MC sær-regel i Østrig.....
Fra : Matti

Dato : 31-08-02 09:12

Hej NG

Jeg har fået følgende fortalt (altså et såkaldt rygte) og vil gerne om
nogen af jer kan be- eller afkræfte historien.

"Østrig har fra 1. maj i år (2002) indført en ny lov/regel, som
forbyder børn under 12 år, at sidde bag på motorcyklen eller i dennes
sidevogn. Gælder også for transit, altså gennemkørsel af Østrig"

Vedkommende der har fortalt mig historien har læst den i et tysk
MC-blad og han har ligeledes gennem andre hørt at Østrigske MC ejere
er oprørte da reglen rammer en del Østrigske-familier med børn og
sidevogn.

Er der nogen der kender til historien ??

Mvh.
Matti

Fra : finn sander

Dato : 31-08-02 10:06

Jeg har læst samme historie i tyske MO, måske det er samme blad?
FS

Fra : Torben Andersen

Dato : 31-08-02 11:46

Dette er ændret igen af den Østriske regering, da man jo nemt kunne se det
var en fejl.
Kilde: Motorrad Juli nr.

Fra : Henning

Dato : 31-08-02 11:01

> Er der nogen der kender til historien ??

http://www.motorradonline.de/ -> Nachrichten -> fri søgning på "kinder österreich" -> Bla:

Österreich: Verbot von Kindern im Beiwagen abgeschwächt
Unüberlegter Schnellschuss korrigiert
17.07.2002

Wien/A (tde) - Es klang fast wie ein schlechter Scherz: In Österreich verboten kürzlich die Gesetzgeber eine Beförderung von Kindern unter zwölf Jahren im Beiwagen eines Motorradgespanns (MOTORRAD online berichtete). Auch die deutsche Gespannszene war geschockt, schließlich planten viele Motorrad-Familien einen Urlaub in Österreich oder wollten zumindest die Alpenrepublik auf dem Weg nach Italien durchqueren. Massive Beschwerden von Motorrad- und Gespannfahrern haben das Verkehrsministerium jetzt veranlasst, mit einem neuen Erlass die 21. Novelle zum Kraftfahrgesetz (KFG) abzuschwächen.

Laut eines aktuellen Schreibens des Bundesministeriums für Verkehr, Innovation und Technologie in Wien beabsichtigt die Behörde, mit der nächsten KFG-Novelle im Herbst eine Klarstellung des missverständlichen Gesetzestextes vorzunehmen - in der momentanen Fassung könne abgeleitet werden, dass eine Beförderung von Kindern im Beiwagen gänzlich verboten sei, heißt es in dem Schreiben. Dies wäre aber sachlich nicht gerechtfertigt, räumten die Verantwortlichen ein.

Unter Auflagen sind Kinder im Beiwagen unter 12 Jahren danach wieder erlaubt. So muss der Bootsrand bis in Brusthöhe des Kindes reichen. Bei kleineren Kindern ist ein Kindersitz, bei größeren eine Anschnallmöglichkeit vorgeschrieben. Außerdem muss der Beiwagen über einen Überrollbügel oder eine geschlossene Kabine verfügen. Für Reisende, die mit ihrem Motorrad-Gespann noch vor dem Herbst nach Österreich reisen, empfiehlt sich, das Schriftstück des Verkehrsministeriums mit dem Geschäftszeichen GZ. 179716/26-II/B/7/02 auszudrucken und für den Fall einer Amtshandlung mitzuführen (hier bitte klicken).

Fra : Anneli

Dato : 01-09-02 23:17

"Matti" <md20022109@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er oprørte da reglen rammer en del Østrigske-familier med børn og
> sidevogn.
>
> Er der nogen der kender til historien ??

Jeg har læst det samme for nyligt i et dansk blad, men jeg kan ikke
komme i tanke om hvor?! TN, Motor, Samvirke og Politiken er vist de
eneste blade / aviser jeg har læst indenfor de sidste 14 dage, men da
jeg både har læst nye og gamle numre er det nok ikke megen hjælp.......

Stor hilsen glemsomme Anneli og Savage - nu med nyt bagdæk :0)

Fra : Jimmy Olsen

Dato : 05-09-02 21:45

Hej Anneli

Jeg læste om det i TN.
I sommerferien i år var vi 2 mc med børn (5 og 8 år som var bag på) i Østrig
i ca 10 dage.
Vi kørte over den Østrigske grænse 4 gange og blev ikke stoppet på noget
tidspunkt.
Vi lå på mc campen i Heiligen Blut og der var flere børn end vores på mc.
Vi overnattede også på hotel Iselberger Hof, og der kørte Josef (som ejer
hotellet)
rundt med sine 2 døtre i sidevogn som begge er under 12 år.
Han nævte ikke noget om det, så jeg ved ikke hvor meget man skal tro på det
de skiver.

Mvh
Jimmy Olsen.

Fra : Zorilla

Dato : 07-09-02 11:14

Historien er god nok, men reglen blev lavet om få dage efter pga. massive
protester.
Jeg mener at loven nu er sådan at børn under 12 år stadig ikke må sidde bag
på, men gerne i sidevogn.

Peter