Langsigtet, hvad er godt?
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 31-08-02 14:01

Jeg har lidt småpenge - 15000kr
Dem vil jeg bruge til mit første aktiekøb på stocknet.

Hvad vil være smart at købe?
Vil gerne have "sikker" afkast på ca 10% pr år.

Tænker selv på vestas eller simcorp.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 31-08-02 15:42

d. 31/08/02 15:00 skrev Jan Emil Christiansen på info@webmasteren.dk i
artiklen akqfc6$eai$1@news.cybercity.dk:

> Jeg har lidt småpenge - 15000kr
> Dem vil jeg bruge til mit første aktiekøb på stocknet.
>
> Hvad vil være smart at købe?
> Vil gerne have "sikker" afkast på ca 10% pr år.
>
> Tænker selv på vestas eller simcorp.

Jeg ville nok sprede mig lidt mere, da både Vestas og Simcorp er noget
usikre, og Vestas er forholdsvis dyre bedømt på nøgletal.

Jeg vil foreslå dig at supplere med det, der kaldes defensive aktier, som er
aktier uden store kursudsving, men til gengæld giver en større sikkerhed og
ofte betaler udbytte. Eksempler kan være Danisco, Carlsberg, TDC, Århus
Oliefabrik og de fleste banker.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Knud Thomsen

Dato : 31-08-02 16:05

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nok sprede mig lidt mere, da både Vestas og Simcorp er noget
> usikre, og Vestas er forholdsvis dyre bedømt på nøgletal.

Med den relativt ringe investering der her er tale om vil spredning være
tåbeligt. En aktiepost bør være på minimum ca. 10.000 kr pr papir - ellers
går der forholdsvis for meget op i røg (gebyrer etc.)

Hvor du skal placere dem tør jeg dog ikke udtale mig om - markedet er ikke
til at stole på for tiden !!

Venlig hilsen
Knud

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-09-02 17:05

On Sat, 31 Aug 2002 17:05:12 +0200, "Knud Thomsen" <091255@iname.com>
wrote:

>Hvor du skal placere dem tør jeg dog ikke udtale mig om - markedet er ikke
>til at stole på for tiden !!

Hvad mener du om at smide nogle få tusinde, i et så højtrisikofyldt
selskab der stadig er i betalingsstandsning som

| Global Crossing Ltd (GX US) BMG3921A1009
|FONDSKODE=1341200

Man risikere godtnok at de går konkurs, men jeg tror på at de klare
skærene, og så er der jo chanchen for en mega gevinst på flere vel en
500 til 1.000 gange,,,
Jeg mener bankerne taber jo fortiden penge på ens kapitalpention,,,

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 40% Onsdag, 20% Torsdag, og 5% Fredag.

Fra : villy rap torp

Dato : 22-09-02 21:52

alt at vinde intet at tabe det skulle lige være dine penge

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-09-02 21:58

On Sun, 22 Sep 2002 22:51:45 +0200, "villy rap torp"
<villy.rap@tdcasdl.dk> wrote:

>alt at vinde intet at tabe det skulle lige være dine penge

Jeg er fuldtud klarover at det er et højtrisiko papir, det er også
derfor jeg har nøjes med at bruge nogle få tusinde af min pensions
penge, banken taber jo aligevel mange penge, hvilket giver negativ
rente, så om jeg selv taber 4 tusser, hvad gør det?
Forhåbentligt at jeg får en pengefyldt alderdom

Fra : villy rap torp

Dato : 22-09-02 22:22

hej Ivar Madsen
Giv dig altid 100% på arbejdet
10% til arbejdesmarket 90% til alderdom
god ferie /alderdom

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 31-08-02 21:50

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lidt småpenge - 15000kr
> Dem vil jeg bruge til mit første aktiekøb på stocknet.
>
> Hvad vil være smart at købe?
> Vil gerne have "sikker" afkast på ca 10% pr år.

Hvad med Carnegie Worldwide, eller det er måske for kedeligt med en
investeringsforening?

Lars

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 31-08-02 22:50

>men til gengæld giver en større sikkerhed og ofte betaler udbytte.
Hvad er en godt udbytte og hvor kan man læse lidt om det.

Jeg så foreksempel hos vestas et udbytte på 1,5
Betyder det 1,5 kr pr aktie.

Hvis aktien koster 100kr og udbyttet er 1,5 kr er det vel lidt det samme som
1,5% rente (Hvis man tænker som en bank)

>Hvad med Carnegie Worldwide, eller det er måske for kedeligt med en
investeringsforening?
Jeg har lige bestilt 100 aktier i vestas, men har også kigget lidt på
investeringsforeninger.
Kommer man ikke til at betale inderekte for de dårlige resultater mange
investeringsforeninger har haft det sidste år? Eller hvordan hænger det
sammen?

Ser lige hvor meget jeg taber på mit først køb inden jeg smider flere penge
i aktier.
Det er stadig 2700kr på min aktiekonto men man skal købe mange aktier af
gangen. Hvordan kan det være at man foreksempel minimum kan købe 100 stk af
gangen?

Det er mest for at lære lidt om at investere at jeg prøver med en lille
startkapital.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 01-09-02 07:52

d. 31/08/02 23:49 skrev Jan Emil Christiansen på info@webmasteren.dk i
artiklen akrdm7$1spb$1@news.cybercity.dk:

> Hvad er en godt udbytte og hvor kan man læse lidt om det.

Man kan læse i f.eks. Jyllands-Postens børslister, hvad de enkelte selskaber
giver i udbytte. Jeg ved ikke, hvad et godt udbytte er. Jeg mener blot, det
kan tages med i betragtning, når man sammenligner afkast.

> Jeg så foreksempel hos vestas et udbytte på 1,5
> Betyder det 1,5 kr pr aktie.

Så vidt jeg ved: Ja.

> Kommer man ikke til at betale inderekte for de dårlige resultater mange
> investeringsforeninger har haft det sidste år? Eller hvordan hænger det
> sammen?

Man køber jo en andel af en aktiebeholdning til nogenlunde den værdi, den
har på det tidspunkt, hvor man køber sine investeringsbeviser. Man betaler
således ikke for de hidtidige dårlige resultater, men til gengæld er det
ikke givet, investeringsforeningerne handler optimalt.

> Det er stadig 2700kr på min aktiekonto men man skal købe mange aktier af
> gangen. Hvordan kan det være at man foreksempel minimum kan købe 100 stk af
> gangen?

Aner det ikke. Jeg har endnu mindre penge at lege med, og jeg har normalt
kun købt 10 aktier af gangen. Dermed bliver kurtagen pr. aktie bare temmelig
høj, fordi jeg betaler en minimumskurtage på 175 kr. pr. handel.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Knud Thomsen

Dato : 01-09-02 08:09

> Det er stadig 2700kr på min aktiekonto men man skal købe mange aktier af
> gangen. Hvordan kan det være at man foreksempel minimum kan købe 100 stk
af
> gangen?

Der er for hvert papir fastsat en 'handelsstørrelse', som kan være 25, 100
eller et hvilket som helst andet tal. Handelsstørrelsen svarer typisk til en
kursværdi omkring 10-20.000 kr.
Handelsstørrelsen er de 'klumper', hvori papiret omsættes på Fondsbørsen.
Du kan sagtens købe ind i mindre enheder, men så kan du ikke købe direkte på
Børsen, men skal gøre det via din bank og dennes egen beholdning.
Tilsvarende når du sælger. Klumpen kan du sælge direkte medens den lille
portion sælges til banken.

Håber det var lidt fornuftig forklaring.

> Det er mest for at lære lidt om at investere at jeg prøver med en lille
> startkapital.

Hvis du i første omgang bare vil lære, så prøv med nogen af de aktiespil,
som kører. Det er jo risikofrit og nogen af dem er lavet meget realistiske,
så de kan være gode at lære af.

Venligh ilsen
Knud

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-09-02 18:16

Jan Emil Christiansen wrote:

> ... 15000kr ... "sikker" afkast ...

Obligationer?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : villy rap torp

Dato : 16-09-02 21:16

begge aktie var i år 2000 omkring 500 (over)
hvad er de idag
håber ikke du har købt
men hold øje det gør jeg hver dag