Hjælp hardisken er forsvundet !!!
Fra : jakob

Dato : 31-08-02 15:58

Kære NG

En kollega har været så usmart at tage strømmen på hans G4 733 medens
der var gang i imovie. Det har bevirket at der ikke sker andet ved
opstart en en mappe der blinker med et spørgsmålstegn.

Jeg startede op på systemdisken (9.1) og fik beskeden at disken ikke
kunne læses, og havde muligheden for at formatere den. Det ville jeg
selvfølgelig ikke da vi inderligt håber på at få gang i den igen

Jeg kørte diskførstehjælp hvorved der fremkom følgende beskeder:

problem: invalid B Tree Header , 0 , 0
problem: MountCheck fandt alvorlige fejl.

Da jeg valgte "reparer" fik jeg beskeden:

kan ikke afslutte reparartionen. kunne ikke aktivere enheden harddisken.

Jeg var inde i kontrolpaneler og se om jeg kunne vælge hardisken som
startdisk, men det var ikke muligt.

Når jeg nu starter på kommer der en blinkende klode og ellers sker der
ikke andet.

Jeg havde lånt en version af discwarrior, men det lykkedes ikke at få
maksinen til at starte op på den.

Derfor, hvad kan jeg gøre for at få hul igennem til disken ???

Fra : Jonas Voss

Dato : 31-08-02 16:39

On Sat, 31 Aug 2002 16:57:35 +0200, jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Jeg havde lånt en version af discwarrior, men det lykkedes ikke at få
> maksinen til at starte op på den.

Holdt du C-tasten nede under opstart? Dette resulterer i at der bootes
fra CD'en.

Fra : jakob

Dato : 31-08-02 23:25

In article <aunqka.0j.ln@wintermute.verture.net>, usenet@verture.net
says...

> Holdt du C-tasten nede under opstart? Dette resulterer i at der bootes
> fra CD'en.

Ja det gjorde jeg men lige meget hjalp det . Men mener du det er den
vej jeg skal ?

Hygge

Jakob

Fra : Jonas Voss

Dato : 31-08-02 23:43

On Sun, 1 Sep 2002 00:24:34 +0200, jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> In article <aunqka.0j.ln@wintermute.verture.net>, usenet@verture.net
> says...

> Ja det gjorde jeg men lige meget hjalp det . Men mener du det er den
> vej jeg skal ?

Det ville jeg mene. Da det trick ikke virker kan du prøve at holde
alt-tasten nede når du booter op med DiskWarrior CD'en i skuffen. Du
skulle da gerne komme frem til en lilla skærm hvor du kan vælge mellem
de mulige startdiske. DiskWarrior skulle gerne dukke op da den har en
systemmappe på disken.

Fra : jakob

Dato : 01-09-02 12:07

> [...]
> skulle da gerne komme frem til en lilla skærm hvor du kan vælge mellem
> de mulige startdiske. DiskWarrior skulle gerne dukke op da den har en

Det vil jeg prøve næste gang jeg kommer i nærheden af maskinen, tak for
det.

Hygge

Jakob

Fra : jakob

Dato : 02-09-02 21:05

JEg synes lige at i skulle have afslutningen på historien med. Uanset
hvad jeg gjorde kunne jeg ikke få 733 G4'eren til at boote på mine
nødhjælps disk med diskwarrior etc. Det er underligt for på en imac 233
og en powermac 4400 havde ingen problemer med det. Jeg prøvede at lave
en kopi af min cd men det hjalp ikke.

Da jeg ikke kunne få gang i disken tog jeg den ud og monterede den i en
4400 istedet. Og her gik det op for mig hvor fedt et kabinet G4'eren
sidder i

Først monterede jeg den som slave, men på den måde kunne 4400'eren ikke
lokalisere den. Derefter prøvede jeg at montere den som primær disk i
4400 og boote op på nødhjælps cd'en. Det virkede og via diskwarrior kom
den hurtigt igang igen.

Så nu er den tilbage på sin gamle plads i G4'eren, men hvorfor jeg ikke
kan boote fra cd på den undrer mig. Derfor har jeg lige et lille
tillægspørgsmål. Hvordan laver jeg en cd der kan boote på en 733 G4 med
dvd brænder drev ???

Hygge

Jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-02 21:11

In article <MPG.17dddfd9766f3000989737@sunsite.auc.dk>,
jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> lokalisere den. Derefter prøvede jeg at montere den som primær disk i
> 4400 og boote op på nødhjælps cd'en. Det virkede og via diskwarrior kom

Ja, en 4400 understøtter ikke slavediske.

> [...]
> kan boote fra cd på den undrer mig. Derfor har jeg lige et lille
> tillægspørgsmål. Hvordan laver jeg en cd der kan boote på en 733 G4 med

Du kan fx bruge den systemmappe du kører med på din G4'er.

Fra : jakob

Dato : 02-09-02 22:59

> Ja, en 4400 understøtter ikke slavediske.

Jeg har da kørt med 2 harddiske i min 4400, men så skal de måske begge
være indstillet til at være primær diske...

> Du kan fx bruge den systemmappe du kører med på din G4'er.

Giver det en forskel. Det var også sys 9 der var på nøddisken, men det
skal måske være installeret på en G4 og så kopieret over eller hvad ?

Hvis jeg bare vil have et minimalt system på min nøddisk hvad gør jeg så
? Jeg har ingen partitioner på hardisken. Jeg mener svagt at errindre at
det var noget med at jeg skulle lave en midlertidig partition med toast
og installere et minimalt system heri men passer det ?

Hygge

Jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-02 23:22

In article <MPG.17ddfd358b0c08b998973a@sunsite.auc.dk>,
jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Jeg har da kørt med 2 harddiske i min 4400, men så skal de måske begge
> være indstillet til at være primær diske...

Ja, på hver sin bus.

> Giver det en forskel. Det var også sys 9 der var på nøddisken, men det
> skal måske være installeret på en G4 og så kopieret over eller hvad ?

Det skal være en version din G4'er kan boote på. ROM-filen har en
væsentlig indflydelse på om det kan lade sig gøre eller ej.

> [...]
> det var noget med at jeg skulle lave en midlertidig partition med toast
> og installere et minimalt system heri men passer det ?

Det kan være nødvendigt afhængigt af hvilken version af Toast du bruger.

Fra : jakob

Dato : 03-09-02 08:25

> Det kan være nødvendigt afhængigt af hvilken version af Toast du bruger.

Toast titanium 5 er den anvendte version

Hygge

Jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-02 08:39

In article <MPG.17de822f617a72cf98973b@sunsite.auc.dk>,
jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Toast titanium 5 er den anvendte version

Så mener jeg den automatisk laver CD'en bootable hvis du brænder en
folder med en systemmappe i - men jeg er for doven til at kigge efter i
manualen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-09-02 05:32

Hej Jakob

jakob wrote:

> Så nu er den tilbage på sin gamle plads i G4'eren, men hvorfor jeg ikke
> kan boote fra cd på den undrer mig.

Kan du stadig ikke boote fra din nødhjælpsdisk nu, hvor harddisken er i
orden igen?

> Derfor har jeg lige et lille tillægspørgsmål. Hvordan
> laver jeg en cd der kan boote på en 733 G4 med
> dvd brænder drev ???

Du opretter en 'temporary partition' på fx. 695mb på et 700mb medie eller
645mb på en 650mb medie*) i Toast 4 eller 5. Afslut Toast uden at slette
den midlertidige disk, som nu har et ikon på dit skrivebord. Den kan du
kopiere til som til en alm. disk.
Dernæst bruger du den originale system CD, du fik med til din 733. Du
kopierer den systemmappe, der ligger på system CD'en over til den
midlertidige disks ikon.
Herefter installerer du DiskWarrior - helst version 2.1, men 2.0 med
seneste DiskWarrior Extension versionen kan også bruges - du installerer
den på systemet på den midlertidige diskpartition.
Samme kan du gøre med Norton Utilities 6 + update til 6.03, FileBuddy
6.18, samt evt. andre gode og nyttige værktøjer.
Læg også mappen 'Hjælpefunktioner' fra OS 9.2.2 CD/ smi filen over på den
midlertidige disk, så får du seneste version af både DiskFørstehjælp og
Diskværktøj med.

Når du skal brænde den, trækker du ikonet over på Toast ikonet og klikker
på 'Data'. I det vindue, der så kommer op, er den midlertidige disk højst
sandsynlig markeret, og du afkrydser blot 'Make Bootable'. - klikker OK
til de to næste dialoger og sætter et tomt medie i brænderen og klikker på
'Write disk' og i toast-dialogen, der så kommer, klikker du på 'Write
CD'.....

Grunden til, at du ikke kan starte fra CD'en, kan godt være, at der ligger
en forkert 'boot ROM' på den - eller slet ingen. 'Boot ROM' filen ligger
inde i de systemmapper, der er på alle system CD'er, og hvis den ikke er
med eller har en forkert - for gammel - version, så kan den ikke starte de
nyeste maskiner - 733, 867, 1000mhz osv..

*) Jeg véd ikke hvorfor, men jeg har lagt mærke til, at mange CD-R medier
bliver langt bedre - færre fejl, - hvis man sætter størrelsen på det
image, man laver til 5mb mindre end diskens kapacitet. Det er især
tydeligt på forholdsvis billige medier, der kun er certificerede op til
12x og 16x brændehastighed.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-02 02:40

Hej Jakob

jakob wrote:

> En kollega har været så usmart at tage strømmen på hans G4 733 medens
> der var gang i imovie. Det har bevirket at der ikke sker andet ved
> opstart en en mappe der blinker med et spørgsmålstegn.

Det betyder, der ikke er noget tilgængeligt system, fordi disken ikke kan
læses.

> [...]
>
> Da jeg valgte "reparer" fik jeg beskeden:
>
> kan ikke afslutte reparartionen. kunne ikke aktivere enheden harddisken.

Nej, Det kan den ikke, fordi både MDB og Extend B-Tree er ødelagt, og selve
driveren til disken er formentlig også defekt af samme grund.

Du kan forsøge med Diskværktøj om du kan mounte disken. Når du åbner
Diskværktøj (ligger i 'Hjælpefunktioner' på system CD'en). Marker disken en
gang og vælg 'Opdater driver' fra menuen 'Funktioner'. Derefter vælger du
fra samme menu 'Iktiver enhed'. Det er ikke sikkert, den vil gøre det. Det
afhænger af, hvor meget, der er blevet ødelagt i directiriet.

> Jeg var inde i kontrolpaneler og se om jeg kunne vælge hardisken som
> startdisk, men det var ikke muligt.
>
> Når jeg nu starter på kommer der en blinkende klode og ellers sker der
> ikke andet.

Zap lige PRAM med COM+ALT+P+R og lad startlyden komme 5-6 gange.

Hvis du ikke kan starte fra system CD, Norton Utilities eller DiskWarrior
CD med C tasten holdt nede, kan du forsøge med at holde
COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede. Det vil tvinge maskinen til at søge et aktivt
system.

> Jeg havde lånt en version af discwarrior, men det lykkedes ikke at få
> maksinen til at starte op på den.

Du skal have fat i Norton Utilites 5 eller 6 på CD. Start op fra CD'en med
C tasten nede, så skulle den gerne starte på Norton CD'en, og vil den ikke
det, så brug ovennævnte kombination. Kør derefter DiskDoctor. Den vil komme
frem med en masse fejl i hele directory strukturen. Vælg 'Fix', hver gang,
der kommer en dialog op. Hvis Norton heller ikke kan se disken, skal du op
i menuen 'Disks' -> 'Show missing disks'. Det skulle gerne få DiskDoctor
til at registrere disken.

DiskDoctor vil på et tidspunkt bede om at få lov til at mounte diskens
driver, og det gør du bare, og fortsætter med at 'Fixe' de fejl, der kommer
op. Det er nok med at reparere directory strukturen så meget, at disken
kommer frem på skrivebordet.

Hereftter skal du lukke ned og starte op fra DiskWarrior CD'en. DW skal
kunne registrere harddiskens startblokke for at kunne få så meget info, at
den kan lave et nyt directory. Det kan godt tage noget tid afhængig af
diskens str.. - Det er bl.a. derfor, du er nødt til at køre DiskDoctor før
du bruger DiskWarrior.

Når du så har lagt en ny directory fil med DW, så skal du igen starte op
fra Norton CD'en og køre DiskDoctor igennem med undt. af check for 'bad
blocks', da der godt kan være blevet ødelagt noget i selve filerne ved at
strømmen er taget. Kør tilsidst SpeedDisk for at være helt sikker på, at
der er ryddet op på disken. Du går så ind på harddiskens systemmappe og
vælger 'Startdisk' og åbner den og vælger harddisken som startdisk og
trykker på knappen 'start igen' i kontrolpanelet. Det vil sikre, at det er
harddisken og den nye diskdriver, der er aktive, når maskinen startes igen,
- og ikke den midlertidige driver som Norton DiskDoctor har lagt.

mvh. Erik Richard

Fra : jakob

Dato : 01-09-02 12:15

In article <3D716FE8.5D30623B@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk says...
> Zap lige PRAM med COM+ALT+P+R og lad startlyden komme 5-6 gange.

Er der nogen risiko ved at zappe pramen ?

> Hvis du ikke kan starte fra system CD, Norton Utilities eller DiskWarrior=
>
> CD med C tasten holdt nede, kan du fors=F8ge med at holde
> COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede. Det vil tvinge maskinen til at s=F8ge et ak=
> tivt
> system.

Jeg kan godt starte på den originale system disk, men ikke de andre.
Jeg vil prøve den tastekombination når jeg er ved maskinen igen.

> Du skal have fat i Norton Utilites 5 eller 6 p=E5 CD. Start op fra CD'en =
> med

Jeg har et lidt anstrengt forhold til norton til mac. Jeg kan huske at
jeg engang brugte det til noget veligeholdelse med det resultat at min
disk blev fucked up.

Men jeg vil prøve de andre ting du anbefaler når jeg har fået fat i de
relevante programmer.

ps: så har jeg svært ved at læse dine indlæg da æ,ø og å er skiftet ud
med hebraisk

Hygge

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-09-02 17:14

Hej Jakob

jakob wrote:

> Er der nogen risiko ved at zappe pramen ?

Nej, den nulstiller diverse parametre.

> Jeg kan godt starte på den originale system disk, men ikke de andre.
> Jeg vil prøve den tastekombination når jeg er ved maskinen igen.

Det er mystisk... På DW og Norton ligger der bootable systemer til både 7.6,
8.5 og 9.0, så det skulle kunne lade sig gøre.

> Jeg har et lidt anstrengt forhold til norton til mac. Jeg kan huske at
> jeg engang brugte det til noget veligeholdelse med det resultat at min
> disk blev fucked up.

Det lyder som om, du har haft fat i en Norton 4, den kunne godt finde på den
slags, - dog har jeg selv aldrig oplevet det. - Og det er også derfor, jeg
udtrykkelig siger ver. 5.x eller 6.x, og ver. 3.53, som var ganske god, kan
ikke rep. MDB på en HFS+ kun på en HFS disk.

> Men jeg vil prøve de andre ting du anbefaler når jeg har fået fat i de
> relevante programmer.

Det er nødvendig, at du får repareret MDB strukturen, ellers kan DW ikke læse
disken.

> ps: så har jeg svært ved at læse dine indlæg da æ,ø og å er skiftet ud
> med hebraisk

Øh... hebraisk? har du da HLK på din computer? - her kommer de frem som
ASCII...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 01-09-02 18:40

> Øh... hebraisk? har du da HLK på din computer? - her kommer de frem som
> ASCII...

Kig lige på indlægget:

Mon HLK understøttes på den platform?

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-09-02 18:48

ttvegaard@yahoo.dk (Thomas Tvegaard) writes:

> Kig lige på indlægget:
>
> Mon HLK understøttes på den platform?

Det er som sædvanligt Erik der nægter at indse at qouted printable
giver problemer på usenet.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Jan Jonasen

Dato : 01-09-02 19:51

In article <m3adn1fvof.fsf@dogbert.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
(tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net) wrote:
> Det er som sædvanligt Erik der nægter at indse at qouted printable
> giver problemer på usenet.

Nej da, det er vores newsreadere det er galt med, det har han sagt én gang,
og så er det jo som bekendt sandt. Jeg får selv den samme gang skrammel ud
af hans indlæg, også med Gravity.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-02 03:48

Hej Thomas

Tja, jeg kigger nu ikke alle indlægs fulde headers igennem, så det er næppe
HLK, - men både Windows 2000/2000Pro og XP understøtter i nogen grad
hebraisk med en IE 6 installert...

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 02-09-02 09:31

> Tja, jeg kigger nu ikke alle indlægs fulde headers igennem, så det er næppe
> HLK, - men både Windows 2000/2000Pro og XP understøtter i nogen grad
> hebraisk med en IE 6 installert...

Udenomssnak. MicroPlanet Gravity har nok en ting med quoted printable,
skal du se. Gør det programmørerne bag programmet til lige så store
skurke som manden bag MacSOUP?

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : jakob

Dato : 02-09-02 10:15

In article <3D72D136.38376439@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk says...
> Hej Thomas
>
> Tja, jeg kigger nu ikke alle indl=E6gs fulde headers igennem, s=E5 det er=
> n=E6ppe
> HLK, - men b=E5de Windows 2000/2000Pro og XP underst=F8tter i nogen grad
> hebraisk med en IE 6 installert...

> em som

Alle æ, ø og å er erstattet med noget andet. Det er ikke for at starte
en lang krig, men jeg undrede mig bare over det. Det gør indlæggene lidt
svære at læse.

Hygge

Jakob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-02 10:29

jakob <ingen@spam.dk> writes:

> Alle æ, ø og å er erstattet med noget andet. Det er ikke for at starte
> en lang krig, men jeg undrede mig bare over det. Det gør indlæggene lidt
> svære at læse.

Krigen er skam udkaempet.

Resume: ERS bruger en opsaetning som bruger det du ser til at
indkapsle de danske bogstaver, og han oensker ikke at aendre det,
selvom andre end dig har paapeget at det er svaert at laese.

Du har nu foelgende muligheder:

1) Brug en masse krudt paa at debattere det med Erik. Det vil med 99%
sandsynlighed ikke aendre noget, da det er sket adskilige gange
foer.
2) Find en anden nyhedslaeser der kan kapere hans indlaeg.
3) Lev med det - evt ved at ignorere ham.

NB: De manglende danske bogstaver beklages. Jeg arbejder paa Linux
mens Mac'en er til reperation.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 02-09-02 18:45

In article <kku1l8oi3g.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
(thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> NB: De manglende danske bogstaver beklages. Jeg arbejder paa Linux
> mens Mac'en er til reperation.

De er i hvert fald væsentligt nemmere at forstå end =E6, =E5 samt = til
div. suspekte linieskift.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-09-02 06:28

jakob wrote:

> Derfor, hvad kan jeg gøre for at få hul igennem til disken ???

Start maskinen - vent til du ser den blinkende klode - tryk på reset
knappen.
Det virkede for mig i lignende situation. Start igen

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : jakob

Dato : 01-09-02 12:07

In article <3D71A565.9BB5B216@adslhome.dk>, brita-villy@adslhome.dk
says...

> Start maskinen - vent til du ser den blinkende klode - tryk på reset
> knappen.
> Det virkede for mig i lignende situation. Start igen

Jeg har prøvet at resette, men det kom der ikke rigtigt noget ud af

Hygge

Jakob