SPRING Fisker MC over Hvis du har en gamme~
Fra : CN

Dato : 31-08-02 15:53

Jeg har efterhånden købt en del nye dele, til min nyerhvervet Yamaha SR500
fra 1983. hos "Fisker MC".
Men en dag hvor jeg skulle have et tip om tændingsindstilling, knækkede
filmen.
Han ville simpelthen ikke hjælpe mig, han påstod bare at man ikke kunne
stille tænding på sådan en MC.
Så spurgte jeg om det kunne være de elektroniske boks. Der fik jeg bare at
vide at det kunne man ikke regne
med. Hvad Så. Da jeg spurgte om han så skulle have den ind i butikken for
selv at lave den, fik jeg bare det svat at
Det havde han ikke tid til før en gang midt i November ??????. Så det var
ikke derfor.
Nej ser i, jeg tror det er fordi at han ikke vil røre ved gamle maskiner, og
at han ombygger maskiner som han
ikke kan komme af med. og derfor ikke gider at bruge tid på gamle MCer.

Det var Bare en Advarsel
Hilsen Claus

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-08-02 16:50

> Men en dag hvor jeg skulle have et tip om tændingsindstilling, knækkede
> filmen.
> Han ville simpelthen ikke hjælpe mig, han påstod bare at man ikke kunne
> stille tænding på sådan en MC.

Man skal IKKE indstille tænding på en SR500, da den har elektronisk tænding.
Jeg mener, at det "kun" er tvillingebroderen: XT500, der har et mekanisk
tændingssystem.

Hilsen
Lars

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-08-02 17:07

> Man skal IKKE indstille tænding på en SR500, da den har elektronisk
tænding.
> Jeg mener, at det "kun" er tvillingebroderen: XT500, der har et mekanisk
> tændingssystem.

Ved elektronisk tænding, der tænker jeg på den "rigtige" kontaktløse
transistortænding (CDI). Så dén skal der ikke pilles ved.... medmindre man
virkelig gerne vil!

Hilsen
Lars

Fra : OK

Dato : 31-08-02 19:51

Jeg kender ikke nævnte model, men elektronikken erstatter normalt det
mekaniske kontaktsæt. Tændingstidspunktet kan stadig indstilles ,med mindre
elektronikken er forsynet med bankesensor, automatisk regulering o.s.v. som
i moderne biler.
Jeg har endnu ikke hørt om bankesensorer på gademaskiner - er jeg bagud?

M.v.h. Ole
CB900F med elektronisk tænding (som jeg selv har justeret tændingstidspunkt
på).

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-08-02 20:41

> [...]
mindre
> elektronikken er forsynet med bankesensor, automatisk regulering o.s.v.

Okay! - I min SR250SE (samme årgang som Claus'), der står der i
servicemanualen:
"Eine Einstellung des Zündzeitpunktes ist nichts möglich." - Jeg er født dum
til tysk... men lyder det ikke i retningen af, at tændingstidspunktet ikke
kan indstilles?

Jeg mente min enefold, at det samme måtte gælde for SR500éren! - Især da en
anden bog: "Yamaha XT-SR" blot beskriver, hvordan man KONTROLLERE
tændingstidspunktet i modeller med elektronisk tænding (XT250, SR250SE,
SR500, XT550 og XT600Z).... sammenholdt med, at de kun beskiver justeringen
på XT500éren (og de plejer ellers, at være grundige).
På dette grundlag, der mente jeg, at en justering ikke var muligt på SR500.

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-08-02 20:58

> [...]
> på XT500éren (og de plejer ellers, at være grundige).
> På dette grundlag, der mente jeg, at en justering ikke var muligt på

I manualen til min XS400 Seca skriver de også kun, hvorledes
tændingstidspunktet kontrolleres. Hvis det er forkert, skal man skifte
delene, og ikke justere på dem.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-08-02 21:20

On Sat, 31 Aug 2002 21:40:43 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote:

Hej Lars.

> [...]
>til tysk... men lyder det ikke i retningen af, at tændingstidspunktet ikke

Dybest set er det heller ikke nødvendigt at stille tændingen mekanisk.
På moderne motorer, hvor tændingsavanceringen klares ad elektronisk
vej, er det tilstrækkeligt at have en impuls til tændingsboksen der
ligger højere end den højeste tænding.
Altså et impulstidspunkt der ligger tidligere end den højest ønskelige
tændingstidspunkt, og så lade elektronikken om at forsinke det reelle
tændingstidspunkt afhængigt af omdrejningstallet.
Tænk på, at elektronikken kun kan forsinke, og ikke avancere, så ved
lave omdrejninger har man et stort delay = lavere tænding.
Efterhånden som omdrejningstallet stiger bliver forsinkelsen mindre =
højere (tidligere) tænding.
De fleste tændingsbokse har nået fuld avancering = minimum delay ved
ca. 3000 RPM. hvilket måske er lidt tidligt, men det virker
Jeg har haft nogle stykker på bordet her, og det er faktisk ret sjovt
at se hvad de foretager sig
På sådanne elektroniske tændbokse ville det være en gave hvis der var
mulighed for at pille ved tændingstidspunkt og avancering i
forbindelse med tuning.
Der findes på markedet specielle tændbokse på hvilke det er muligt at
manipulere tændingen ved hjælp af en computer, men de koster kassen.
Og er vel heller ikke nødvendige på en gade MC ?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 31-08-02 21:46

> Dybest set er det heller ikke nødvendigt at stille tændingen mekanisk.

Okay, det er nok bare et mararidt fra den tid, hvor bilferien altid sluttede
udepå en mørk landevej (gerne i snestorm) og far måtte kæmpe sig ud til
Sumbeamens motorhjelm for at "panikmåle" kniskserspillerum og file
platiner.. ))
........ det var forøvrigt helt og andeles off-topic!

> [...]
> tændingstidspunkt, og så lade elektronikken om at forsinke det reelle
> tændingstidspunkt afhængigt af omdrejningstallet.

Hvordan udføreres denne forsinkelse (rent elektronisk)?
Jeg kunne let forestille mig, at man kunne faseforskyde tændingssignalet
vha. kondensatorer. Men da tændtidspunktet er vigtigt, så må kondensatorne
jo også have en lille tolerance?
Men da kondensatornes kapacitet jo hovedsageligt afhænger af temperatur,
fugt og alderdom, så skulle jeg da mene, at det let kan gå fuldstændig
rivende galt!? - Eller hvad bruger man, hvis det ikke udføres vha. digital
elektronik!?

Forøvrigt en fin forklaring, du gav!

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-08-02 23:03

On Sat, 31 Aug 2002 22:45:50 +0200, "Lars T. Thomsen"
> [...]
>fugt og alderdom, så skulle jeg da mene, at det let kan gå fuldstændig
>rivende galt!? - Eller hvad bruger man, hvis det ikke udføres vha. digital

På de gamle tændingsbokse er det faktisk et RC netværk
(modstand/kondensator) der giver det ønskede delay.
Kondensatorens opladning bestemmer tændingstidspunktet (delay), og jo
højere omdrejninger des større spænding over kondensatoren og dermed
mindre delay.
Meget simpelt, men som du selv er inde på, så er metoden stærkt
afhængig af komponenternes ældning.
Nu er motorer, set fra elektronikkens synspunkt, noget uendeligt sløvt
stads, så en komponentspredning på 10% har i praksis ikke den store
betydning

Moderne tændbokse, hvor der benyttes en PIC processor, er meget mere
nøjagtige, og stiller samtidig muligheden for "computermanipulering"
til rådighed.
Hvis fabrikkerne ellers ville levere de nødvendige oplysninger.
I dem er delay versus omdrejningstal matamatisk beregnet, dermed 100%
stabile.

>Forøvrigt en fin forklaring, du gav!

Åh, tak, det er blodt lidt erfaringsmateriale.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-08-02 21:48

Steen Gruby wrote:

> On Sat, 31 Aug 2002 21:40:43 +0200, "Lars T. Thomsen"
> <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote:
>
> Hej Lars.

> Dybest set er det heller ikke nødvendigt at stille tændingen mekanisk.

Jo, da. Den skal immervæk have en grundjustering at gå ud fra. Forbrændingen er
stadig underlagt naturens love med forbrændingshastighed, osv.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-08-02 21:56

On Sat, 31 Aug 2002 22:47:36 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
Hej Ib.

>Jo, da. Den skal immervæk have en grundjustering at gå ud fra. Forbrændingen er
>stadig underlagt naturens love med forbrændingshastighed, osv.

Som jeg antydede i mit forrige indlæg, er det tidspunkt hvor
pick-up'en afgiver sin impuls ikke vigtig.
Vigtigt er hvad tændingsboksen efterfølgende foretager sig, idet den
er endeligt bestemmende for tændingstidspunktet.
Pick-up'en kan derfor være fast monteret fra fabrikken uden mulighed
for justering.
Man kan kontrollere tændingen, men det forudsætter at der er
tændingsmærker man kan belyse med en tændingspistol.
Statisk tændingsindstilling af en elektronisk tænding, i lighed med en
mekanisk ditto med kniksere, er ikke mulig.
Tændingskaraktestikken er fastlagt af fabrikken.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-08-02 22:11

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Hej Ib.

> Som jeg antydede i mit forrige indlæg, er det tidspunkt hvor
> pick-up'en afgiver sin impuls ikke vigtig.

Det er netop det den er. Gnisten skal springe på tændrøret, på et tidspunkt der
passer til motorens omdrejningstal og belastning, og ikke mindst i forhold til
krumtappens og kanstens stilling..

> Vigtigt er hvad tændingsboksen efterfølgende foretager sig, idet den
> er endeligt bestemmende for tændingstidspunktet.

Og den skal have et nulpunkt, en grundstilling ud fra krumtappens stilling.

> Pick-up'en kan derfor være fast monteret fra fabrikken uden mulighed
> for justering.

Det er set, og så har man ikke nød at spekulere mere på det. Så passer pengene
forhånbentlig. Men er det noget med langhuller til justering, så er der også en
metode til grundjustering.

> Man kan kontrollere tændingen, men det forudsætter at der er
> tændingsmærker man kan belyse med en tændingspistol.

Ja, eller andre metoder.

> Statisk tændingsindstilling af en elektronisk tænding, i lighed med en
> mekanisk ditto med kniksere, er ikke mulig.

Ja, det er vi enige om. Og dog. Nu er jeg ikke elektronikekspert, men det ved du så
nok mere om. Hvis det er de gamle systemer med en hall giver, kan man så ikke med
lidt elektronik hitte tidspunktet?.

> Tændingskaraktestikken er fastlagt af fabrikken.

Der er da man fri for svingklodser, der har trætte fjedre.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-08-02 22:35

On Sat, 31 Aug 2002 23:10:31 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

Så må vi på'en igen

>Det er netop det den er. Gnisten skal springe på tændrøret, på et tidspunkt der
>passer til motorens omdrejningstal og belastning, og ikke mindst i forhold til
>krumtappens og kanstens stilling..

Vi kan vist hurtigt blive enige om at det er elektronikken der er
bestemmende for hvornår gnisten får lov til at springe - ikke sandt?
Lad os nu sige at pick-up'en leverer sin impuls til tændingsboksen 50
grader før top.
Tændingsboksens delay svarer ved 1000 RPM til et delay på 40 grader
hvilket giver en endelig fortænding på 10 grader.
Ved 3000 RPM svarer delat'et til 15 grader og giver således en endelig
fortænding på 35 grader.
hvis man kunne manipulere boksens delay kunne man faktisk justere
tændingen fra 50 grader før top til noget efter top hvis man ønskede
det.
Af samme grund er det ikke muligt at justere tændingstidspunktet
statisk uden at kende det minimale delay i tændingsboksen.
Pick-up'en er en lille generator, noget nær det tætteste du kan komme
det Ørstedske princip, og for at den skal bestille noget skal tingene
være i bevægelse.
De gange jeg har været i clinch med sådanne indretninger benytter jeg
et dobbeltstråle oscilloscop til at kontrollere at delay'et er i
orden, og få et indtryk af hvor det ligger.

>Og den skal have et nulpunkt, en grundstilling ud fra krumtappens stilling.

Ja, og dens stilling er fastlagt af motorens krav kombineret med
tændingsboksens indblanding

>Det er set, og så har man ikke nød at spekulere mere på det. Så passer pengene
>forhånbentlig. Men er det noget med langhuller til justering, så er der også en
>metode til grundjustering.

Yep, det er rigtigt, men justering kan kun foretages med motoren
kørende, altså dynamisk.

>Ja, eller andre metoder.

På flere motorer kan der tilkobles en computer til justeringen, men
den har hobbyfolket ikke

>Ja, det er vi enige om. Og dog. Nu er jeg ikke elektronikekspert, men det ved du så
>nok mere om. Hvis det er de gamle systemer med en hall giver, kan man så ikke med
>lidt elektronik hitte tidspunktet?.

Jo, med en tændingspistol (stroboskop).
Så kan man efterfølgende lave mærker i Hall elementet og pulsgiveren
for senere justering.

>Der er da man fri for svingklodser, der har trætte fjedre.

Ja, men til gengæld er man underlagt de elektroniske komponenters
ældning.
Jeg har set en tændingsboks til en tocylindret MC, hvor delay
kredsløbet til den ene cylinder er gået, således at den går med max.
fortænding hele tiden.
Det er en sjov fejl at finde

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-08-02 23:15

Steen Gruby wrote:

> [...]
> bestemmende for hvornår gnisten får lov til at springe - ikke sandt?
> Lad os nu sige at pick-up'en leverer sin impuls til tændingsboksen 50

Og nøjagtig hvor får du de 50 grader før top fra?. Og jeg svarer selv, da jeg kender
svaret. Fra grundjusteringen.

> Pick-up'en er en lille generator, noget nær det tætteste du kan komme
> det Ørstedske princip, og for at den skal bestille noget skal tingene
> være i bevægelse.

Vel ikke hvis vi taler om den type med fotocelle. Om man bruger den mere ved jeg ikke.

> Ja, og dens stilling er fastlagt af motorens krav kombineret med
> tændingsboksens indblanding

Så er vi altså enige om at selv en elektronisk tænding skal grundjusteres?. ikk'.

> Yep, det er rigtigt, men justering kan kun foretages med motoren
> kørende, altså dynamisk.

Den er jeg også med på.

> På flere motorer kan der tilkobles en computer til justeringen, men
> den har hobbyfolket ikke

Den er jeg også med på. Især da jeg til tider selv anvender en sådan på de biler jeg
roder med.

> Ja, men til gengæld er man underlagt de elektroniske komponenters
> ældning.

Se det er der mange der ikke tænker på. Mange har spurgt mig om min BMW har elektronisk
tænding. Svaret har været: "Nej gu'ske lov ikke". Det skide sæt platiner der skal
skiftes til kr.17 pr. år, kan jeg nok overleve med frem for at stå på en mørk landevej
med en død sort boks.

> Jeg har set en tændingsboks til en tocylindret MC, hvor delay
> kredsløbet til den ene cylinder er gået, således at den går med max.
> fortænding hele tiden.
> Det er en sjov fejl at finde

Den har været langhåret at komme igennem?.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-08-02 23:47

On Sun, 01 Sep 2002 00:14:35 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Og nøjagtig hvor får du de 50 grader før top fra?. Og jeg svarer selv, da jeg kender
>svaret. Fra grundjusteringen.

Ja, men det konkrete tal var nu mere grebet ud af luften, sådan blot
for eksemplets skyld, selv om det ikke er langt fra virkeligheden

>Vel ikke hvis vi taler om den type med fotocelle. Om man bruger den mere ved jeg ikke.

Faktisk kan de ældre tændingssystemer der anvender en optokobler
(lysdiode/fotodiode) stilles statisk, idet deres impulsafgivelse kan
aflæses lige som en knikser.
Personligt finder jeg princippet langt bedre end de moderne pik-up's,
men de er desværre ikke lige så stabile.
Lidt skidt i krogene og så er de døde

>Så er vi altså enige om at selv en elektronisk tænding skal grundjusteres?. ikk'.

Jo, men som du ser af den forudgående meningsudveksling er en fast
fabriksindstilling ikke så dårlig enda.
Der er ikke nogen grund til at ændre på det med mindre der er noget
andet galt.
sagt på en anden måde: Hvis man skal til at justere en moderne tænding
kan der være to årsager:
1) Tuning - den er helt forståelig, men så ville jeg foretrække
justering af tændingsboksen.
2) at der er noget andet defekt i tændsystemet, og så ville jeg bruge
kræfterne på at finde fejlen

Jeg havde for mange år siden et køretøj jeg monterede en elektronisk
tænding på (det var før min dieseltid )
Før indbygning af det nye tændingsanlæg åd den kniksere for et godt
ord, samtidig med at fiberklodsen der aktiverer knikseren blev slidt
ned.
Det krævede jævnlig justering af platinafstand og tændingstidspunkt.
Efter indbygningen af elektronisk tænding ophørte afbrændingen af
knikserne, og så var der sliddet af fiberklodsen tilbage.
Så min vedligeholdelse blev reduceret til at skifte platiner og
justere platinafstanden - selve tændingstidspunktet rørte jeg aldrig
mere - det var blot at checke at det satdig stod rigtigt.

> [...]
>skiftes til kr.17 pr. år, kan jeg nok overleve med frem for at stå på en mørk landevej

Jeg er helt enig i den betragtning, bortset fra at nu er det meste af
det moderne skidt udstyret med "en sort boks" så det må man jo
forholde sig til.
Hvis du nogensinde har kigget i sådan en sort kasse, vil det undre dig
at prisen er så tårnhøj.
Der er kun to årsager til at man fra fabrikkernes side kan opretholde
den ublu pris:
1) De har støbt skidtet ind i noget ækelt compound der er yderst
vanskeligt at få ud.
2) Fabrikkerne vil ikke udlevere diagrammer over kassen..

>Den har været langhåret at komme igennem?.

Næ, ikke når man har instrumenterne
Den er hurtig at finde i et test setup på arbejdsbordet når først
mistanken er vakt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-09-02 08:47

Steen Gruby wrote:

> Faktisk kan de ældre tændingssystemer der anvender en optokobler
> (lysdiode/fotodiode) stilles statisk, idet deres impulsafgivelse kan
> aflæses lige som en knikser.

Det var også lige det jeg kunne tænke mig.

> Jo, men som du ser af den forudgående meningsudveksling er en fast
> fabriksindstilling ikke så dårlig enda.

Deb burde slet ikke kunne justeres på et standard køretøj. For så er man fri for pilfingre
der skal spillle kloge i week-enden.

> Jeg havde for mange år siden et køretøj jeg monterede en elektronisk
> tænding på (det var før min dieseltid )

Har du haft fingrene i de moderne HDI motorer?. Der er mere elektronik en i de fleste
benzinmotorer.

> Før indbygning af det nye tændingsanlæg åd den kniksere for et godt
> ord, samtidig med at fiberklodsen der aktiverer knikseren blev slidt
> ned.

Det har vel ikke været en japaner?. Og huskede du at smøre fiberklodsen med fedt?.

> [...]
> forholde sig til.
> Hvis du nogensinde har kigget i sådan en sort kasse, vil det undre dig

Jeg smider lige et par tal. Motorstyring, kr.10.000, airbagmodul stort set kun indeholdende
en kugle og en kontakt, kr.6.500, Næsten lige så tomt absmodul, kr.3.500. Gement tyveri.

> [...]
> vanskeligt at få ud.
> 2) Fabrikkerne vil ikke udlevere diagrammer over kassen..

Samt at du bare må have det for at kunne køre.

> Næ, ikke når man har instrumenterne
> Den er hurtig at finde i et test setup på arbejdsbordet når først
> mistanken er vakt

Ved nærmere eftertanke, så må den have haft tændingsbanken på den ene cylinder, blæst mere
ud af modsatte udstødning?. Og med stoboskop vist forskelligt tændingstidspunkt?.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 12:22

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
> Steen Gruby wrote:
>

> Ved nærmere eftertanke, så .............
> Og med stoboskop vist forskelligt tændingstidspunkt?.

Forudsat at der er en markering for hver cylinder!
På Martin's Seca, som vi rodede i for nyligt, var der kun for den
venstre!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-09-02 16:04

Armand wrote:

> Forudsat at der er en markering for hver cylinder!
> På Martin's Seca, som vi rodede i for nyligt, var der kun for den
> venstre!

Man har vel ikke nød at have en teknisk dortorgrad for at dreje
krumtappen 180 grader og slå en streg.

Ib Jakobsen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-09-02 17:40

> Man har vel ikke nød at have en teknisk dortorgrad for at dreje
> krumtappen 180 grader og slå en streg.

Ib Jakobsen "Der er trods alt noget der hedder tolerancer."

Undskyld, men kunne ikke la' vær!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 09:32

> Man har vel ikke nød at have en teknisk dortorgrad for at dreje
> krumtappen 180 grader og slå en streg.

Hvis man gør dét, og en strobo-test viser forskudt tænding - Vil man så
ikke befinde sig i et vægelsind omkring tændingens funktion imod
præcisionen af eget arbejde? :-/

En montering af en gradskive efter det eksisterende top/tændingsmærke,
og efterfølgender focus på 180°-mærket er vist den ultimative metode :-/

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-09-02 09:29

> Så er vi altså enige om at selv en elektronisk tænding skal
grundjusteres?. ikk'.

Jeg tror altså, at vi nærmer os ordkløveri
Når jeg f.eks. tænker på "grundjustering" i denne tråd, så tænker jeg på, at
menes: At der har siddet en "snu" person ved tegnebordet, der har vedtaget,
at hullerne til fastspændingsskruerne til pickupperne skal sidde LIGENETOP
dér!
Herefter har man sikkert vedtaget, at monteringshullerne nok ikke flytter
sig pga. alderdom, slidtage og rystelser. Samt at en evt. justeringsmulighed
blot vil medvirke til, at systemet kommer ud af justering.

Så der er vel dybest set (som Steen Gruby
siger) ingen grund til, at stille tændingen mekanisk.

Hilsen
Lars

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-09-02 16:10

"Lars T. Thomsen" wrote:

> grundjusteres?. ikk'.
>
> Jeg tror altså, at vi nærmer os ordkløveri

Det har aldeles ikke noget med ordkløveri at gøre. Der er trods alt noget der
hedder tolerancer. Og jeg kan fortælle dig at på mange køretøjer styrer
tændingtidspunktet også indprøjtningstidspunktet. Og her er to grader ved siden
af noget der kan mærkes.

> Så der er vel dybest set (som Steen Gruby
> siger) ingen grund til, at stille tændingen mekanisk.

Jamen, så vedtager vi det. Og lader min erfaring gennem 25 år blandt andet som
mekaniker være at regne som ingenting.

Ib Jakobsen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-09-02 17:49

> [...]
> hedder tolerancer. Og jeg kan fortælle dig at på mange køretøjer styrer
> tændingtidspunktet også indprøjtningstidspunktet. Og her er to grader ved

Tolerancer... joh, det er der vel noget der hedder!
Er 2 grader meget? - Jeg vil garantere, at jeg *IKKE* kan bore og skære et
gevind i periferien af en lille cirkel med 2 graders nøjagtighed... men hvis
jeg skulle bygge en motor til en motorcykel af rene råmaterialer, så burde
det vel være eet af de mindste problemer, man kan få!?

> Jamen, så vedtager vi det. Og lader min erfaring gennem 25 år blandt andet
som
> mekaniker være at regne som ingenting.

Jeg er blot en almindelig dødelig, jeg har da ikke i sinde, at kritisere
dig.... jeg vil blot lære noget!

Men kan du så ikke fortælle, hvorfor man "bør" kunne justere på noget, der
hverken udsættes for mekaniske eller fysiske påvirkninger, når man i
forvejen laver præcisionsarbejde?! - En justeringsmulighed i dette tilfælde,
vil vel blot være kilde til, at skidtet går ud af justering?

Hilsen
Lars

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-09-02 19:08

"Lars T. Thomsen" wrote:

> Tolerancer... joh, det er der vel noget der hedder!

Ingen tvivl om det. Intet i denne verden er præcist. Men vi kan acceptere
afvigelser. Lad os kalde det tolerancer.

> Er 2 grader meget?

Hvis det er i det tilfælde jeg taler om, ja. I det tilfælde jeg har nævnt, hvor
tændingstidspunktet også styrer indsprøjtningen. Den skulle stå på 5 grader
plus/minus 1 grad. Min nye Bosch tændingspistol havde bare en afvigelse på 2
grader. Det betød at bilen bare ikke kunne pines over 5000 omdrejninger på
landevej. Derfor er jeg så sikker og derfor siger jeg at det skal grundjusteres.
Især hvis der er tale om en justerbar tænding. Men selv om den ikke er tænkt at
skulle kunne justeres, er der ofte mulighed for at ændre lidt.

> [...]
> jeg skulle bygge en motor til en motorcykel af rene råmaterialer, så burde
> det vel være eet af de mindste problemer, man kan få!?

Det kommer selvfølgelig an på ens remedier. Det rundbord/deleapparat jeg har til
min fræser regner både i grader/minutter/sekunder.

> [...]
> forvejen laver præcisionsarbejde?! - En justeringsmulighed i dette tilfælde,
> vil vel blot være kilde til, at skidtet går ud af justering?

Bingo, vi er ved målet. Hele denne lange debat startede med elektronisk
avancering af tændingstidspunktet. Jeg sagde, at den trods skulle grundjusteres.
Vi kan også sige den skal synkroniseres med krumtappen stilling.

Ib Jakobsen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-09-02 19:41

> [...]
grundjusteres.
> Vi kan også sige den skal synkroniseres med krumtappen stilling.

Juhuuuuuuuuuu!
Og så spoler jeg lige tilbage til dér, hvor jeg sagde ordkløveri!! )

Placering af pickup i forhold til krumtappens stilling, er vel ikke lavet på
et grundlag på en justering (end ikke grund-justering). Men derimod er der
vel tale om "pas-kram", som ikke kan justeres.... heller ikke grundjusteres?

Spørgsmålet er, om du opfatter ordet: "grundjustering" på samme måde, som
jeg opfatter ordet "pas-kram".

Hilsen
Lars
.... der synes, at det hele blot er ordkløveri. For jeg tror, at vi
allesammen véd, hvad vi mener!

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-09-02 19:54

"Lars T. Thomsen" wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet er, om du opfatter ordet: "grundjustering" på samme måde, som

Jeg tror bare vi slutter tråden. Tak.

Ib Jakobsen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 01-09-02 19:58

> Jeg tror bare vi slutter tråden. Tak.

Ja, det er vist det bedste!

Hilsen
Lars

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-09-02 20:16

"Lars T. Thomsen" wrote:

> Ja, det er vist det bedste!

Vi mødes i byretten. Du bestemmer byen.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-09-02 20:55

On Sun, 01 Sep 2002 20:08:28 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Hvis det er i det tilfælde jeg taler om, ja. I det tilfælde jeg har nævnt, hvor
>tændingstidspunktet også styrer indsprøjtningen.

Det afhænger en del af hvilken type indsprøjtningssystem der er tale
om.
Mange typer MC "indsprøjtning" aktiverer faktisk alle fire dysser på
en gang.
Den type "sjatpisser" lidt i alle indsugningsrør på en gang, således
at der står en tåge af brændstof i manifolden.
Jeg var også forundret første gang jeg så det, men blot den totale
mængde passer virker systemet fint.
Du kan se det fra min XN85 her: http://www.gruby.dk/newpage11.htm
Og i de tilfælde betyder indsprøjtningstidspunktet ikke det store.
Hvis der er tale om direkte indsprøjtning i cylinderen a' la'
dieselmotoren er sagen anderledes.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 10:32

> [...]
pengene
> forhånbentlig. Men er det noget med langhuller til justering, så er

På FZ 750 (samt på senere femventilede Yamaha's?) sidder magneten
indlimet på venstre krumtapslag og pick-up'en monteret indvendigt i
motorblokken - helt uden for rækkevidde for en given efterjustering!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-09-02 16:12

Armand wrote:

> [...]
> indlimet på venstre krumtapslag og pick-up'en monteret indvendigt i
> motorblokken - helt uden for rækkevidde for en given efterjustering!

Det ved jeg godt. Det gør det også på mange biler.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-08-02 21:04

On Sat, 31 Aug 2002 20:51:11 +0200, "OK" <ole_k@post10.tele.dk> wrote:

Hej Ole.

>Jeg har endnu ikke hørt om bankesensorer på gademaskiner - er jeg bagud?

Jeg havde mine fedtede fingre nede i en Ducati Psao 750 mage til min
egen, dog med et stelnummer højere oppe i rækken.
Stor var min overraskelse da jeg fandt en vacumslange der forbandt
karburatorene med tændingsboksen.
Det er det "missing link" realiseret på en meget snedig måde.
Den udgave har jeg aldrig set på en MC før.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-08-02 21:51

Steen Gruby wrote:

> [...]
> karburatorene med tændingsboksen.
> Det er det "missing link" realiseret på en meget snedig måde.
> Den udgave har jeg aldrig set på en MC før.

Det har ikke noget med en bankesensor at gøre. Men det tror jeg nu nok du er
klar over.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-08-02 22:08

On Sat, 31 Aug 2002 22:50:40 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
Hej Ib.

>Det har ikke noget med en bankesensor at gøre. Men det tror jeg nu nok du er
>klar over.

Yep.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 12:03

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en

> Yep.

Alm. vacuum-regulering, som også set på bilers tændingsanlæg, forekommer
på enkelte modeller på markedet: Min tidligere XS 1100 havde det, og jeg
mener at huske at også Z 1300 har det. (samtidige touringmaskiner (læs:
GoldWing's!) har givetvis også!).
Men en vacuum-regulering direkte ind i elektronikken lyder tricky

Omkring tændingsforskydning: Jeg noterede mig engang at min svogers
tidligere Peugeot 106 rallye ikke havde en traditionel strømfordeler;
men derimod tændspole ind & fire tændkabler ud af tændingsboksen => ren
elektronisk forskydning á op til 360°af signalet til de enkelte cylindre

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 01-09-02 13:21

> Men en vacuum-regulering direkte ind i elektronikken lyder tricky

Næ det er da ganske "simpelt" eks. ZX12'eren anvender 2 trykfølere til
ECU'en, én til manifoldstrykket (eller vaccum om man vil) og én til det
absolutte tryk (det undre mig dog hvad de skal bruge den måling til)

> [...]
> men derimod tændspole ind & fire tændkabler ud af tændingsboksen => ren
> elektronisk forskydning á op til 360°af signalet til de enkelte cylindre

Tjo og kører de "fleste" nye cykler ikke med 4 tændspoler og CDI'ere med en
driver til hver spole. Så "tabs-gnisten" ikek forekommer.

Mads Lund
YZ426, med et tændrør, men med TPS styret tænding

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 09:29

Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en

> ....og kører de "fleste" nye cykler ikke med 4 tændspoler og CDI'ere
med en
> driver til hver spole. Så "tabs-gnisten" ikek forekommer.

"Nye cykler"?
Det brugte bl.a CB 350 da allerede tilbage først i 70'erne - dog ved
hjælp af traditionelle "platinere"!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 06-09-02 10:54

> "Nye cykler"?
> Det brugte bl.a CB 350 da allerede tilbage først i 70'erne - dog ved
> hjælp af traditionelle "platinere"!

4 cyl, 4 tændrør og 4 tændspoler ?

MAds Lund
Gs500

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 16:11

> 4 cyl, 4 tændrør og 4 tændspoler ?

Ha!
Du hoppede på'en!
Først i 70'erne var der ikke en 350/4, så jeg skrev om twin'en!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 09-09-02 10:09

> Ha!
> Du hoppede på'en!
> Først i 70'erne var der ikke en 350/4, så jeg skrev om twin'en!

Skin manøvre. Jeg tror vi kan datere den opfindelte tilbage til ca 1908 i
det tilfælde

Mads Lund
Ninja

Fra : Armand

Dato : 13-09-02 14:52

> Skin manøvre. Jeg tror vi kan datere den opfindelte tilbage til ca
1908 i
> det tilfælde

Da ikke en 3½'er Honda!
Dårlig halvredder :-|

--
Armand.

Fra : Squish

Dato : 15-09-02 03:25

Fra: http://www.honda4fun.com/home.html

Modello
CB350F (F0)   1972-1973
CB350F1    1974

-Squish

Fra : Armand

Dato : 15-09-02 13:47

Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en

> Fra: http://www.honda4fun.com/home.html
> Modello
> CB350F (F0) 1972-1973
> CB350F1 1974

UF!

Lortedokumentation

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 01-09-02 08:46

Vacumstyret tænding har man næsten altid brugt i biler og det har været en
mangler at de ikke var i motorcykler. Vakuum styring viser sin
nødvendighed/evne når vi blot tænker på forskellen på om vi kører op ad
bakke eller ned ad bakke hvor vi jo har drejet forskelligt på gashåndtaget
men tændingen står uforandret bestemt af omdrejningstallet. I 70érne kunne
man i USA købe dele til montering på Honda 750 og Kawa 900/1000 så man fik
vacumstyring, jeg lavede selv et sådant for en Kawa i 1980.
Motorcyklers tændinger har også den skavank at tændingstidspunktet normalt
ikke flytter sig mere efter 3.500 RPM, men skal man have det meste ud af
køretøjet så skal tændingen stadig flytte sig til vel 3/4 af max
omdrejningerne. Når man tidligere (i 70érne) så tuning havde man f.eks. at
tændingen flyttede sig den sidste grad fra f.eks. 6.000 til 7.000 RPM. Altså
en krum kurve for tændingsgrafen hvor den til sidst er fladet meget ud og
stejl i starten.
Der hvor man på en af hvore dages motorcykler stadig har brug for at kunne
flytte tændingstidspunktet er jo hvis man bor i et land - f.eks. dele af
Sydamerika - hvor man hele tiden kører rundt km over havoverfladen og derfor
har tyndere luft.
Da jeg på min BMW R100S installerede 1 tændrør mere i hver top - altså nu 2
stk. - var jeg jo også nødt til at flytte den elektroniske tænding 3 - 5
grader senere; altså mulighed for ændring bestemt af andre ændringer.

Mvh. Gert Thorgersen

højde

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:g082nu8iu4cjbo6ddeb5gi4vlvtc34d4vk@4ax.com...

Fra : Poul Dam

Dato : 01-09-02 06:24

> Jeg har endnu ikke hørt om bankesensorer på gademaskiner - er jeg bagud?

Nyere Honda Blackbird har bankesensor.
PD CBR 1100

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 12:04

Poul Dam <pouldam@adslhome.dk> skrev i en

> Nyere Honda Blackbird har bankesensor.

Hænger "bankning" ikke også sammen med bensinblandingen - Nærmere
forstået: Med indsprøjtnings-systemer, der således kan justeres ind
i.h.t. signalet fra en bankesensor?!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 01-09-02 13:50

> Hænger "bankning" ikke også sammen med bensinblandingen - Nærmere
> forstået: Med indsprøjtnings-systemer, der således kan justeres ind
> i.h.t. signalet fra en bankesensor?!

Bankning hænger jo sammen med så mange ting. Og dækker blot over at
bensinblandingen antændes lige tidligt nok, til at motorens mekanik bryder
sig om situationen. Og det kan forårsages af for høj kompression, for lavt
oktan tan og naturligvis for tidlig tænding. Er der tale om en ren
selvantændelse (som f.eks det kan ske på en turbo motor så hjælper det
et fedt at korrigere tændingen. Men har vi statiske parametre omkring
kompressionen, så kan det sagtens være kombinationen af tændingstidspunkt og
oktan tal, som forårsager en evt. bankning. Og i dette tilfælde vi
redardning af tændingen være et smart træk. Blandingsforholdet har også lidt
at sige, men det er ganske marginalt, og jeg har ikke set systemer hvor man
korrigere bensinmængden på baggrund af tændingsbankning.

Mads Lund
ZX9R snart med ECU til styring af tænding, bensinmængde og ladetryk

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-09-02 15:27

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> Mads Lund
> ZX9R snart med ECU til styring af tænding, bensinmængde og ladetryk

Vi hæfter os ved ordet "snart"...
Den nye GS500 sidevognsracer skulle også "snart" være færdig for en måned
siden, men igår var den stadig "snart" færdig - og den skal køre løb i næste
weekend, og det er "snart"!
Igår var den næsten færdig det meste af dagen. Da jeg skulle prøvesidde den
var den fx. næsten færdig. Jeg satte mig op og tog et godt tag i det
ikke-helt-reglemeterede styr og forsøgte at dreje det
ikke-helt-reglementerede forhjul.
"Nej, du skal længere ud i svingene" sagde Mads. Så måtte jeg jo hænge lidt
længere ude på siden af cyklen, mens han selv stod som kontravægt i
sidevognen. "Nej, du skal helt ned på sidne af den" kommanderede Mads igen,
og så kravlede jeg endnu længere ud på siden af bæstet, og så pludselig -
snap, BANG! Så kom jeg så langt ned på siden af cyklen at jeg lå på gulvet
og rodede under et stk. GS500 racer uden sidevogn. Øverste befæstning var
knækket.
Og hvordan reagerer så vor næstekærlige motorcykelkonstruktør? Med et "kom
du noget til" eller gjorde det ondt"? Næh, han hylede "HVAD LAVER DU! MIN
MOTORCYKEL!" Så meget medfølelse ku man få!
Som om det ikke gjorde ondt nok at han grinede af os (Mikkel og jeg) da vi
havde vore første spæde forsøg på at styre en svært fejlkonstrueret Jawa
sidevognsracer...

Rittig
"snart" professionel speedwaykører...

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-09-02 16:28

On Sun, 1 Sep 2002 16:27:20 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

VRÆÆÆÆLLLLLLLLL ))))

ROTFLMAD )))

>Som om det ikke gjorde ondt nok at han grinede af os (Mikkel og jeg) da vi
>havde vore første spæde forsøg på at styre en svært fejlkonstrueret Jawa
>sidevognsracer...

Og efter den svada lader vi lige Mads hænge til tørre 5 min.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 06-09-02 11:01

> Rittig
> "snart" professionel speedwaykører...

> Snip en masse bla bla bla.

GS500'eren blev prøvekørt igår, og den kan ikke tabe. Eneste problem er at
jeg har 2 bøjede ribben, som jeg tilfældigvis ligger på, og med 60 kmt uden
affjedring på en ujævn mark og med Jan ved gashåndtaget. Så var det ikke
nogen rar prøvetur.

Men vi vinder aligevel.

Mads Lund
GS500

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 08:56

> [...]
hvor man
> korrigere bensinmængden på baggrund af tændingsbankning.

Hænger min erindring af banke-sensorer og indsprøjtning så sammen med
den videre elektroniks samtidige indførelse (á: Der er ingen grund til
brug af bankesensor i et traditionelt tændingssystem med platinere og
sving-klods avancering!)?

Fra : Mads Lund

Dato : 06-09-02 11:04

> [...]
> den videre elektroniks samtidige indførelse (á: Der er ingen grund til
> brug af bankesensor i et traditionelt tændingssystem med platinere og

Jepper.

Bankesensor er derimod meget brugt ved samtidig styring af ladetryk og
tænding ala' Saab's turbo biler

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Juel

Dato : 31-08-02 20:44

Der er bare service hvis man r nede og købe dele hos SPH-motor i næstved, og
man lige har bruge for et godt råd, så er de altid friske på at forklare,
det er sq lækkert, det er 100% derfor jeg kun køber dele der

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 20000,- !** http://StarChild.dk

Fra : Moller

Dato : 01-09-02 10:15

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> wrote in message
> [...]
> man lige har bruge for et godt råd, så er de altid friske på at forklare,
> det er sq lækkert, det er 100% derfor jeg kun køber dele der

hmmm, SPH... er det ik det der engang hed Mogens MC ???, for så lyder
det som om de har ændret sig enormt, eller også har de taget røven så godt
på dig, at du ikke har opdaget det :)

VH
Lars Molnit
Som syntes det er ligelovlig langt at tage til midtsjælland, når man
normalt bruger Fisker... der er jo bunkehvis af goe rundt omkring Fisker som
er anbefalesværdige :)

Fra : Morten Juel

Dato : 01-09-02 21:31

> hmmm, SPH... er det ik det der engang hed Mogens MC ???, for så lyder
> det som om de har ændret sig enormt, eller også har de taget røven så godt
> på dig, at du ikke har opdaget det :)
Jow det var det gamle mogens mc, sikke en fusker biks, der kom jeg ALDRIG!!
men der er sq kommet nye boller på suppen nu )

DR350SET - http://StarChild.dk

Fra : wheeler

Dato : 31-08-02 22:26

"CN" <dsl68189@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Han ville simpelthen ikke hjælpe mig> Det var Bare en Advarsel
> Hilsen Claus

[Bla bla...]

Spring ham over uanset hva

Han har en flink svigerdatter, som altid forstår at smile sødt og
forstående, selvom hun fatter MINUS af, hvad det er man spørger efter...tror
nok hun har kørt/kører noget RR - men tvivler på hun selv servicerer sin
maskine. Men det er meget underholdende at kigge hende over skulderen når
micro-filmen bliver lagt på ))

"Andet" positivt har jeg ikke at sige om FuskerMC - men jeg har hørt, at han
leverer en god service ifm salg af nyt!

Wheeler
Tidligere 400 SE & XJ
Nu TDR - som fisker ikke kan hjælpe mig med hvad dele angår

Fra : mac.

Dato : 06-04-04 00:20

http://www.kandu.dk/

Fra : vmx

Dato : 06-04-04 00:25

www.kandu.kanikkeenskidtiltiden !!!!

Gaaab !

Fra : Hekto

Dato : 06-04-04 07:26

In article <c4spu0$4iq$1@news.cybercity.dk>,
mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com says...
> www.kandu.kanikkeenskidtiltiden !!!!

Kandu.dk = Kanikke.dk
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Squish

Dato : 06-04-04 22:04

Hekto wrote:

> Kandu.dk = Kanikke.dk

Hm.. findes der ikke en lov angående spam, der kan bruges imod disse
kandu-folk? (Altså ikke den enkelte bruger naturligvis! )

--
Squish
CB400F

Fra : mac.