der udvælger årets vinderserier fra Fotomarton må
ihvertfald være utroligt selvbevidste, for der er tradition for, at
vinderbillederne fra Fotomarton altid får en exstrem dårlig kritik af
hard core fotoamatørerne - jeg kan ihvertfald ikke erindre at de har
givet vinderserien posetiv kritik...!

PS: Du sku nok lige ta' og tjekke op på hvorfor dit tegnsæt ikke
overholder de gældne standarder for plain text...

Fra : emj

Dato : 01-09-02 00:20

Niels Ebbesen skrev i <3D71494B.A4BBB9@niels-ebbesen.net>:

>PS: Du sku nok lige ta' og tjekke op på hvorfor dit tegnsæt ikke
>overholder de gældne standarder for plain text...

Det er siden jeg har opdateret min Agent, at der er sket et kiks i
opsætningen. Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg skal ændre til.
Jeg prøver quote printable i stedet for 7bit/8bit.
Hilsen emj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-02 00:35

emj wrote:

> Det er siden jeg har opdateret min Agent, at der er sket et kiks i
> opsÃ|tningen. Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg skal Ã|ndre til.
> Jeg prøver quote printable i stedet for 7bit/8bit.

Nå hvor interessant...!

FUT news:dk.edb.internet.software.mail+news

Fra : Madsen

Dato : 01-09-02 01:16

emj skrev:

> Det er siden jeg har opdateret min Agent, at der er sket et kiks i
> opsætningen. Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg skal ændre til.

Du skal ændre til Iso-8859-1 i stedet for utf-8 som du kører med nu.
Hvordan du gør det i Agent ved jeg så desværre ikke, men det gør de
med garanti i news:dk.edb.internet.software.mail+news. :)

Madsen.

Fra : lehd

Dato : 02-09-02 14:55

> [...]
> Jeg har frygtelig svært ved at se nogen fotografisk kvalitet i de
> billeder, men måske kan nogen her udvide min horisont lidt.

Jeg hører til dem der har deltaget og syntes det er sjovt. Jeg har før
deltaget i fotomarathon, men dette var første gang jeg deltog digitalt.
For ikke at komme til at lyde som *Rønnebærrene er sure* har jeg ikke villet
kommentere resultatet, men ser da her at jeg ikke er ene om mit syn på
vinderbillederne.
Jeg tog det som et selvfølge at billeder skulle tages på dagen, nøjagtigt
som ved det klassiske marathon, og syntes derfor det er *snyd* at se
billeder vinde der slet ikke er taget den pågældende dag.

Vinderen af det digitale 24 timer.....der er jeg slet ikke med...ser blot et
computerspil
Men jeg deltager da næste år.....
Kirsten

Fra : jo

Dato : 01-09-02 17:09

> "emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

hej
Jeg er også en af dem som var med på classic og havde det utroligt skægt
sammen med
mine to døtre. Så det er ligeså meget deltagelsen der er sjov. Den
Fotografiske kvalitet har du
nok ret ikke er særlig høj. Og billeder kan altid diskuteres. Hvis du ser
tilbage på vindere
i de sidste år er det altid nogle som har en eller anden skør ide som de så
gennemfører på mere eler mindre vis. Det appelerer til dommerne.. Så der er
ligeså meget det at være med som måske at vinde med en eller anden serie.
Det er jo ikke fotokunst, men 24 snapshot på 24 timer.
jesper

Fra : Lene Heier

Dato : 01-09-02 18:03

On Mon, 2 Sep 2002 15:55:24 +0200, "lehd" <gimpen@pc.dk> wrote:

>Jeg hører til dem der har deltaget og syntes det er sjovt.
Og ikke blot deltaget; jeg bemærkede at du også var på vinderlisten.
Til lykke med det. :)

>Jeg tog det som et selvfølge at billeder skulle tages på dagen, nøjagtigt
>som ved det klassiske marathon, og syntes derfor det er *snyd* at se
>billeder vinde der slet ikke er taget den pågældende dag.
Det er jeg enig med dig i, hvis det virkelig forholder sig sådan! Men
det er jo svært at kontrollere.

Hvor ses de digitale billeder? Såvidt jeg kan se, er det kun de
klassiske, der vises på websiden??

Mvh
Lene Heier

Fra : lehd

Dato : 02-09-02 19:21

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 2 Sep 2002 15:55:24 +0200, "lehd" <gimpen@pc.dk> wrote:
>
> Hvor ses de digitale billeder? Såvidt jeg kan se, er det kun de
> [...]

Hej
De digitale billeder kan ses på dette link..
http://www.photomarathon.com/2002/view_albumlist.php

Angående allerede brugte billeder fik jeg dette svar da jeg spurgte angående
billeder jeg allerede har set på nettet: Og det svar accepterer jeg.
klip----------------
Hej Kirsten,

Tak for din mail. Godt at høre at du havde en sjov oplevelse og er frisk på
at deltage igen.

Vores tanke har været at billeder skulle tages i løbet af FotoMarathon, men
vi har ikke skrevet det som et krav. Det vil vi med stor sandsynlighed gøre
næste år.

Senere idag udsender jeg en mail til samtlige deltagere i FotoMarathon 2002
Digital for at få tilbagemeldinger om hvad der var godt og skidt - herunder
ideer til næste år.

På denne baggrund vil beslutte rammerne for de kommende digitale
FotoMarathons.
klip
slut........................................................................

mvh Kirsten

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 03-09-02 10:15

Fra : max

Dato : 03-09-02 10:46

> <SNIP - Ebbesen skriver at han er proffessionel fotograf...man undres
> over hvad det har med dk.fritid.* at gøre>

Ja det kan man vel - Thomas.. Tror du skal søge læge
hurtigst muligt og få fjernet den byld du har i røven..
mvh max

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 03-09-02 11:09

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-09-02 12:48

Thomas Heide Clausen wrote:

> Tværtimod! Jeg kan forestille mig, at en fotomarathon med "here's a
> subject and an hour - make the best of it" kan være en god
> katalysator. Muligvis ikke som noget der giver stor "kunst" som
> output, men som noget der kan give god erfaring. Med begrænset tid
> og en bunden opgave stilles der jo krav til at teknikken skal "ligge
> på rygraden" og at man skal kunne gennemskue/overskue motivets
> kreative sider uden en masse "trial-and-error".

Jeg undres over at du ligefrem finder mine synspunkter hæmmende, og
så forekommer det mig, at du helt ser bort fra mine pointer.

Jeg skrev netop at man kunne udvikle sig gennem opgaver, men at det
nok giver væssentligt mere erfaring, hvis man målrettet og grundigt
genemarbejder et enkelt tema ad gangen.

Hvis man starter med at beslutte hvad man vil lave billeder af, og
herpå planlægger hvordan man bedst gennemfører projektet, og til slut
evaluerer resultatet, så får man jo max. udbytte af ens anstrengelser.

Set fra min synsvinkel, så handler det nemlig om at Fotomarthon
appelerer til folks konkurrenceinstinkt, og at deltagerne blindt
overser, eller ikke vil erkende, at chanchen for at de kan vinde,
er lige så tilfældigt som når man spiller spiller med i lotto.

Men bare rolig, jeg er ikke missionær, og jeg kan da sagtens acceptere
at der nogen som er glade for at deltage i Fotomarthon, det er med
garanti et smadder hyggeligt og socialt arrangement.

-------------------------- OFF-TOPIC --------------------------
Thomas Heide Clausen wrote:

> <SNIP - Ebbesen skriver at han er proffessionel fotograf...man undres
> over hvad det har med dk.fritid.* at gøre>

Det var vel blot en bibemærkning, for at belyse baggrunden for et
udsagn/standpunkt, der er iøvrigt mange semiproff.- og proff. fotografer
der deltager i denne gruppe, og proff. fotoemner er lige så on-topic som
amatør emner.

Hvis du vil uddybe den off-topic del af dette indlæg, så vil jeg foreslå
at vi gør det i news:dk.admin - da det er off-topic at diskutere gruppen
indhold, læs mere på http://www.usenet.dk