Bootable CD
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 31-08-02 21:15

Hej

Jeg skal lave mig en bootable CD med et minimalt system på.
Så vidt jeg ved har Apple udgivet en System CD der kan bootes fra.
Nogen der ved hvor den findes?

Hvis man laver den selv - Hvad skal der så ligge på?
Det skal kunne ligge i en mappe og derfor kan jeg ikke klikke "Bootable" i
Toast eller lignende.

Derefter konverteres til en ISO som skal brændes på Windows da jeg ikke har
brænder på min Mac.

Mvh
Jesper

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 31-08-02 21:26

> Jeg skal lave mig en bootable CD med et minimalt system på.
> Så vidt jeg ved har Apple udgivet en System CD der kan bootes fra.
> Nogen der ved hvor den findes?
Der følger altid en bootable system cd med når man køber en mac. Sådan har
det stort set været lige siden maskinerne blev leveret med indbygget cd-drev
ved købet.

> Hvis man laver den selv - Hvad skal der så ligge på?
Tja, der skal minimum være en system mappe med system og finder. Og det skal
selvfølgelig kunne bruges på den mac som det hele er tiltænkt. Med andre
ord: systemet må ikke være for gammelt og det må heller ikke være for nyt.

> Det skal kunne ligge i en mappe og derfor kan jeg ikke klikke "Bootable" i
> Toast eller lignende.
Hvorfor vil du have systemet til at ligge i en mappe? Det er jo allerede
samlet i systemmappen.

> Derefter konverteres til en ISO som skal brændes på Windows da jeg ikke har
> brænder på min Mac.
Jeg ved ikke om man kan lave en bootable mac system cd i ISO format, men
andre ved måske noget om det?

Hvis du fortæller hvilken maskine det skal bruges til, så er det lettere at
komme med tips.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 31-08-02 21:31

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote in message

> Der følger altid en bootable system cd med når man køber en mac. Sådan har
> det stort set været lige siden maskinerne blev leveret med indbygget
cd-drev
> ved købet.

Ja, men den er ridset.

> Hvorfor vil du have systemet til at ligge i en mappe? Det er jo allerede
> samlet i systemmappen.

Det er også en mappe.

> Hvis du fortæller hvilken maskine det skal bruges til, så er det lettere
at
> komme med tips.

PowerBook WallStreet G3

Mvh
Jesper

Fra : Jesper

Dato : 31-08-02 21:45

Jesper Rasmussen <nej@til.spam> wrote:

> [...]
> Toast eller lignende.
>
> Derefter konverteres til en ISO som skal brændes på Windows da jeg ikke har

Sagt helt enkelt: Man kan ikke lave ISO 9660/Joliet partitioner Mac
bootable.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 31-08-02 21:49

"Jesper" <spam@supressor.invalid> wrote in message

> Sagt helt enkelt: Man kan ikke lave ISO 9660/Joliet partitioner Mac
> bootable.

Måske, men man kan godt lave en Hybrid CD som kan brændes på en PC og bootes
på en Mac.

Er der nogen der ved hvordan?

Mvh
Jesper

Fra : Jesper

Dato : 31-08-02 22:01

> [...]

> "Jesper" <spam@supressor.invalid> wrote in message

> Måske, men man kan godt lave en Hybrid CD som kan brændes på en PC og bootes

Hvis ikke PC brænderprogrammet kan brænde en HFS eller HFS+ partition så
kan den heller ikke brænde en bootable CD til mac, så enkelt er det.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 31-08-02 22:11

> Hvis ikke PC brænderprogrammet kan brænde en HFS eller HFS+ partition så
> kan den heller ikke brænde en bootable CD til mac, så enkelt er det.

Det lyder ikke osm om du ved hvad du snakker om, men blot siger "det kan man
ikke" fordi du ikke har hørt om det.

Jeg kan henvise til følgende link om hvordan man kan bruge et program til at
brænde en bootable cd på en windows computer:
http://www.macdisk.com/cdcreaten.php3

Desværre kan jeg ikke selv bruge programmet, da det er begrænset til 50 M i
trial.

Mvh
Jesper

Fra : Jesper

Dato : 31-08-02 22:18

> [...]
> http://www.macdisk.com/cdcreaten.php3
>
> Desværre kan jeg ikke selv bruge programmet, da det er begrænset til 50 M i

Læs nu hvad jeg skriver "hvis ikke brænderprogrammet....."

Hvis du kan finde et brænderprogram der kan , så kan du naturligvis!

Og hvis programmet i demoversion kun kan brænde 50 MB, så må du jo finde
mulvarpeskindet frem og pænt betale.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 31-08-02 22:36

> Læs nu hvad jeg skriver "hvis ikke brænderprogrammet....."

Du fokuserer udelukkende på de begrænsninger, som du mener at kende til.
Det siger mig intet.
Jeg er interesseret i at høre om mulighederne.

Gerne fra andre tak.

Og jeg erstadig interesseret i adressen til en bootable ISO fra enten Apple
eller en eller anden hjemmestrikket en

Mvh
Jesper

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 31-08-02 23:20

> [...]
>
> Gerne fra andre tak.
>
> Og jeg erstadig interesseret i adressen til en bootable ISO fra enten Apple

Jeg har en CD du kan boote fra.

Send mig en mail og så hitter vi ud af noget.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 13:21

On Sat. d. 31 Aug. 2002 kl. 21:35 GMT, Jesper wrote:

> Og jeg erstadig interesseret i adressen til en bootable ISO fra enten Apple

prøv <http://apple.bootcd.invalid>

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-02 05:16

Hej Jesper

Jesper Rasmussen wrote:

> Det lyder ikke osm om du ved hvad du snakker om, men blot siger "det kan man
> ikke" fordi du ikke har hørt om det.

Jesper - ja, det er lidt skørt, at I begge hedder det lige her.., men altså,
Jesper har ret. Det kan ikke lade sig gøre at brænde en disk på en PC, så den
bliver bootable på en Mzc, - hverken med kommanoen COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE
eller ved blto at holde C tasten nede.

> Jeg kan henvise til følgende link om hvordan man kan bruge et program til at
> brænde en bootable cd på en windows computer:
> http://www.macdisk.com/cdcreaten.php3

De taler overhovedet ikke om at brænde bootable system CD'er, men om _hybrid
CD_ og det er noget ganske andet. Forskellen på en ISO-9660 og en hybrid CD er
lige så stor som forskellen på en ...hm, Mac og en PC.

Der er tre grundtyper, der er 'læsbare' - altså kan læses af både Mac og PC, -
ISO-9660, FAT32, og Joliet. FAT32 kræver dog at Apple Arkivudveksling +
udvidelsen 'Øvrige formater' er i systemmappen. ISO-9660 kræver, at udv.
'ISO-9660 Udvedelse' er i systemet. Joliet formatet på en Mac krææver enten at
du har Toast udvidelsen i ver. 5 eller nyere eller udvidelsen 'UDF format' i
systemet også. Der findes også specielle Joliet udv. til Mac, men de er
generelt dårlige.

Hvis du vil brænde et Mac image på en PC, _skal_ du bruge formattet ISO-9660.
Du kan ikke bruge hverken FAT32 eller Joliet. - Begge formater stripper
imagefilen for resourceforken, så den bliver ulæselig på en Mac bagefter.

En ægte 'hybrid' CD består af to dele - en Mac del, der kun kan ses på Mac og
en PC del, der kun kan ses på en PC*). Dvs., at der reelt bliver 2 partitioner
på en hybrid CD.

En ISO-9660 CD kan umiddelbart læses på begge maskiner uden tab af
resourceforken, når den læses på en Mac, - MEN - hvis du forsøger at brænde en
ISO og lave den bootable, så vil alle brænderprogrammer - også PC programmerne
fra Toast kun lægge dataforkens og ikke resourceforkens informationskoder i
selve CD'ens diskinformationer. Og der skal bruges beggge sæt koder for at
CD'en kan blive bootable.

*) Hvis du fx. har en Filemaker 5 Hybrid, så noteres den også sommetider som en
'Filemaker 5 ISO, og det er en forkert angivelse. Den består nemlig af en ægte
hybrid CD og ikke en ISO-9660 CD. - Altså er der 2 partitioner på CD'en - en
med en HFS og en med en FAT32 partition på.

> Desværre kan jeg ikke selv bruge programmet, da det er begrænset til 50 M i
> trial.

Det er også ligegyldigt, for du kan ikke brænde en Mac bootable CD på en PC. Du
kan derimod godt brænde en autorun CD og det er ofte dér PC-folket tager
forkert, fordi de ikke véd, at der er forskel på en 'bootable' og en 'autorun'
CD. På PC bruges lige så tit udtrykket bootable som autorun for nøjagtig det
samme, og det ændrer hverken MacDrive eller andre lignende programmer på. (i
parantes bemærket, så har jeg selv MacDrive). Det eneste MacDrive kan gøre er,
at den lægger en udvidelse til systemet, - svarende til Mac'ens udv. 'Øvrige
formater', der gør, at PC'ens system kan læse HFS og kopiere indholdet derfra
til PC'ens harddisk. Der findes også tilsvrende programmer til disketter, så
HFS formatterede disketter kan læses og skrives til på en PC. - Den går ikke, -
som jeg fornemmer, du tror , - ind og ændrer på et evt. brændeprogram, som gør,
at man kan brænde fuldt bnrugbare - altså Mac-bootable CD'er på en PC.

Men du kan gøre noget helt andet... Du kan smide den ridsede original og et
tomt 700mb medie i en kuvert med et frankeret svarkuvert og sende den til mig,
så skal jeg gerne lave en ny system CD til dig. Jeg går ud fra, at det er den
originale CD, der fulgte med din Wallstreet, da du købte den, så det er ikke
nok, at jeg evt. tager en af mine egne system CD'er og kopierer den til dig. -
Det kan jeg gøre på en halv time eller så...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-09-02 11:09

"Jesper Rasmussen" <nej@til.spam> writes:

> [...]
> http://www.macdisk.com/cdcreaten.php3
>
> Desværre kan jeg ikke selv bruge programmet, da det er begrænset til 50 M i

Jeg har ikke prøvet at lave bootbare CD'ere, men programmet "mkhybrid"
kan lave kombinerede Mac og PC CD'ere med både Joliet og Mac format.

Jeg ved ikke om det findes i fink, men ellers er det nemt at oversætte
selv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-09-02 11:31

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> [...]
> kan lave kombinerede Mac og PC CD'ere med både Joliet og Mac format.
>
> Jeg ved ikke om det findes i fink, men ellers er det nemt at oversætte

Nu kan det nok ikke løse det aktuelle problem :-}, men til automatisk
generering af ISO-filer, fx til backupformål, er det rart at have et
program der kan kaldes fra et script.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 01-09-02 11:43

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> Nu kan det nok ikke løse det aktuelle problem :-}, men til automatisk
> generering af ISO-filer, fx til backupformål, er det rart at have et
> program der kan kaldes fra et script.

Jamen det er nok der mit forståelsesproblem er.
Hvorfor skulle man ikke kunne lave en bootable CD?
Jeg skal jo bare på min Mac lave en ISO af en allerede bootable CD og så er
det jo ligemeget hvilken platform jeg brænder den på.
Den skriver jo bare de rå data ned på skiven.

Mvh
Jesper

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-09-02 12:20

"Jesper Rasmussen" <nej@til.spam> writes:

> Hvorfor skulle man ikke kunne lave en bootable CD?

Fordi bootproceduren er forskellig imellem de forskellige
hardwarearkitekturer. At noget kan boote på en PC, er ikke
ensbetydende med at det kan boote på en Mac. Når først bootproceduren
er igang skal du også have trukket hele operativsystemet op.

Jeg ved ikke om der skal besynderlige udvidelser til det underliggende
format, eller hvad, forend at det kører.

> Jeg skal jo bare på min Mac lave en ISO af en allerede bootable CD og så er
> det jo ligemeget hvilken platform jeg brænder den på.
> Den skriver jo bare de rå data ned på skiven.

Kunsten er _hvilke_ rå data :)

Hvis du har en CD der virker bare lidt, så overvej at få den kopieret
i et standard bitkopieringsprogram på en PC med en brænder.
Alternativt tag imod Eriks tilbud om en kopi.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-09-02 13:00

In article <kkd6ryx8hf.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> i et standard bitkopieringsprogram på en PC med en brænder.
> Alternativt tag imod Eriks tilbud om en kopi.

Kom mit indlæg om hvordan man laver en Mac-bootable CD på en PC ikke
frem?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-09-02 13:15

On Sun. d. 01 Sep. 2002 kl. 11:59 GMT, Martin wrote:

> Kom mit indlæg om hvordan man laver en Mac-bootable CD på en PC ikke
> frem?

Ja - og det er den fremtgangsmetode Jesper bør følge.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-09-02 14:21

In article <qc0tka.272.ln@g4.reippuert.dk>,

> Ja - og det er den fremtgangsmetode Jesper bør følge.

Ok, det lød bare som om det ikke var kommet frem, med de krumspring der
blev foreslået.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 08:14

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Kom mit indlæg om hvordan man laver en Mac-bootable CD på en PC ikke
> frem?

Spoergsmaalet er hvad der tager kortest tid i det lange loeb. Her er
det rart at have lidt at vaelge imellem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-02 08:30

In article <kk7ki4279g.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Spoergsmaalet er hvad der tager kortest tid i det lange loeb. Her er
> det rart at have lidt at vaelge imellem.

Mjoe, men resten af dit indlæg gav mig det indtryk at mit indlæg ikke
var kommet frem (eller at du ikke havde nået at læse det).

Men det er da rigtigt at det er rart at have noget at vælge imellem.

Det kunne da forresten være rart at høre fra Jesper om han kunne få det
til at fungere.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 09:01

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Mjoe, men resten af dit indlæg gav mig det indtryk at mit indlæg ikke
> var kommet frem (eller at du ikke havde nået at læse det).

Gnus har vistnok en tendens til at vise dem i omvendt kronologisk
raekkefoelge. Indimellem hober det sig lidt op, og saa sker den slags.

> Men det er da rigtigt at det er rart at have noget at vælge imellem.
>
> Det kunne da forresten være rart at høre fra Jesper om han kunne få det
> til at fungere.

Jovist. ALtid spaendende hvilke dele af teorien der virker i praksis.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-02 09:09

In article <kksn0syg4y.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Gnus har vistnok en tendens til at vise dem i omvendt kronologisk
> raekkefoelge. Indimellem hober det sig lidt op, og saa sker den slags.

Hvem var det der snakkede om at skifte til en bedre newsreader?

> Jovist. ALtid spaendende hvilke dele af teorien der virker i praksis.

Det var skam ikke teori, men der er altid muligheden for fumleri og
dårlige formuleringer.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 09:20

> Hvem var det der snakkede om at skifte til en bedre newsreader?

Godt spoergsmaal. Hvem var det?

> Det var skam ikke teori, men der er altid muligheden for fumleri og
> dårlige formuleringer.

Formidling! At oeve sig. Faa evt. Janus til at skrive en artikel om
det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-02 09:25

In article <kk7ki4yf9g.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Godt spoergsmaal. Hvem var det?

Jeg mener bestemt det var dig.

> Formidling! At oeve sig. Faa evt. Janus til at skrive en artikel om
> det.

Nah, jeg satser på fumleri.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 10:23

> Jeg mener bestemt det var dig.

Sikkert. Jeg mener dog ikke at have lovprist Gnus evner til den
slags, men tvaertimod fraaraadet det for alle andre end de mest
ivrige.

Jeg vedgaar mig dog at have lokket Henrik til det, men det var fordi
han beklagede sig over at han ikke kunne bruge Terminal.app til
noget. Det var den gang med Tetris i Emacs og alting.

> Nah, jeg satser på fumleri.

Go BOOM!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-02 13:07

In article <kk3csspwxi.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> Sikkert. Jeg mener dog ikke at have lovprist Gnus evner til den
> slags, men tvaertimod fraaraadet det for alle andre end de mest

Du er altså overivrig?

Bortset fra det, så løste jeg mine problemer på den bedste måde - jeg
fik rette vedkommende til at rette uhensigtsmæssigheden på serveren.

> Go BOOM!

Jeg leger ikke med raketter nu.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 13:35

> Du er altså overivrig?

Nejda. Jeg er bare doven.

> Bortset fra det, så løste jeg mine problemer på den bedste måde - jeg
> fik rette vedkommende til at rette uhensigtsmæssigheden på serveren.

Uddelegering af ansvar med tilbagevirkende kraft?

> Jeg leger ikke med raketter nu.

Det kommer nok.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-02 14:09

In article <kkit1otvr8.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Nejda. Jeg er bare doven.

Ja.

> Uddelegering af ansvar med tilbagevirkende kraft?

Næhnej, sørge for at fejlen bliver korrigeret det rigtige sted.

> Det kommer nok.

Det er da sjovt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 14:42

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Ja.

Saa er vi vist to.

> Næhnej, sørge for at fejlen bliver korrigeret det rigtige sted.

Ogsaa kaldet lokalisering af ansvar?

> Det er da sjovt.

Jooooh. Man skal passe paa at man ikke loesgiver kraefter man ikke
kan styre.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-02 14:51

In article <kkadn0tsok.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Saa er vi vist to.

Mindst.

> Ogsaa kaldet lokalisering af ansvar?

Ja, men det var da ikke med tilbagevirkende kraft. De havde nosset i
det, og så måtte de fikse det.

> Jooooh. Man skal passe paa at man ikke loesgiver kraefter man ikke
> kan styre.

Det skulle du have fortalt mine forældre.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 15:08

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Mindst.

Hvem er der ellers der er dovne nok?

> Ja, men det var da ikke med tilbagevirkende kraft. De havde nosset i
> det, og så måtte de fikse det.

Ah. Ikke noget som at staa og vifte med et stykke papir med visse ord
fremhaevet med flammeskrift.

> Det skulle du have fortalt mine forældre.

Det tror jeg ikke jeg er gammel nok til. Med mindre man kan snakke om
ansvar med tilbagevirkende kraft i den sammenhaeng.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-02 20:41

In article <kk65xotrgy.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Hvem er der ellers der er dovne nok?

Mortens automagiske stavekontrol virker ret doven.

> Ah. Ikke noget som at staa og vifte med et stykke papir med visse ord
> fremhaevet med flammeskrift.

Det imponerer altid pøbelen.

> Det tror jeg ikke jeg er gammel nok til. Med mindre man kan snakke om
> ansvar med tilbagevirkende kraft i den sammenhaeng.

Jeg foreslog faktisk engang et par at få en abort. De undrede sig en del
over det, da de ikke ventede sig. Da brikken endelig faldt på plads,
blev de ret fortørnede.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-02 06:31

> Det imponerer altid pøbelen.

Aah, jah.

> Jeg foreslog faktisk engang et par at få en abort. De undrede sig en del
> over det, da de ikke ventede sig. Da brikken endelig faldt på plads,
> blev de ret fortørnede.

Dagens gaet: Du kommenterede konens livvidde?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 08:42

In article <kk1y8b1vx8.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Dagens gaet: Du kommenterede konens livvidde?

Sovet dårligt i nat?

Det skulle selvfølgelig ses i sammenhængen. Omtalte par var indehaver af
et stykke særdeles irreterende afkom, og det var naturligvis dette afkom
der skulle "aborteres".

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-02 09:25

> Sovet dårligt i nat?

Noeh.

> Det skulle selvfølgelig ses i sammenhængen. Omtalte par var indehaver af
> et stykke særdeles irreterende afkom, og det var naturligvis dette afkom
> der skulle "aborteres".

Naah. Det sagde du jo ikke noget om. Du snakkede bare om "et par".

Skriver du daarlige detektivromaner i din fritid?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 09:27

In article <kk3csro4yi.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Naah. Det sagde du jo ikke noget om. Du snakkede bare om "et par".

Skulle jeg da have snakket med mig selv?

> Skriver du daarlige detektivromaner i din fritid?

Næh, det er mest smædebreve.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-02 09:33

> Skulle jeg da have snakket med mig selv?

Du snakker kun med boern, ikke voksne?

> Næh, det er mest smædebreve.

Ledere i Ekstra Bladet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-09-02 17:04

> Mortens automagiske stavekontrol virker ret doven.

Jeg vidste ikke at den var selvtryllende.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-02 18:11

> [...]

> Jeg vedgaar mig dog at have lokket Henrik til det, men det var fordi
> han beklagede sig over at han ikke kunne bruge Terminal.app til

Ja tak. Jeg har holdt mig langt væk fra Terminal.app lige siden.

> Det var den gang med Tetris i Emacs og alting.

Men nu har jeg funde aiDrop. Det er også Tetris, bare med farver og den
slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-02 06:30

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Ja tak. Jeg har holdt mig langt væk fra Terminal.app lige siden.

Klogt. Du skulle noedigt ramle ind i at pille ved noget. SPecielt dt
der sudo noget er farligt.

> Men nu har jeg funde aiDrop. Det er også Tetris, bare med farver og den
> slags.

Gaar WarCraft III for staerkt?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-02 08:56

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Gaar WarCraft III for staerkt?

For min 233 MHz iMac eller for mig? Er det i øvrigt ikke et spil, man
skal købe? Og så skal man vel have en joystick og den slags. Alt det har
jeg slet ikke tid til. Jeg har dårligt tid til at følge med her i
gruppen. Der ligger næsten 300 indlæg og venter på at blive læst.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-02 09:26

> [...]
> jeg slet ikke tid til. Jeg har dårligt tid til at følge med her i
> gruppen. Der ligger næsten 300 indlæg og venter på at blive læst.

Blizzard laver rigtigt, rigtigt gode multiplayer spil. ALtsaa noget
du kan spille med ungerne! Hvis du toer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-02 11:34

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Blizzard laver rigtigt, rigtigt gode multiplayer spil. ALtsaa noget
> du kan spille med ungerne! Hvis du toer.

Ham på to, tør jeg vist godt spille mod Men også kun lige. Han er
allerede ret god til at ændre opsætningen på min computer. Men jeg skal
have en ny, hurtigere computer, spillet og et par joystick. Eller skal
man have hver sin computer? Det lyder lidt dyrt. Jeg tvivler på, at
konen vil kunne se det fornuftige i det. Desuden bruger jeg al min
fritid her i gruppen, så der er ikke tid til at spille. Men jeg vil da
have det i baghovedet. Ellers havde vi nu overvejet at købe en
spillemaskine til børnene. Det er jo billigere end en computer. Og så
får jeg min iMac i fred.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikael Kern

Dato : 03-09-02 12:16

> Men jeg skal
> have en ny, hurtigere computer, spillet og et par joystick. Eller skal
> man have hver sin computer?

En mus med 2 eller flere knapper er godt, men ikke nødvendigt.
WarcraftIII spilles med mus og tastatur(-genveje) - en joystik er bare
i vejen og bruges vel kun til flyve/skyde-spil. 2 computere er rigtig
sjovt, da man så kan spille mod hinanden eller sammen mod de andre på
Battlenet. Spillet koster ca. 400,-.

mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-09-02 14:22

Mikael Kern <"øvspampost"@kern.dk> writes:

> WarcraftIII spilles med mus og tastatur(-genveje) - en joystik er bare
> i vejen og bruges vel kun til flyve/skyde-spil. 2 computere er rigtig

Er Warcraft III ikke et skydespil?

Så er det ikke sjovt at være bueskytte :(

> sjovt, da man så kan spille mod hinanden eller sammen mod de andre på
> Battlenet. Spillet koster ca. 400,-.

Jeg vil gerne, men jeg HAR ikke tid :/

Men hvis nu jeg kunne få bank af Münster, Jr?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-09-02 14:55

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Men hvis nu jeg kunne få bank af Münster, Jr?

Han er i hvert fald stærk af en toårig. Hans storebror på syv har en pæn
blødning inde i øjet efter deres sidste slåskamp. Han er i øvrigt også
indlagt i Odense efter at være blevet opereret for en bullen finger i
søndags, men det er vist ikke lillebrors skyld.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-09-02 22:24

in article kk65xn1vys.fsf@mimer.null.dk, Thorbjoern Ravn Andersen at
thunderbear@bigfoot.com wrote on 03/09/02 7:30:

> Gaar WarCraft III for staerkt?

Sgu ikke på Henriks iMac

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : LaMa

Dato : 03-09-02 23:14

Har nogen erfaringer med jaguar på ibook 300. Kører i øjeblikket 9.2.2 med
160 ram. Kan det betale sig at opgradere. Evt. med mere ram.

Vh.Lasse Benjaminsen, Silkeborg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-09-02 23:24

On Tue. d. 03 Sep. 2002 kl. 22:14 GMT, LaMa wrote:

> Har nogen erfaringer med jaguar på ibook 300. Kører i øjeblikket 9.2.2 med
> 160 ram. Kan det betale sig at opgradere. Evt. med mere ram.

har lige lagt missen ind på en 300MHz ibog med 192MB ram og lufthavn - den
kører Apples medleverede programmer + Office X som en drøm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-09-02 06:01

In article <Ks9c9.109$we2.1600@news.get2net.dk>,
"Jesper Rasmussen" <nej@til.spam> wrote:

> Hvis man laver den selv - Hvad skal der så ligge på?

En systemmappe. Det vil være kløgtigt at smide eventuelle
diskrep-programmer du har liggende på den også.

> Det skal kunne ligge i en mappe og derfor kan jeg ikke klikke "Bootable" i
> Toast eller lignende.

Du kan lave en image-fil, bruge den som en Mac-volume og så klikke
bootable i Toast. Jeg mener bestemt at Toast automatisk laver en
bootable CD hvis du brænder en CD med en systemmappe på, men det
afhænger af hvilken version du bruger.

> Derefter konverteres til en ISO som skal brændes på Windows da jeg ikke har
> brænder på min Mac.

Nej. Lav dit bootable image med Toast, kopier det til PC'en, vælg "burn
image" i Nero (sørg evt for at du kan se alle filer i åbn-dialogen),
vælg HFS i det dialog-vindue der dukker op, brænd CD'en og sørg for at
vælge "Finalize", færdig. Du har nu en bootable CD til en Mac, brændt på
en PC.

Du har også muligheden at installere fx Basilisk på din PC, og så brænde
harddisk-containeren (*.hpv) som HFS i Nero. Det giver også en bootable
CD (hvis harddisk-containeren er bootable).